Neisidet Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Vi har prøvd ett lite år, og er nå (i dag) utredet og skal starte behandling med stimulering, egguthenting og -innsetting pga sædkvalitet. Vi/jeg har nok veldig lite greie på disse tingene, fordi vi har vært lite opptatt av slikt før det nå ble nødvendig. Det gikk også veldig fort på sykehuset og jeg tror de tok for gitt at vi visste mye fra før. Jeg lurer derfor veldig på hva vi har i vente. Jeg har en krevende jobb som innebærer mye reising, personalansvar med fjernledelse og at man på være veldig på for å henge med. Blir det mye fravær må jeg planlegge det allerede nå, og det vil bli veldig vanskelig å ikke være ærlig med lederen min fordi fraværet vil se underlig ut. Ser jo allerede nå at syklusen min kolliderer med ting det vil se veldig rart ut om jeg ikke prioriterer. Har derfor behov for å få litt hode og hale på hva jeg kan forvente av min egen kropp i denne tida. Ut fra det jeg leser så langt lurer jeg bl.a veldig på hvor fysisk krevende, men også på hvor rent tidkrevende prosessen fra stimulering til graviditetstest egentlig er. Jeg forstår man skal inn til ultralyd flere ganger underveis også? Det hører med til historien at jeg sliter med inngående gynekologiske undersøkelser. Det gjør vondt og jeg gikk ned for telling (besvimte) bare av ultralyden i dag 🙈. Jeg vil derfor tro at hver 'undersøkelsesdag' må bli en fridag og at uthenting/innsetting vil bli en selsom affære... Er det slik at man blir noe sykemeldt i perioden? Og hvor mange enkeltturer til sykehuset må jeg beregne fra 'start til mål'? Dette ble ett veldig forvirret innlegg fra en helt ny bruker av forumet. Men håper det ble forståelig og at noen kan dele sin kunnskap med meg.
Wiley Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Det er en egen tråd for prøverør 2019 hvor du finner masse god informasjon fra folk som holder på nå, men ja, ivf er en øvelse i å slippe kontroll. Har også en jobb som det er vanskelig å planlegge rundt, men hvis det er rom for det ville jeg vært ærlig med sjef og evt andre du jobber direkte med for det kan plutselig ta litt tid. På et «standard» forsøk (lang protokoll) starter du med en UL etter ca 3 uker med nesespray for å sjekke tilstanden, så starter du med sprøyter og ny UL + blodprøve ca 7-10 dager senere, så enten enda en kontroll hvis de ikke er helt fornøyde med foliklene, eller egguttak. Dagen for uttak pluss 2 dager etterpå får du sykemelding og den ville jeg sagt ja takk til for det er ubehagelig etterpå. Så er det jo litt individuelt hvordan du føler deg, både emosjonelt og med tanke på overstimulering som det alltid er en fare for. Du vet aldri på forhånd hvordan kroppen reagerer og jeg var selv veldig innstilt på å få jobb og alt mulig til å passe rundt forsøkene men der måtte jeg kapitulere ganske fort, man må bare slippe kontrollen. Hvis du i tillegg ikke takler UL så ville jeg nok belaget meg på en del dager hjemme. Du får jo noen dagers varsel før hver undersøkelse men jeg ville prøvd å flytte ting som du absolutt må være tilstede for, det er ganske enkelt veldig vanskelig å forutse hva som kommer til å skje når du har startet på sprøyter. Legg inn i alle fall 14 dagers buffer der.
Neisidet Skrevet 30. mars 2019 Forfatter #3 Skrevet 30. mars 2019 Takk for grundig og opplysende svar! Det var til hjelp. Lander nok på å informere nærmeste leder, og ta utgangspunkt i at det kan bli noen lite produktive uker med behov for stedfortreder. Selv om man i disse dager strengt tatt både kan jobbe og ha møter fra sengen 😂.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå