Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, håper noen kan hjelpe meg. 

Det har seg sånn at noen har lagt ut en video på YouTube av en person jeg kjenner. Videoen er hetsende og kritiserende, med fullt navn og bilde av personen jeg kjenner, samt videoklipp av vedkommende. Jeg har kontaktet youtube og de nekter å fjerne videoen da den ifølge de ikke bryter med personvernregler deres (noe jeg synes er veldig rart).

Har sendt mail til slettmeg.no og spurt om råd, men har ikke fått svar.

Er det noen som vet om det er mulig å få den fjernet og hvordan jeg skal gå fram for å få det gjort?

På forhånd takk for svar!

Anonymkode: 4f52c...f22

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

er det mindreårige på videoen? 

https://support.google.com/youtube/answer/2801999?hl=en 

De må slette den om dere er mindreåringe. Bare rapporter at dere er det. 

Anonymkode: 3cba5...281

Er ikke snakk om en mindreårig. 

AnonymBruker
Skrevet

Om det er en voksen så er det litt vanskelig..men jeg ble som 24 åring hengt ut på en side. De måtte slette meg fordi jeg rapporterte at jeg var mindreårig. Jeg var derimot ikke det. Men de ville ikke slette den ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk det slettet ved å rapportere at jeg var minreåring

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk det slettet ved å rapportere at jeg var minreåring

Takk for tips, men jeg tviler på at de går god for den forklaringen hvis de ser videoen.

Jeg blir så frustrert, trodde virkelig ikke det var lov å legge ut slike videoer for å mobbe og latterliggjøre folk offentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Anmeld forholde til politiet. Er vel krenkelse og hets på nett og det er faktisk ulovlig. 

Anonymkode: 6cbcd...b19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, håper noen kan hjelpe meg. 

Det har seg sånn at noen har lagt ut en video på YouTube av en person jeg kjenner. Videoen er hetsende og kritiserende, med fullt navn og bilde av personen jeg kjenner, samt videoklipp av vedkommende. Jeg har kontaktet youtube og de nekter å fjerne videoen da den ifølge de ikke bryter med personvernregler deres (noe jeg synes er veldig rart).

Har sendt mail til slettmeg.no og spurt om råd, men har ikke fått svar.

Er det noen som vet om det er mulig å få den fjernet og hvordan jeg skal gå fram for å få det gjort?

På forhånd takk for svar!

Du får ikke gjort noe som helst med det siden det ikke er deg i videoen, det er den personen som faktisk er filmet som må be om å få videoen fjernet.

Anonymkode: 8a92b...6a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anmeld forholde til politiet. Er vel krenkelse og hets på nett og det er faktisk ulovlig. 

Anonymkode: 6cbcd...b19

Har vært i kontakt med de, men de kunne ikke gjøre noe siden jeg ikke kan anmelde det.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke gjort noe som helst med det siden det ikke er deg i videoen, det er den personen som faktisk er filmet som må be om å få videoen fjernet.

Anonymkode: 8a92b...6a8

Det er desverre ikke mulig.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i kontakt med de, men de kunne ikke gjøre noe siden jeg ikke kan anmelde det.

Det er desverre ikke mulig.

Om personen ikke er i stand til å anmelde selv - har den da foresatte, verge eller liknende, som ivaretar personens interesser?Kan personen skrive en fullmakt så du, eller andre, kan handle for personen? 

Om det er grovt nok, så kan det anmeldes. Men går det under ærekrenkelse så er det dessverre ikke strafferett mer, men må evt gå til privat søksmål. 

Jeg ville tatt kontakt med Politiets nettpatrulje, som har litt mer kunnskap om det som skjer på nett, enn et vanlig politikammer:

https://www.politiet.no/rad/trygg-nettbruk/politiets-nettpatrulje/

Anonymkode: 25b4f...326

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om personen ikke er i stand til å anmelde selv - har den da foresatte, verge eller liknende, som ivaretar personens interesser?Kan personen skrive en fullmakt så du, eller andre, kan handle for personen? 

Om det er grovt nok, så kan det anmeldes. Men går det under ærekrenkelse så er det dessverre ikke strafferett mer, men må evt gå til privat søksmål. 

Jeg ville tatt kontakt med Politiets nettpatrulje, som har litt mer kunnskap om det som skjer på nett, enn et vanlig politikammer:

https://www.politiet.no/rad/trygg-nettbruk/politiets-nettpatrulje/

Anonymkode: 25b4f...326

Takk for svar, skal undersøke det! Tror ikke jeg har mulighet til å skaffe fullmakt.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor de nekter å fjerne innholdet og gjør prosessen så vanskelig. Skulle tro en så veletablert merkevare som youtube ikke tillot slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...