AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Skrevet 30. mars 2019 Er ny lærer, og retter nå terminprøver i norsk, 2.året på vgs. Jeg lurer på om det at en elev har svart på bare en av to deler av en terminprøve, kvalifiserer til stryk? Det er en terminprøve som har en obligatorisk del A, hvor elevene skulle skrive et kortsvar. I del B skal de skrive et langsvar, og velger da å svare på en av tre oppgaver i denne delen. Eleven jeg leser besvarelsen til nå, har kun svart på del B. Teksten er ok innholdsmessig, 3-er nivå kanskje, men har ikke noen avslutning, og som sagt mangler del A helt. Er det for slemt å stryke eleven? Kan spørre kolleger på mandag, men ønsker å gjøre ferdig vurderingen i helgen. Anonymkode: fa22a...9fd
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #2 Skrevet 30. mars 2019 Jeg ville gitt en 2-er i dette tilfelle. Anonymkode: 890ed...808
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #3 Skrevet 30. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ny lærer, og retter nå terminprøver i norsk, 2.året på vgs. Jeg lurer på om det at en elev har svart på bare en av to deler av en terminprøve, kvalifiserer til stryk? Det er en terminprøve som har en obligatorisk del A, hvor elevene skulle skrive et kortsvar. I del B skal de skrive et langsvar, og velger da å svare på en av tre oppgaver i denne delen. Eleven jeg leser besvarelsen til nå, har kun svart på del B. Teksten er ok innholdsmessig, 3-er nivå kanskje, men har ikke noen avslutning, og som sagt mangler del A helt. Er det for slemt å stryke eleven? Kan spørre kolleger på mandag, men ønsker å gjøre ferdig vurderingen i helgen. Anonymkode: fa22a...9fd OBS: Ser at jeg burde skrevet terminprøve norsk i overskriften, beklager dette. Anonymkode: fa22a...9fd
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #4 Skrevet 30. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville gitt en 2-er i dette tilfelle. Anonymkode: 890ed...808 Men hvordan rettferdiggjøre det? Jeg har strøket en elev som svarte på begge, men veldig dårlige tekster på begge, med mange mangler.... Anonymkode: fa22a...9fd
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #5 Skrevet 30. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan rettferdiggjøre det? Jeg har strøket en elev som svarte på begge, men veldig dårlige tekster på begge, med mange mangler.... Anonymkode: fa22a...9fd Hvis du gir stryk på en som har besvart begge oppgaver, og det ikke er slik at eleven har svart helt urelevant til oppg eller med store gramatiske feil er vel dette litt strengt, vil jeg tørre å påstå. Nå har ikke jeg lest teksten selv, men det bør telle positivt (i elevens favør) at begge de obligatoriske delene er med så lenge det er innenfor 2-er nivået. Hvis du har fokus på at begge oppg er med, vil jeg nok endre svaret mitt lenger opp i tråden her og si at det er mer «rettferdig» at eleven som har svart på begge deler, får en 2, og den andre eleven som kun har med oppg B får stryk. Dette avhenger selvfølgelig av tekstens innhold. Anonymkode: 890ed...808 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #6 Skrevet 30. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du gir stryk på en som har besvart begge oppgaver, og det ikke er slik at eleven har svart helt urelevant til oppg eller med store gramatiske feil er vel dette litt strengt, vil jeg tørre å påstå. Nå har ikke jeg lest teksten selv, men det bør telle positivt (i elevens favør) at begge de obligatoriske delene er med så lenge det er innenfor 2-er nivået. Hvis du har fokus på at begge oppg er med, vil jeg nok endre svaret mitt lenger opp i tråden her og si at det er mer «rettferdig» at eleven som har svart på begge deler, får en 2, og den andre eleven som kun har med oppg B får stryk. Dette avhenger selvfølgelig av tekstens innhold. Anonymkode: 890ed...808 Er i utgangspunktet enig med deg, men dessverre var tekstene til eleven som svarte på begge oppgavene veldig dårlige. Man skal jo alltid fokusere på det positive, men når man flere steder må gjette seg til hva som menes, og strukturen på begge tekstene er rotete, samt at eleven ikke har svart på halvparten av hva oppgavene spør etter...Synd å stryke noen, men den gode nyheten er at semesteret ikke er ferdig ennå og hen får delta i flere vurderingssituasjoner. Anonymkode: fa22a...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #7 Skrevet 30. mars 2019 Mtp at oppgave A er obligatorisk, og denne ikke er besvar, kvalifiserer det til stryk. Anonymkode: 5ad11...951 13
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #8 Skrevet 30. mars 2019 Da jeg gikk på vgs ble alltid langsvarsoppgaver vektlagt mest. Hvis man ser rent matematisk på det, så skulle eleven fått rundt 3 om del A var like "godt" besvart. Men i og med at del A står ubesvart, bør vel eleven få lavere enn 3. Jeg vet ikke om dere bruker annet enn rene tallkarakterer i dag, men dette tilfellet kunne vel kvalifisere til noe sånt som "2-" evt "2/1". Norsk er jo ikke et avsluttende fag i vg2, så det er jo ikke sånn at du fratar eleven fremtiden akkurat... Samtidig sender du ut et signal om at alle deler må besvares. Anonymkode: b50cf...278
eller Skrevet 30. mars 2019 #9 Skrevet 30. mars 2019 Var det i tiende, ville det være den samlede kompetansen eleven viser som bestemmer karakteren. Om han viser ingen kompetanse på den ene delen og ganske god kompetanse på den andre, ville ikke jeg ha strøket ham. Sånn i teorien, i alle fall. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #10 Skrevet 31. mars 2019 Det er mye bedre å være hard nå slik at elevene gjør det riktig når det virkelig gjelder. Jeg synes det kan rettferdiggjøres å gi eleven stryk på bakgrunn av dette, men det er viktig at du da formidler grunnen til den aktuelle eleven. Jeg synes at du legger litt vel mye godvilje til dersom det ikke får noen konsekvenser å ikke svare på en obligatorisk del av en prøve. Anonymkode: b2f08...7c2 2
Ullvott Skrevet 31. mars 2019 #11 Skrevet 31. mars 2019 Så lenge det ikke er opplyst noe sted at hver deloppgave må bestås for å bestå prøven, er ikke dette stryk. Hvis vektleggingen av oppgavene er 50/50, eller høyere vektlegging av del B, blir karakteren en 2-er. Selv på universitetsnivå er det slik man praktiserer sensur. Står det at alle deler må bestås, så må de det. Hvis ikke: helhetsbedømmelse av det som er levert, basert på hvor mye hver deloppgave skal vektes. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #12 Skrevet 31. mars 2019 Siden A er obligatorisk og ikke besvart ville jeg sagt stryk. Anonymkode: e6f63...61d 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #13 Skrevet 31. mars 2019 2 timer siden, Ullvott skrev: Så lenge det ikke er opplyst noe sted at hver deloppgave må bestås for å bestå prøven, er ikke dette stryk. Hvis vektleggingen av oppgavene er 50/50, eller høyere vektlegging av del B, blir karakteren en 2-er. Selv på universitetsnivå er det slik man praktiserer sensur. Står det at alle deler må bestås, så må de det. Hvis ikke: helhetsbedømmelse av det som er levert, basert på hvor mye hver deloppgave skal vektes. Det er oppgitt at den er obligatorisk, det vil si at man må svare på den. Anonymkode: b2f08...7c2
Vampen Skrevet 31. mars 2019 #14 Skrevet 31. mars 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan rettferdiggjøre det? Jeg har strøket en elev som svarte på begge, men veldig dårlige tekster på begge, med mange mangler.... Anonymkode: fa22a...9fd Karakteren 1 betyr at man har svært lav kompetanse i faget. Skriver man til 3 på en del, så har man vist kompetanse på et høyere nivå enn det. Jeg er enig med de som sier 2 samlet sett. Også ville jeg kanskje også sett den andre teksten igjen. Dårlige tekster er ikke nødvendigvis det samme som svært liten eller ingen kompetanse. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #15 Skrevet 31. mars 2019 Jeg blir helt matt av lærere som skriver om slike typer råd her inne. Du velger å gå inn på et forum og spørre om du skal stryke eleven eller ikke? Hjelpes! Anonymkode: c26d8...bc2 6
Vampen Skrevet 31. mars 2019 #16 Skrevet 31. mars 2019 Jeg anbefaler deg også å gjøre deg kjent med eksamensveiledningen for 2019, jeg har lagt med noen relevante skjermdumper her. Resten ligger åpent tilgjengelig på Udir sine sider. Der står det blant annet at man skal gjøre en skjønnsmessig vurdering av kompetansen som vises, og gi en samlet karakter for begge deler. Det er ingen definert prosent, og har man svart på en del, så viser man kompetanse. Fordi det skal settes en karakter på begge deler, så vil det man ikke viser i a-delen trekke ned, men jeg har vanskelig for å se at det blir stryk. Om man hadde gjort det på eksamen, og det hadde blitt klage, så vil jeg tro det er god sjanse for at klagen hadde fått medhold. For da har man diskvalifisert den kompetansen eleven viser, og lagt all vekt på den manglende delen. Tvilen skal komme eleven til gode, også når man må lete med lupe for å finne kompetanse. Ellers bør du også merke deg at 1 er så lavt at det ikke engang har egne kjennetegn i matrisen for kjennetegn på måloppnåelse. Den brukes ofte på formelle feil, som at hele svaret er skrevet på feil målform, eller at man har skrevet veldig lite. Det skal litt til for å få en 1. For som du ser, det er mange kjennetegn på 2, og det er sjelden et svar er så svakt at man ikke kan krysse av en del av kjennetegnene for 2. Om teksten er nogenlunde forståelig (kommuniserer), det finnes elementer i teksten som er relevant for oppgavene og man ser feks en slags forståelse av vedlegg, så er man på vei mot en 2. Selv om teksten i seg selv er dårlig. 3
Ullvott Skrevet 31. mars 2019 #17 Skrevet 31. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er oppgitt at den er obligatorisk, det vil si at man må svare på den. Anonymkode: b2f08...7c2 Det at en deloppgave er obligatorisk betyr ikke at man er nødt til å bestå den. Det betyr bare at den ikke er valgfri. Har ikke eleven levert noe svar er det å anse som en blank besvarelse og en blank besvarelse er også en besvarelse. Jeg står ved det jeg sier her: dersom det ikke er noe krav opplyst til elevene at både deloppgave A og deloppgave B må bestås, så er det en gal vurdering å sette strykkarakter. 3
Vampen Skrevet 31. mars 2019 #18 Skrevet 31. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye bedre å være hard nå slik at elevene gjør det riktig når det virkelig gjelder. Jeg synes det kan rettferdiggjøres å gi eleven stryk på bakgrunn av dette, men det er viktig at du da formidler grunnen til den aktuelle eleven. Jeg synes at du legger litt vel mye godvilje til dersom det ikke får noen konsekvenser å ikke svare på en obligatorisk del av en prøve. Anonymkode: b2f08...7c2 Man gjør ikke elevene noen tjeneste ved å vurdere strengere i andre klasse, enn det skal gjøres på eksamen året etter. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #19 Skrevet 31. mars 2019 42 minutter siden, Ullvott skrev: Det at en deloppgave er obligatorisk betyr ikke at man er nødt til å bestå den. Det betyr bare at den ikke er valgfri. Har ikke eleven levert noe svar er det å anse som en blank besvarelse og en blank besvarelse er også en besvarelse. Jeg står ved det jeg sier her: dersom det ikke er noe krav opplyst til elevene at både deloppgave A og deloppgave B må bestås, så er det en gal vurdering å sette strykkarakter. Man er nødt til å svare på den. En blank besvarelse er ikke en besvart oppgave. Anonymkode: b2f08...7c2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #20 Skrevet 31. mars 2019 Jeg syns det kvalifiseres som stryk. Å ikke svare på en obligatorisk oppgave er automatisk stryk på universitetet i alle fall. Det hjelper ikke å ha svart godt på oppgave B om man ikke har svart på oppgave A. Saken hadde vært en annen om det var for eksempel 15 kortsvarsoppgaver der man ikke måtte svare på alle for å stå, men slik er det jo ikke her. Hadde personen svart dårlig på A, men faktisk skrevet noe, om så bare et par setninger ville kanskje en 2-er vært greit. Det virker kanskje kjipt å stryke vedkommende, men det er det som er riktig. Anonymkode: 5a159...298 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå