AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Skrevet 30. mars 2019 Hørte en kommentar om akkurat dette. At hun "Laila" var ikke smart nok til å bli tannlege. Så hun endte opp som tannpleier. Tar tannpleiere og tannleger samme skole. Å så er det to hakk høyere nivå på studie på tannleger? Skjønte ikke helt dette. Anonymkode: 424e6...92d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #2 Skrevet 30. mars 2019 Jeg fikk foreslått å bli tannpleier av Nav, som omskolering. Da det var en 3 åring utdannelse, hvor man var ganske sikret jobb etterpå. Nå ble jeg ikke det, da det overhodet ikke er noe som frister meg. Men har en venninne som ble det, og hun ønsket aldri og bli tannlege. Hun ønsket kort utdannelse, med sikker og grei jobb etterpå. Anonymkode: 6924e...cdd 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #3 Skrevet 30. mars 2019 Jeg tror at hvis det var sånn, så hadde ikke "laila" vært tannpleier. Tenk å gå på jobb hver dag og bli minnet på hva man ikke klarte å oppnå. Men mange interesserer seg i faget, men vil ikke ha hovedansvaret eller være noen sjef osv. Derfor velger de heller yrker hvor de assisterer og slike ting. Tror jeg. Anonymkode: 76551...1e8 7
Gjest Solsmil Skrevet 30. mars 2019 #4 Skrevet 30. mars 2019 Nei, det er ikke slik. Akkurat som at det ikke er slik at folk blir sykepleiere fordi de ikke er smarte nok til å bli leger.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #5 Skrevet 30. mars 2019 Ja. Altså, sier seg jo selv at sykepleiere og tannpleiere er av veldig middelmådig intelligens. De kunne aldri blitt leger og tannleger, hvertfall ikke flinke i jobben. Anonymkode: 515e5...bf5
stan Skrevet 30. mars 2019 #6 Skrevet 30. mars 2019 Det er ulike retninger innen tannhelse utdanningen. En spesialist utdanning kan du nesten kalle det.
Gjest hind Skrevet 30. mars 2019 #7 Skrevet 30. mars 2019 Jeg gjetter at de fleste av dem kunne klart å bli tannleger hvis de virkelig ville det, men de orker vel ikke å gå et såpass langt utdanningsløp med tilhørende studielån og går derfor for et kortere. Tannleger tjener jo sjelden kjempegodt uansett, så hvorfor ikke gå for tannpleier hvis man synes selve jobben høres grei ut?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #8 Skrevet 30. mars 2019 Er det noe nytt som har kommet? Jeg bestiller alltid time hos tannlege. Hvis tannpleier finner noe som må utbedres, så må jeg betale for timen OG komme tilbake senere for en time til hos tannlegen! Fullstendig ubrukelig. Betaler heller tannlegen litt mer for å få alt fikset med en gang. Anonymkode: abbe2...500
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #9 Skrevet 30. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Altså, sier seg jo selv at sykepleiere og tannpleiere er av veldig middelmådig intelligens. De kunne aldri blitt leger og tannleger, hvertfall ikke flinke i jobben. Anonymkode: 515e5...bf5 Håper det var tull Anonymkode: 76551...1e8 8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #10 Skrevet 30. mars 2019 Neppe. Det er, som andre påpeker, litt det samme som at noen blir sykepleiere og andre leger. Det er som regel kanskje forskjellige type folk. Sykepleiere ønsker gjerne en kort, sikker utdanning som gir helt grei lønn og der de alltid er en del av et team og ikke har for mye eneansvar eller befinner seg i skuddlinjen på noen måte (det er jo legene som tar de store beslutningene). Leger tar laaang og strevsom utdanning, er gjerne fascinert av medisinske fenomener og problemstillinger, har ikke noe problem med å jobbe selvstendig og ha mye administrativt og medisinsk ansvar. Bortsett fra at begge yrkesgrupper jobber med pasientkontakt, er det ikke mye de har til felles. Sånn er det med tannleger og tannpleiere også vil jeg tro. To ulike menneskegrupper som ønsker ulike ting for yrkeslivet, og som ikke ønsker den andres jobb. Anonymkode: e691b...569 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #11 Skrevet 30. mars 2019 Tannpleiere har en bachelor, altså 3 år på høyskole. Det samme som mange andre helse utdanninger. De kan gjøre forebyggende arbeid, fjerne tannstein ol. Men de kan ikke borre, trekke ol. Hvis man bare skal ha en årlig kontroll, kan man gå til en tannpleier. Det er billigere. Om man må borre ol så må man uansett ha en ny time, som man da får hos tannlegen. Anonymkode: 93ddc...b64 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #12 Skrevet 30. mars 2019 Kan det tenkes at noen faktisk ikke har lyst til å bli tannlege og lege..... Anonymkode: 2eaba...de7 7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #13 Skrevet 30. mars 2019 Er så lei av det der. Får høre det samme som vekter og dørvakt også, at jeg ikke er smart nok til å bli politi. Mye mulig jeg er alt for dum, men nå valgte jeg å ta to kortfattede kurs for å få jobb før jeg begynte å studere, så jeg kan minimere studiegjeld. Så får jo bare tiden vise hva jeg blir, da. Politi blir jeg ikke, det ønsker jeg ikke. Anonymkode: 7a0b3...fc8 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #14 Skrevet 30. mars 2019 5 timer siden, hind skrev: Jeg gjetter at de fleste av dem kunne klart å bli tannleger hvis de virkelig ville det, men de orker vel ikke å gå et såpass langt utdanningsløp med tilhørende studielån og går derfor for et kortere. Tannleger tjener jo sjelden kjempegodt uansett, så hvorfor ikke gå for tannpleier hvis man synes selve jobben høres grei ut? Hehe Anonymkode: d0754...f3f
Gjest hind Skrevet 30. mars 2019 #15 Skrevet 30. mars 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Hehe Anonymkode: d0754...f3f Men de gjør vel ikke det med mindre de har egen godt innarbeidet praksis som går så det griner? En tannlege jeg kjenner klager over at de store kjedene har tatt over alt slik at det er vanskelig å gjøre gode penger som selvstendig i bransjen. Hun tjener i alle fall ikke stort mer enn en sykepleier med tillegg.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #16 Skrevet 30. mars 2019 4 minutter siden, hind skrev: Men de gjør vel ikke det med mindre de har egen godt innarbeidet praksis som går så det griner? En tannlege jeg kjenner klager over at de store kjedene har tatt over alt slik at det er vanskelig å gjøre gode penger som selvstendig i bransjen. Hun tjener i alle fall ikke stort mer enn en sykepleier med tillegg. Du kan se medianlønn for tannleger på utdanning.no. Synes lønna ser temmelig bra ut jeg. Og så tjener man vel enda mer hvis man jobber i privat sektor. Anonymkode: 437cf...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #17 Skrevet 30. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noe nytt som har kommet? Jeg bestiller alltid time hos tannlege. Hvis tannpleier finner noe som må utbedres, så må jeg betale for timen OG komme tilbake senere for en time til hos tannlegen! Fullstendig ubrukelig. Betaler heller tannlegen litt mer for å få alt fikset med en gang. Anonymkode: abbe2...500 Sånn er det jo hos tannlegen og? Hvis jeg bestiller time til kontroll hos tannlegen min og det blir oppdaget hull eller noe, så hadde jeg fremdeles bare time til kontroll og må få ny time for å fikse hullet. Anonymkode: c93cd...82b 2
Gjest hind Skrevet 30. mars 2019 #18 Skrevet 30. mars 2019 Just now, AnonymBruker said: Du kan se medianlønn for tannleger på utdanning.no. Synes lønna ser temmelig bra ut jeg. Og så tjener man vel enda mer hvis man jobber i privat sektor. Anonymkode: 437cf...fdd Ok, skal gjøre det en gang jeg har tid. Hun jeg kjenner sier det går nedover med tannlegelønnen på grunn av at så mange utdannes i utlandet og at kjedene har tatt over bransjen.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #19 Skrevet 30. mars 2019 Hvis alle skulle blitt leger eller advokater, ville samfunnet stoppet opp. Man trenger folk i alle posisjoner for å få samfunnet til å gå rundt. At du betviler tannpleiernes intellektuelle nivå, sier vel sitt om deg. Anonymkode: bb302...36b 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå