Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #1 Skrevet 18. april 2005 Ble nysgjerrig når jeg leste tråden nedenfor om barneselskap. Lar dere barna selv bestemme hvem som kommer, eller er det dere som bestemmer? Jeg var på foreldremøte i barnehagen her om dagen, og må innrømme jeg ble sjokkert og lei meg. Jeg har en sønn på 1,5 år, så problemet gjelder ikke oss. Men ble tatt opp av personalet på stor-avdelingen, at det alltid var 2 gutter som aldri ble innvitert i selskaper, alle andre. Foreldre la ut store konvolutter i alles hylle, bortsett fra deres, og de var da lei seg hele dagen, slik var det hver eneste gang. Be forbud mot dette selvfølgelig, må sendes i posten e.l nå. Me det jeg ikke forstår er at foreldrene sa " barna må jo få bestemme selv hvem som kommer". Jeg hadde ALDRI godtatt at min sønn hadde innvitert alle, bortsett fra 2 stk. Enten alle mann, eventuell alle guttene/jentene (eventuellt et lite mindretall, de 2-3 nærmeste hvis han ønsket et lite selskap). Hvem innviterer dere? Er dere med på å plukke ut?
Fibula Skrevet 18. april 2005 #2 Skrevet 18. april 2005 Enig med deg! Er veldig mot utestenging av noen få i barneselskap.Synes det er helt ok med litt foreldrestyring der. Barn ser ikke alltid konsekvensen av sine handlinger. Synes det er veldig tankeløst av foreldrene å plassere invitasjoner i hyllene på skole/barnehage når noen få blir utestengt! Vi har alltid bedt alle jentene eller alle guttene i klassen når det har vært selskap.I barnehagen tror jeg vi ba noen få, sammen med noen andre venner.
Gjest Violetta Skrevet 18. april 2005 #3 Skrevet 18. april 2005 På skolen der datteren min går har dette også ført til at man ikke får lov å dele ut invitasjoner i skoletiden, dersom hele klassen ikke blir invitert. Det er lett for at det blir mye såre følelser rundt dette, og jeg er helt enig i forbudet. Jeg har alltid vært nøye på hvem som ble invitert. Jeg har imidlertid satt et visst antall som kunne bli invitert, så kunne datteren min bestemme selv. Det har alltid vært sånn at hun har invitert noen få fra klassen og noen utenfra.
Gjest Porselen Skrevet 18. april 2005 #4 Skrevet 18. april 2005 Jeg ber de barna som mine barn er mest sammen med, det blir en ca. 8-9 stk. Når de blir ca. 10 år blir det bedt bare de beste vennene og da drar vi enten på bowling eller på kino eller noe lignende. På vår skole er det storklasser, dvs. at det kan være minst 20 stk. av hvert kjønn i hver klasse og jeg har ingen mulighet til å be alle av samme kjønn. Har ikke plass. Selvfølgelig vil det alltid være noen som ikke kommer og frigjør plass av den grunn, men jeg ber allikevel de som barna er mest sammen med. Vi får ikke lov til å dele ut invitasjoner på skolen, men ungene får jo allikevel vite om hvem som er bedt osv. Venninnen min derimot bor på et mindre sted hvor det er kun 10 jenter i klassen og da blir alle jentene bedt i bursdag. Så når mine barn har hatt 10 stk hver i bursdag så er det 30 i klassen som ikke blir bedt, da blir det litt annerledes enn om det kun er igjen to som ikke har blir bedt. Hadde det kun vært to igjen i klassen så hadde selvfølgelig de også blitt bedt.
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #5 Skrevet 18. april 2005 Våre har feiret både på barnehagen og hjemme. På barnehagen feiret de med alle på sin avdeling. I selskapet hjemme har de fått invitert vennene sine + en og annen fra avdelingen på barnehagen. Både fordi det var nabobarn/lekekamerater og fordi vårt barn hadde blitt invitert i bursdag til barnehagevennen. Når de var 2-3 år var det stort sett barn til venner og noen lekekamerater. Når de ble større ble det litt flere barn, og da ofte barn i gata. I første klasse er det invitert alle i klassen (eller eventuelt alle av samme kjønn) + gode venner. Fra første klasse har vi ikke invitert barn til våre venner. Det er veldig greit at man på skolen ber hele klassen eller alle av sitt kjønn. På barnehagen er det litt annerledes. Men å be feks 16 av 18 barn er dumt og lite gjennomtenkt. Det må være veldig vondt både for de barna som ikke blir bedt, deres foreldre og personalet! Generelt syns jeg foreldre er veldig flinke til å inkludere alle barn, og det håper jeg at de fortsetter med.
Gjest Madeline Skrevet 18. april 2005 #6 Skrevet 18. april 2005 Før ungene begynte på skolen inviterte de lekekameratene sine. Etter de begynte på skolen ble enten alle jentene eller alle guttene i klassen bedt. Å utelate en eller to hadde jeg ikke akseptert. Stakkars de ungene som blir utelatt på en slik måte.
Gjest LoisLane Skrevet 18. april 2005 #7 Skrevet 18. april 2005 Synes så synd på de som ser andre får innbydelser, gang på gang! I bhg. vår leveres innbydelsene til personalet, som gir det til foreldrene. Mine barn må enten be alle eller noen. De har fått velge mellom å be alle jentene/ guttene eller ca halvparten pluss andre venner.
momo Skrevet 18. april 2005 #8 Skrevet 18. april 2005 Synes og det er veldig trist og se noen få barn som ikke blir innvitert, spesielt når det er ditt barn. Vi skal feire bursdagen til jenta vår med barneselskap for første gang i sommer og da blir hele avdelingen innvitert, der er de 20 barn. Men vet ikke hva vi skal gjøre når hun begynner på skole, for i barnehagen leier vi barnehagen og har bursdag der, mens det får vi ikke gjort når hun begynner på skolen. Får håpe det ikke er for mange jenter så kan vi bare innvitere jenter.
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2005 #9 Skrevet 19. april 2005 Mine jenter for invitere ca 10 stykker til selskap. Men på trinnet til den eldste er det 24 jenter, så det er mange som ikke blir invitert. Men så er det haller ikke alle hun ahr like mye kontakt med, det blir helst jenter fra gruppa hennes. På trinnet til "likj"-tuppa er de 11 jenter og der inviterer vi alle, selv om det blir rimelig trangt rundt bordet. Det å utelate en eller to stykker er jo direkte hjerterått!!!
LilleBille Skrevet 19. april 2005 #10 Skrevet 19. april 2005 Vi har i alle år (både på skole og i barnehage) praktisert at hvis ikke alle inviteres - skal det ikke deles ut invitasjoner på skole/i barnehagen (og det har vært regel for alle). Barna kunne godt invitere noen få - om de ikke ville ha alle - men da skulle det være flere som ikke ble invitert enn de som ble. (Det er helt greit å ta med de to beste vennene på kino - når det var 8-10 som ikke ble invitert) Å utelate noen få var helt uaktuelt - det går ikke an å stenge ute to barn feks. Det er klart barna må få bestemme til en viss grad - men det er de voksnes ansvar å se at det ikke får sånne konsekvenser.
mari Skrevet 20. april 2005 #11 Skrevet 20. april 2005 jeg inviterte alle de guttene på avdelingen som var like gamle + den ene som var ett år yngre i 3 årsdagen til sønnen min. Siden det bare var en som var yngre syntes jeg det var riktg å be han også. det er ingen jenter som like gamle som han så det ble ikke noe problem. I barnehagen vår må man enten invitere hele barnehagen eller alle på samme alder, fikk lov til å ta med han som er 1 kul under (men dog bare 2 mnd fra sønnen min). Inviterte ikke den ene gutten som sønnen min har vært i bursdag til, for han er mye eldre (siste året i barnehagen) og hadde bursdag med alle.
Kittykat Skrevet 21. april 2005 #12 Skrevet 21. april 2005 Jeg har ingen erfaring med dette enda, da barna våre ikke har så mange venner enda og det ikke er så mange små barn i familien vår. Til høsten skal datteren vår begynne i 1 klasse og da blir det alle jentene i klassen som blir invitert vil jeg tro. Det kommer ikke på tale at noen skal bli utelatt. Jeg håper virkelig de to guttene blir invitert i selskap neste gang da. Hvis foreldrene lar barna velge ut hvem de vil be, så må foreldrene sette foten ned og si at disse to guttene også skal inviteres. Enkelt og greit. Det hadde jeg gjort.
Gjest Gjesta Skrevet 21. april 2005 #13 Skrevet 21. april 2005 Jeg inviterer alltis alle som bor i veien her vi bor, pluss alle jentene eller alle guttene i klassen: Alle har vel opplevd å ikke bli invitert, og det er ikke noe hyggelig, og ingenting kan få meg til å gjøre dette mot et barn. Sist helg ble alle gutta i gata her invitert til en av gutta, bare ikke min sønn. Moren begrunnet det med at hun måtte sette grensen et sted, hun visste at hennes sønn alltid ble invitert til oss enten vi hadde bursdager, påskefest, nissefest eller hva det var, men hun hadde altså ikke plass til flere og dessuten var hun alene..... Legger til at vi har akkurat det samme huset, og følgelig like stor plass...... Jeg ga klar beskjed om hva jeg mente om saken, og da sa hun at hvis gutten min kjedet seg når alle de andre var borte kunne han jo stikke innom en tur etterhvert..... Nei, foreldre, vi har en stor, stor oppgave her, lær ungene deres å være inkluderende. Det er alltid ALLTID plass til en til!! Forøvrig er det en uting å legge invitasjoner i barnehagen, vi har forbud mot dette i vår barnehage, så lenge ikke ALLE på avdelingen blir invitert. For at ungene blir lei seg, og at invitasjoner, eller manglende sådanne blir brukt som en trussel, det skal jeg skrive under på.
Sommerfugl Skrevet 21. april 2005 #14 Skrevet 21. april 2005 Utrolig trist når ett barn utelukkes. Skjønner faktisk ikke hvordan slike foreldre tenker...
Annie Skrevet 22. april 2005 #15 Skrevet 22. april 2005 Alle eller ingen. Eller noen få som også beskrevet her. Man utelater ikke 1 eller 2, må si jeg føler med deg Tex og ikke minst sønnen din. Jeg hadde blitt illsint hadde det skjedd med datteren eller stesønnen min
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2005 #16 Skrevet 24. april 2005 Alle eller ingen!! Syns ikke det hjelper at invitasjonene sendes i posten - barna har jo full oversikt uansett. Og med alle menes jo alle jentene i klassen, alle jentene på avdelingen i barnehagen, alle jentene og guttene som er på det samme alderstrinnet på avdelingen osv. Å plukke ut etter hvem man liker eller leker med er rett og slett forkastelig! (hørte for en stund siden om noen som ba alle de største guttene på avdelingen i barnehagen sin. De ville ikke be de minste. Det er greit nok. Men den ene av de tre minste var lillebroren til bursdagsbarnet, den andre av de tre små var lillebroren til en annen - han måtte bare være med. Så dermed var det en liten gutt igjen som ikke ble bedt. Veldig hyggelig :cry: )
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #17 Skrevet 24. april 2005 Jeg har ikke barn selv, men da jeg var liten, ba jeg alle jentene i klassen, pluss tre-fire andre lekekamerater. Jeg måtte gå rundt og og ringe på og levere invitasjonen personlig på døra, eller legge den i postkassa. Vet ikke hvorfor, men jeg syntes det var riktig. Jeg skrev/tegnet invitasjonene selv, og mamma forsikret seg om at jeg hadde husket alle. Jeg bestemte selv hvem jeg ville invitere, men hun minnet meg på å invitere dem jeg hadde "glemt".
Gjest tin tin Skrevet 25. april 2005 #18 Skrevet 25. april 2005 Jeg inviterer de som barna er mest sammen med. Dette fordi barna mine ser ut til å trives best med det akkurat nå. Kanskje det vil forandre seg med årene? Jeg syns selv også det er lettere å ha barn på besøk som faktisk er interesserte i å være sammen med barna mine. -det er tross alt deres dag... Men om de hadde hatt store vennegjenger ville det vært bedre å be hele klasser enn å utelate en eller to... En ting som jeg syns kan være vanskelig er å få barn hit som slettes ikke er interessert i å høre etter på hva jeg sier og om de slettes ikke eier folkeskikk i tillegg, så velger jeg heller å ikke be de komme enn å plages med de i to timer så resten av festen blir ødelagt...
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #19 Skrevet 8. mai 2005 En ting som jeg syns kan være vanskelig er å få barn hit som slettes ikke er interessert i å høre etter på hva jeg sier og om de slettes ikke eier folkeskikk i tillegg, så velger jeg heller å ikke be de komme enn å plages med de i to timer så resten av festen blir ødelagt... Disse barna som ikke eier folkeskikk opplever troligvis å bli utestengt fra mange bursdager og annet. Det er et lite tankekors. Hva om det var DITT barn som ble opplevd som vanskelig og som derfor ikke ble bedt?
Lassie Skrevet 8. mai 2005 #20 Skrevet 8. mai 2005 Får helt vondt inni meg når jeg hører sånne historier. Når jeg var liten ble alltid alle jentene i klassen min invitert + et par venninner som jeg hadde utenom. For ikke lenge siden var det et barn i barnehagen min som skulle feire sin 3årsdag, og mora spurte ham i barnehagen om hvem han ville be. Da sa han alle som var like gamle som seg selv utenom 1 jente. Mora begynte å gi ut, men da sa jeg ifra om at jeg synes hun burde invitere den siste jenta også hvis hun skulle levere innbydelsene i barnehagen. De andre som ikke ble invitert da var såpass små at de ikke ville forstå likevel. Heldigvis hørte moren på meg og inviterte sistemann også. På stor avdeling her så får de ikke lov å levere invitasjonene her. Skriver under på det Tex skriver om at innbydelser o.l. blir brukt som trusler. "Du får ikke komme i bursdagen min" osv.. Det er forferdelig å se på de stakkars små ansiktene som blir så lei seg. :cry:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå