Gå til innhold

Hvorfor er det sånn at minoriteter alltid blir utsatt for hets og mobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvorfor? Hjelp meg å førstå det. For jeg har faktisk problemer med å skjønne hva som skjer. Er en i mindretall, så er en utsatt. Og det er så utrolig urettferdig! At de må forsvare seg mot majoriteten. At de må være redde og skamfulle for å være seg. Og må kjempe så mye mot "overmakten". 

Det gjelder alle som "skiller" seg ut. 

Er dette en hersketeknikk majoriteten bruker fordi de vil presse alle inn i et mønster? Og hvorfor? Eller hva er grunnen? Om en er homo. Om en er kristen. Om en har en sykdom/skade som gjør en uføretrygdet. Om en er muslim. Og listen goes on.

Hva skjer med dette? Om att og omatt og omatt gjennom tidene. Det har vært samer, nordlendinger og jøder. Gjennom hele historien har minoriteter fått gjennomgå. 

Kan noen forklare eller mene noe om dette? Jeg har aldri skjønt det. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Ingen kan forklare dette? 

Ingen som har noen tanker å dele? Må vel begynne å studere filosofi da 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at det bare er minoriteter som blir utsatt for hets og mobbing?

Anonymkode: c5ccf...257

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du klar over at i verden så er det hvite som er en minoritet ?

Anonymkode: c5ccf...257

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk liker å hevde seg selv, dess mer dominerende, dess mer selvhevdende, og så gjør de det ved å sammenligne seg selv med andre.  Alle måtene du er annerledes fra de dominerende på, er negativt så lenge du lar de sitte med definisjonsmakten over deg. 

Anonymkode: 5bb03...27d

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk liker å hevde seg selv, dess mer dominerende, dess mer selvhevdende, og så gjør de det ved å sammenligne seg selv med andre.  Alle måtene du er annerledes fra de dominerende på, er negativt så lenge du lar de sitte med definisjonsmakten over deg. 

Anonymkode: 5bb03...27d

Hm. Mulig det ja. Takk for et reflektert svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle skal være like, det er trygghet i likhet og antalm. Også I dyreverdenen blir de som er anderledes utstøtt. 

Anonymkode: bc745...ff8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*antall ikke antalm 

Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle skal være like, det er trygghet i likhet og antalm. Også I dyreverdenen blir de som er anderledes utstøtt. 

Så det går i trygghet? Hm 

Må bare tillegge at dyr ikke har evnen til å tenke og reflektere da 🙂

Endret av SoWhat?
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi de er ekstra nærgående og ser krenkelser overalt...

Anonymkode: 4af61...dc4

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi de er ekstra nærgående og ser krenkelser overalt...

Anonymkode: 4af61...dc4

Du bør lese historie. Du er jo nettopp de som ikke ser. Se hva minioriteter har gjennomgått. Og gjennomgår. 

Nærgående?? Og nei, det handler ikke om hva de "ser"

Det handler om hva de må gå igjennom, og hva de blir utsatt for. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel at det generelt er mye mobbing og fordommer i samfunnet vårt. Så og si alle grupper opplever mobbing. Jeg har fått stygge og nedsettende kommentarer fordi jeg kommer fra bygda. Pappa er bonde og mange hater faktisk bønder. Mamma røyker og blir sett ned på pga det. I dag jobber jeg i IT-bransen og blir sett på som usosial nerd. 

Anonymkode: 0eb0c...33a

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel at det generelt er mye mobbing og fordommer i samfunnet vårt. Så og si alle grupper opplever mobbing. Jeg har fått stygge og nedsettende kommentarer fordi jeg kommer fra bygda. Pappa er bonde og mange hater faktisk bønder. Mamma røyker og blir sett ned på pga det. I dag jobber jeg i IT-bransen og blir sett på som usosial nerd. 

Anonymkode: 0eb0c...33a

Grupper ja. De er minoriteter. Når du er i den største "gruppa" så er en majoritet. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste i verden er ganske svake og trenger flokktilhørlighet.

Anonymkode: 18d6c...94c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste i verden er ganske svake og trenger flokktilhørlighet.

Anonymkode: 18d6c...94c

Jeg skjønner absolutt den tryggheten i en flokk. Alt utenfor blir truende. Men det er jo ikke riktig all den tid de ikke er til fare for noen. Hva er de redde for liksom? Det er det 🙂

Skrevet
4 timer siden, SoWhat? skrev:

Ja, hvorfor? Hjelp meg å førstå det. For jeg har faktisk problemer med å skjønne hva som skjer. Er en i mindretall, så er en utsatt. Og det er så utrolig urettferdig! At de må forsvare seg mot majoriteten. At de må være redde og skamfulle for å være seg. Og må kjempe så mye mot "overmakten". 

Er dette en hersketeknikk majoriteten bruker fordi de vil presse alle inn i et mønster? Og hvorfor? Eller hva er grunnen? Om en er homo. Om en er kristen. Om en har en sykdom/skade som gjør en uføretrygdet. Om en er muslim. Og listen goes on.

Hva skjer med dette? Om att og omatt og omatt gjennom tidene. Det har vært samer, nordlendinger og jøder. Gjennom hele historien har minoriteter fått gjennomgå. 

Dersom vi ser på dette objektivt sett så er det egentlig slik at flere nordmenn er vant til innvandrere i dag enn før. 

Men jeg kan strekke dette spørsmålet lenger og spørre hvorfor/hvordan oppstår mobbing? Nå finnes det svært mange ulike årsaker til at det skjer, men dersom man ser på selve begrepet så er det plaging/erting/skadelig opptreden over lengre tid, gjerne mot en svakere motpart. Det er altså en makt-ubalanse, om man kan si det slik. 

Noen forskere har også tatt utgangspunkt i naturvitenskapelige forklaringer blant dyr. Blant dyr er det tydeligvis for og å opprettholde styrken i flokken. At derfor skjer mobbing som en strategi, der de andre dyrene vil plage en svakere part. Det er helt grusomt, men jeg vet at sosiale hierarkier, f eks, har vært trukket frem som eksempler der mobbekultur ofte skapes. Så dersom man har en holdning om at innvandrere er lavere på rangstigen, så er kanskje dette en mulig forklaring. 

Og så er dette med dehumanisering, som gjerne påvirker hvordan mennesker oppfører seg ovenfor en annen gruppe. Vox hadde en artikkel på psykologien bak som jeg fant ganske interessant:

https://www.vox.com/science-and-health/2017/3/7/14456154/dehumanization-psychology-explained

Men husk på at når folk mobber så er det egentlig dem som har et problem. Det er viktig og å være seg selv, først og fremst og se etter mennesker som tar deg slik du er 😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, SoWhat? said:

Fordi mange mener at de har ingenting å gjøre her og kan komme seg hjem? Er vel ikke mye mer komplisert sak enn det.

Anonymkode: 04855...db0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg skjønner absolutt den tryggheten i en flokk. Alt utenfor blir truende. Men det er jo ikke riktig all den tid de ikke er til fare for noen. Hva er de redde for liksom? Det er det 🙂

Det er vel mest det at de i den større gruppa ikke vil ha dem der. Da støtes de ut.

Anonymkode: 8babb...c9e

Skrevet
5 minutter siden, Mari Y skrev:

Dersom vi ser på dette objektivt sett så er det egentlig slik at flere nordmenn er vant til innvandrere i dag enn før. 

Men jeg kan strekke dette spørsmålet lenger og spørre hvorfor/hvordan oppstår mobbing? Nå finnes det svært mange ulike årsaker til at det skjer, men dersom man ser på selve begrepet så er det plaging/erting/skadelig opptreden over lengre tid, gjerne mot en svakere motpart. Det er altså en makt-ubalanse, om man kan si det slik. 

Noen forskere har også tatt utgangspunkt i naturvitenskapelige forklaringer blant dyr. Blant dyr er det tydeligvis for og å opprettholde styrken i flokken. At derfor skjer mobbing som en strategi, der de andre dyrene vil plage en svakere part. Det er helt grusomt, men jeg vet at sosiale hierarkier, f eks, har vært trukket frem som eksempler der mobbekultur ofte skapes. Så dersom man har en holdning om at innvandrere er lavere på rangstigen, så er kanskje dette en mulig forklaring. 

Og så er dette med dehumanisering, som gjerne påvirker hvordan mennesker oppfører seg ovenfor en annen gruppe. Vox hadde en artikkel på psykologien bak som jeg fant ganske interessant:

https://www.vox.com/science-and-health/2017/3/7/14456154/dehumanization-psychology-explained

Men husk på at når folk mobber så er det egentlig dem som har et problem. Det er viktig og å være seg selv, først og fremst og se etter mennesker som tar deg slik du er 😊 

Godt å se at noen av dere svarer seriøst og til ettertanke. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mest det at de i den større gruppa ikke vil ha dem der. Da støtes de ut.

Anonymkode: 8babb...c9e

Fordi de gjør dem utrygge. Av en eller annen grunn. Og utryggheten gjør dem irrasjonelle da? Som å hetse og mobbe. Angrep er beste forsvar? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...