Gå til innhold

Samtale om samtykke med sønn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en serie på TV, hvor episoden handlet om voldtekt og oppi det hele var det en far som tok en snakk med sin 13 år gamle sønn som om dette skulle være en helt normal samtale å ha når sønner kommer i puberteten. Dette handlet om samtykke, og spesifikt om at gutten måtte få jentas samtykke og stoppe om hun ikke syntes det var gøy lengre.  Det som får meg til å reagere er, er dette virkelig normalt å gjøre ??? Hva slags bilde sender man til sønnene sine om det må SNAKKES med ALLE MENN om at de  ikke skal voldta? Jeg kan ikke FORESTILLE meg å må gni det inn med teskje til min sønn om at både han og jenta han velger å være med skal ha det bra, for dette skal ta for svarten være sunn fornuft? Går alle sammen rundt å tror alle menn er gale voldtektsmenn og må få det trykt inn i huet fra barnsben at det skal man ikke gjøre? 
Er det virkelig noen som gjør dette? Synes det har gått for langt når det virker som man skal gå ut fra at alle er født voldtektsmenn,og må formes til å ikke være det lengre.  

Anonymkode: 687e7...a46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det når kunnskapsløsheten og feminismen får råde.

Anonymkode: 58cbf...608

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man burde snakke med både gutter og jenter om samtykke.

Anonymkode: 48310...c45

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er dette noe som må snakkes om! 

Anonymkode: e9aba...eaa

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Man bør snakke om samtykke med begge kjønn, og ikke bare iforhold til sex, men generelt. Og man bør ikke minst lære at det er helt ok å si nei, at det ikke er uhøflig.

Anonymkode: 945f2...5ee

• Liker 18
Skrevet

Jeg er enig i at man bør snakke med døtre også. Som kvinne vet jeg godt at menn kan være gode på å presse og pushe helt hinsides fordi at de vil så gjerne ha samleie. Tror nok at det kan være mange jenter som lar seg pushe på tross av at de ikke vil for så å føle veldig negative følelser i etterkant. 

Her mener jeg at både døtre og sønner må snakkes med. Mot til å si nei. Styrke til å gå ut av situasjonen. Sette grenser for en selv. Stoppe dersom man ombestemmer seg. Lære å håndtere slike situasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med både min tenåringsdatter og min tenåringssønn om dette, og det skulle da bare mangle! Ja dette er helt nødvendige samtaler! 

Mange gutter drar ting for langt, fordi hormoner raser og de ikke vet nok. Selv opplevde jeg et overgrep av en kamerat da vi var tenåring. Han var full, og antagelig full av lyst. Da han presset hånden ned i trusen min, og kjente at det var noe fuktighet der, så trodde han at det betydde at jeg også hadde lyst, men bare sa nei som erting, av usikkerhet, eller hva pokker som raste gjennom hodet hans. 

Jeg var såpass heldig at jeg fikk snakket litt om hendelsen med ham senere, og fikk en ektefølt unnskyldning. Det viste seg at han rett og slett ikke visste at kvinner ofte er litt våte der nede, helt uten at det betyr at de er kåte. Ingen hadde fortalt ham det. At jenter ofte sier nei men mener ja, det hadde han derimot hørt mange ganger. 

Så klart man bør snakke med sine barn! Å la det være er neglekt av at slikt skjer, og det helt uten at gutten mener å være drittsekk, egentlig. 

Anonymkode: 1426a...ab1

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Den samtalen burde nok taes med begge kjønn for såvvant til å få viljen som som dagens unge er så kan nok både gutter og jenter forvente litt for mye på alle områder! 

Anonymkode: 50cde...566

• Liker 3
Gjest NotYou
Skrevet (endret)

Ja, du bør virkelig snakke med sønnen din om samtykke! Tror du mødrene til voldteksmenn har tenkt at «min sønn vil bli en voldtektsmann»? Man tror selvfølgelig at ens egne barn ikke kunne finne på å gjøre slike handlinger. 

Alle foreldre har et ansvar. Alle bør ha samtaler om min/din kropp, grenser, samtykke, sex mm.. Dette selvfølgelig uavhengig om du har jenter eller gutter. Jenter kan også voldta. 

I tillegg bør slike tema bli tatt opp i skoleundervisning. 

Endret av NotYou
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor begynner de å snakke om samtykke allerede i barnehage. Ser andre steder i landet at politiet ofte besøker barnehagen og snakker om hemmelighold, samtykke og kropp. 

Det er bra og viktig. 

Anonymkode: a6c29...025

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med sønnen min siden han var veldig liten om at man skal respektere hverandres grenser og at nei er nei. Det gjelder både klemming, kiling og andre ting som involverer kroppen. Det kan være gøy å kile hverandre, men når noen ikke vil mer så stopper man med en gang. (Akkurat dette har vært viktig for meg å forklare fordi jeg er sykt kilen og kan bli direkte voldelig om jeg ikke får det til å slutte på annen måte. Mannen min fikk seg et par blåveiser tidlig i forholdet på den måten.) Så når jeg først har forklart dette med kiling så er det jo egentlig veldig greit å overføre til andre områder også...

Ser for øvrig mange voksne som bare "tar" klemmer av motvillige barn. Tenker at de ikke akkurat går foran med et godt eksempel...

Anonymkode: 7d4e3...f75

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre gutter og jeg har snakket om samtykke! Selvsagt! 

Jeg håper at jeg har gitt de så gode grunnverdier, kunnskap og vett siden de var små at de tør å gjøre en forskjell. At de vet hva de skal gjøre i situasjoner som kommer. 

Det er viktig at de vet. Kunnskap hindrer overgrep! 

Anonymkode: 2e4fc...9b4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser for øvrig mange voksne som bare "tar" klemmer av motvillige barn. Tenker at de ikke akkurat går foran med et godt eksempel...

Dette husker jeg fra barndommen. Flaut, pinlig og ekkelt. Det var grusomt for en sjenert liten jente! Så jeg var ganske klar på at mine barn aldri skulle tvangsklemme noen. 

Anonymkode: 2e4fc...9b4

• Liker 4
Gjest NotYou
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med sønnen min siden han var veldig liten om at man skal respektere hverandres grenser og at nei er nei. Det gjelder både klemming, kiling og andre ting som involverer kroppen. Det kan være gøy å kile hverandre, men når noen ikke vil mer så stopper man med en gang. (Akkurat dette har vært viktig for meg å forklare fordi jeg er sykt kilen og kan bli direkte voldelig om jeg ikke får det til å slutte på annen måte. Mannen min fikk seg et par blåveiser tidlig i forholdet på den måten.) Så når jeg først har forklart dette med kiling så er det jo egentlig veldig greit å overføre til andre områder også...

Kjempebra :) Dette med å «ta klemmer» er en uting. En bør spørre barnet ‘kan tante få en hadeklem’?.. Barnet må få lov til å si nei. 

Boka ‘Jeg er meg! Min meg’ av Eli Rygg og Margrethe Aasland er kjempefin når det gjelder disse temaene! Gullverdt hjemme hos alle med barn. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Respekt for grenser må barn ha inn fra de er små. Det gjelder både i fht kropp men også i fht hvordan man snakker sammen og det å ikke påtvinge andre barn lek som de sier nei til. De fleste barn klarer å overføre dette til andre områder i livet etter hvert som de vokser til når vi voksne følger opp ettersom de vokser og interessene endrer seg. Å klemme uten å ville gi klem eller uten at motparten vil ha klem er ett godt utgangspunkt. Jeg har hatt barn i barnehagen som tydelig ble instruert i å gi klemmer til alle, det var vondt å se og faktisk noe jeg planla å ta opp på foreldresamtalen. Desverre rakk jeg ikke det da familien brått flyttet. Andre ting som er viktig er også å lære barn å ikke ukritisk gi klem til alle selv om de vil. Feks helt nye barn som løpet rett i armene på ukjente,-da trenger de å lære grenser for hva som er greitt å gi av seg selv og ikke mtp å bli utnyttet av andre. 

Anonymkode: 548f9...5c7

• Liker 2
Skrevet

Jeg har snakket om det med min 13-årige datter! At man verken skal tvinge noen til noe de ikke vil, eller selv la seg tvinge til noe man ikke vil!

Enten det er det å gi noen en klem som barn (jeg har aldri tvunget barna her til å gi noen en klem, og hvis de ville gi noen en klem som ikke ville ha fikk de beskjed om å la være!), til å bli med på noe de ikke har lyst til (hærverk, sitte på moped, drikke, røyke) eller tvinge noen til å bli med på noe du selv har lyst til - til det seksuelle som først har kommet opp nå i det siste, selvfølgelig.... At ingen skal ta andre på "private" steder hvis de ikke vil har vi snakket om siden hun var barn, men ikke på en sånn måte som jeg har gjort nå.

Det går ikke på at jeg tror alle gutter er voldtektsmenn, eller at alle jenter er ofre - eller omvendt! Det går rett og slett på bevisstgjøring, at de har vært innom scenarioet i tankene før de står der i det virkelige liv! Da er det enklere å ta riktig avgjørelse!

• Liker 7
Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 minutter siden, Ulrikke skrev:

Jeg har snakket om det med min 13-årige datter! At man verken skal tvinge noen til noe de ikke vil, eller selv la seg tvinge til noe man ikke vil!

Enten det er det å gi noen en klem som barn (jeg har aldri tvunget barna her til å gi noen en klem, og hvis de ville gi noen en klem som ikke ville ha fikk de beskjed om å la være!), til å bli med på noe de ikke har lyst til (hærverk, sitte på moped, drikke, røyke) eller tvinge noen til å bli med på noe du selv har lyst til - til det seksuelle som først har kommet opp nå i det siste, selvfølgelig.... At ingen skal ta andre på "private" steder hvis de ikke vil har vi snakket om siden hun var barn, men ikke på en sånn måte som jeg har gjort nå.

Det går ikke på at jeg tror alle gutter er voldtektsmenn, eller at alle jenter er ofre - eller omvendt! Det går rett og slett på bevisstgjøring, at de har vært innom scenarioet i tankene før de står der i det virkelige liv! Da er det enklere å ta riktig avgjørelse!

Som jeg skulle skrevet det selv! Har gjort det samme med både egne barn og mine bonusbarn. Viktig å lære ungene respekt for andre og ikke minst stå opp for seg selv! 

Skrevet

Man skal prate med alle barn både hun, han og hen om å respektere andre sine grenser. Men det er jo noe man lærer barna fra de er små, er litt seint å prate om å respektere når andre sier nei og stopp når de er 13, dette prater man jo om fra de er små.

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt skal man snakke med alle barn om samtykke, sex, hensyn, at man kan ombestemme seg, ikke la seg press etc.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Ulrikke skrev:

Jeg synes det er veldig fint at du inkluderer klemmer i dette. Jeg opplever selv som voksen at jeg kan ha problemer med grensesetting her uten å være for krass eller direkte. Jeg strekker raskt frem hånden og har lært barna mine det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...