Gå til innhold

utslag på urinstix

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tok en sånn hjemmeurinstix. Fikk svakt utslag på protein og litt på blod. Jeg venter mensen i løpet av de nærmeste dagene. Er det ikke sånn at det ikke kan litt blod i utfloden(selv om det ikke er synlig for meg nå) som kan gi utslag på stixen? Eller må jeg forte meg til legen? Jeg tenkte kanskje at den ga utslag på protein siden det er protein i blod. Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker først og fremst at det er lite vits å ta en urinstix om man ikke skjønner hva den kan fortelle. Ikke for å være frekk, men det er min mening. Vel ment.

Utslag på protein i urinen har ingenting med å gjøre at det er utslag på blod, eller at det er proteiner fra blodet som gir utslag. Proteiner i urinen betyr at nyrene skiller ut protein. Noe som kan være et symptom på så mye. Og som ikke behøver å bety noe spesielt i det hele tatt, i hvert fall ikke noe det er grunn til å gjøre noe med, hvis det bare er svakt utslag og man ellers er frisk og rask.

Skrevet

Du må kjøpe en stix der det er flere ting som testes ut,feks leukocytter(hvit blodlegmer),nitrit og røde blodlegmer,glukose osv.

Mest sannsynlig er det at du har fått med litt utflod i urinen din, det viser seg ofte ved svakt utslag på leukocytter. Min erfaring er at nitritt ofte slår ut først ved en UVI.

Men er bare å levere inn en prøve hos din fastlege. De sender inn en urin bac til dyrkning.

Men det er mest hensikt å vente til etter mensen.

Skrevet

Husk at om du leverer urin inn til dyrkning skal det være helst urin fra morgenen og midtstråle urin slik at det ikke er så mye "Grums".

Skrevet
Husk at om du leverer urin inn til dyrkning skal det være helst urin fra morgenen og midtstråle urin slik at det ikke er så mye "Grums".

Dette gjelder også før man tar en vanlig urin stix. Det skal være morgenurin. Du skal vaske deg nedentil først, og så ta en midtstråleurin, der første og siste urinen som kommer skal i toalettet, resten skal testes fra.

Blodet er mest sannsynlig pga at mensen skal komme snart. Proteinen kan bare være en liten forurensing av prøven. Prøv å ta en ny stix i morgen tidlig etter du har vasket deg. Om du fortsatt får utslag; ta den med til legen og få den dyrket.

Skrevet

Men det er mest hensikt å vente til etter mensen.

Om man har mensen spiller ingen rolle. Da ser man bare bort i fra blodet på stix`en, og det har ingen betydning for dyrkningen.

Skrevet

Forsåvidt enig i det niki... men ved i en infeksjonen forårsaker bakterien og motangrepet mot disse ofte en blødning i slimhinnen. Den kan påvises med en urinstix.

Derfor mener nå jeg det er best å vente til etter mensen.

Altsp; Ved en typisk infeksjon er det gjerne utslag på leukocytter,blod og nitrit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...