Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i et arbeidsforhold som har gjort meg psykisk syk. Det har pågått en stund, men jeg har ikke hatt noe fravær fra jobb. Forrige uke sa det helt stopp, og jeg har nå vært borte 2 dager med egenmelding.

Jeg har legetime på mandag og vil da be om sykemelding. Da jeg fremdeles er i prøvetid så har jeg kun 2 ukers oppsigelse. 

Kan jeg levere sykemelding samtidig med oppsigelse? Og får jeg da utbetalt sykepenger i 14 dager? Vet noen hva som skje med mine rettigheter etter de 2 ukene, når jeg da er arbeidsledig? Antar jo at NAV har ansvar, men har jeg rett på sykepenger som arbeidsledig? Jeg får vel også 12 ukers karantene på dagpenger, så er ganske stressa for det. 

Det er helt uaktuelt for meg å fortsette, så jeg kommer uansett til å si opp, men jeg tenker jeg må gjøre ting i riktig rekkefølge.
Jeg har forsøkt å lese en del på NAV, men dessverre finner jeg ingen eksempler som ligner på min situasjon.

Anonymkode: 2b1b0...3dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser litt over at jobben har rukket å gjøre deg psykisk syk mens du enda er på prøvetid?

Du kan si opp for så å sykemelde deg ut oppsigelsestiden, men hvorvidt du får sykepenger i det hele tatt avhenger av hvor lenge du har jobbet der. Ettersom du ikke er fast ansatt enda.

Du får ikke sykepenger som arbeidsledig. Når du sier opp selv, så er du rett og slett arbeidsledig om to uker og du har ikke krav på noen ting. Da går det, som du sier, 12 uker før du får noen skarve kroner ifra NAV. 

Anonymkode: 5ee97...226

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

På hvilket grunnlag har du tenkt at legen skal sykmelde deg? Ingen rekker bli psykisk syk i prøvetiden på en jobb om det ikke skjer alvorlige ulovlige overgrep av fysisk eller psykisk art og da bør du vel anmelde arbeidsgiver?

Uansett om du får overtalt legen til å gi deg sykemelding så vil jo denne kun vare til du har sluttet i jobben om den gjør deg syk. Og om du sier opp jobben vil du ikke få dagpenger før karenstiden satt av NAV er over.

Anonymkode: b363d...6c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilket grunnlag har du tenkt at legen skal sykmelde deg? Ingen rekker bli psykisk syk i prøvetiden på en jobb om det ikke skjer alvorlige ulovlige overgrep av fysisk eller psykisk art og da bør du vel anmelde arbeidsgiver?

Uansett om du får overtalt legen til å gi deg sykemelding så vil jo denne kun vare til du har sluttet i jobben om den gjør deg syk. Og om du sier opp jobben vil du ikke få dagpenger før karenstiden satt av NAV er over.

Anonymkode: b363d...6c8

Eh.. jo det kan man rekke! Når ingenting er på stell på jobben, og selv om man melder ifra, ikke blir hørt. Og man er nesten alene med ansvar, og blir behandla på en måte som likestilles med mobbing/utfrysning og nedlatende holdning av den man jobber tett innpå med, og man har angst for at både jobben og arbeidsted skal gå til dundas. Husk at folk har et liv etter jobb og som kan virke inn. Og helse. Og tidligere arbeidssituasjoner. 

Anonymkode: dc1cd...c2c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke bare gjøre ting enklere å heller skaffe deg en ny jobb snarest mulig før du sier opp? Skjønner ikke hvorfor man absolutt skal sykemelde seg og blande inn nav istedenfor å prøve å løse ting selv? Nav er ikke bare enkle de heller å forholde seg til. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette syns jeg er tafatt. Ta deg sammen, og stå opp for deg selv- kommuniser med ledelsen, før du evt slutter. 

Anonymkode: 15b90...19b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i din situasjon for 1 år siden. Jeg prøvde å holde ut imens jeg søkte etter ny jobb, men det tok tid. Så lang tid at jeg ble for syk, rett og slett.

Så legen sykmeldte meg. Dessverre hadde jeg rukket å bli så syk at jeg trengte behandling. Den har vart i ett år og jeg er fortsatt ikke frisk nok til å jobbe igjen. Jeg mener at ingen skal finne seg i slike arbeidsforhold, og siden en enkelt arbeidstaker har svært lite å stille opp med mot arbeidsgiver, så vil jeg faktisk anbefale deg å ta hensyn til deg selv, her og nå. Det er ikke verdt det å gjøre ting "riktig" når man kan bli ordentlig sjuk av det. Så å gå til legen og spørre om sykmelding er aktuelt kan være riktig for deg nå.

Hvis du sier opp frivillig får du karantene. Du kan likevel snakke med legen og få en erklæring på at du må si opp for helsens skyld, og slippe karantenen. Men det kan ta en stund å søke og få utbetaling. Ta en telefon til nav og presenter situasjonen din, og hør hvor lang ventetid de har i din bydel.

Du kan være sykmeldt de 2 ukene, og du kan være sykmeldt lenger (forutsatt at du ikke sier opp, og at du har rett på sykepenger). Kanskje er det best for deg å være sykmeldt i noen uker, komme deg ovenpå igjen, og så si opp. Har du ikke rett på sykepenger, si opp og få denne erklæringen fra legen. Du kan sykmeldes likevel altså, du har bare ikke rett på sykepenger fra nav. 

Jeg anbefaler å ha en tett dialog med legen fremover, for å avklare om du trenger behandling så fort som mulig. Man gjør ofte det når man føler seg for dårlig mentalt til å møte opp på jobb, som jo er ganske alvorlig. 

Anonymkode: 5377a...39e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en spesiell jobb. La meg tippe, du jobber med uttagering og utviklingshemming? Har blitt en ekstremt kravstor og tøff jobb det der.

Anonymkode: bf10e...fec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en jobb med høyt arbeidspress, mange viktige valg som kan påvirke andre mennesker liv, mange lover og regler å forholde seg til, mange sykemeldinger og lite opplæring/oppfølgning av leder. Jeg er relativt ny i jobben (jobbet 1,5 år) og kjenner at jeg holder på å bli psykisk syk også. Nå er det blitt så ille at jeg omtrent konstant går rundt og bekymrer meg for ett eller annet på grunn av jobben. Jeg er stresset, har høye skuldre og ofte hodepine og kvalme. Dessverre lite jobber rundt her jeg bor, og jeg har familie så det er ikke lett å flytte på seg heller. Jeg driver å vurderer sykemelding selv, for det er ikke noe godt når det føleles som om jobben holder på å spise meg opp. 

Anonymkode: 4c027...706

AnonymBruker
Skrevet

Vet om noen som jobber som tannlege som har det på samme vis. 

Anonymkode: dc1cd...c2c

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha rett på sykepenger selv om du er arbeidsledig. Det kommer an på om du har hatt arbeidsinntekt i fire uker før du ble sykmeldt.

Og du får ikke karantene på dagpenger hvis legen din dokumentere at du ble syk av jobben.

Anonymkode: 90437...c7d

AnonymBruker
Skrevet

Hei, takk for de støttende svarene, det betyr mye. Jeg har hatt en veldig god prat med legen som ikke nølte meg å sykmelde meg. Jeg kommer ikke til å utlevere her hvilke plager det dreier seg om, men det er alvorlig og det har gått altfor langt. 

Til andre i samme situasjon så vil jeg råde dere til å ikke la det gå så langt som jeg har gjort. Har dere tillitsvalgt så må dere bruke vedkommende. Jeg har dessverre ikke det og har vært veldig alene om dette. Jeg har vesentlig svekket hukommelse og er redd jeg ikke kan jobbe igjen på en god stund. 

Anonymkode: 2b1b0...3dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...