Gå til innhold

Hvor og hvem kan melde ifra om ulovlig fordelt arv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg fikk nylig vite om en hendelse som jeg stusser på om er lovlig og om jeg eller andre kan melde fra om dette til politi eller andre instanser.

Mine foreldre har ghytte i et område der de har blitt godt kjent med sine fastboende naboer over lengre tid. Nå viser det seg at det vi trodde var et salg av et nedlagt bruk uten odel til 3 av 8 barn er en gave overført av mor etter sin manns død. Det var mye snakk om at disse 3 skulle kjøpe ut gården fra sin mor og øvrige søsken, men etter at jeg og mine foreldre sjekket litt rundt på eiendomsregistre viser det seg at hele eiendommen kun er overført til disse 3. Ifølge nære bekjente av noen av de andre barna kom det også frem at ingen av de øvrige 5 har mottatt noen deler av farsarven fra gården. Gården skal også kun ha stått i mannens navn hele den tiden han levde.

Hvis vi ikke tar helt feil skal vel disse 8 barna arve 50% av gården mens mor får 50%? Er dette noe vi burde melde fra om og hvor i såfall? Vi tviler på at de andre 5 barna er klar over at gården er gitt bort på denne måten.

Anonymkode: e8612...f16

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare dele detaljene i første tråden du startet? 

Anonymkode: cd9d0...d99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg fikk nylig vite om en hendelse som jeg stusser på om er lovlig og om jeg eller andre kan melde fra om dette til politi eller andre instanser.

Mine foreldre har ghytte i et område der de har blitt godt kjent med sine fastboende naboer over lengre tid. Nå viser det seg at det vi trodde var et salg av et nedlagt bruk uten odel til 3 av 8 barn er en gave overført av mor etter sin manns død. Det var mye snakk om at disse 3 skulle kjøpe ut gården fra sin mor og øvrige søsken, men etter at jeg og mine foreldre sjekket litt rundt på eiendomsregistre viser det seg at hele eiendommen kun er overført til disse 3. Ifølge nære bekjente av noen av de andre barna kom det også frem at ingen av de øvrige 5 har mottatt noen deler av farsarven fra gården. Gården skal også kun ha stått i mannens navn hele den tiden han levde.

Hvis vi ikke tar helt feil skal vel disse 8 barna arve 50% av gården mens mor får 50%? Er dette noe vi burde melde fra om og hvor i såfall? Vi tviler på at de andre 5 barna er klar over at gården er gitt bort på denne måten.

Mor skal også arve far, så barna arver aldri 50% av noe som tilhører foreldrene når den ene dør.

Anonymkode: 18788...98c

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke bare dele detaljene i første tråden du startet? 

Anonymkode: cd9d0...d99

Hei, det er ikke jeg som har den andre tråden.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mor skal også arve far, så barna arver aldri 50% av noe som tilhører foreldrene når den ene dør.

Anonymkode: 18788...98c

Det er vel uansett riv ruskende galt at mor overfører hele arven til 3 av barna mens barna ikke får noe i et uskiftet bo? Det kan umulig være lovlig det som er blitt gjort.

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk nylig vite om en hendelse som jeg stusser på om er lovlig og om jeg eller andre kan melde fra om dette til politi eller andre instanser.

De fem arvingene som mener seg forbigått, kan få gaven omstøtt ved dom på visse vilkår. Ergo må de saksøke enka og de tre som har fått gaven, for tingretten.

Arvelova § 19: "Attlevande ektemake som sit i uskift bu, må ikkje utan samtykke frå arvingane gi bort fast eigedom, eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet.

Har ektemaken gitt slik gåve utan samtykke, kan kvar av arvingane få gåva omstøytt ved dom dersom gåvemottakaren skjøna eller burde ha skjøna at ektemaken ikkje hadde rett til å gi gåva. Søksmål må reisast innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel uansett riv ruskende galt at mor overfører hele arven til 3 av barna mens barna ikke får noe i et uskiftet bo? Det kan umulig være lovlig det som er blitt gjort.

Det kan være en god grunn til at foreldrene har forsøkt å hjelpe enkelte av barna på denne måten.      

Men hvorvidt dette faktisk er ulovlig eller ikke, er selvfølgelig advokat-mat...    

Anonymkode: 6a76d...961

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være en god grunn til at foreldrene har forsøkt å hjelpe enkelte av barna på denne måten.      

Men hvorvidt dette faktisk er ulovlig eller ikke, er selvfølgelig advokat-mat...    

Anonymkode: 6a76d...961

Alle 3 som har overtatt sitter veldig godt i det økonomisk etter lang tid i gode jobber og eier også egne eiendommer i tillegg til denne gården.

AnonymBruker
Skrevet

Man må gi beskjed til de andre barna, så er det opp til dem å ta det videre. 

Anonymkode: f0532...e6f

AnonymBruker
Skrevet

Høres litt rart ut at dere snoker i registre i denne saken. Det kan jo være detaljer her dere ikke har fått med dere. Ville ikke blandet meg inn i andres arveoppgjør som jeg bare hadde sett fra sidelinjen og ikke kjenner detaljene i.

Anonymkode: 0f893...b0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...