Gå til innhold

Nybegynner fredslilje

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser det har vært en del tråder om fredsliljen, men jeg finner ikke helt det jeg er ute etter. Beklager for dumme spørsmål, men jeg er virkelig grønn på dette her, men jeg vil så gjerne få det til.

Jeg har akkurat flyttet hjemmefra så jeg er helt nybegynner når det kommer til planter og trenger infoen inn med teskje. Jeg har altså prøvd meg på en liten (45 cm høy) fredslilje et par ganger nå. Når jeg når jeg vannet den begynte den å henge med en gang. Vannet jeg den for mye? Jeg skjønner rett og slett ikke om jeg overvanner eller undervanner. Hvordan ser man forskjell? Den står ikke i direkte lys, men heller ikke veldig mørkt. 

1.Skal jeg vente med å vanne til den begynner å henge litt eller skal jeg vanne den før?

2.Bør den få vann nedenfra (stå i bøtte med vann) eller ovenfra?

3,Hvilken temperatur skal vannet ha (kaldt eller romtemperert?

4.Hvor mye vann trenger den gang (oppgi i desiliter eller milliliter)?

5.Hvor ofte skal den vannes (1 gang i uken eller mer eller mindre)?

Tusen takk for alle svar! ❤️

Anonymkode: 5e9b4...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en stor fredslilje, den er en meter høy og veldig bred. Jeg gir den en halv liter vann hver 10.dag, men min plante er diger og en liten trenger mye mindre vann. Jeg vanner ovenfra med temperert vann. Ikke vann for mye!

Kjenn etter i jorden (ikke bare oppå) før du vanner, så finner du ut av det etterhvert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en fredslilje som ikke er så veldig stor, men den får vann når bladene ligger helt flatt. Jeg er håpløs med den vanninga på blomster inne. I fjor sommer sto den ute, og det likt den. Den sto på skyggesiden. Inne står den i en krok.

Anonymkode: e2399...cbf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett på både plantasjen sine råd og mestergrønn, men allikevel begynner planten å henge etter at jeg har vannet den. Det står jo blant annet ikke hvor mye vann planten skal ha når jeg først vanner den. Hva betyr regelmessig? Er det en gang i uken eller hver 12 dag feks? Og når skal den vannes første gang etter at den er kjøpt? Noe gjør jeg tydeligvis feil. Hadde satt pris på konkrete råd fra dere som kan dette her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en fredslilje som ikke er så veldig stor, men den får vann når bladene ligger helt flatt. Jeg er håpløs med den vanninga på blomster inne. I fjor sommer sto den ute, og det likt den. Den sto på skyggesiden. Inne står den i en krok.

Anonymkode: e2399...cbf

Åja, så jeg burde kanskje ha ventet til bladene henger litt før jeg vanner, takk for tips 😊 Men da lurer jeg på hvor mye vann den trenger når jeg først vanner? Skal jorden bli god og gjennomfuktig eller skal den bare være litt fuktig? Jeg jo ikke om jeg overvanner eller undervanner 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

^vet skulle det stå i siste setning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får vann når jeg husker det eller den har lagt seg flat/begynner å legge seg (ca en gang i uken, eller litt sjeldnere). Den får sånn passe med vann (sikker noen desiliter) i bunnen av potten hver gang. Den står på oasis, og det gjør at den ikke "drukner" selv om det blir litt mye. Den trekker det vannet den trenger gjennom oasisen. Det går ikke an å gi noen skikkelige mengdemål, fordi det avhenger av hvor den står, hvor varmt det er, hvor stor potte den har, og sikkert varierende fra plante til plante!

Har overlevd med meg i 7 år, og blomstrer også, så noe gjør jeg tydeligvis riktig 😛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

fredslilje er en av de få jeg klarer holde i live. 

Jeg gir den 2-3 desiliter vann hver 7-14 dag. Jeg vanner den når den begynner henge. Hos meg begynner den henge når jorda blir tørr, ergo tar jeg det som ett hint om vann når den begynner se deprimert ut. 
Temperaturen på vannet har jeg aldri tenkt over men er kjølig vann, bruker ca samme temperatur på vannet til planten som jeg bruker når jeg fyller opp vannskål til pus. På sommeren når det er varmt så vanner jeg oftere, det er ingen fasit på hvor mye vann den skal ha, det kommer an på temperaturer inne hos deg, og luftfuktighet og slikt. Detr er litt som med mennesker, vi har en anbefalt vannmengde vi bør ha, men ved anstrengelser eller varme har vi behov for mer. 
Gjødsel skal den kun ha sommerhalvåret. 
Den må ha dagslys, min står aldri i direkte sollys. I vinter har jeg hatt persienner nede døgnet rundt pga byggearbeid ute, og det har tatt knekken på fredslilja mi nå :( Blir kjøpt nye når byggearbeidet er over og jeg kan slippe inn mer dagslys igjen. 

Anonymkode: 9e14e...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du kanskje overvanner den? Fredslilje liker å ha det litt fælt - den trenger å tørke opp litt mellom hver vanning.

Jeg venter til den henger litt med bladene før den får vann. Fredsliljer er fine sånn, de sier fra tydelig når de er tørste :)Da gir jeg den en litt stor skvett skvett. Ca en (liten) kaffekopp? Det jeg vanligvis har nærmest 😛 

Min plante er sånn vanlig kjøpt-på-matbutikken størrelse. 

Anonymkode: 2702e...44f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gir den 2-3 desiliter vann hver 7-14 dag. Jeg vanner den når den begynner henge. Hos meg begynner den henge når jorda blir tørr, ergo tar jeg det som ett hint om vann når den begynner se deprimert ut. 
Temperaturen på vannet har jeg aldri tenkt over men er kjølig vann, bruker ca samme temperatur på vannet til planten som jeg bruker når jeg fyller opp vannskål til pus. På sommeren når det er varmt så vanner jeg oftere, det er ingen fasit på hvor mye vann den skal ha, det kommer an på temperaturer inne hos deg, og luftfuktighet og slikt. Detr er litt som med mennesker, vi har en anbefalt vannmengde vi bør ha, men ved anstrengelser eller varme har vi behov for mer. 
Den må ha dagslys, min står aldri i direkte sollys. I vinter har jeg hatt persienner nede døgnet rundt pga byggearbeid ute, og det har tatt knekken på fredslilja mi nå :( Blir kjøpt nye når byggearbeidet er over og jeg kan slippe inn mer dagslys igjen. 

Takk for tips! Det er så rart at den begynte å henge etter at jeg vannet den. Jeg gav den kanskje en desiliter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan gjødsler jeg forresten? 😅

takk igjen for utfyllende svar ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som du kanskje overvanner den? Fredslilje liker å ha det litt fælt - den trenger å tørke opp litt mellom hver vanning.

Jeg venter til den henger litt med bladene før den får vann. Fredsliljer er fine sånn, de sier fra tydelig når de er tørste :)Da gir jeg den en litt stor skvett skvett. Ca en (liten) kaffekopp? Det jeg vanligvis har nærmest 😛 

Min plante er sånn vanlig kjøpt-på-matbutikken størrelse. 

Anonymkode: 2702e...44f

Takk! Jeg får kjøpe ny og prøve å vente litt før jeg vanner. Jeg skal få til dette 💪🏽😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for tips! Det er så rart at den begynte å henge etter at jeg vannet den. Jeg gav den kanskje en desiliter. 

Jeg har gitt bort fredsliljer til flere venner som egentlig er eksperter på å ta livet av planter, og alle sier det samme, fredsliljer er kjempeenkel fordi man bare slenger i litt vann når den ser deprimert ut. Har aldri hørt at den begynner henge etter den får vann... 

Jeg er ikke ekspert på planter, som sagt er fredslilje en av de få jeg klarer 😛 Jeg gjødlser enten ved å blande i litt sånn flytende gjødsel i vann, eller stikke en gjødselpinne i potta. Har kjøpt en liten flaske Substral på butikken, det er konsentrert gjødsel som jeg da blander ut i vann, og vanner med blandingen. Har også kjøpt sånne gjødselpinner på matbutikken, og stikker en sånn neddi jorda! Men jeg aner ikke om det er "korrekt" gjødsling da, min har i allefall holdt seg kjempefint helt til den måtte gå flere måneder uten dagslys. 
De to siste somrene har den måtte gå 2-3 uker uten vann fordi jeg reiste på ferie og glemte at jeg hadde planter, da var den fryktelig tørr og hang skikkelig, ga den litt vann og dagen etter var den som ny! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jøss, så flink du er 😊 Jeg er fast bestemt på at jeg skal klare det. Alle sier jo at det er en veldig lettstelt plante så jeg skal ikke gi meg! Heldigvis er de ikke så dyre så man har råd til å prøve og feile litt 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredslilja mi er faktisk den eneste planten jeg ikke har klart å kverke! Den jeg har er ca 14 år nå. 

Jeg gir den vann når jeg ser den henger og ser sånn passe miserabel ut, går over ei uke mellom hver gang. Tømmer bare en god klunk vann rett oppi. Den står på stuen og får dagslys, men står ikke direkte i sollys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en diger fledslilje, som jeg har hatt i mange år. Som flere sier, den får vann når den sier ifra. Innimellom setter jeg den inn i dusjen, og så får den en god dusj med kaldt vann på bladene. Det liker den godt :) Det den absolutt ikke liker, er å stå for nært et vindu. Da blir bladene litt innskrumpet og mørke, og den liker seg ikke. Så her er det bare å lytte og lære av hva planten selv gir beskjed om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig typisk at nybegynnere vanner for mye. Overflaten av jorden har godt av å tørke mellom vanning ellers kan det gi grobunn for sykdom o.l. Stikk fingeren din nedi jorden (1-2cm) da kjenner du om den faktisk er for tørr eller ikke. Jeg pleier å dusje plantene mine et par ganger i året, og ellers får de vann fra skålen. Det planten ikke har drukket etter en halvtime tømmes.

Anonymkode: 4b916...c26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, MorTil2 said:

Jeg har en diger fledslilje, som jeg har hatt i mange år. Som flere sier, den får vann når den sier ifra. Innimellom setter jeg den inn i dusjen, og så får den en god dusj med kaldt vann på bladene. Det liker den godt :) Det den absolutt ikke liker, er å stå for nært et vindu. Da blir bladene litt innskrumpet og mørke, og den liker seg ikke. Så her er det bare å lytte og lære av hva planten selv gir beskjed om ;)

Med andre ord en dum idé å sette den i vinduskarmen 😆 Det skal jeg huske på 👍🏽Jeg har ikke mulighet til å planten i dusjen her jeg bor nå, men vil det gå fint å spraye den med en sprayflaske, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, skruf said:

Fredslilja mi er faktisk den eneste planten jeg ikke har klart å kverke! Den jeg har er ca 14 år nå. 

Jeg gir den vann når jeg ser den henger og ser sånn passe miserabel ut, går over ei uke mellom hver gang. Tømmer bare en god klunk vann rett oppi. Den står på stuen og får dagslys, men står ikke direkte i sollys. 

14 år, ja! Imponerende 😄 Tviler på at jeg blir like flink, men jeg skal jammen meg gjøre et solid forsøk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...