AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Skrevet 30. mars 2019 Hei Holder på å bygge hus, og må snart bestemme meg for hvilke farger jeg skal ha på veggene! Problemet er bare at det er så mange farger jeg syntes er fine! Her jeg bor nå er nesten alle vegger hvite, og det er jeg kjempelei av! Ønsker det lunt, men gjennomføft og "rent". Er i 20 årene og har en typisk "nordisk" stil uten for mye "dilldall". Vi har sett på farger som deco blue, varmgrå, soft teal, dark teal, st.paulus blue, dempet sort, soft grey og diverse andre blå/grønnfarger (alle er fra jotun). Men jeg ønsker jo at det skal være gjennomført og ikke et fargekaos! Hvordan bestemme seg? Tenker en nøytral farge i stue/kjøkken hvertfall. Kjøkkenet er hvitt og vi har valgt en del sorte detaljer (ytterdør, vinduskarmer, trappedetaljer..) Er mange store findusflater i huset om det skal ha noe å si. Huset er nokså stort med 4 soverom, kjøkken+stue i ett, vaskerom, gang oppe+nede, garderobe, bod, kontor og kjellerstue. Det er første gang i livet jeg innreder mitt eget og vil ikke overdrive når det kommer til farger. Noen som har tips til meg? Anonymkode: 33685...5df
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #2 Skrevet 30. mars 2019 Ta med planløsning og bilde av møbler du skal ta med + gulv og kjøkkeninnredning til en fargehandler og be om hjelp! Enkelte steder er de i alle fall veldig flinke på farger og kan komme med gode råd i forhold til lysforhold i de ulike rommene etc. Kan kanskje være lurt å ta en ringerunde til ulike fargehandler (hvis du bor i by i nærheten av flere alternativer) og spør om de har noen ansatte som er spesielt god på farger og som kan hjelpe så du slipper bomtur. Anonymkode: 4dff5...24c
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #3 Skrevet 30. mars 2019 Forslag 1: Stue/Kjøkken : sofa teal. Soverom: St Paus Blue. Barnerommene: soft pink, pilaster blue. Alt annet, gang og mellomrom, i et nøytral farge type varmgrå, kalk, soft grei. Forslag 2: Stue/kjøkken tresure, Soverom: evenning green. Resten som andre. Anonymkode: 7e4d3...02a
MarianneHaa Skrevet 30. mars 2019 #4 Skrevet 30. mars 2019 Tusen takk for tips dere! å spørre om hjelp hos en fargeforhandler var lurt, har ikke tenkt på det faktisk! 😂 Hmm, var moro med innslag! Hadde selv tenkt en nøytral farge i stue/kjøkken og litt mer farge i gangene og andre rom! Men kunne gjerne vært moro å gjøre det omvendt også!
Zienna Skrevet 30. mars 2019 #5 Skrevet 30. mars 2019 Jotun har en blogg hvor du kan sende inn plantegninger, bilder og spørsmål og få tips til fargevalg. Har ikke selv brukt dem, men kjenner folk som har fått tips til fargevalg for hele huset sitt der. Du må skrive hvilke golv som er tenkt, farge på dører og vinduer osv. Bør sjekkes :) 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #6 Skrevet 30. mars 2019 Finn ut hvordan ulike farger påvirker deg/dere. Det har mye å si, mener jeg. Jeg liker blått, men jeg tåler det ikke som veggfarge. Du/dere kan ha deres greier der. Anonymkode: 41a34...579 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #7 Skrevet 31. mars 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Holder på å bygge hus, og må snart bestemme meg for hvilke farger jeg skal ha på veggene! Problemet er bare at det er så mange farger jeg syntes er fine! Her jeg bor nå er nesten alle vegger hvite, og det er jeg kjempelei av! Ønsker det lunt, men gjennomføft og "rent". Er i 20 årene og har en typisk "nordisk" stil uten for mye "dilldall". Vi har sett på farger som deco blue, varmgrå, soft teal, dark teal, st.paulus blue, dempet sort, soft grey og diverse andre blå/grønnfarger (alle er fra jotun). Men jeg ønsker jo at det skal være gjennomført og ikke et fargekaos! Hvordan bestemme seg? Tenker en nøytral farge i stue/kjøkken hvertfall. Kjøkkenet er hvitt og vi har valgt en del sorte detaljer (ytterdør, vinduskarmer, trappedetaljer..) Er mange store findusflater i huset om det skal ha noe å si. Huset er nokså stort med 4 soverom, kjøkken+stue i ett, vaskerom, gang oppe+nede, garderobe, bod, kontor og kjellerstue. Det er første gang i livet jeg innreder mitt eget og vil ikke overdrive når det kommer til farger. Noen som har tips til meg? Anonymkode: 33685...5df La merke til at du ser på farger som har vært superpopulære siste tiden. De fargene går man lei når man ser de så mange steder. Hadde prøvd meg på et par spreke farger på f.eks vaskerommet og garderoben. I de rommene der vil ingen andre enn dere se fargene. Så dere kan sjanse på en farge dere ellers ikke ville tort i fellesrommene. Velg farger som gir deg den energien du trenger i det rommet. Det er jo individuelt fra person til person. Som f.eks soverommet, der trenger man slappe av, der fungerer ikke skrikende farger for meg. Men heller ikke hvit, det blir ikke lunt nok. Jeg tok med masse fargeprøver og malte på soveromsveggen. Farger ser veldig annerledes ut når den kommer på veggen og du får en helt annen følelse da. Hvor stor er stuen din, hvor mye lys komme inn osv har mye å si på hvordan fargen føles. Anonymkode: 9333e...850
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #8 Skrevet 31. mars 2019 Først må du vite hvilken hvitfarge du har i taket/lister/dører, med mindre du vil male det og. Mange farger som blir mindre fine til Bomull, som er en vanlig hvitfarge på prefarbrikerte ting. Det er også lurt å tenke på siktelinjer, dvs hvilke vegger/farger ser du samtidig, slik at de ikke kræsjer. (Feks i kjelleren min så ser jeg gangen, trappeoppgangen og gjesterommet hvis døren står åpen, slik at de tre bør gå sammen. Soverommet derimot ses knapt fra gangen, så det kan bryte mer. Hvis du vil gjøre det enkelt så velger du bare en palett hvor 3-4 farger er satt sammen, velger hvilke rom du vil ha hva, og maler utfra det. Hvis du vil velge mer selv blir jobben desto større. Lys (og de forskjellige årstidene) har også betydning. Samme hvilke møbler du har. Hvis du liker fargesterke møbler kan det være greit med mer nøytrale vegger, og motsatt. Min personlige preferanse ville vært noe litt dempet, mørkt og kjølig på hovedsoverommet (feks en dus grønn, grå eller blå, uten at fargene blir pastell). Hvis kjøkkenet og stuen er i et kan du bruke to forskjellige farger for å avgrense rommene, feks en lys/mer nøytral farge i stuen og noe mer fargesterkt på kjøkkenet. Gangene ville jeg holdt nøytrale, i en farge som står til fargene på rommene. Anonymkode: 24e88...f90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå