Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Larsern skrev:

Det stemmer nok at de "rike" vil planlegge seg unna beskatning for smutthull vil alltid finnes, men er du uenig i at økende forskjeller i samfunnet og pengers innvirkning på politikk er en økende trussel mot demokratiet?

Ja, det er jeg. Problemet er at man tar utgangspunkt i «vedtatte sannheter» som ikke viser seg å passe med virkeligheten. 

Ta Norge f.eks:

- valgkampbidragene er totalt ca 100 mill til samtlige partier - hvorav de røde får mest. 

- i en tid hvor velstanden aldri har vært større går det en knallrød vind over landet.

Se til valgene i USA:

- Trump ble valgt på budsjett-kampanje.  

- ubemidlede representater kapret mange plasser i kongressen. Osv.

Trusselen mot demokratiet i dag kommer fra overnasjonale instanser og yrkespolitikere uten kontakt med velgermassen etter min mening.

Det er populært å gå etter rikfolk, men de har en viktig rolle å spille i samfunnet som kapitalister. De skal ta risikoen knyttet til nyvinninger og konkurranse for å drive samfunnet videre.

Typisk skjønner mange ikke at det er positivt at mange firmaer går konkurs. Hvorfor? Vel, man får testet ut ideer og teknologi og dersom det ikke er levedyktige ideer sier det stopp av seg selv. Enkelte tror jo oppriktig at staten kunne gjort det samme- som i praksis fort medfører at staten subsidierer en haug med bedrifter som ikke har livets rett.

Problemet er at dagens skattesystem gjør det for attraktivt å IKKE investere i ting som er samfunnsnyttig. Med andre ord næringsliv og verdiskapning. Istedenfor syltet folk pengene ned i eiendommer og luksusforbruk som gir lite for alle. 

Det naturlige utgangspunkt, i mitt hode, er at det bør være en samfunnskontrakt mellom samfunnet og rike/superrike. Denne bør være at samfunnet godtar og støtter opp om rikdommen så lenge pengene er investert i selskaper og andre samfunnsnyttige formål. Dette for å gi arbeidsplasser og skatteinntekter mv. Starter man dog et luksusforbruk samt sylter ned pengene i døde gjenstander; vel, da kan samfunnet heller skatte hardt der.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, Larsern skrev:

Er det konsekvensene du ser for deg på høyere kapitalbeskatning?

Konsekvensene er at hverken du eller jeg har noen grunn til å investere i et selskap. Hvorfor skal man? Om jeg sitter med 40 millioner, vil jeg heller bruke de i andre ikke-sosialistiske land. 

Skrevet

Høres ut som en effektiv måte å jage de fleste pengesterke menneskene ut av landet, og sørge for mindre stabilt eierskap av bedrifter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...