AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Skrevet 30. mars 2019 Jeg har begynt å trene styrke (begynte i januar) og jogger noen ganger i uken. Jeg trener alt fra 2 ganger i uken til 6 ganger. Jeg har blitt fastere, sterkere og mer utholdenhet. Jeg spiser mindre enn før og spiser sunnere. Jeg har gått ned ca en/ en og en halv kles størrelse. Men vekta rikker seg jo ikke. Jeg har gått ned ca 2 kilo, men thats it. Jeg har nå sluttet å tørre å gå på vekta, da det er så lite motiverende. Jeg er jo da fortsatt overvektig ifølge bmi. Er dette normalt? Eller vil vekta gå ned etterhvert? Anonymkode: 54c68...af1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #2 Skrevet 30. mars 2019 Muskler veier mer enn fett. Du må se på kroppen din, ikke vekta. At du har gått ned halvannen klesstørrelse forteller deg det du trenger å vite. Anonymkode: 72966...89f 7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #3 Skrevet 30. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Muskler veier mer enn fett. Du må se på kroppen din, ikke vekta. At du har gått ned halvannen klesstørrelse forteller deg det du trenger å vite. Anonymkode: 72966...89f Ja, det gjør jo egentlig det. Men bare litt frustrerende å veie seg 🙂 Anonymkode: 54c68...af1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #4 Skrevet 31. mars 2019 Fokuserer du på tallet på vekta blir du nok ikke stram og fitt. https://www.boredpanda.com/same-weight-fitness-transformations/?media_id=1529246&utm_source=no.pinterest&utm_medium=referral&utm_campaign=organic Anonymkode: a6a58...d4c 4
Lill3My Skrevet 31. mars 2019 #5 Skrevet 31. mars 2019 Kjempebra at du trener. Håper du har annen motivasjon enn KUN vektnedgang 😃 Når det gjelder å gå ned i vekt er det kostholdet som er mest avgjørende, ikke trening. Det er enklere å spise mindre enn å trene bort overflødige kalorier. En god kombinasjon - både trening og fornuftig kosthold - er selvsagt det aller beste side. Du ved hjelp av trening kan forme kroppen, stimulere muskelvekst/hindre muskelsvinn. Men trening uten omtanke på kosthold har begrensa effekt. Ellers er det greit å ha i tankene st når en starter opp med trening, skjer en rekke endringer i kroppen som faktisk, hos mange iallfall, vil kunne øke vekta uten at det er fettmasse det er snakk om. Kroppen tilpasse seg trening ved bla å øke blodmengden i kroppen, frakte mer vann inn i musklene og øke størrelse e på glykogenlagrene (og glukosen som blir lagra i cellene holder dessuten vann som bidrar med litt vekt). Disse tingene kan betyr 0,5-2 kg. Følg med på hvordan klærne dine passer, hvordan du føler deg - opplagt /sprekere(?) - og ikke bare på tallet på vekta. Og ta en liten gjennomgang av kostholdet for å se om du kanskje gjør noen mindre kloke valg der uten å innse det. Spiser du feks noe grønt ved hvert måltid? Har du en protienkilde til alle måltider? Noen skjulte kalorier du ikke tenker over (saus, smør, dressing, nøtter, ubevisst småspising)? Kompenserer du for treninga ved å spise ekstra? 4
Sola de Skrevet 31. mars 2019 #6 Skrevet 31. mars 2019 Jeg opplever det egentlig motsatt. Er vanskelig å bygge opp muskelmasse mens man går ned i vekt. Muskler veier jo mer enn fett og du merker det jo på klærne. Og hvor mange kalorier forbrenner du i løpet av en dag kontra hva du spiser er avgjørende pluss å være fysisk aktiv hver dag. 1
Pierre Gynt Skrevet 31. mars 2019 #7 Skrevet 31. mars 2019 I begynnelsen bygger du mye muskler, men dette avtar etter hvert. Om du da fortsatt er i kaloriunderskudd, så vil du gå ned i vekt. Styrketreninga vil da primært kun bidra til at du bevarer muskelmassen din. Bare vær tålmodig. Vei deg, men ikke legg så mye i tallet. Som de andre her sier, så er det viktigste det du ser/føler, ikke tallet på vekta. Å være så fokusert på et tall er oppskriften på fiasko. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #8 Skrevet 31. mars 2019 Det må da være mye bedre at du faktisk blir strammere og har gått en en klesstr enn at vekta går nedover? Å ha muskler vil gjøre at du også forbrenner fett når du er i ro. Så muskler lønner seg. Anonymkode: e7cfe...e13 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #9 Skrevet 31. mars 2019 40 minutter siden, Lill3My skrev: Kjempebra at du trener. Håper du har annen motivasjon enn KUN vektnedgang 😃 Når det gjelder å gå ned i vekt er det kostholdet som er mest avgjørende, ikke trening. Det er enklere å spise mindre enn å trene bort overflødige kalorier. En god kombinasjon - både trening og fornuftig kosthold - er selvsagt det aller beste side. Du ved hjelp av trening kan forme kroppen, stimulere muskelvekst/hindre muskelsvinn. Men trening uten omtanke på kosthold har begrensa effekt. Ellers er det greit å ha i tankene st når en starter opp med trening, skjer en rekke endringer i kroppen som faktisk, hos mange iallfall, vil kunne øke vekta uten at det er fettmasse det er snakk om. Kroppen tilpasse seg trening ved bla å øke blodmengden i kroppen, frakte mer vann inn i musklene og øke størrelse e på glykogenlagrene (og glukosen som blir lagra i cellene holder dessuten vann som bidrar med litt vekt). Disse tingene kan betyr 0,5-2 kg. Følg med på hvordan klærne dine passer, hvordan du føler deg - opplagt /sprekere(?) - og ikke bare på tallet på vekta. Og ta en liten gjennomgang av kostholdet for å se om du kanskje gjør noen mindre kloke valg der uten å innse det. Spiser du feks noe grønt ved hvert måltid? Har du en protienkilde til alle måltider? Noen skjulte kalorier du ikke tenker over (saus, smør, dressing, nøtter, ubevisst småspising)? Kompenserer du for treninga ved å spise ekstra? Takk for et godt innlegg. Har gått ned i kles størrelse og kroppen er mer fast. Så merker en endring der. Grønt spiser jeg masse av. Jeg skeier ut engang i blant, men spiser mindre enn jeg gjorde tidligere. Jeg har rett og slett ikke orket å gå så mye på vekten, og tror jeg skal fortsette å unngå vekten fremover 😁 Hilsen TS Anonymkode: 54c68...af1 1
megda Skrevet 31. mars 2019 #10 Skrevet 31. mars 2019 Glem hele vekta. Det er ikke rasjonelt å tenke at det har en overordnet betydning i noen som helst form så lenge du er i god fysisk form med alt det innebærer. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #11 Skrevet 31. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det må da være mye bedre at du faktisk blir strammere og har gått en en klesstr enn at vekta går nedover? Å ha muskler vil gjøre at du også forbrenner fett når du er i ro. Så muskler lønner seg. Anonymkode: e7cfe...e13 Ja, ser det 😊 6 minutter siden, Purt Gull skrev: I begynnelsen bygger du mye muskler, men dette avtar etter hvert. Om du da fortsatt er i kaloriunderskudd, så vil du gå ned i vekt. Styrketreninga vil da primært kun bidra til at du bevarer muskelmassen din. Bare vær tålmodig. Vei deg, men ikke legg så mye i tallet. Som de andre her sier, så er det viktigste det du ser/føler, ikke tallet på vekta. Å være så fokusert på et tall er oppskriften på fiasko. Takk, tror jeg holder meg unna vekten en stund. Blir så irritert på meg selv for at jeg på kort tid klarte å gå opp så mye som jeg gjorde. Jeg har fortsatt en BMI som overvektig, selv om jeg nå bruker L og M i klær og er 180 cm høy. Jeg merker ihvertfall store endringer, og det er jeg kjempe glad for. 😁 Hilsen TS Anonymkode: 54c68...af1 1
AfricanQueen Skrevet 31. mars 2019 #12 Skrevet 31. mars 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har begynt å trene styrke (begynte i januar) og jogger noen ganger i uken. Jeg trener alt fra 2 ganger i uken til 6 ganger. Jeg har blitt fastere, sterkere og mer utholdenhet. Jeg spiser mindre enn før og spiser sunnere. Jeg har gått ned ca en/ en og en halv kles størrelse. Men vekta rikker seg jo ikke. Jeg har gått ned ca 2 kilo, men thats it. Jeg har nå sluttet å tørre å gå på vekta, da det er så lite motiverende. Jeg er jo da fortsatt overvektig ifølge bmi. Er dette normalt? Eller vil vekta gå ned etterhvert? Anonymkode: 54c68...af1 Ville anbefalt deg å stikke innom ernæringsfysiolog, der får du mer konkret oversikt på hva du må jobbe med, jeg er 158 cm og veier 51 kg, har mer fett en muskel (under det vanlige) og fettprosenten min er på 33 prosent ! akkurat ved grensen ( 20-33%) så da må jeg få den ned haha Man får også vite hvor det meste fette ligger, sånn at man kan jobbe med det , mine liggger i armene så yeah
megda Skrevet 31. mars 2019 #13 Skrevet 31. mars 2019 (endret) du kan jo ikke jobbe med fett på armene spesifikt da, men det er jo greit å vite at selv om man ser slank ut, så kan man ha mye fett likevel Endret 31. mars 2019 av megda 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #15 Skrevet 31. mars 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ser det 😊 Takk, tror jeg holder meg unna vekten en stund. Blir så irritert på meg selv for at jeg på kort tid klarte å gå opp så mye som jeg gjorde. Jeg har fortsatt en BMI som overvektig, selv om jeg nå bruker L og M i klær og er 180 cm høy. Jeg merker ihvertfall store endringer, og det er jeg kjempe glad for. 😁 Hilsen TS Anonymkode: 54c68...af1 Husk at mange muskuløse atleter som har jobb som trening også har bmi som tilsier overvektig. Så bmi er en dårlig metode å måle seg i. Finn heller ut hvor stor fettprosent du har hos en ekspert som måler nøyaktig fett i forhold til muskler og som tar beinbygning inn i regnestykket også. Anonymkode: 935e3...169 2
Pierre Gynt Skrevet 31. mars 2019 #16 Skrevet 31. mars 2019 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, ser det 😊 Takk, tror jeg holder meg unna vekten en stund. Blir så irritert på meg selv for at jeg på kort tid klarte å gå opp så mye som jeg gjorde. Jeg har fortsatt en BMI som overvektig, selv om jeg nå bruker L og M i klær og er 180 cm høy. Jeg merker ihvertfall store endringer, og det er jeg kjempe glad for. 😁 Hilsen TS Anonymkode: 54c68...af1 BMI er en helt fjollete måte å vurdere ens egen kroppsvekt på. Du kan ha en normal BMI med usunne mengder fett, og du kan være over normal BMI og ha en sunn kroppsammensetning. Hvis målet ditt kun er å få en normal BMI, så vil f.eks. det å trene styrke være mot den hensikten, men heldigvis skjønner du tydeligvis dette, i og med at du trener styrke. Endret 31. mars 2019 av Purt Gull
Nyttig Skrevet 31. mars 2019 #17 Skrevet 31. mars 2019 Drit i bmi, fettprosent og vekt. Ikke mål deg på dette i heletatt, du ser selv hvordan du ser ut speilet. Det mest interessante her er hvordan du trener, og hva. Du skriver 2-6ganger pr uke, å trene 6 ganger pr uke er vel noe overdrevet med mindre du skal delta i nm/em i styrkeløft eller fitness. Men trening er jo så mangt, hva er å trene? Gå på en tredemølle å se på telefonskjermen sin? Eller søndagstur på elipsemaskinen. Bruke noen apperater. Hadde de fleste som stod på et treningsenter virkelig brukt tiden sin skikkelig, trent. Presset seg, gjort jobben. Så hadde man fått resultater. Men de fleste gjør ikke det. Du må heller lage deg noe som kan opprettholdes ukentlig, 2-3 ganger i uken. Helst fullkropp.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #18 Skrevet 31. mars 2019 1 time siden, Nyttig skrev: Drit i bmi, fettprosent og vekt. Ikke mål deg på dette i heletatt, du ser selv hvordan du ser ut speilet. Det mest interessante her er hvordan du trener, og hva. Du skriver 2-6ganger pr uke, å trene 6 ganger pr uke er vel noe overdrevet med mindre du skal delta i nm/em i styrkeløft eller fitness. Men trening er jo så mangt, hva er å trene? Gå på en tredemølle å se på telefonskjermen sin? Eller søndagstur på elipsemaskinen. Bruke noen apperater. Hadde de fleste som stod på et treningsenter virkelig brukt tiden sin skikkelig, trent. Presset seg, gjort jobben. Så hadde man fått resultater. Men de fleste gjør ikke det. Du må heller lage deg noe som kan opprettholdes ukentlig, 2-3 ganger i uken. Helst fullkropp. Jeg er i utgangspunktet vant til å trene 7 dager i uken, 2 ganger om dagen. Men jeg må nå nesten starte et sted og ser ikke på 6 ganger som for mye, jeg har en smertestillende jobb, så synes det er herlig å få brukt kroppen 😊 Grunnen til at jeg ikke alltid får til like mye er pga jobben min er veldig hektisk for tiden. Jeg er effektiv på trening. Jeg jogger/løper som oppvarming og deretter styrke med veldig lite pauser. Jeg presser meg selv Jeg bruker maskiner, eller hva det heter, på treningssenteret og frivekter hjemme eller løper. Jeg har ikke tid til å somle. Å gå tur regner jeg ikke som en treningsøkt. Hilsen TS Anonymkode: 54c68...af1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå