AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Jeg begynte i ny jobb for 2 måneder siden, og trives med arbeidsmiljøet, oppgavene er også greie. Men arbeidstidene synes jeg passer meg dårlig. Jeg kom fra en 7-15 jobb (nedskjæringer) og er dermed kanskje litt forvent, til tross for det er jeg ganske fleksibel når det gjelder arbeidstid. Men jeg har blitt satt opp på kveldsarbeid hver eneste fredag og hver lørdag, i tillegg til normal arbeidsuke før det. Jeg har ikke noe liv utenom jobben. Jeg nøler med å snakke med arbeidsgiver fordi jeg nettopp har begynt, og jeg vil jo ikke miste antall timer. Er det teit av meg å si ifra? Burde jeg bare bite det i meg og akseptere? Anonymkode: 1db80...0ce
Fjaselina Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Det er heilt sikkert nokre reglar for kor mykje som er lov, men det er uansett litt dårleg gjort å sette deg på vakt fredag kveld og laurdag kvar helg! Kanskje håper sjefen at du ikkje tør å klage;) 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Fjaselina skrev: Det er heilt sikkert nokre reglar for kor mykje som er lov, men det er uansett litt dårleg gjort å sette deg på vakt fredag kveld og laurdag kvar helg! Kanskje håper sjefen at du ikkje tør å klage;) Ifølge arbeidsmiljøloven er det ingen begrensninger på hvor mange helger etter hverandre man kan jobbe. Bare timeantall pr uke 🙄 Anonymkode: 1db80...0ce 1
Fjaselina Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 Kor mange tilsette er det, og er det berre du som har slike vakter?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Fjaselina skrev: Kor mange tilsette er det, og er det berre du som har slike vakter? De andre er gjerne studenter og har ikke samme ukentlige timeantall som meg. Jeg tror jeg er den eneste som går slike vakter, så hyppige. Anonymkode: 1db80...0ce
Cleopatra. Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 Synes det er helt greit å ta opp dette med arbeidsgiver. De aller færreste ønsker å jobbe hver eneste helg; i alle fall ikke om man i tillegg jobber vanlig arbeidsuke. 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 Det står i Arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver skal sørge for at de ansatte får en sunn balanse mellom jobb og fritid. Hvis du jobber hver helg mot egen vilje strider det klart mot dette prinsippet. Jobber du mer enn 40 t/uke? Anonymkode: e84cb...36e 3
Knut123 Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 Ta det opp med sjefen på en fin måte. Fortell at du trives godt på arbeidsplassen og med oppgave, så legger du frem problemstillingen. Kom gjerne med noen løsninger. Erfaringsmessig så setter de fleste sjefer pris på ærlighet. Det er ikke alltid like enkelt å tilfredsstille alle krav til arbeidstakerne, så kanskje det finnes en middelvei. Det er viktig å stille krav til arbeidsplassen. Å jobbe kveld hver helg i tillegg til hver uke, er urimelig. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 Hvor mange timer i uken jobber du? Hva har du kontrakt på? Du sier at du ikke vil miste timer, så er problemet da at det er for mye kveld? Anonymkode: e4369...895
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #10 Skrevet 30. mars 2019 Du sier du har normalt arbeidsuke i forkant av helgen, vil det si at du jobber hver dag + lørdag, hver uke? Hvis du har fri en dag i uken som kompensasjon for lørdagsvakta så har du ikke krav på så mye. Det er ingen lov som sier at du ikke kan jobbe hver fredag og lørdag kveld. Arbeidsgiver har noe som heter styringsrett, som vil si at han har sin fulle rett til å plassere deg der det trengs innenfor de timene han har kjøpt av deg. Du kan selvfølgelig legge inn et ønske om arbeidstider, og så kan han ha det i bakhodet hvis det lar seg gjøre å endre på det. Anonymkode: ee3bc...ad8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #11 Skrevet 30. mars 2019 Det er kun søndagsjobbing det er begrensninger på. Man skal minimum ha fri hver tredje søndag. Anonymkode: f9a30...533 1
Gjest Juks Skrevet 30. mars 2019 #12 Skrevet 30. mars 2019 Arbeidstaker skal ha fri annenhver søndag, jf Arbeidsmiljøloven §10-8(4). Du kan bli satt til å jobbe hver lørdag. Men var ikke arbeidstidene kjent for deg før du startet i jobb der? Du burde ta deg en prat med leder og si at du har jo ingen privatliv lengre. Slike samtaler kan ofte være nok til å få på plass gode ordninger. Så ikke vær beskjeden, kjør på.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #13 Skrevet 30. mars 2019 Det er ingen som hadde godtatt å jobbe hverdager og hver eneste fredag og lørdag kveld. Det burde sjefen din skjønne. Anonymkode: ec531...306 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #14 Skrevet 31. mars 2019 12 timer siden, Juks skrev: Arbeidstaker skal ha fri annenhver søndag, jf Arbeidsmiljøloven §10-8(4). Du kan bli satt til å jobbe hver lørdag. Men var ikke arbeidstidene kjent for deg før du startet i jobb der? Du burde ta deg en prat med leder og si at du har jo ingen privatliv lengre. Slike samtaler kan ofte være nok til å få på plass gode ordninger. Så ikke vær beskjeden, kjør på. Nei, jeg har kun 60% kontrakt. Det ble sagt at jeg skulle jobbe i en fast turnus med arbeidshelg hver 3.uke, men dette var ikke en lovnad så jeg kan ikke holde han på det. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du sier du har normalt arbeidsuke i forkant av helgen, vil det si at du jobber hver dag + lørdag, hver uke? Hvis du har fri en dag i uken som kompensasjon for lørdagsvakta så har du ikke krav på så mye. Det er ingen lov som sier at du ikke kan jobbe hver fredag og lørdag kveld. Arbeidsgiver har noe som heter styringsrett, som vil si at han har sin fulle rett til å plassere deg der det trengs innenfor de timene han har kjøpt av deg. Du kan selvfølgelig legge inn et ønske om arbeidstider, og så kan han ha det i bakhodet hvis det lar seg gjøre å endre på det. Anonymkode: ee3bc...ad8 Jeg jobber hver dag i tillegg til lørdagen ja, men tilsammen, eks.pauser, blir det nok 100%. og kanskje bittelitt over. Jeg er kvinne nok til å kunne jobbe "ugunstige arbeidstider", problemet er at det er hver eneste uke. Ts Anonymkode: 1db80...0ce
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #15 Skrevet 31. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har kun 60% kontrakt. Det ble sagt at jeg skulle jobbe i en fast turnus med arbeidshelg hver 3.uke, men dette var ikke en lovnad så jeg kan ikke holde han på det. Ts Anonymkode: 1db80...0ce Har du kontrakt på 60% så er det kun det du skal jobbe, det tilsvarer vel 90 timer pr mnd. Alt utover dette er frivillig. Så her er det bare å sifra tydelig. Anonymkode: 8103f...417 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #16 Skrevet 2. april 2019 På 29.3.2019 den 22.47, AnonymBruker skrev: Ifølge arbeidsmiljøloven er det ingen begrensninger på hvor mange helger etter hverandre man kan jobbe. Bare timeantall pr uke 🙄 Anonymkode: 1db80...0ce dette stemmer faktisk ikke. min arbeidsgiver har ikke lov å sette meg opp mer enn hver 3 helg med mindre jeg sier det er greit. det kan derimot gjøres en skriftelig avtale på at jeg kan jobbe 3 helger på rad Anonymkode: 8ad8d...f63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå