Martine Skrevet 18. april 2005 #1 Skrevet 18. april 2005 Vi har et huslån som er delt mellom oss, men på ligninga står avdraget på han.Er det noen grunn for at avdraget skal fordeles? Vi har felles økonomi, men det er han som betaler alle regningene av praktiske grunner Bør regningene også betales av begge slik at det ved en eventuell skilmisse kommer fram at jeg har del i utgiftene og dermed fortjenesten med huset også. Blir veldig gla for hjelp.
showgirl Skrevet 18. april 2005 #2 Skrevet 18. april 2005 Om det er han som har mest inntekt og du feks er student vil det lønne seg at lånet står på han. Er det han som betaler alle avdragene så er det vel rett og rimelig at han skal få fradraget på skatten for dette også. Om du betaler på avdragene så blir du å ha "større" eierandel i huset vil jeg tro. Men det er ingen problem om du skal ha fradrag nå for huslånet å føre det opp på ligninga. Er bare at begge legger ved et skriv om hvor mye hver er ansvarlig for og har betalt inn i løpet av året.
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #3 Skrevet 19. april 2005 Dere kan begge bare rette opp i selvangivelsen og skrive på baksiden at det deles sånn og sånn. Dersom man har lav inntekt eller mange fradrag, bare pass på at han får utnyttet fradragene maksimal dersom alt skal stå på han.
tommeline Skrevet 19. april 2005 #4 Skrevet 19. april 2005 Vi har opplevd det samme, lånet kom bare på meg i ligningen. Fant ut den banale grunnen at jeg står først... Men i forhold til banken står det jo på begge om dere avtalte det.
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #5 Skrevet 19. april 2005 Vi har opplevd det samme, lånet kom bare på meg i ligningen. Fant ut den banale grunnen at jeg står først... Men i forhold til banken står det jo på begge om dere avtalte det. Linkningskontoret setter det på den som det er mest lønnsomt for dere-
vilde Skrevet 19. april 2005 #6 Skrevet 19. april 2005 Linkningskontoret setter det på den som det er mest lønnsomt for dere- Jeg trodde det var slik at den som står øverst på papirene fra banken får fradraget.
Pasha Skrevet 19. april 2005 #7 Skrevet 19. april 2005 banken min satt det på meg,,, trur det var ganske likegyldig for oss hvem som det stod på (ingen barn, ingen reiseutgifter-han tjener litt mer..men ikke noe av noe stor betydning),, det ble satt på meg fordi det er jeg som har "hovedkonoten" i banken... jeg var kunde der fra før,,så tok vi opp lånet der,,og da ble alt satt på meg pga av dette... men vi skal fordele det.. er bare å overføre halvparten til han det...
tommeline Skrevet 19. april 2005 #8 Skrevet 19. april 2005 Tviler på at ligningskontoret går over våre papirer for å se hvem det lønner seg for... Spesielt siden vi ikke er gift og dermed har adskilt økonomi i forhold til ligning.
Gjest Gjesta Skrevet 20. april 2005 #9 Skrevet 20. april 2005 Vi er gift og eier huset sammen. Ligningsverdien på huset står 50 - 50 på hver av oss fra ligningskontorets side, og han står oppført med alle fradragene. For oss spiller det ingen rolle, men det kan jo være greit å dele på fradraget dersom man ikke har felles økonomi......
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #10 Skrevet 20. april 2005 Gifte par kan flytte på renter og lån som det måtte passe dem, på ligninga. De som ikke er gift har ikke den samme friheten!
Gjest Anonymous Skrevet 20. april 2005 #11 Skrevet 20. april 2005 Gifte par kan flytte på renter og lån som det måtte passe dem, på ligninga. De som ikke er gift har ikke den samme friheten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå