Martine Skrevet 18. april 2005 #1 Del Skrevet 18. april 2005 Er det noen som kan dele erfaringer om sfo. Er det et tibud som er bra for barna? Hvorfor? Ved skoleoppstart er det best å gå på sfo for å komme fortere skolerutiner, bli kjent med venner etc. Eller har 6- åringen godt av å være hjemme før og etter skole? Ønsker en trygg og lykkelig unge som er minst mulig stresset og som elsker skolehverdagen generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Porselen Skrevet 18. april 2005 #2 Del Skrevet 18. april 2005 Det kommer an på ungen det, guttene mine ville ikke på SFO og de hadde sin bestemor å gå til etter skolen og hadde selskap med hverandre. Jenta derimot går på SFO men ikke hele dagen, hun synes det er litt kjedelig innimellom. Jeg er ikke så glad i SFO på vår skole, det er for mye rart der etter min mening og min datter kommer kun til å gå der ut dette året. Datteren min benytter hver anledning hun har mulighet til, når en av oss er hjemme en dag til å få gå hjem rett etter skolen. Mens andre barn nekter å bli hentet tidligere. Du får sjekke ut med barnet ditt om hva h*n tenker om SFO, ta en tur på besøk til SFO også. SFO er ikke likt på alle skoler, så mine dårlige inntrykk har ikke noe med SFO generelt å gjøre, bare min erfaring med vår SFO. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 18. april 2005 #3 Del Skrevet 18. april 2005 Min sønn liker seg kjempegodt på SFO! Han går halvdags plass. De lager masse, og er mye ute og koser seg! Innimellom lager de middag eller annet godt! Han går i 1 klasse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 18. april 2005 #4 Del Skrevet 18. april 2005 Mine unger har aldri gått på SFO og ikke vil jeg ha de der heller. Barna mine har mange ganger hatt med seg venner hjem fra skolen som var kjempeglad for å slippe SFO den dagen. Er foreldrene på jobb er det bedre for ungen å være på SFO enn alene hjemme. Men har barnet mulighet til å være hjemme hos foreldre el. ville jeg helt klart foretrekt dette. Men det er min mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
showgirl Skrevet 18. april 2005 #5 Del Skrevet 18. april 2005 Her er det SFO men i ca halv plass. Er relativt godt fornøyd med SFO men det kan variere fra SFO til SFO. Spør andre foreldre på DIN skole hva de mener og ta deg selv en tur dit for å se. Jeg personlig syns at det er litt for lange dager for små barn å være på skolen/sfo fra 0730-1630,det er lengre enn min arbeidsdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 18. april 2005 #6 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg husker selv at jeg var på SFO, eller "fritidsheimen" som det het den gangen. Jeg hatet det så utrolig mye at dersom jeg en gang får barn, skal de få slippe å være der selv! Tror for øvrig ikke lillebroren min trives så veldig bra der heller (han blir 9 i år, skikkelig attpåklatt), han har rømt hjem opptil fler ganger ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sissi Skrevet 18. april 2005 #7 Del Skrevet 18. april 2005 Har ikke dette noe med SFO på den enkelte skole å gjøre? Min unge har stortrivdes på sfo - alle 4 årene han gikk der. Han var på to skoler, og jeg var ikke så fornøyd de første to årene, men han stortrivdes. Da vi flyttet da han begynte i 3. kl. stortrivdes han igjen på sfo nærmest fra dag en. Her var jeg og mye mer fornøyd med både personale og opplegget forøvrig. Var nesten litt leit da det var slutt i fjor sommer :-? En av grunnene til at min har stortrivdes er dog at "alle" hans venner også har gått der. Men - det jeg tror er at sfo stadig blir dyrere og dårligere. Da det startet var det statlige midler til det, etterhvert har dette gått over til kommunen. Så kom makspris i barnehager, og dermed gikk sfo prisene opp. Det blir noe absurd når man betaler bare litt mindre for sfo-plass enn for en hel barnehageplass, hvor det tross alt er et skikkelig pedagogisk tilbud. Tror definitivt at mistrivselsfaktoren øker dersom det stadig blir flere barn, mindre plass og mindre rom for aktiviteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #8 Del Skrevet 18. april 2005 På skolen der jeg jobber har flere av barna som hadde deltidsplasser spurt foreldrene om å få gå på SFO hver dag. De hadde utelukkende positive tilbakemeldinger på en undersøkelse tatt tidligere i år. Dessuten ser jeg at de barna som gikk på SFO hadde lettere for å få venner i begynnelsen av skoleåret enn de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 18. april 2005 #9 Del Skrevet 18. april 2005 Minsten min ville ikke hjem, for han koste seg sammen med vennene sine der. Men mellomste likte seg ikke i det hele tatt, og sluttet gangske tidlig. Så barn er forskjellige, der noen vil trives veldig godt, mens andre ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martine Skrevet 21. april 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 21. april 2005 Tusen takk for god hjelp! Vi har bestemt oss for å starte opp med Sfo ved skolestaret så får vi se om hun trives og om det blir andre løsninger etterhvert. Tror at det er veldig individuelt om hvorvidt de trives, men jeg har ei veldig aktiv unge som stort sett trives uansett hvor hun er hen bare det er sosialt så det derfor velger vi sfo for henne. Min erfaring er at det er veldig personavhengig når det gjelder kvaliteten på slike tilbud så det må vi bare vurdere etterhvert. Det viktigste for oss er uansett den sosiale biten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kariannemor Skrevet 21. april 2005 #11 Del Skrevet 21. april 2005 SFO er nok forskjellig i fra sted til sted.. min mor er leder for SFO hvor vi bor og der vet jeg det er kjempe bra! Ungene blir satt til forskjellige aktiviteter som, fri lek ute, lek i gymsal, lime-klyppe prosjekter, lage jule/påske osv. pynt, tegne, spille spill, danse, data osv.. for stort sett gjøre det de ønsker! Foreldrene kan selv velge om de vil at barna skal gjøre leksene på SFO eller om de helst vil gjøre dette sammen med barna hjemme... Jeg synes det er kjempe flott at du har meldt datteren din på SFO, og hvis hun ikke trives kan det jo sies opp med en måneds varsel.... Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 21. april 2005 #12 Del Skrevet 21. april 2005 SFO er jo primært et passe-tilbud for barn som ellers måtte være alene hjemme etter skolen. Hvis du av ulike grunner ikke har bruk for tilsyn før og etter skolen er det ikke noe grunn til å benytte SFO medmindre barnet ditt har lyst og du har råd. På SFO kan man få plass eller si opp plassen med en måneds varsel, og man kan benytte noen få dager i uka eller hver dag. Dermed kan du jo prøve deg litt fram. Hvis du ikke trenger SFO kan du jo ha et par dager i uka hvis barnet ditt syns det er ok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2005 #13 Del Skrevet 22. april 2005 Våre to går på Sfo, og de stortrives... De går på tur, spiller spill, lager flott pynt, maler osv I tillegg så får 3. og 4. klassingene tilbud om å få gjøre lekser i et klasserom sammen med en av fra Sfo, vi sjekker leksene hjemme i tillegg. De har svømmegruppe og bakegruppe et par ganger i måneden. Jeg har venner med barn på andre Sfo i samme kommune, men de er ikke så fornøyd med tilbudet. Jeg tror det er stor forskjell, både på økonomi og på hva leder på Sfo gjør det til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå