AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Skrevet 30. mars 2019 Mitt barn fyller syv år imorgen. Hun har invitert hele klassen (liten klasse på 14 barn) i selskap. Jeg vet fra før at flere av barna har alvorlige allergier, flere av dem har også mange allergier. Men jeg har ikke oversikt over hvem som har hva. Siden jeg ønsker å lage mat som alle kan spise, skrev jeg i invitasjonen at de må opplyse om allergier til meg fortest mulig. Har også purret på det på foreldregruppa på Facebook i går. Ingen har svart. Hva gjør jeg nå? Jeg har bakt en kake med glutenfri mel og en uten melk, så har jeg laget gele. Føler at jeg ikke får gjort mer. Hva synes dere? Er ikke det foreldrenes ansvar å opplyse vertskapet om allergier? Anonymkode: 4492c...42d 11
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 30. mars 2019 Du har gjort mer enn nok! Synes du har vært flink og trenger absolutt ikke gjøre noe mer. Synes det er dårlig gjort av foreldrene å la være å svare deg. Anonymkode: 9994a...086 80
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #3 Skrevet 30. mars 2019 Du har gjort det du kan! Du har bedt om at foreldrene skulle opplyse om allergier, du har ikke fått svar, og likevel har du laget en grei kake. Om de sender barnet sitt i en bursdag vel viten om at det kan bli servert en kake med egg eller lignende, og ikke gidder å opplyse, bør de enten sende med egen kake til ungen sin eller forklare hvorfor alle andre får kake, bortsett fra barnet. Kjente jeg ble irritert nå, de bør da klare å si ifra. Hva skal stakkars syvåringen gjøre 😱 Anonymkode: ba054...940 20
Tanuki Skrevet 30. mars 2019 #4 Skrevet 30. mars 2019 Jo, dems ansvar, de får takke seg selv da om ungen ikke kan spise noe av maten, makan til tafatte folk! 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #5 Skrevet 30. mars 2019 Du har allerede utelukket verstingene, og sagt ifra. Synes foreldrene er sløve ja, hvis de virkelig har allergier da. Skulle tro de hadde tatt kontakt selv for å opplyse, hvis det var problemer. Anonymkode: e1d22...75b 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #6 Skrevet 30. mars 2019 De fleste er nok bare allergikere i foreldrenes hode. Anonymkode: a5232...96d 15
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #7 Skrevet 30. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De fleste er nok bare allergikere i foreldrenes hode. Anonymkode: a5232...96d Jepp. Drit for de som virkelig er det. Mens for andre ser det ut til å være en trend. Ikke rart de gjøres narr av. Anonymkode: e1d22...75b 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #8 Skrevet 30. mars 2019 Jeg har cøliaki og mamma sørget alltid for at jeg hadde med meg mat i alle barneselskaper, i tilfelle. Hun forventet ikke at folk kjørte glutenfritt og på den tiden (15-20 år siden) hadde få mye kunnskap om glutenfritt. Mange tror også (fremdeles den dag i dag) at speltmel, havregryn osv er glutenfritt og baker med det forså å servere som "helt glutenfritt". Jeg kan bli dårlig om noen bare har skjært sitt glutenbrød med samme kniv som mitt glutenfrie brød. Venninnen min hadde melkeallergi, og hennes mamma bakte alltid en melkefri langpanne sjokoladekake til alle selskaper for å "spare" andre foreldre stresset. Informer ved døren når du slipper barna inn. Om foreldrene har innvendiger, så spørr DE om løsninger. Enten får de kjøre på butikken og kjøpe kake til sine barn, eller så får de akseptere at barna ikke får spist. Jeg forventer aldri at folk ordner opp for meg. Selv på jobb tar jeg alltid med egen lunsj når vi har teamlunsj fordi folk glemmer eller tenker at det ikke er så farlig. Til selskaper skriver jeg at jeg fint kan ta med egen rett som kan varmes i ovn osv. Allergier er er ikke andres problem enn de som har allergien. Helt fantastisk om folk tar seg tid til å ordne allergifritt, men aldri noe jeg forventer. Du har gitt beskjed og har prøvd så godt du kan! Anonymkode: 7c504...2c5 20
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #9 Skrevet 30. mars 2019 Er jo ille at vertskapet er mer bekymret over allergivennlig mat enn foreldrene til de barna som har allergier. Da hadde jeg tenkt at da er vel ikke allergiene så alvorlig.... så hvis ingen hadde gitt meg konkret beskjed så hadde jeg ikke brydd meg med å styre med annen mat/kake. Anonymkode: 3814e...4e2 10
Pinkpashion Skrevet 30. mars 2019 #10 Skrevet 30. mars 2019 Jeg skriver alltid: Gi tilbakemelding dersom det må tas hensyn i forhold til mat (ikke bare med tanke på allergi, men veganere må også ta hensyn til). Hører jeg ikke noe, tar jeg heller ikke hensyn. Min datter drakk ikke brus før hun var 6, jeg informerte alltid om dette da jeg svarte på invitasjonen. Pleide å si jeg kunne ta med capri sonne til henne, men folk tilrettelegger jo når di er informert på forhånd. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #11 Skrevet 30. mars 2019 1 minutt siden, Pinkpashion skrev: Jeg skriver alltid: Gi tilbakemelding dersom det må tas hensyn i forhold til mat (ikke bare med tanke på allergi, men veganere må også ta hensyn til). Hører jeg ikke noe, tar jeg heller ikke hensyn. Min datter drakk ikke brus før hun var 6, jeg informerte alltid om dette da jeg svarte på invitasjonen. Pleide å si jeg kunne ta med capri sonne til henne, men folk tilrettelegger jo når di er informert på forhånd. Av nysgjerrighet, hvorfor drakk hun ikke brus før hun var 6? Er jo like mye sukker i capri sonne. Ikke ment som kritikk. Anonymkode: ecf82...773 3
Pinkpashion Skrevet 30. mars 2019 #12 Skrevet 30. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av nysgjerrighet, hvorfor drakk hun ikke brus før hun var 6? Er jo like mye sukker i capri sonne. Ikke ment som kritikk. Anonymkode: ecf82...773 Fordi hun ikke likte kullsyre, så det var hennes egne preferanser ☺️ 15
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #13 Skrevet 30. mars 2019 6 minutter siden, Pinkpashion skrev: Fordi hun ikke likte kullsyre, så det var hennes egne preferanser ☺️ Aha, da skjønner jeg. Takk for svar Anonymkode: ecf82...773
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #14 Skrevet 31. mars 2019 6 timer siden, Pinkpashion skrev: Jeg skriver alltid: Gi tilbakemelding dersom det må tas hensyn i forhold til mat (ikke bare med tanke på allergi, men veganere må også ta hensyn til). Hører jeg ikke noe, tar jeg heller ikke hensyn. Min datter drakk ikke brus før hun var 6, jeg informerte alltid om dette da jeg svarte på invitasjonen. Pleide å si jeg kunne ta med capri sonne til henne, men folk tilrettelegger jo når di er informert på forhånd. Vi serverer som regel saft i barnebursdager, ihvertfall i barnehagealder... Anonymkode: 10e62...adc 4
Vera Vinge Skrevet 31. mars 2019 #15 Skrevet 31. mars 2019 Som om jeg skulle skrevet det selv, ts! Jeg har vært helt oppgitt over dette selv i flere barnebursdager jeg har arrangert. Og blir helt forundret over hva disse foreldrene tenker med, både av hensyn til egne barn som enten kan bli syke eller sitte der uten å kunne spise det de andre spiser, og av hensyn til de som skal arrangere (er jo i seg selv en jobb å ha barnebursdag, er rimelig stress å måtte ordne noe ekstra midt under bursdagen...) Jeg har gjort som deg, skrevet det i invitasjon og purret i Facebook-gruppe, men flere ganger likevel fått beskjed først av barna selv i bursdagen eller sent kvelden før. Det som faktisk også irriterer meg litt oppi dette, er at de i barnehagen har gitt beskjed om den minste lille intoleranse tidligere, så fordi et barn får eksem av sitrus kunne ingen i barnehagen spise sitrus. Men å si fra i barnebursdager klarer ikke folk, selv ikke alvorlige nøtteallergier... Jeg syns du har vært flink da, ts, når du har sørget for at de som ikke tåler gluten, melk og egg har noe å spise👍 2
Pinkpashion Skrevet 31. mars 2019 #16 Skrevet 31. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi serverer som regel saft i barnebursdager, ihvertfall i barnehagealder... Anonymkode: 10e62...adc Har opplevd begge deler ☺️
Vera Vinge Skrevet 31. mars 2019 #17 Skrevet 31. mars 2019 Men jeg syns det er litt sært å si fra på forhånd om hva barnet ikke liker... Hvis man sier fra på forhånd om at barnet ikke liker brus, ville jeg som vert fort følt at jeg måtte ordne noe ekstra, og så kresne som mange barn er, kan jeg bare se for meg meldingene som tikket inn om at William ikke liker sjokoladekake og Nora liker ikke gelé. Og da har man det gående. Jeg legger mer enn gjerne til rette for allergier, intoleranser og livssyn, men hva man ikke liker blir noe helt annet. Og ja, jeg ville også stusset litt om et barn kom med egen drikke i bursdag... Mulig jeg er litt hard, men jeg syns barn som ikke liker ting i det minste burde lære seg å ikke gjøre så stort nummer av ting, men la det forbigå i stillhet. Hvis barnet ikke liker brus, er det jo ikke sånn at de ikke skal få drikke, men jeg syns da det må være helt greit å tilby vann. Et lite sidespor dette, da men. 23
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #18 Skrevet 31. mars 2019 23 minutter siden, Vera Vinge skrev: Men jeg syns det er litt sært å si fra på forhånd om hva barnet ikke liker... Hvis man sier fra på forhånd om at barnet ikke liker brus, ville jeg som vert fort følt at jeg måtte ordne noe ekstra, og så kresne som mange barn er, kan jeg bare se for meg meldingene som tikket inn om at William ikke liker sjokoladekake og Nora liker ikke gelé. Og da har man det gående. Jeg legger mer enn gjerne til rette for allergier, intoleranser og livssyn, men hva man ikke liker blir noe helt annet. Og ja, jeg ville også stusset litt om et barn kom med egen drikke i bursdag... Mulig jeg er litt hard, men jeg syns barn som ikke liker ting i det minste burde lære seg å ikke gjøre så stort nummer av ting, men la det forbigå i stillhet. Hvis barnet ikke liker brus, er det jo ikke sånn at de ikke skal få drikke, men jeg syns da det må være helt greit å tilby vann. Et lite sidespor dette, da men. Synes absolutt ikke det er sært å si fra om. Alternativet hadde vært at bursdagsarrangøren sto dær og kunne tilby et glass vann mens resten av barna drakk brus, i verste fall. Vi har sjelden saft eller juice i huset, og ofte tenker man ikke over at noen barn ikke liker brus da majoriteten faktisk gjør det. Liker man ikke kullsyre i brus, så gjør man ikke det. Uansett hvor mye andre måtte mene at det er sært. Min samvittighet hadde aldri latt meg sende barnet mitt i en bursdag og risikert at han fikk vann å drikke, som et alternativ fordi ingen var forberedt på det... Liker selv ikke kaffe, og har mange ganger blitt tilbydd et glass melk i kaffeselskap, fordi vertskapet ikke hadde te eller brus å tilby. Jeg er voksen, jeg håndterer det. Jeg forstår det. Men et barn i et bursdagsselskap er en annen ting, og skal IKKE under noen omstendighet «straffes» for å ikke like brus!!! Helt innafor å gi beskjed om det, og værtfall om man tilbyr seg å ta med eget. Man sender ikke et barn i bursdag vel vitende om at det kan bli en trasig opplevelse fordi barnet ikke drikker brus, men unnlot å informere om det eller sende med egen drikke for å please andre menneskers meninger. Det er tross alt barn, med følelser og forventninger til bursdagsselskapet... Husk det. Så ja, vær gjerne streng for min del. Nå liker riktignok mine barn brus, men for min del provoserte dette meg. Handler ikke om å være kresen, redd for å smake på ting eller what ever - men at man som forelder har et ansvar for å sørge for at barnebursdager blir en positiv opplevelse for barnet, og ikke en setting der barnet får en negativ opplevelse fordi man på død og liv skal tilbakeholde info for å virke mindre sær. Anonymkode: e3b52...9b3 3
visp Skrevet 31. mars 2019 #19 Skrevet 31. mars 2019 26 minutter siden, Vera Vinge skrev: Men jeg syns det er litt sært å si fra på forhånd om hva barnet ikke liker... Hvis man sier fra på forhånd om at barnet ikke liker brus, ville jeg som vert fort følt at jeg måtte ordne noe ekstra, og så kresne som mange barn er, kan jeg bare se for meg meldingene som tikket inn om at William ikke liker sjokoladekake og Nora liker ikke gelé. Og da har man det gående. Jeg legger mer enn gjerne til rette for allergier, intoleranser og livssyn, men hva man ikke liker blir noe helt annet. Og ja, jeg ville også stusset litt om et barn kom med egen drikke i bursdag... Mulig jeg er litt hard, men jeg syns barn som ikke liker ting i det minste burde lære seg å ikke gjøre så stort nummer av ting, men la det forbigå i stillhet. Hvis barnet ikke liker brus, er det jo ikke sånn at de ikke skal få drikke, men jeg syns da det må være helt greit å tilby vann. Et lite sidespor dette, da men. Jeg er helt enig med deg! Det er bare absurd hvor mye ting skal tilrettelegges nå. Et barn som er i 14 bursdager i året tåler veldig godt å oppleve å ikke like noe av det som blir servert. For en bortskjemt generasjon som skapes! 8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #20 Skrevet 31. mars 2019 Just now, AnonymBruker said: Synes absolutt ikke det er sært å si fra om. Alternativet hadde vært at bursdagsarrangøren sto dær og kunne tilby et glass vann mens resten av barna drakk brus, i verste fall. Vi har sjelden saft eller juice i huset, og ofte tenker man ikke over at noen barn ikke liker brus da majoriteten faktisk gjør det. Liker man ikke kullsyre i brus, så gjør man ikke det. Uansett hvor mye andre måtte mene at det er sært. Min samvittighet hadde aldri latt meg sende barnet mitt i en bursdag og risikert at han fikk vann å drikke, som et alternativ fordi ingen var forberedt på det... Liker selv ikke kaffe, og har mange ganger blitt tilbydd et glass melk i kaffeselskap, fordi vertskapet ikke hadde te eller brus å tilby. Jeg er voksen, jeg håndterer det. Jeg forstår det. Men et barn i et bursdagsselskap er en annen ting, og skal IKKE under noen omstendighet «straffes» for å ikke like brus!!! Helt innafor å gi beskjed om det, og værtfall om man tilbyr seg å ta med eget. Anonymkode: e3b52...9b3 Hvorfor er det så forferdelig for et barn å drikke vann i en bursdag i ny og ne? Det er da ikke så fryktelig traumatisk å få vann Jeg likte ikke grandiosa, og hver gang det ble servert til bursdagene spiste jeg ikke noe særlig. Ble ikke traumatisert av det, forstod at noen ganger likte andre mennesker mat jeg ikke likte og gikk videre med livet. Syntes du det er fælt å ikke få annet enn vann eller melk når du er på besøk??? Jeg velger gjerne drikke vann istedetfor brus (eller kaffe) når jeg er på besøk, fordi noen ganger kan det bli litt mye søtt og da velger jeg vann. Her tenker jeg at du har noen rare oppfatninger og følelser som du viderefører til barna Anonymkode: ad52e...76b 24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå