Gå til innhold

Ville du valgt hage å dårlig råd eller blokkleilighet å bedre råd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde funnet meg et tredje alternativ om jeg så måtte flytte. Hage er et must, å ikke ha folk over/under/tett inntil er også et must.

Anonymkode: 84fe5...998

AnonymBruker
Skrevet

Tenker folk på blokkleilighet som leilighet høyt opp i en av de gamle høyblokkene på Ammerud når de svarer i tråden?

Det høres sånn ut.

Anonymkode: 8c0cd...776

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde vært singel så kunne jeg lett bodd i blokk, synes det er verre når man har barn da blir ting litt mer komplisert. Jeg er ikke glad i hage, synes det er en drittjobb. Men jeg er så heldig å ha en mann som elsker hagearbeid. Og da er det koselig med hage, når jeg bare kan nyte. 

Anonymkode: fb8f1...3a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blokk og god råd, definitivt. Men helst en nyere leilighet/grei lydisolering, balkong osv. Er ikke så glad i hagearbeid, allergisk mot gresspollen, og syns det er greit ikke å ha alt det praktiske ansvaret (snømåking feks). Vil også bo i byen, og her er det kun leiligheter/svært få hus. 

Anonymkode: e16a0...154

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Har barn så mange ting da? Virker veldig materialistisk, ville heller prioritert opplevelser. for mine barn

Anonymkode: f6a93...ae6

Barna har utrolig mange ting ja. Bare klær, alle sesong klær, sko og ting de krever i barnehagen, parkdress, vinterdress, regntøy, jakker, bukser, sekker. Dette opptar mye plass i gangen. Om man har flere barn, vil man også ha ting liggende i påvente å bli arvet, det tar ennå mer plass. På kjøkkenet er det vannflasker, 

Leker og bøker. Det er ikke å unngå at barna vil ha leker og bøker i en lengre periode. Det er nødvendighet for trivsel for hele familien, at barna har noe å leke med. Noen av leker dessuten plasskrevende, type lekebiler, lekekjøkken eller lekehus. Men også dukker, dukkevogner, umengder med lego, leketog, plastelina og tegnesaker. Når man er nødt til å få plass til alt dette i et treroms, så ser man med engang at ja, barna krever plass. Mer enn man tror. 

Anonymkode: dbd89...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring med blokk er sure naboer som klager på alt, ikke gidder å delta på dugnad (1 gang i året!), støy siden blokker ofte ligger nært vei, liten eller ingen bodplass. Eneste fordelen er at noen måker snø. 

Jeg hater å ha folk rett på på alle kanter, lite privatliv, ikke kunne gå ut uten at det er noen som må preike. Drømmen er en skjermet bolig, med en deilig hage hvor jeg kan drive med hagestell i fred og ro. Jeg elsker trær og blomster, fuglesang og stillheten man har på landet. Kjenne lav puls og peace og mind. Siden forbruket er mindre når man bor langt fra shopping, cafeliv osv, velger jeg selvfølgelig hage! Heldigvis har jeg ikke barn, så problemet med å ha "tid til hagen" er helt fraværende. Hagen er prioritert!

Anonymkode: 80efc...e9a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville prioritert vekk hagen, og hatt råd til ting som gjorde hverdagen enda enklere, f eks hjemkjørt kolonialvarer, en helg på hotell, vaskehjelp el.l. Ting som ga meg mer tid med barna, og heller brukt den tiden på å ta de med på steder, parker, stranda, Teknisk museum, tivoli osv. 

Dine lave skuldre i fht økonomi er viktigere for barna enn en hage og stressa foreldre.

Anonymkode: b3976...318

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På ‎30‎.‎03‎.‎2019 den 12.43, AnonymBruker skrev:

jeg fikk i pose og sekk 😄 
Lav blokk, og har førsteetasje med stor veranda og nedgang til en felles hage. 
Hagen passer utmerket for piknik, spille kubb og slikt, området rundt min veranda føles mer som min private hageflekk, naboene bruker mest andre deler av hagen. Og det er innleid firma som tar seg av klipping av gress 😄 

Anonymkode: 7944d...07a

Så du tar det grovt tilrette og gjør regelrett beslag på en del av hagen som tilhører alle.

Ekkel og usympatisk du virker. Håper naboene dine begynner å bruke hagen foran leiligheten din til piknik etc. de også.

Anonymkode: af120...6c4

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Om det er bra uteområde/felles bakgård med opplegg til barn så hadde jeg valgt det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så du tar det grovt tilrette og gjør regelrett beslag på en del av hagen som tilhører alle.

Ekkel og usympatisk du virker. Håper naboene dine begynner å bruke hagen foran leiligheten din til piknik etc. de også.

Nei, jeg bruker hagen på lik linje med de andre. Jeg har hverken møbler eller planter på noen deler av den felles hagen. Hagen er stor, og det er ingen problemer at noen har piknik i hvert sitt hjørne, og noen spiller kubb eller badminton på midten. 
Hagen er vel 250kvm stor, det ville nok for de fleste vært unaturlig sette seg på de 10-15 kvm rundt min verandatrapp som i tillegg er den minst solfylte delen av hagen, på samme måte så går heller ikke jeg bort og har piknik foran verandatrappen til de andre. 

Jeg antar at de andre naboene også synes de nærmeste kvadratene rundt trappen deres føles litt privat ut, men det at det føles litt mer privat ut betyr ikke at man legger beslag på området og nekter andre bruke det... 

Anonymkode: 7944d...07a

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske vanlig at første etasjers leiligheter har en flekk foran veranda døren som anses som litt mer privat uten at naboer reagerer på det. De har jo balkongene sine. Jeg hadde iallefall ikke satt meg inntil naboens verandadør om man har stor plass ellers i hagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...