Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 100% fast stilling som miljøterapeut  i kommunen. Har jobbet en del overtid i det siste. Hva er riktig betaling i fht overtid?

Det er sånn at pga brukers behov har jeg måtte møtt opp på jobb en time før arbeidstiden starter og jobbe en time lenger etter vaktens slutt. Det står oppført som 50% overtid på alle timene jeg har jobbet. Jeg mener det skal være 100% overtidsbetaling de første 4 timene og deretter 50% - men er det riktig? 

Anonymkode: d32d2...162

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må sjekke det som står i tariffavtalen. 

Vanligvis vil overtid på dagtid gi lavere tillegg enn på kveldstid. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber 100% fast stilling som miljøterapeut  i kommunen. Har jobbet en del overtid i det siste. Hva er riktig betaling i fht overtid?

Det er sånn at pga brukers behov har jeg måtte møtt opp på jobb en time før arbeidstiden starter og jobbe en time lenger etter vaktens slutt. Det står oppført som 50% overtid på alle timene jeg har jobbet. Jeg mener det skal være 100% overtidsbetaling de første 4 timene og deretter 50% - men er det riktig? 

Anonymkode: d32d2...162

50% overtid er riktig. Det har med klokkeslett på dagen og gjøre, og om det henger fast i allerede forhåndsbestemt arbeidstid. 
Hadde du måtte komme tilbake på jobb f.eks etter kl 1800, hadde du fått 100% overtid.

AnonymBruker
Skrevet

Spørs når arbeidsdagen starter. 

Jeg måtte en periode begynne kl 05 om natten og da fikk jeg overtid fra 5-6.

Normalt sett er det 100% etter kl 21, gitt at man har en 7-15 jobb og at kvelds/nattarbeid ikke er varslet en viss tid i forveien (mener det var 14 dager?)

Anonymkode: ffbd6...089

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er tariffestet egne tillegg, så er normalen at det er 50% overtid til kl. 21, og deretter 100% etter det. Så 50% høres mer riktig ut for ditt tilfelle. Men du bør sjekke med tillitsvalgt om det evt. er forhandlet frem egne satser for overtid. 

Anonymkode: 77887...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det skal være 100% overtidsbetaling de første 4 timene og deretter 50% - men er det riktig? 

Dette skal stå i arbeidskontrakten din. Men det pleier å være 50% først, enten fram til et visst klokkeslett eller til du har jobbet et visst antall timer, og deretter blir det 100%.

Anonymkode: 32660...909

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...