AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Skrevet 30. mars 2019 Vi er så usikre på om vi skal kjøpe oss nytt hus. Vi har en inntekt på ca en million brutto. Huset vi bor i nå har vi fått takst på 2,6 MNOK. Har lån på ca 1,9 MNOK. Studielån/billån på totalt 200K. Huset er på 115 m2, og er i god stand, nyere bad og kjøkken, og vi trives. Bor i rekkehus, så savner hage og privatliv egentlig(har en terrasse på ca 40 m2, naboer på hver side) Har veldig ok naboer da...Og kanskje et ekstra bad, og en loft/ kjellerstue. Har familie som bor utenbys, og skulle gjerne hatt et ekstra soverom. MEN, dette er jo egentlig bare «luksus» Vi klarer oss jo fint uten. Barna har hvert sitt soverom. De er 6 og 7 år, så har jo ikke behov for kjellerstue og sånn enda, men vil kanskje kjenne på behovet når de blir eldre? Vi bekymrer oss aldri for økonomien nå. Kunne fint tålt en god del renteøkning. Vi kan reise på ferie sammen hvert år, ungene kan gå på de aktiviteter de vil, og det er jo veldig deilig å slippe å snu på krona. Eneboliger med ok standard og tomt her koster ofte ca 4-4,5 mill. Vi vil da ha ett lån på ca 3,5 til 3,9... Synes det er skummelt! Synes dere den ekstra plassen og friheten er verdt det? Her har vi lite utgifter på vedlikehold, strøm osv. Vil jo øke litt i inntekt fremover, men de store summene blir det ikke i året. Noen synspunkter? Anonymkode: c2b99...8b0
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #2 Skrevet 30. mars 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er så usikre på om vi skal kjøpe oss nytt hus. Vi har en inntekt på ca en million brutto. Huset vi bor i nå har vi fått takst på 2,6 MNOK. Har lån på ca 1,9 MNOK. Studielån/billån på totalt 200K. Huset er på 115 m2, og er i god stand, nyere bad og kjøkken, og vi trives. Bor i rekkehus, så savner hage og privatliv egentlig(har en terrasse på ca 40 m2, naboer på hver side) Har veldig ok naboer da...Og kanskje et ekstra bad, og en loft/ kjellerstue. Har familie som bor utenbys, og skulle gjerne hatt et ekstra soverom. MEN, dette er jo egentlig bare «luksus» Vi klarer oss jo fint uten. Barna har hvert sitt soverom. De er 6 og 7 år, så har jo ikke behov for kjellerstue og sånn enda, men vil kanskje kjenne på behovet når de blir eldre? Vi bekymrer oss aldri for økonomien nå. Kunne fint tålt en god del renteøkning. Vi kan reise på ferie sammen hvert år, ungene kan gå på de aktiviteter de vil, og det er jo veldig deilig å slippe å snu på krona. Eneboliger med ok standard og tomt her koster ofte ca 4-4,5 mill. Vi vil da ha ett lån på ca 3,5 til 3,9... Synes det er skummelt! Synes dere den ekstra plassen og friheten er verdt det? Her har vi lite utgifter på vedlikehold, strøm osv. Vil jo øke litt i inntekt fremover, men de store summene blir det ikke i året. Noen synspunkter? Anonymkode: c2b99...8b0 Enebolig med ok standard til 4,5 mill ? Hvor er dette og når kan jeg flytte dit? Jeg ville altså senket skuldrene svært lavt dersom 4,5 mill var alt som skulle til for at jeg kunne få enebolig, med 1 mill i brutto inntekt. Jeg skjønner dog ikke helt hvorfor dere ikke har betalt ned mer på boliglånet slik at dere har mer egenkapital i boligen dersom dere har det romslig nå? Ellers bør du anse deg som heldig da mange steder i Norge får du ikke et bittelite rekkehus en gang for 4,5 millioner. Hadde jeg fått en enebolig for den summen (i området vi ønsker å bo) så hadde jeg kjøpt to, så kunne ungene bo i nabohuset når de blir større Anonymkode: 1daf4...224 8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #3 Skrevet 30. mars 2019 Hadde blitt boende. Dere har bare 2 unger og høres ut som dere vil klare dere fint med plassen dere har. Vi flyttet til noe større og jeg angrer. Ikke verdt det for noen år med bedre plass. Ble bare dyrt og unødvendig. Mye mer å holde osv... så vi skal tilbake til der vi bodde før, ungene flytter ut begge ila de neste årene. Anonymkode: da74b...882 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #4 Skrevet 30. mars 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enebolig med ok standard til 4,5 mill ? Hvor er dette og når kan jeg flytte dit? Jeg ville altså senket skuldrene svært lavt dersom 4,5 mill var alt som skulle til for at jeg kunne få enebolig, med 1 mill i brutto inntekt. Jeg skjønner dog ikke helt hvorfor dere ikke har betalt ned mer på boliglånet slik at dere har mer egenkapital i boligen dersom dere har det romslig nå? Ellers bør du anse deg som heldig da mange steder i Norge får du ikke et bittelite rekkehus en gang for 4,5 millioner. Hadde jeg fått en enebolig for den summen (i området vi ønsker å bo) så hadde jeg kjøpt to, så kunne ungene bo i nabohuset når de blir større Anonymkode: 1daf4...224 Vi kjøpte nylig enebolig med stor hage og svær terrasse, tre soverom og grei standard. Vi ga 3,1 🤷 Anonymkode: d69fa...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #5 Skrevet 30. mars 2019 Jeg har også enebolig med grei standard, 4 soverom, 200 kvm og diger hage. Jeg ga 1.4 mill for 2 år siden. Indre Østlandet, mye billig her. Anonymkode: 3376e...576
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #6 Skrevet 30. mars 2019 Jeg har alene 1,8 i boliglån - pluss 600 000 i studielån - så totalt 2 400 000. Om dere maks skal ha et lån på 3,9 mill blir det "bare" 1 950 000 per person. Det er et ganske vanlig beløp... Men samtidig har dere to barn, og barn er dyre. Tenåringer er enda dyrere. Har dere regnet på hvor mye dere vil gå i pluss hver måned etter at alle faste kostnader er betalt dersom dere går for lånet på 3,9 millioner? Jeg tror dere hadde klart dere helt fint, men selv hadde jeg heller blitt i rekkehuset enn å måtte snu litt mer på krona. Er det ikke mulig å skape litt mer privatliv på terrassen med noen planter, og kanskje noen store parasoller? Barn klarer seg fint uten kjellerstue, og de har tross alt allerede hvert sitt soverom. Anonymkode: 0184e...c46 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #7 Skrevet 30. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enebolig med ok standard til 4,5 mill ? Hvor er dette og når kan jeg flytte dit? Jeg ville altså senket skuldrene svært lavt dersom 4,5 mill var alt som skulle til for at jeg kunne få enebolig, med 1 mill i brutto inntekt. Jeg skjønner dog ikke helt hvorfor dere ikke har betalt ned mer på boliglånet slik at dere har mer egenkapital i boligen dersom dere har det romslig nå? Ellers bør du anse deg som heldig da mange steder i Norge får du ikke et bittelite rekkehus en gang for 4,5 millioner. Hadde jeg fått en enebolig for den summen (i området vi ønsker å bo) så hadde jeg kjøpt to, så kunne ungene bo i nabohuset når de blir større Anonymkode: 1daf4...224 Det er ikke før de siste årene vi har begynt å merke at det er romslig, jeg har vært student 🙂 kommer til å prioritere å betale litt ekstra ned fremover. Vi bor på Sørlandet, og i denne bydelen er det ikke så veldig dyre eneboliger. Men mange av de er eldre boliger som det gjerne må gjøres litt på på sikt... Så ser for meg at det vil gå en del tid og penger på vedlikehold. Anonymkode: c2b99...8b0
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #8 Skrevet 30. mars 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alene 1,8 i boliglån - pluss 600 000 i studielån - så totalt 2 400 000. Om dere maks skal ha et lån på 3,9 mill blir det "bare" 1 950 000 per person. Det er et ganske vanlig beløp... Men samtidig har dere to barn, og barn er dyre. Tenåringer er enda dyrere. Har dere regnet på hvor mye dere vil gå i pluss hver måned etter at alle faste kostnader er betalt dersom dere går for lånet på 3,9 millioner? Jeg tror dere hadde klart dere helt fint, men selv hadde jeg heller blitt i rekkehuset enn å måtte snu litt mer på krona. Er det ikke mulig å skape litt mer privatliv på terrassen med noen planter, og kanskje noen store parasoller? Barn klarer seg fint uten kjellerstue, og de har tross alt allerede hvert sitt soverom. Anonymkode: 0184e...c46 Jo, vi tenkte å få bygget litt bedre gjerder mot naboene til sommeren. Det er vel helst det at alt man snakker om ute blir overhørt av noen... Vi har regnet litt grovt på det, og det er ikke så mye igjen når alt av utgifter er betalt. Det går rundt, men det ville blitt trangt dersom renta øker en del f eks. Anonymkode: c2b99...8b0
isw Skrevet 30. mars 2019 #9 Skrevet 30. mars 2019 Med en inntekt på 1 million brutto til sammen hadde i alle fall ikke jeg tatt sjansen på et lån på nærmere 4 millioner. Kommer litt an på generelt kostnadsbilde, antall barn, behov for biler, osv, men økonomien deres kan virkelig bli presset av dette. Min anbefaling er max 2,5 mill i lån 3
Gatsby Skrevet 30. mars 2019 #10 Skrevet 30. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er så usikre på om vi skal kjøpe oss nytt hus. Vi har en inntekt på ca en million brutto. Huset vi bor i nå har vi fått takst på 2,6 MNOK. Har lån på ca 1,9 MNOK. Studielån/billån på totalt 200K. Huset er på 115 m2, og er i god stand, nyere bad og kjøkken, og vi trives. Bor i rekkehus, så savner hage og privatliv egentlig(har en terrasse på ca 40 m2, naboer på hver side) Har veldig ok naboer da...Og kanskje et ekstra bad, og en loft/ kjellerstue. Har familie som bor utenbys, og skulle gjerne hatt et ekstra soverom. MEN, dette er jo egentlig bare «luksus» Vi klarer oss jo fint uten. Barna har hvert sitt soverom. De er 6 og 7 år, så har jo ikke behov for kjellerstue og sånn enda, men vil kanskje kjenne på behovet når de blir eldre? Vi bekymrer oss aldri for økonomien nå. Kunne fint tålt en god del renteøkning. Vi kan reise på ferie sammen hvert år, ungene kan gå på de aktiviteter de vil, og det er jo veldig deilig å slippe å snu på krona. Eneboliger med ok standard og tomt her koster ofte ca 4-4,5 mill. Vi vil da ha ett lån på ca 3,5 til 3,9... Synes det er skummelt! Synes dere den ekstra plassen og friheten er verdt det? Her har vi lite utgifter på vedlikehold, strøm osv. Vil jo øke litt i inntekt fremover, men de store summene blir det ikke i året. Noen synspunkter? Anonymkode: c2b99...8b0 Blir ca. 8-9000 kroner per person å betale i boutgifter. Det er ikke så mye. Du kan trygt kjøpe det huset.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #11 Skrevet 30. mars 2019 Jeg ville satt opp et detaljert regnskap og funnet ut eksakt hva dere bruker pr måned i dag. Deretter se hvor mye dere kan ha i lån uten å miste økonomisk frihet. Jeg tenker at dere fint kan ha 3,5-3,9 mill i lån sånn i teorien mtp inntekt, men det avhenger helt av forbruket. Skjønner godt at dere ønsker enebolig. Det gir en helt annen frihet enn rekkehus. Det er et helt normalt ønske og kan ikke sammenlignes med «luksus». Anonymkode: 7847e...c48
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #12 Skrevet 30. mars 2019 Hadde helle beholdt rekkehuset og gjort de grepene som skal til for å trives best mulig. Dere har jo omtrent ingen egenkapital og det er store sjanser for at renta kommer til å øke en del. Og luksusen av å litt romslig økonomi er bedre enn å ha litt ekstra plass. Anonymkode: d21e6...fc3 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #13 Skrevet 30. mars 2019 Jeg er 26 år og har 3,1 mill i boliglån alene. Er ikke bekymret 😄 Anonymkode: b5397...42d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #14 Skrevet 30. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enebolig med ok standard til 4,5 mill ? Hvor er dette og når kan jeg flytte dit? Jeg ville altså senket skuldrene svært lavt dersom 4,5 mill var alt som skulle til for at jeg kunne få enebolig, med 1 mill i brutto inntekt. Jeg skjønner dog ikke helt hvorfor dere ikke har betalt ned mer på boliglånet slik at dere har mer egenkapital i boligen dersom dere har det romslig nå? Ellers bør du anse deg som heldig da mange steder i Norge får du ikke et bittelite rekkehus en gang for 4,5 millioner. Hadde jeg fått en enebolig for den summen (i området vi ønsker å bo) så hadde jeg kjøpt to, så kunne ungene bo i nabohuset når de blir større Anonymkode: 1daf4...224 Oi du kan flytte hit vi bor da. Enebolig med 3 soverom til 2,7. Anonymkode: 1886f...19c
ajarRun Skrevet 30. mars 2019 #15 Skrevet 30. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er så usikre på om vi skal kjøpe oss nytt hus. Vi har en inntekt på ca en million brutto. Huset vi bor i nå har vi fått takst på 2,6 MNOK. Har lån på ca 1,9 MNOK. Studielån/billån på totalt 200K. Huset er på 115 m2, og er i god stand, nyere bad og kjøkken, og vi trives. Bor i rekkehus, så savner hage og privatliv egentlig(har en terrasse på ca 40 m2, naboer på hver side) Har veldig ok naboer da...Og kanskje et ekstra bad, og en loft/ kjellerstue. Har familie som bor utenbys, og skulle gjerne hatt et ekstra soverom. MEN, dette er jo egentlig bare «luksus» Vi klarer oss jo fint uten. Barna har hvert sitt soverom. De er 6 og 7 år, så har jo ikke behov for kjellerstue og sånn enda, men vil kanskje kjenne på behovet når de blir eldre? Vi bekymrer oss aldri for økonomien nå. Kunne fint tålt en god del renteøkning. Vi kan reise på ferie sammen hvert år, ungene kan gå på de aktiviteter de vil, og det er jo veldig deilig å slippe å snu på krona. Eneboliger med ok standard og tomt her koster ofte ca 4-4,5 mill. Vi vil da ha ett lån på ca 3,5 til 3,9... Synes det er skummelt! Synes dere den ekstra plassen og friheten er verdt det? Her har vi lite utgifter på vedlikehold, strøm osv. Vil jo øke litt i inntekt fremover, men de store summene blir det ikke i året. Noen synspunkter? Anonymkode: c2b99...8b0 Dette er enkelt. Begynn å betale på lånet som om dere hadde 3.9 millioner i lån. Se om det er komfortabelt. Hvis det ikke er det, dropper dere det. 13
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #16 Skrevet 30. mars 2019 Husk at renta skal opp, men mest sannsynlig ikke så mye. Kanskje typ 2% de neste 5-8 årene. Norge kollapser hvis renta skulle øke noe særlig mer. Det kommer til å være lav rente i mange år fremover. Anonymkode: 7847e...c48
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #17 Skrevet 31. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk at renta skal opp, men mest sannsynlig ikke så mye. Kanskje typ 2% de neste 5-8 årene. Norge kollapser hvis renta skulle øke noe særlig mer. Det kommer til å være lav rente i mange år fremover. Anonymkode: 7847e...c48 Hvem sier at Norge kollapser om renten går mer opp en 2%? Anonymkode: cb462...959 1
I Grosny Skrevet 31. mars 2019 #18 Skrevet 31. mars 2019 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er så usikre på om vi skal kjøpe oss nytt hus. Vi har en inntekt på ca en million brutto. Huset vi bor i nå har vi fått takst på 2,6 MNOK. Har lån på ca 1,9 MNOK. Studielån/billån på totalt 200K. Huset er på 115 m2, og er i god stand, nyere bad og kjøkken, og vi trives. Bor i rekkehus, så savner hage og privatliv egentlig(har en terrasse på ca 40 m2, naboer på hver side) Har veldig ok naboer da...Og kanskje et ekstra bad, og en loft/ kjellerstue. Har familie som bor utenbys, og skulle gjerne hatt et ekstra soverom. MEN, dette er jo egentlig bare «luksus» Vi klarer oss jo fint uten. Barna har hvert sitt soverom. De er 6 og 7 år, så har jo ikke behov for kjellerstue og sånn enda, men vil kanskje kjenne på behovet når de blir eldre? Vi bekymrer oss aldri for økonomien nå. Kunne fint tålt en god del renteøkning. Vi kan reise på ferie sammen hvert år, ungene kan gå på de aktiviteter de vil, og det er jo veldig deilig å slippe å snu på krona. Eneboliger med ok standard og tomt her koster ofte ca 4-4,5 mill. Vi vil da ha ett lån på ca 3,5 til 3,9... Synes det er skummelt! Synes dere den ekstra plassen og friheten er verdt det? Her har vi lite utgifter på vedlikehold, strøm osv. Vil jo øke litt i inntekt fremover, men de store summene blir det ikke i året. Noen synspunkter? Anonymkode: c2b99...8b0 Jeg hadde nok lånt og kjøpt i din situasjon, med ett forbehold. Prisen er såpass lav at jeg tenker at beliggenhet/adresse/område ikke er pressområde og følgelig vil ha mindre prisvekst enn pressområdene. Det kan innebære risiko for dårlig verdiutvikling eller prisfall. En annen sak er at eneboliger er dyreste boform, med strømregning som kan runde 40000 i året og vedlikeholdsutgifter. Endret 31. mars 2019 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #19 Skrevet 31. mars 2019 Jeg sitter med 2.1 mill i lån alene, og har jeg inntekt på rett under 400 000,-. Så om dere er to med en mill i inntekt, så klarer dere dette fint. Anonymkode: 871e9...d18
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #20 Skrevet 31. mars 2019 Jeg er vokst opp i rekkehus uten privatliv i hagen (innsyn og naboer på sidene som hører). Tror det er en vanesak rett og slett. Også går det an å gjøre grep for å gjøre det mer privat, som det høres ut som dere har tenkt på. Det høres ut som dere har det greit der dere bor i dag. For meg er økonomisk frihet, mulighet til å spare (til egenkapital), reise på ferie, kjøpe maten jeg har lyst på osv i hverdagen viktigere enn enda noen kvadrat å rote på/vaske. Så lenge ungene har hvert sitt rom trenger de ikke en kjellerstue i tillegg. Anonymkode: e258b...a7e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå