Krølle-frøkna Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Jeg er lærling i barne- og ungdomsarbeid, ansatt av kommunen og en student, men blir ikke betraktet som en. Nei, jeg er en ansatt med en årslønn på 350 000 fordelt på to år og jeg er utbrent. Ingen av de ansatte på avdelingen ser meg utenom den ene assistenten. Hun gir meg beskjed om hva som skjer og når det skjer når ingen andre gjør det og jeg er så evig takknemlig for at hun er der. Jeg er sjalu på de andre lærlingene som klager på hvor mange ganger de må endre på oppgavene de skriver og på veiledningen de får, når jeg får ingen. Gang på gang må jeg spørre og påminne instruktøren min om de faste møtene som egentlige ikke er møter, men jobbetimer der jeg sitter alene foran en skjerm med null peiling på hva jeg skal gjøre. Hun sier "spør meg om jeg trenger hjelp", men hun har egentlig ikke tid til det. Jeg føler meg innpåsliten og irriterende hvis jeg stiller for mange spørsmål, så derfor stiller jeg dem ikke. I løpet av disse åtte månedene jeg har vært lærling har vi kanskje hatt veiledningstime 3-4 ganger Emosjonelt er jeg en tikkende bombe. Stress, sinne og håndtering av følelser er noe jeg har slitt med i mange år. Jeg skjønner aldri problemet før det har nådd en hvis høyde og da får jeg utbrudd. Klumpen i magen vokser og der hele tiden i den perioden, jeg har vondt i hodet og er sur. Jeg valgte å gå ut i lære som barne- og ungdomsarbeider fordi jeg trodde det ville være anerledes enn stresset videregående ga meg. Selv om jeg elsker å være i lag med barna, ser jeg hvor feil jeg tok. Nå har jeg kommet til det punktet at jeg vil avklare noe. Den følelsen jeg fikk den dagen jeg fikk vite i en samtale med de andre lærlingene om hvor mye mer og mindre mine oppgaver trengte for å ta seg godt ut til fagprøve. For lite jeg trengte å skrive av den ene tingen og hvor mye jeg skulle skrive om en annen. At det å koble Rammeplanen til aktiviteten og at å lage en aktivitetsplan skulle være lett, det ante jeg ikke. Nå skal jeg forandre, om ikke bare lage nye, aktivtetsplaner for å gjøre opp for det unødvendige jeg skrev om tidligere. Det jeg vil avklare er at dette arbeidet blir mitt og ikke det jeg har lært gjennom mitt samarbeid og veiledning med min såkalte instruktør. Så hva kan jeg si til instruktøren min, som er en hyggelig kollega og en instruktør som ikke utfyller sin rolle, uten å gjøre situasjonen verre? For jeg har virkelig lyst til at hun skal åpne øynene og ikke si "jeg må se om det passer". (PS: sorry for at jeg er en sånn klagebukk, men jeg har ingen å snakke med dette om)
Krølle-frøkna Skrevet 29. mars 2019 Forfatter #2 Skrevet 29. mars 2019 Forresten så skal jeg også nevnte at jeg har tatt dette opp med instruktøren min før om at vi må ha flere veiledningstimer, men som rett og slett bare har ført til "rop hvis du trenger meg". Hun har også sagt det, men glemmer alltid. Jeg har spurt om hva gode bøker og kilder med tanke på utviklingspsykologi to ganger, men hun har glemt det. Jeg har spurt etter hvor de legger informasjonsarkene om møtene de har på tirsdagene som jeg ikke er med på fordi jeg er ute og ser etter ungene, men det har blitt glemt. Så jeg sier i fra, men på en veldig forsiktig måte.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Har ikke du som lærling et opplæringskontor du er under? De skal jo følge deg opp, se til at du har det bra osv. Eller kanskje det har endret seg siden jeg var lærling? Anonymkode: 77bd6...f92
Krølle-frøkna Skrevet 29. mars 2019 Forfatter #4 Skrevet 29. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke du som lærling et opplæringskontor du er under? De skal jo følge deg opp, se til at du har det bra osv. Eller kanskje det har endret seg siden jeg var lærling? Anonymkode: 77bd6...f92 Jeg har ikke blitt fulgt opp av verken fagleder eller opplæringskontor, men ifølge Rogaland fylkeskommunes nettside skal det de ja.
Blingblingtahei Skrevet 30. mars 2019 #5 Skrevet 30. mars 2019 Det høres helt rart ut.. Du skal jo ha en kontaktperson utenfor lærlingplassen din, ville forsøkt og finne ut av hvem det er og hvorfor du ikke har hørt noe fra de. Spør en av de andre lærlingene om hvordan de gjør det? Ellers ville jeg tatt kontakt med avdleder eller leder for barnehagen og forklart situasjonen din, det høres ut som ren utestenging for meg, ville nesten vurdert og fått ny lærlingplass i en annen barnehage når du finner ut hvem som kontaktperson er, mye mulig du vil like yrket bedre om du får et annet arbeidsmiljø! 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #6 Skrevet 30. mars 2019 12 hours ago, Krølle-frøkna said: Jeg har ikke blitt fulgt opp av verken fagleder eller opplæringskontor, men ifølge Rogaland fylkeskommunes nettside skal det de ja. Hei, veldig leit å lese hva du opplever. Bedrifter skal forholde seg til opplæringsloven, og får penger for å ha deg der. De plikter å gi deg praksis i læreplanmålene som vil hjelpe deg til å bestå praktisk eksamen så du får fagbrevet. Det er altså et stort ansvar å ta inn lærling, og her virker det som at det overhodet ikke blir overholdt. Det du må gjøre er å kontakte fagopplæring i kommunen. De vil ta deg på alvor og gi deg god oppfølging. Sannsynligvis vil de først prøve å hjelpe bedriften til å gi deg den opplæringen du har krav på. Du står også fritt til å finne en annen læreplass og her bør også kommunen kunne hjelpe deg. Her er lenke: http://www.rogfk.no/Vaare-tjenester/Utdanning/Fagopplaering Anonymkode: 9a069...a0f 1
Krølle-frøkna Skrevet 31. mars 2019 Forfatter #7 Skrevet 31. mars 2019 Takk for hjelp og råd! Jeg har gitt beskjed til faglederen min, men gruer meg nå til å gå i barnehagen i morgen og dagene etter. Redd for å få sure spørsmål fra instruktør om hvorfor jeg ikke tok det opp når jeg har gjort det og egentlig aldri får snakket med henne skikkelig. Gruer meg skikkelig 😑
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #8 Skrevet 31. mars 2019 Virker som om du har kommet rett inn i barnehagens hverdag allerede.. Jobben er i stor grad preget av stress og mangel på bemanning.. Det er ikke et rosenrødt yrke.. Jeg ville tenkte meg om to ganger, sikker på at det er dette du vil? Anonymkode: 23a96...064
Krølle-frøkna Skrevet 31. mars 2019 Forfatter #9 Skrevet 31. mars 2019 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som om du har kommet rett inn i barnehagens hverdag allerede.. Jobben er i stor grad preget av stress og mangel på bemanning.. Det er ikke et rosenrødt yrke.. Jeg ville tenkte meg om to ganger, sikker på at det er dette du vil? Anonymkode: 23a96...064 Avdelingen har 12 unger og tre faste ansatte, i tillegg til meg og noen spesped som er der. Alt jeg ville og så behov for var å ha en time i uken, som jeg har krav på og som står skrevet i permen jeg fikk, der jeg kunne snakke med instruktør. Hverdagen i barnehagen trives jeg i og mangel på bemanning har jeg ingen trøbbel med, men barnehagen har et visst ansvar de også når de tar en lærling inn i barnehagen. Jeg har hatt fire timer til sammen disse 7-8 månedene jeg har vært her der jeg fikk snakke med instruktør. Å jobbe i barnehage er kort oppsummert ikke det som forårsaker stresset, men den manglende kommunikasjon mellom meg og instruktør. Jeg har oppgaver som skal skrives og det at jeg ikke får hjelp når jeg vil og spør etter det er det som stresser meg. Endret 31. mars 2019 av Krølle-frøkna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå