Lieva Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Heisann jeg lurer egnetlig bare om jeg kan få overført noe av boliglånet til egen konto for oppussing? Har funnet en bolig til mye lavere pris enn det jeg får i lån, og lurte derfor på om jeg kunne låne summen på finansieringsbeviset (dobbelt av prisen til leiligheten) og bruke det på oppussing?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Nei. Banken må jo ha sikkerhet i boligen. Da kan ikke den være verdt mindre enn lånet. Anonymkode: ffcc0...927 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Sannsynligvis ikke sånn umiddelbart. Lånet må stå i forhold til panten. Snakk med banken, de har nok et godt forslag. Anonymkode: 6cdcf...69a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 Nei det kan man ikke. Anonymkode: aff62...188
Lieva Skrevet 29. mars 2019 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2019 Har ikke kjøpt leiligheten enda, men da tenkte å kjøpe for halve summen på finansieringsbeviset, og se om de kunne overføre noe av resterende beløpet til meg?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Lieva skrev: Har ikke kjøpt leiligheten enda, men da tenkte å kjøpe for halve summen på finansieringsbeviset, og se om de kunne overføre noe av resterende beløpet til meg? Det får du ikke. Anonymkode: aff62...188 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 2 minutter siden, Lieva skrev: Har ikke kjøpt leiligheten enda, men da tenkte å kjøpe for halve summen på finansieringsbeviset, og se om de kunne overføre noe av resterende beløpet til meg? Du må snakke med banken om det. Antakelig vil du kunne få noe av det til oppussing, men da vil den biten ha høyere rente, og med klausul om å bakes inn i boliglånet etter du har fått ny verditakst etter oppussing. Det kan også hende de ber om forhåndstakst, altså at en fagperson antar hvor mye boligen vil kunne stige i verdi etter en oppussing. Du kan uansett ikke gjøre det på den måten du foreslår her. Anonymkode: a730c...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 55 minutter siden, Lieva skrev: Heisann jeg lurer egnetlig bare om jeg kan få overført noe av boliglånet til egen konto for oppussing? Har funnet en bolig til mye lavere pris enn det jeg får i lån, og lurte derfor på om jeg kunne låne summen på finansieringsbeviset (dobbelt av prisen til leiligheten) og bruke det på oppussing? Nei, boliglånetilsagn er gitt med sikkerhet og dermed pant i boligen lånet er søkt om. Skal du pusse opp, så må du enten få et oppussingslån eller et fornrukslån, alternativt bruke av egenkapitalen din. Boliglån disponeres aldri av kunden. Boliglån overføres direkte fra banken til den som ordner finasieringen av boligen som skal kjøpes med lånet. Anonymkode: 074cb...5c6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 51 minutter siden, Lieva skrev: Har ikke kjøpt leiligheten enda, men da tenkte å kjøpe for halve summen på finansieringsbeviset, og se om de kunne overføre noe av resterende beløpet til meg? Du kan låne opp til 85% av boligens verdi. Så da slipper du kanskje å gå inn med all egenkapitalen din, og kan bruke det til oppussing. Puss opp for det beløpet, innhent ny verdivurdering (e-takst) fra megler. Får du en høyere verdi en du kjøpte for, kan du søke om en opplåning hos banken (fortsatt innenfor 85% av boligens verdi) Anonymkode: 2c05c...ca8 3
Skogkløver Skrevet 29. mars 2019 #10 Skrevet 29. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, boliglånetilsagn er gitt med sikkerhet og dermed pant i boligen lånet er søkt om. Skal du pusse opp, så må du enten få et oppussingslån eller et fornrukslån, alternativt bruke av egenkapitalen din. Boliglån disponeres aldri av kunden. Boliglån overføres direkte fra banken til den som ordner finasieringen av boligen som skal kjøpes med lånet. Anonymkode: 074cb...5c6 Det finnes jo flexilån 😅 men da skal man ha betalt ned relativt mye. Da kan du fritt ta ut penger fra boliglånet. Da vi søkte om lån tok ikke banken all egenkapitalen vår. Vi beholdt rundt 100 000 kr som vi kunne bruke til oppussing/møbler. Du trenger kanskje ikke bruke all egenkapitalen du heller dersom du kjøper billigere bolig en du får lån til:) 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #11 Skrevet 30. mars 2019 Jeg fikk helt vanlig boliglån, selv om jeg skulle pusse opp for en million. Hadde så mye egenkapital, så ikke noe problem. Har du mer enn nødvendig egenkapital i forhold til å kjøpe boligen går det fint. Etter ett år fikk jeg ny takst på 1,6 mill mer, og økte lånet med 250000 kr til. Kostet litt mer å pusse opp enn beregnet, men jeg hadde da kun pusset opp for 900000 kr, så boligen hadde økt betraktelig mer i verdi. Anonymkode: 4ac79...e94
TMB Skrevet 30. mars 2019 #12 Skrevet 30. mars 2019 Når jeg kjøpte min første leilighet fikk jeg finansieringsbevis på 2 000 000,- men leiligheten kjøpte jeg for 1 700 000,- Lånte 150 000,- ekstra for å pusse opp, det var ikke noe problem (Solgte leiligheten 2 år senere for 2 660 000,- så vil si det var en bra investering :P) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå