AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Skrevet 30. mars 2019 Jeg har dessverre ikke det beste karaktersnittet og har i år endt opp med 43 konkurransepoeng (jeg har da så mange alderspoeng som jeg kan få). Jeg har vurdert å ta opp fag for å ha en større sjanse til å komme inn, men på grunn av dårlig økonomi er dette ikke et alternativ i år i alle fall. Jeg har derfor endt opp med å søke sykepleien der jeg har størst sjanse til å komme inn. Dette er egentlig ikke en plass jeg kunne ha tenkt meg å bo og jeg tenker om jeg kommer inn å bytte til en annen skole så fort det lar seg gjøre. Jeg lurer derfor på: Hvor tidlig i studieløpet kan man bytte til en annen skole? Anonymkode: 31228...d9b
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #2 Skrevet 30. mars 2019 Når du går sykepleie er det vanskelig å byttte mellom skolene, fordi skolene legger opp løpene forskjellig. Jeg går andre året nå, og kunne egentlig tenkt meg å flytte i sommer, men har kommet til at jeg må vente til jeg er ferdig. Den skolen jeg går på nå har deler av det pensumet som den andre skolen har til neste år i år, og motsatt, slik at hvis jeg hade fått lov til å bytte hadde jeg mistet deler av pensum, og fått andre deler dobbelt opp. eneste muligheten er å søke seg inn på orsinært vis på den nye skolen, for så å søke fritak for de fagene man allerede har, men da er det ikke sikkert man blir ferdig til normert tid, og det løser uansett ikke ditt problem, fordi du da likevel måtte hatt karakterer til å komme inn i utgangspunktet. Nå kjenner ikke jeg detaljene ved alle utdannelsene, så det kan jo hende det finnes noen som er likere, der det hadde vært mulig å bytte, men jeg ville sjekket det der nøye med skolene på forrhånd, hvis du tenker at det er den løsningen du ønsker deg. Høyst sannsynlig må du enten gå der du kommer inn nå, eller ta opp fag, og søke deg inn der du vil gå til neste år. Lykke til! Anonymkode: cc814...473 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #3 Skrevet 30. mars 2019 Svaret er egentlig aldri, du kan ikke belage deg på å bytte skole underveis i bacheloren. Skolene har ulikt opplegg, og som regel er også kullene fulle og det er studenter på liste som har fortrinnsrett på plass etter å ha vært i permisjon, pga sykdom, etter stryk o.l. Den eneste måten å bytte skole på er egentlig å søke seg inn året etter du har begynt der du helst vil gå, og dersom du kommer inn be om fritak for de fagene og den praksisen du har hatt. Men da må du altså ha karakterne til å komme inn i utgangspunktet. Anonymkode: 5f0a5...f68 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #4 Skrevet 30. mars 2019 Jeg byttet fra Tromsø til Harstad midt i utdannelsen. Gikk helt fint. Anonymkode: 04c25...579
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #5 Skrevet 30. mars 2019 Du kan jo legge inn de skolene du evt ville ha byttet til på førsteplass på søkelisten, og så den du mest sannsynlig kommer inn på (altså den du har søkt på nå) på andre plass. Hvis du kommer inn på andrevalget ditt så kan du be om å bli satt på venteliste på førstevalget. Da har du hvertfall en mulighet innenfor den tiden de tar inn fra ventelistene. Du får ikke satt deg på venteliste på skoler som ligger lenger ned på søkelisten, enn den du får tilbud om. Anonymkode: 4e37b...1de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå