Gå til innhold

Hvilket dyr kan vi som studenter få oss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to studenter som har vært sammen i to år. Den ene eier leiligheten vi tenker å ha dette dyret i. Leiligheten er på ca 60 kvm.

vi er mye hjemme, så føler ikke det er noe problem å få sosialisert dyret. Derimot hender det at vi er borte hele dagen (en sjelden gang), og vi liker å ha muligheten til å gjøre det. Derfor uaktuelt med feks hund. Katt utgår også.

vi har vurdert blant annet rotte og mus.

tanker?

ingen problem at den som eier leiligheten blir sittende med dyret/dyrene hvis det skulle bli brudd. De hadde ikke blitt adoptert bort, og hadde fortsatt blitt ivaretatt.

Anonymkode: b3d6e...cb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er meningen å la dyret være uten tilsyn når dere er borte, synes jeg ikke dere burde ha dyr. Men er det så umulig å skaffe pass for kortere tid? Hvis det kun dreier seg om å være borte fra morgen til kveld en sjelden gang, blir det noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Fisk?

Anonymkode: cc275...6ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ørkenrotte? De kan visstnok være alene i et par dager uten tilsyn.

Anonymkode: ecbff...bfa

AnonymBruker
Skrevet

Fisk 

Rotte 

mus

hamster 

chinchilla? 

Reptiler? 

Anonymkode: f03fa...98a

Skrevet

Skilpadde? 

Det er blitt lov med noen arter nå. 

Hadde en for noen år siden. Den var koselig. På størrelse med en femkrone og bodde i en liten skål. 

Kjempeglad i salat og døde insekter. 

Skrevet

Hvorfor ikke katt?! Det går nå helt fint! 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Marsvin! De bør være minst to, da det er et flokkdyr, og de kan være alene uten mennesker tilstede en hel dag helt fint. Bare mate dem godt før man går om morgenen. De skal alltid ha tilgang på friskt høy og vann. De spiser veldig mye grønnsaker. Dere kan spe på dietten deres med gratis løvetann og gress hentet ute i hele sommerhalvåret. Bare ikke plukk i grøftekanten, der det er mye eksos på vekstene.

Jeg elsker marsvin! 🙂 De er så utrolig søte, og lager så koselige lyder.De kan til og med lære masse triks (sjekk ut og søk på guinea pig på YouTube) Dersom dere ønsker å satse på marsvin, anbefaler jeg dere å kjøpe en bok om marsvin først, og lese den grundig. Jeg anbefaler Marsvinet Mitt av I. Birmelin.

Endret av Million
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hybelkaniner!

Anonymkode: 2fc6e...3f1

• Liker 4
Skrevet

Det å være borte en hel dag gjør ikke noe, men hund utgår nok da om dere ikke kan ta den med. Katter kan klare seg greit alene en dag for eksempel.

I tillegg bør dere tenke på eventuelle utgifter og om dere faktisk har råd til å ta den med til veterinær og kjøpe utstyr. Veterinærutgifter kan bli veldig høye.

Dyret må også ha tilsyn om dere reiser bort over flere dager.

Utenom det så ser ikke jeg hvorfor dere ikke skal kunne ha et dyr så lenge dere tar hensyn til dyrets behov :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, ti10 skrev:

Hvis det er meningen å la dyret være uten tilsyn når dere er borte, synes jeg ikke dere burde ha dyr. Men er det så umulig å skaffe pass for kortere tid? Hvis det kun dreier seg om å være borte fra morgen til kveld en sjelden gang, blir det noe annet.

Hvis vi skal reise bort e.l så har vi pass. 

Det jeg mente var feks en dag (sjeldent, kanskje 1x mnd) så er vi på skolen fra 08:30-15, og drar ut igjen kl 15:30 og kommer hjem kl 23 feks. Eller at vi er borte 10-17 og 18-04 feks.

kanskje en gang i mnd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Snabeltann skrev:

Hvorfor ikke katt?! Det går nå helt fint! 

Fordi en av oss er svært allergisk mot katt. Syntes i tillegg å ha en katt på 60 kvm i Oslo uten mulighet til å slippe ut er på grensen til mishandling.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Elaine Marley skrev:

Det å være borte en hel dag gjør ikke noe, men hund utgår nok da om dere ikke kan ta den med. Katter kan klare seg greit alene en dag for eksempel.

I tillegg bør dere tenke på eventuelle utgifter og om dere faktisk har råd til å ta den med til veterinær og kjøpe utstyr. Veterinærutgifter kan bli veldig høye.

Dyret må også ha tilsyn om dere reiser bort over flere dager.

Utenom det så ser ikke jeg hvorfor dere ikke skal kunne ha et dyr så lenge dere tar hensyn til dyrets behov :)

Vi har god råd, og har råd til eventuelle utgifter knyttet til dyret :) men skal jo også ha forsikring, hvis vi skaffer oss noe.

Ja, jeg tenker hund utgår. Da kan vi jo ikke spontant være borte en hel dag feks - og den friheten liker vi nå.

tilsyn går fint - har mange i omgangskretsen som gledelig passer hva det nå måtte være.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Million skrev:

Marsvin! De bør være minst to, da det er et flokkdyr, og de kan være alene uten mennesker tilstede en hel dag helt fint. Bare mate dem godt før man går om morgenen. De skal alltid ha tilgang på friskt høy og vann. De spiser veldig mye grønnsaker. Dere kan spe på dietten deres med gratis løvetann og gress hentet ute i hele sommerhalvåret. Bare ikke plukk i grøftekanten, der det er mye eksos på vekstene.

Jeg elsker marsvin! 🙂 De er så utrolig søte, og lager så koselige lyder.De kan til og med lære masse triks (sjekk ut og søk på guinea pig på YouTube) Dersom dere ønsker å satse på marsvin, anbefaler jeg dere å kjøpe en bok om marsvin først, og lese den grundig. Jeg anbefaler Marsvinet Mitt av I. Birmelin.

Vi er «redd» for marsvin begge to. Husker mange i oppveksten hadde marsvin og de beit hele tiden? Ikke eier da... 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi er «redd» for marsvin begge to. Husker mange i oppveksten hadde marsvin og de beit hele tiden? Ikke eier da... 

Du blander ikke sammen med hamstere da? Hamstere er kjent for å kunne være gretne og bite litt i blant, men marsvin? De er jo kjempesnille!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Undulater.

Anonymkode: bf306...30b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Undulater er intelligente dyr og burde ikke være alene en hel dag. Samme med andre tropiske fugler. 

Anonymkode: eece7...f3e

Skrevet

Pinnedyr? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Undulater er intelligente dyr og burde ikke være alene en hel dag. Samme med andre tropiske fugler. 

Anonymkode: eece7...f3e

Så lenge de er 2 eller flere går det fint.

Anonymkode: bf306...30b

• Liker 1
Skrevet

Rotte er fantastiske dyr. Men de er smarte, og trives like lite alene i et lite bur som et annet dyr. Ville fått STORT bur (høyt, som papegøyebur), rotter elsker å klatre. Og så minst 2-3 stk, de er sosiale flokkdyr. Og gi dem hjernetrim når dere er borte en hel dag. Som en lekeball de må jobbe for å få ut mat, henge opp frukt rundt forbi i buret osv. La dem få være løs så mye som mulig når dere er hjemme. Dere får garantert mye glede av dem, de er som små hunder spør du meg :) 

Jeg ville ikke hatt fugl. Det er vanskelig å aktivisere dem i buret når du er borte, og de ser ofte på eieren som "partneren" sin, og knytter seg dermed helst til en person. 

Synes det er bra dere ikke velger hund og katt som førstegangs dyr sammen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...