Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg jobber som sekretær i et mellomstort firma, men på vår avdeling er vi bare 2 fast ansatte.

På grunn av mine arbeidsoppgaver så har jeg ikke mulighet til å forlate arbeidsplassen for å spise lunsj og vi har heller ikke noe tilfredsstillende pauserom.

i min kontrakt står dette: " Arbeidstiden er fra 08.00 til 16.00 om ikke annet er avtalt. Arbeidstiden følger de til enhver tid gjeldende arbeidstidsbestemmelser, inklusive 30 minutters daglig lunsjpause"

Vil dette si at jeg har betalt lunsj?

Jeg ble plutselig litt usikker da det ikke er nevnt noen andre steder i kontrakten min.

AnonymBruker
Skrevet

Ja du har betalt pause.

Anonymkode: ed629...1eb

Skrevet

Sjekk når lønningen kommer. Har du betalt for 7.5 eller 8 timer ila. en dag. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fastlønn så det står ikke på min lønnslipp antall timer jeg har jobbet.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, StrøkenFrøken skrev:

Jeg har fastlønn så det står ikke på min lønnslipp antall timer jeg har jobbet.

Men du vet hva timelønnen og stllingsprosenten din er? Burde gå an å regne det ut på et vis tror jeg. 

Anonymkode: 55520...47c

Skrevet

Jeg har fastlønn (likt utbetalt alle måneder), så det står heller ikke timeslønn på lønnslippen. jobber 100 % så går nok an å regne ut timelønnen. men jeg vet fortsatt ikke om det er inkludert lunsj eller ikke.

Skrevet

Skulle ikke arbeidstiden vært fra 08.00 - 15.30 dersom du har betalt lunsjpause? 

Men kan du ikke bare spørre sjefen din da? Det er jo litt rart at det ikke blir informert om ved ansettelse om man har betalt eller ubetalt lunsjpause.

Skrevet

Hvis du har arbeidstid fra 8-16 har du mest sannsynlig ikke betalt matpause. 

• Liker 1
Skrevet

Min nærmeste sjef visste heller ikke svaret..Har fått både ja og nei svar fra folk jeg har spurt.

Skrevet
23 minutter siden, StrøkenFrøken skrev:

Min nærmeste sjef visste heller ikke svaret..Har fått både ja og nei svar fra folk jeg har spurt.

Såpass ja. Jeg hadde nok syntes at det hadde vært vanskelig å ta dem seriøst når de ikke har kontroll på reglementet.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke har mulighet for å gå fra arbeidsplassen sin så bør du ha betalt pause. Jeg hadde tatt det opp med sjefen.

Anonymkode: ed629...1eb

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en samtale med min sjef for en 4 måneders tid tilbake angående dette og lønnsøkning. Han skulle sjekke opp i det og komme tilbake til meg. Purret på han for en måneds tid siden, men har enda ikke fått noe svar.  Jeg får vell prøve igjen på mandag..

Jeg er også organisert i Handel og kontor, men vi har ikke tariff avtale på jobb. Så vet ikke om de kanskje kan hjelpe med dette?

TS

Skrevet
44 minutter siden, Mass said:

Skulle ikke arbeidstiden vært fra 08.00 - 15.30 dersom du har betalt lunsjpause? 

Men kan du ikke bare spørre sjefen din da? Det er jo litt rart at det ikke blir informert om ved ansettelse om man har betalt eller ubetalt lunsjpause.

Jo, vanlig arbeidstid er jo 37.5 timers uke, men ts jobber 40 timer når hun ikke kan gå fra arbeidsplassen i lunsjen.

4 minutter siden, StrøkenFrøken said:

Jeg hadde en samtale med min sjef for en 4 måneders tid tilbake angående dette og lønnsøkning. Han skulle sjekke opp i det og komme tilbake til meg. Purret på han for en måneds tid siden, men har enda ikke fått noe svar.  Jeg får vell prøve igjen på mandag..

Jeg er også organisert i Handel og kontor, men vi har ikke tariff avtale på jobb. Så vet ikke om de kanskje kan hjelpe med dette?

TS

De kan nok hjelpe deg, både med det konkrete spørsmålet, men kanskje også med å få en tariffavtale. Ring dem, du!

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, StrøkenFrøken skrev:

Takk for svar!

TS

I følge arbeidstiden din har du ikke betalt lunsj, men da trenger du heller ikke være på jobb eller tilgjengelig i lunsjpausen.

Jeg jobber fra 08.00 - 15.30 og har betalt lunsjpause. Jeg må da også være tilgjengelig i pausen, ikke dra fra jobb uten at det er avtalt.

Anonymkode: d927f...931

Annonse
Skrevet (endret)

Arbeidstiden din er 8 timer pr dag. I og med at du ikke har betalt lunch står du fritt til å forlate arbeidsplassen i lunchen, og du trenger ikke å svare på telefoner i lunchen. Hvis arbeidsgiver ikke tillater at du forlater arbeidsplassen i lunchen så har du krav på betalt lunch. Siden det ikke er tilfredsstillende pauserom har du i alle fall krav på betalt pause. 

http://arbeidsmiljoloven.com/article/§-10-9-pauser

Endret av petterm
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden ikke du kan forlate arbeidsplassen har du betalt lunsj. Det har lite å si så lenge arbeidstiden er innenfor de lovlige 40 timene i uka, og du har fast lønn og ikke timelønn. Regelen om at 20 minutter er betalt og 30 minutter er ubetalt kommer fra tariffavtaler og gjelder ikke TS hvis ikke hun har det.

Anonymkode: b9e19...620

AnonymBruker
Skrevet

Hvis arbeidstiden din er 8-16 har du nok ikke betalt matpause. Men du burde ha det hvis du ikke kan forlate arbeidsplassen i lunsjen. Da har du strengt tatt ikke pause

Anonymkode: b1b0c...6d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...