Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fast jobb, men var i et internt svangerskapsvikariat i 14 måneder ganske nylig. 9 av dem alene, 5 måneder sammen med hun jeg var vikar for. (travel stilling, er absolutt et behov for å være to der). De ansatte en ekstern vikar for meg i den stillingen jeg "egentlig" har. Jeg trives veldig mye bedre i stillingen jeg var vikar for enn den jeg egentlig har, og fikk gode tilbakemeldinger fra alle hold. Ca to måneder før vikariatet var over fortalte hun jeg var vikar for at hun var gravid på nytt. Hun har vært veldig fornøyd med måten jeg løste jobben hennes på, og ville gjerne at jeg skulle være vikar også i neste permisjon. Hun som har vært vikar for meg i min egentlige stilling kunne gjerne tenke seg å være vikar ett år til. Så alt var på plass. Hun jeg var vikar for sa fra til ledelsen allerede da hun var ca 6 uker på vei i håp om at vi kunne jobbe sammen de 4 månedene det var snakk om fra mitt vikariat var slutt til de måtte ha en ny vikar.

Det gikk visst ikke pga noen regler, og det er helt greit. Så ble vikariatet hennes lyst ut da, og jeg søkte og måtte på to intervjuer.  Til slutt viste det seg av den avdelingen jeg egentlig er ansatt i ikke ville gi slipp på meg med mindre den avdelingen jeg skulle vikarierer i kunne ansette meg fast. Det kunne de ikke og de ansatte derfor en ekstern, selv om de fastholder at jeg gjorde en super jobb der jeg var.

Dette avklarte de altså først etter at jeg hadde søkt, vært på to intervjuer inkludert la og brukt masse tid og energi på å bekymre meg for hvordan dette ville gå. Jeg hadde altså ikke sjangs uansett, med mindre jeg var villig til å si opp min faste jobb og ta sjangsen på å bare være vikar. Føles veldig bortkasta ut å bruke så mye tid på å søke, og jeg vet at saken har blitt diskutert i ledergrupper interne fagforeninger, i styrer og diverse. Så veldig kjipt.

Jeg mener de burde tatt en prinsipiell diskusjon først, sånn at jeg slapp å søke på en stilling jeg uansett ikke kunne få. Det ville jo vært kjipt å få beskjed om at jeg ikke kunne søke også, men myyye kjipere å søke og å vite at hele ledergruppa og alle vet at jeg har søkt, og så ikke få den ..

Har andre opplevd noe sånt? Er dette vanlig prosedyre? Tenker jo at det kanskje har gjort en dårlig jobb da, men da syns jeg de burde sagt fra både nå når jeg søkte, og også underveis i året. Jeg fikk utelukkende positiv feedback fra ledelsen da.

Er skikkelig demotivert og litt flau nå, og vurderer å i det minste sende en epost til HR for å be dem gjøre ting annerledes hvis en slik situasjon oppstår igjen.

Noen som har opplevd noe liknende?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De kunne jo uansett ikke ha hindret deg i å søke på en utlyst stilling :klo: Og du har jo heller ikke krav på permisjon fra den stillingen du alt har for å jobbe et annet sted, så jeg ser egentlig ikke hva de skulle ha gjort annerledes her så lenge du ikke var villig til å si opp den faste jobben din. Dersom de faktisk ønsket å gi deg vikariatet kunne de jo ha tilbudt deg det og latt det være opp til deg å takke nei når det viste seg at du ikke fikk permisjon fra din faste stilling, men dersom de allerede visste at du ikke var villig til å si opp den faste stillingen din så ville jo det vært bortkastet tid ? 

Anonymkode: 60231...89b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...