Alivamale Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Forslaget fra enkelte i SV er at all arv over 50 millioner skal tilfalle staten. Jeg håper det er et forslag til en dårlig aprilspøk som kom ut et par dager for tidlig. https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-ta-arven-fra-rikingene/70864103 12
Marissa Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Godt eksempel på at SV er en gjeng med folk som oppfører seg som trassige ungdomsskoleelever, og ikke evner å se konsekvensene av eget forslag. 9
Gjest Kjevla Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Hvis foreldrene har jobbet hele livet, skal selvfølgelig det komme barna til gode. Ikke grådige politikere med mer enn nok fra før.
Commander Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 Så alle firma eid av privatpersoner verdsatt til over 50 Mill blir overtatt av staten?? Fiskeoppdrett, anlegg og transport firma, grunderbedrifter m.fl. Eieren dør, staten overtar bedriften? 8
Gjest Kjevla Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Commander skrev: Så alle firma eid av privatpersoner verdsatt til over 50 Mill blir overtatt av staten?? Fiskeoppdrett, anlegg og transport firma, grunderbedrifter m.fl. Eieren dør, staten overtar bedriften? Ja, hva høres det ut som?
Alivamale Skrevet 29. mars 2019 Forfatter #6 Skrevet 29. mars 2019 Akkurat nå, Commander skrev: Så alle firma eid av privatpersoner verdsatt til over 50 Mill blir overtatt av staten?? Fiskeoppdrett, anlegg og transport firma, grunderbedrifter m.fl. Eieren dør, staten overtar bedriften? Ja, tydeligvis. Arving kan få beholde verdier for 50 millioner. Resten tilfaller staten. 2
Alivamale Skrevet 29. mars 2019 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2019 (endret) 39 minutter siden, Kjevla skrev: Ja, hva høres det ut som? Kommunisme. Jeg tror det er noen i SV som burde forstå at det finnes andre partier der denne ideen passer bedre med ideologien deres. Endret 29. mars 2019 av Alivamale 9
Anonym90059005 Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 Forslaget er så dumt at det ødelegger noe som kunne vært en seriøs debatt angående arveavgift. Men sånn er det med sosialister som lever etter mottoet: det er bedre at alle er fattige, enn at bare noen er fattige. 14
Gjest Kjevla Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Alivamale skrev: Kommunisme. Yes.
NordicViking Skrevet 29. mars 2019 #10 Skrevet 29. mars 2019 (endret) Det er et lite gjennomtenkt forslag. Vil man jage de aller rikeste ut av landet - og dermed utenfor SVs rekkevidde - så er det bare å innføre tvungen statelig overtakelse av alle verdier over 50 millioner når noen dør. Alternativt vil de aller rikeste opprette private stiftelser som fordeler rikdommen deres til veldedige formål. SVs forslag vil aldri bli gjennomført. Endret 29. mars 2019 av NordicViking 7
Alivamale Skrevet 29. mars 2019 Forfatter #11 Skrevet 29. mars 2019 (endret) 37 minutter siden, Anonym90059005 skrev: Forslaget er så dumt at det ødelegger noe som kunne vært en seriøs debatt angående arveavgift. Men sånn er det med sosialister som lever etter mottoet: det er bedre at alle er fattige, enn at bare noen er fattige. Tenker at det også har noe med troen på at staten vet best, og kan forvalte penger og verdier på en mer fornuftig måte enn enkeltindividet. Dessuten har tydeligvis ingen godt av å inneha mer enn 50 millioner, uavhengig av at vedkommendes foreldre/besteforeldre har betalt skatt og trolig skapt arbeidsplasser underveis i oppbarbeidelsen av denne formuen. Endret 29. mars 2019 av Alivamale Skrivefeil 6
The Kitten Skrevet 29. mars 2019 #12 Skrevet 29. mars 2019 Hvordan blir det for meg? Jeg er per dags dato enearving etter min bror. Han bor i USA og skatter til ikke til Norge. Sånn hypotetisk sett, hvis jeg arvet mer en 50 milloner fra ham ville overskuddet da tilfalt den norske stat? 2
Example Skrevet 29. mars 2019 #13 Skrevet 29. mars 2019 Igjen viser SV hvor lite de forstår av økonomi. Hvorfor skal man satse i Norge om man har kapital da? Dette vil selvfølgelig føre til langt større økonomiske tap enn det de skulle klare å få inn. Politikk basert på misunnelse, og lite annet, er som regel en dårlig idé. 8
Stina234 Skrevet 29. mars 2019 #14 Skrevet 29. mars 2019 SV fremstår som et suppeparti. Kan bare ikke ta den gjengen seriøst. 6
Alivamale Skrevet 29. mars 2019 Forfatter #15 Skrevet 29. mars 2019 18 minutter siden, The Kitten skrev: Hvordan blir det for meg? Jeg er per dags dato enearving etter min bror. Han bor i USA og skatter til ikke til Norge. Sånn hypotetisk sett, hvis jeg arvet mer en 50 milloner fra ham ville overskuddet da tilfalt den norske stat? Du må da primært eventuelt forholde deg til skatteregler og arveavgift i USA, men du må opplyse i skattemelding i Norge hva du har arvet av verdi utlandet. Norge har avtaler med forskjellige land, arver man noe i et annet nordisk land, for eksempel, og betaler arveavgift der, måtte man heller ikke betale arveavgift i Norge i tillegg, selv da Norge hadde arveavgift. 1
Anonym90059005 Skrevet 29. mars 2019 #16 Skrevet 29. mars 2019 44 minutter siden, Alivamale skrev: Tenker at det også har noe med troen på at staten vet best, og kan forvalte penger og verdier på en mer fornuftig måte enn enkeltindividet. Dessuten har tydeligvis ingen godt av å inneha mer enn 50 millioner, uavhengig av at vedkommendes foreldre/besteforeldre har betalt skatt og trolig skapt arbeidsplasser underveis i oppbarbeidelsen av denne formuen. Og hvordan tenker du at staten skal administrere alle disse firmaene? Eller skal vi satse på et næringsliv hvor folk starter opp short term firmaer, tjener store penger, for så å avvikle de og bruke opp pengene på fest og moro? Glimrende forslag... la oss bare innføre kommunisme først som sist, har jo vist seg som en suksess i mang et land....jeg kan bare ikke komme på noen i farten... 3
The Kitten Skrevet 29. mars 2019 #17 Skrevet 29. mars 2019 5 minutter siden, Alivamale skrev: Du må da primært eventuelt forholde deg til skatteregler og arveavgift i USA, men du må opplyse i skattemelding i Norge hva du har arvet av verdi utlandet. Norge har avtaler med forskjellige land, arver man noe i et annet nordisk land, for eksempel, og betaler arveavgift der, måtte man heller ikke betale arveavgift i Norge i tillegg, selv da Norge hadde arveavgift. Dette var mye å sette seg inn i hvis det skulle bli aktuelt. Nå vil jeg heller ha min bror i live enn å arve da.... Men til trådens egentlige tema: Dette er nok en grunn til at SV ikke får min stemme. 3
Alivamale Skrevet 29. mars 2019 Forfatter #18 Skrevet 29. mars 2019 (endret) 4 minutter siden, Anonym90059005 skrev: Og hvordan tenker du at staten skal administrere alle disse firmaene? Eller skal vi satse på et næringsliv hvor folk starter opp short term firmaer, tjener store penger, for så å avvikle de og bruke opp pengene på fest og moro? Glimrende forslag... la oss bare innføre kommunisme først som sist, har jo vist seg som en suksess i mang et land....jeg kan bare ikke komme på noen i farten... Hvorfor søker du krangel med meg om dette? Jeg tenker du må lese innleggene mine nøyere for å tolke hvilket standpunkt jeg har. Dersom leseforståelsen din er innenfor normalsjiktet, vil du raskt innse hva jeg mener. Jeg har ingen idé om hvordan staten skal administrere dette, i og med at jeg synes det er et utopisk forslag. Endret 29. mars 2019 av Alivamale 2
Grandidosa83 Skrevet 29. mars 2019 #19 Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, Alivamale skrev: Forslaget fra enkelte i SV er at all arv over 50 millioner skal tilfalle staten. Jeg håper det er et forslag til en dårlig aprilspøk som kom ut et par dager for tidlig. https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-ta-arven-fra-rikingene/70864103 Dette er vel litt av grunnen til at jeg er negativ til at stemmeretten flyttes i retning av at yngre og yngre skal få ha noe å si. Alt for mange er rett og slett ikke utviklet nok til å ta fornuftige standpunkt før man er 20-25. Dette forslaget er omtrent så lite gjennomtenkt som det kan bli, men det er jo et resultat av at mange yngre kjøper den ensidige retorikken mot de med penger/kapital. ALT ordner seg hvis bare de som er rike betaler nok skatt.. Sånn sett fungerer rødt og sv retorikken bra, men det får jo også fram hvor lett folk lar seg forlede. 6
Alivamale Skrevet 29. mars 2019 Forfatter #20 Skrevet 29. mars 2019 (endret) 8 minutter siden, Grandidosa83 skrev: Dette er vel litt av grunnen til at jeg er negativ til at stemmeretten flyttes i retning av at yngre og yngre skal få ha noe å si. Alt for mange er rett og slett ikke utviklet nok til å ta fornuftige standpunkt før man er 20-25. Dette forslaget er omtrent så lite gjennomtenkt som det kan bli, men det er jo et resultat av at mange yngre kjøper den ensidige retorikken mot de med penger/kapital. ALT ordner seg hvis bare de som er rike betaler nok skatt.. Sånn sett fungerer rødt og sv retorikken bra, men det får jo også fram hvor lett folk lar seg forlede. Strengt tatt kan en 18-åring ha vel så reflekterte og gjennomtenkte politiske synspunkter som en 40- eller 50-åring som i sin «stemmekarriere» stadig virrer rundt i hele det politiske spekteret, fra ett valgår til det neste. Endret 29. mars 2019 av Alivamale Presisering 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå