AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Skrevet 30. mars 2019 Har dere gode oppskrifter på bakevarer med speltmel? Gjerne brød, rundstykker,hamburgerbrød, osv. Fungerer det bare å bytte ut vanlig hvetemel i oppskrifter med speltmel, eller er det noe annet jeg må tenke på? (får besøk i påska, og må forberede litt) Anonymkode: 7add1...c17
Pal Fungi Skrevet 4. april 2019 #2 Skrevet 4. april 2019 Må det være kun med spelt og ingen andre melsorter?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #3 Skrevet 4. april 2019 Ja, desverre. Ingen andre meltyper. Anonymkode: 7add1...c17
Pal Fungi Skrevet 4. april 2019 #4 Skrevet 4. april 2019 Da har jeg ikke noe sånn på sparket dessverre.. 😕
AnonymBruker Skrevet 4. april 2019 #5 Skrevet 4. april 2019 På 30.3.2019 den 17.56, AnonymBruker skrev: Har dere gode oppskrifter på bakevarer med speltmel? Gjerne brød, rundstykker,hamburgerbrød, osv. Fungerer det bare å bytte ut vanlig hvetemel i oppskrifter med speltmel, eller er det noe annet jeg må tenke på? (får besøk i påska, og må forberede litt) Anonymkode: 7add1...c17 Du kan bruke spelt isteden for hvetemel i alle oppskrifter!:) Det eneste du må passe på er at speltmel tåler mindre elting enn hvetemel, så deigen bør ikke eltes mer enn 10-15 minutter på sakte fart. Ellers synes jeg at spelt gir bedre smak på brød og rundstykker:) Anonymkode: e8bd2...bc9 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #6 Skrevet 5. april 2019 Speltmel kan du bruke nett som vanlig mel. Anonymkode: f6969...382 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #7 Skrevet 5. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Speltmel kan du bruke nett som vanlig mel. Anonymkode: f6969...382 Eller blande 50/50, for å beholde bakeegenskapene og glutenbindingene fra vanlig mel, samtidig som du hever smaken med spelt 👍 Tåler man speltmel, tåler man mel, så det er bare tull å si at man bare tåler speltmel. Speltmel er ikke magisk. Anonymkode: d485b...c20 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #8 Skrevet 5. april 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eller blande 50/50, for å beholde bakeegenskapene og glutenbindingene fra vanlig mel, samtidig som du hever smaken med spelt 👍 Tåler man speltmel, tåler man mel, så det er bare tull å si at man bare tåler speltmel. Speltmel er ikke magisk. Anonymkode: d485b...c20 Akkurat det medfører ikke riktighet. Blant annet folk med IBS kan tåle speltmel, men ikke vanlig mel. Anonymkode: f6969...382 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #9 Skrevet 5. april 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Akkurat det medfører ikke riktighet. Blant annet folk med IBS kan tåle speltmel, men ikke vanlig mel. Anonymkode: f6969...382 Man tåler kankje speltmel litt bedre, men tåler man ikke mel, så tåler man ikke mel... Anonymkode: d485b...c20
AnonymBruker Skrevet 5. april 2019 #10 Skrevet 5. april 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man tåler kankje speltmel litt bedre, men tåler man ikke mel, så tåler man ikke mel... Anonymkode: d485b...c20 Mel er ikke mel... Det er fullt mulig å tåle en type mel, men ikke en annen. Jeg har en søster som IKKE tåler vanlig hvetemel, men som tåler speltmel helt fint. Hun har IBS. Og det var en lege med spesialisering innen mage- og tarm som ba henne prøve spelt framfor vanlig hvetemel, for det var ganske mange med IBS som tålte dette selv om de ikke tålte vanlig hvetemel. Anonymkode: f6969...382 1
Vera Vinge Skrevet 5. april 2019 #11 Skrevet 5. april 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller blande 50/50, for å beholde bakeegenskapene og glutenbindingene fra vanlig mel, samtidig som du hever smaken med spelt 👍 Tåler man speltmel, tåler man mel, så det er bare tull å si at man bare tåler speltmel. Speltmel er ikke magisk. Anonymkode: d485b...c20 Og det du sier der er bare tull. Mange som får vondt i magen av hvetemel. Jeg har irritabel tarm, og spiser helt fint speltmel og andre meltyper, men hvetemel får jeg dessverre vondt i magen av. Men det er jo ikke som en allergi, og kan heller ikke sammenlignes med cøliaki, så klart. Har man cøliaki, skal man selvsagt holde seg unna spelt også, og så å si alle andre andre kornslag. Til ts, så baker jeg med spelt som om det skulle vært hvetemel, bruker ikke noen spesiell oppskrift. Men jeg syns speltmel kan gi litt tørrere bakverk enn hvetemel når man baker gjærdeig, hvertfall hvis jeg ikke får kjøpt speltmel fra Godt brød e.l. Men jeg kan veldig anbefale å bake etter metoden eltefritt brød. Jeg baker mye rundstykker med den metoden, og det krever lite innsats og gir veldig godt resultat. Da lager du deigen om kvelden og baker om morgenen f.eks. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå