AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #1 Del Skrevet 30. mars 2019 Har jobba ett sted siden sist vår. Da først med kontrakt ett halvt år og så fikk jeg bare beskjed om å fortsette. Altså jeg har jobbet uten kontrakt. Spurte faktisk før jul om jeg hadde jobb fremover. Fikk til svar, ja. Men gått uten kontrakt siden i høst. Så får jeg plutselig beskjed i går, at til påsken blir jeg overflødig. De har fått inn en annen person som noen ønsket til å gjøre det jeg gjør. Sjefen mente jeg gjorde bra jobb, men var ikke noe han kunne gjøre noe med. Noen har bare bestemt seg for at den andre personen skulle ta den oppgaven jeg har. Den andre kommer utenfra og er nok ettertraktet. Dette er da i det offentlige, trodde egentlig ting var mer ryddig i favør arbeidstakere der. Men spørsmålet er, kan jeg bare ikke møte opp på mandag om jeg ønsker? Har egentlig annen jobb jeg kan møte opp på om jeg ønsker, bare som vikar da. Men bedre lønn også. Anonymkode: 42b6a...945 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #2 Del Skrevet 30. mars 2019 Det kan du ja, ingen kontrakt og i tillegg er du fratatt dine arbeidsoppgaver. Jeg hadde heller sakt opp på dagen. Anonymkode: b6448...05c 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #3 Del Skrevet 30. mars 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan du ja, ingen kontrakt og i tillegg er du fratatt dine arbeidsoppgaver. Jeg hadde heller sakt opp på dagen. Anonymkode: b6448...05c Hadde også sakt opp på dagen om det ikke hadde vært for at sjef er kjekk å ha som referanse. Er litt usikker på hvordan han tar dette, men vurderer dog å ringe å si at jeg har annen jobb på mandag. Vet ikke helt hvor bra det tar seg ut men, de har garantert ingen andre å sette inn der, før etter påsken. Anonymkode: 42b6a...945 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MadameDeRosa Skrevet 30. mars 2019 #4 Del Skrevet 30. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde også sakt opp på dagen om det ikke hadde vært for at sjef er kjekk å ha som referanse. Er litt usikker på hvordan han tar dette, men vurderer dog å ringe å si at jeg har annen jobb på mandag. Vet ikke helt hvor bra det tar seg ut men, de har garantert ingen andre å sette inn der, før etter påsken. Anonymkode: 42b6a...945 Drit i å legge så mye vekt på referanse. Det er ikke verdt det når arbeidsforholdene tilogmed er ulovlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #5 Del Skrevet 31. mars 2019 Snakk med fagforening først. Og vær heeelt sikker på at du ikke har kontrakt. Den kan ligge inne i systemet deres, under dokumenter på «din side» (i systemet dere bruker). Anonymkode: f0a7b...ed5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumeod Skrevet 31. mars 2019 #6 Del Skrevet 31. mars 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med fagforening først. Og vær heeelt sikker på at du ikke har kontrakt. Den kan ligge inne i systemet deres, under dokumenter på «din side» (i systemet dere bruker). Anonymkode: f0a7b...ed5 En kontrakt må være signert for å være gyldig. Tror trådstarter hadde visst om han/hun hadde skrevet under på en arbeidsavtale. 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde også sakt opp på dagen om det ikke hadde vært for at sjef er kjekk å ha som referanse. Er litt usikker på hvordan han tar dette, men vurderer dog å ringe å si at jeg har annen jobb på mandag. Vet ikke helt hvor bra det tar seg ut men, de har garantert ingen andre å sette inn der, før etter påsken. Anonymkode: 42b6a...945 Det syns jeg er grunn nok til at du ikke skal møte opp. Når de har ulovlige arbeidsforhold uten kontrakt, og misbruker rettighetene til ansatte kan de bare ha det så bra. Jeg ville heller ikke sagt fra før mandags morgen. Da ville jeg kun sendt en kort melding, har ingen kontrakt, eller arbeidsoppgave så kommer ikke grunnet annen jobb. Synes denne arbeidsgiveren kan få slite med å mangle en ansatt frem til påske når de er så frekke at de 1) Aldri ga deg arbeidskontrakt. 2) Bare bytter deg med en ny ansatt (som trolig er grunnen til at du aldri fikk noe kontrakt i førsteomgang). Endret 31. mars 2019 av Mumeod 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #7 Del Skrevet 31. mars 2019 Jeg hadde aldri jobbet i en stilling uten kontrakt. Det er noe av det dummeste man kan gjøre. Jeg hadde gått videre, bedriften vil ikke ha deg, ikke noe vits å bort kaste tiden din der. Du har andre viktige ting å bruke tiden din på. Anonymkode: 4eb52...b21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #8 Del Skrevet 1. april 2019 Her må du ikke bare ta rådene du har fått så langt for god fisk TS, for man kan nemlig ikke bare gå på dagen uten at det avtales gjensidig med arbeidsgiver selv om man ikke har kontrakt. "Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er gjensidig oppsigelsestid én måned. Kortere oppsigelsestid enn en måned er bare tillatt hvis tariffavtale eller skriftlig avtalt prøvetid åpner for det. Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn fem år gjelder minstekrav om oppsigelsesfrister fra to til seks måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder." https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ Så dersom du ikke har prøvetid, kontrakten som er utløpt uten tvil var midlertidig og har utløpt på dato og det heller ikke finnes noen tariffavtale som tilsier kort oppsigelsestid, så gjelder da en oppsigelsestid på en måned. Så du bør møte opp denne uka og gi en skriftlig oppsigelse som normalt, eller arbeidsgiver må formelt si deg opp. Sa du opp på lørdag, så er det april måned som er oppsigelsestid hvis ikke annet er avtalt. Det vil si at du kan tiltre ny jobb 1. mai. Men sier du opp først denne uka (i april), så er det mai som er oppsigelsesmåneden ved en måneds oppsigelsestid. Det betyr at du ikke kan tiltre ny jobb før 1. juni. Du kan dessverre ikke bare unnlate å møte opp. Jeg er enig i at du har blitt kjipt behandlet, men man har likevel ikke lov til å bare gå på dagen uten gjensidig avtale. Gjør man det, så risikerer man å bli ansvarlig. Jobber man f. eks. med kontrakter, så kan man bli ansvarliggjort for eventuelle økonomiske konsekvenser av at man ensidig slutter på dagen. Anonymkode: 2a42a...bfc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #9 Del Skrevet 2. april 2019 Ts kan bare si at han ikke visste om de reglene siden han ikke var blitt informert om det. Hadde ikke møtt opp... Anonymkode: 311c7...7e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #10 Del Skrevet 2. april 2019 Jeg har hatt kollega uten kontrakt. Han var misfornøyd med nye arbeidsoppgaver og gikk på dagen. Kjipt for oss som trengte han, men fullstendig lovlig av han. Anonymkode: f1a77...05c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #11 Del Skrevet 2. april 2019 Det å slutte ved å ikke dukke opp på jobb kalles fantegang, og er ikke lov. En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig, og i henhold til AML har du en måneds oppsigelse. Fantegang er imidlertid ikke straffbart, men du kan bli erstatningspliktig. Når arbeidsgiver har vært så uprofesjonelle og selv ikke fulgt loven, vinner de neppe noen sak på det. Så konklusjonen er: Du gjør noe ulovlig som ikke vil ha andre konsekvenser enn en dårlig referanse. Anonymkode: dcd66...f1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #12 Del Skrevet 2. april 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts kan bare si at han ikke visste om de reglene siden han ikke var blitt informert om det. Hadde ikke møtt opp... Anonymkode: 311c7...7e8 arbeidstaker er pliktig til å sette seg inn i de lover og regler som gjelder for arbeidsplassen og arbeidsforholdet. å si i ettertid at man ikke vet noe som helst holder ikke Anonymkode: 971fd...689 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #13 Del Skrevet 2. april 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts kan bare si at han ikke visste om de reglene siden han ikke var blitt informert om det. Hadde ikke møtt opp... Anonymkode: 311c7...7e8 Nei, det kan man ikke, dette er regulert av arbeidsmiljøloven, som både arbeidstakere og arbeidsgivere er pliktig til å kjenne til. Kjipt nok at arbeidsgiver tydeligvis ikke har gjort det i dette tilfellet, men det fritar likevel ikke arbeidstaker fra å gjøre seg kjent med den. TS bør derfor så absolutt ikke bare la være å møte opp, men må heller skriftlig avtale en annen oppsigelsestid enn en måned med arbeidsgiver. Det er likevel begrensninger på hvem som kan inngå avtale om kortere oppsigelsestid enn en måned. Det kan bare gjøre hvis det er en tariffavtale som regulerer arbeidsforholdet. Så dersom bedriften TS jobber i ikke er organisert, så har man ikke anledning til å ha kortere oppsigelsestid enn en måned uansett, men det kan likevel være ryddig å få det skrevet ned og signert slik at man har sitt på det rene når man slutter. Anonymkode: 2a42a...bfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #14 Del Skrevet 2. april 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kan man ikke, dette er regulert av arbeidsmiljøloven, som både arbeidstakere og arbeidsgivere er pliktig til å kjenne til. Kjipt nok at arbeidsgiver tydeligvis ikke har gjort det i dette tilfellet, men det fritar likevel ikke arbeidstaker fra å gjøre seg kjent med den. TS bør derfor så absolutt ikke bare la være å møte opp, men må heller skriftlig avtale en annen oppsigelsestid enn en måned med arbeidsgiver. Det er likevel begrensninger på hvem som kan inngå avtale om kortere oppsigelsestid enn en måned. Det kan bare gjøre hvis det er en tariffavtale som regulerer arbeidsforholdet. Så dersom bedriften TS jobber i ikke er organisert, så har man ikke anledning til å ha kortere oppsigelsestid enn en måned uansett, men det kan likevel være ryddig å få det skrevet ned og signert slik at man har sitt på det rene når man slutter. Anonymkode: 2a42a...bfc Men her har jo sjefen tenkt å kaste ut TS over påske, og det er jo før 1. mai. Sjefen følger da ikke selv arbeidsmiljøloven. Anonymkode: c83f4...c74 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #15 Del Skrevet 3. april 2019 Hva gjord du ,TS? Gikk du på jobb eller ikke?? Anonymkode: 0163b...ad7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #16 Del Skrevet 3. april 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men her har jo sjefen tenkt å kaste ut TS over påske, og det er jo før 1. mai. Sjefen følger da ikke selv arbeidsmiljøloven. Anonymkode: c83f4...c74 Ja, det er like feil det også, og det må TS ta opp med leder. Men det fritar likevel ikke TS for sine forpliktelser med tanke på å gå på dagen. Det kan man rett og slett ikke hvis det ikke er avtalt på forhånd og det foreligger tariffavtale som muliggjør så kort (i praksis ikke eksisterende) oppsigelsestid. Anonymkode: 2a42a...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #17 Del Skrevet 3. april 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjord du ,TS? Gikk du på jobb eller ikke?? Anonymkode: 0163b...ad7 Ja gjorde det. Ble heftig forkjølet i går og kjente at det ble noe unormalt enkelt å ta egenmelding Blir neppe mindre enkelt i morgen og fredag. Har ikke hatt egenmelding siden startet der, så det passer bra nå. Anonymkode: 42b6a...945 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #18 Del Skrevet 3. april 2019 På 30.3.2019 den 8.49, AnonymBruker skrev: Har jobba ett sted siden sist vår. Da først med kontrakt ett halvt år og så fikk jeg bare beskjed om å fortsette. Altså jeg har jobbet uten kontrakt. Spurte faktisk før jul om jeg hadde jobb fremover. Fikk til svar, ja. Men gått uten kontrakt siden i høst. Så får jeg plutselig beskjed i går, at til påsken blir jeg overflødig. De har fått inn en annen person som noen ønsket til å gjøre det jeg gjør. Sjefen mente jeg gjorde bra jobb, men var ikke noe han kunne gjøre noe med. Noen har bare bestemt seg for at den andre personen skulle ta den oppgaven jeg har. Den andre kommer utenfra og er nok ettertraktet. Dette er da i det offentlige, trodde egentlig ting var mer ryddig i favør arbeidstakere der. Men spørsmålet er, kan jeg bare ikke møte opp på mandag om jeg ønsker? Har egentlig annen jobb jeg kan møte opp på om jeg ønsker, bare som vikar da. Men bedre lønn også. Anonymkode: 42b6a...945 Høres skremmende ut som en viss båtprodusent på Tromøya... Anonymkode: 9175c...cdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #19 Del Skrevet 3. april 2019 Jeg spurte hvor arbeidskontrakten min ble av, og det viste seg at personalsjefen hadde fått beskjed om at den typen ting var HR avdelingas jobb. HR avdelinga på sin side avventet klarsignal fra personalsjef om at jeg var ansatt og hadde arbeidsoppgaver. To dager etterpå fikk jeg papiret og kunne skrive under. Glipp kan skje, og du sier ikke noe om at du har fulgt opp saken med kontrakt. Siden kontrakten ikke er skrevet under på, kan du i prinsippet forhandle fram (få gjerne inn fagforening i disse forhandlingene) avsluttningsdato - f. eks. i nær fremtid, i og med at du virker klar til å gå over til nytt arbeidssted. Anonymkode: 713b7...2da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #20 Del Skrevet 3. april 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres skremmende ut som en viss båtprodusent på Tromøya... Anonymkode: 9175c...cdc Nei har vært "ansatt" i det offentlige her. Anonymkode: 42b6a...945 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå