AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Jeg bor i et villaområde med MANGE katter og har selv hund. Jeg har vinduer fra gulv til tak på store deler av stua. Der sitter hunden og vokter etter katter dagen lang. Han knurrer, boffer, løper rundt hele dagen. Kattene ser ut til å synes at dette er veldig morsomt og jeg finner det ganske uutholdelig. Finnes det noen råd? Jeg har forsøkt «Katt deg vekk» og kaffegrut fordi det var et kjerringråd jeg fant, men det hjalp ingenting. Dette er ganske fortvilende og det finnes ingen måte jeg fysisk kan avsperret hunden fra vinduene og likevel være sammen med ham. Det går heller ikke an å sperre for vinduene Anonymkode: 7195c...5ce
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Hvorfor går det ikke an å sperre for vinduene? Du kan vel sette på sånn kontaktklistrepapir på nederste delen av vinduet, så hunden ikke ser ut? Anonymkode: 35154...2c9 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor går det ikke an å sperre for vinduene? Du kan vel sette på sånn kontaktklistrepapir på nederste delen av vinduet, så hunden ikke ser ut? Anonymkode: 35154...2c9 Det er for omfattende. Da må jeg dekke vinduene til over høyden på sofaene og mister massivt med lys og utsikt. Det er kun der jeg har dagslys. Det er heller ikke nok til å fjerne interessen. Dette prøvde jeg forrige stedet vi bodde. Anonymkode: 7195c...5ce
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 Det som blir anbefalt av Jackson Galaxy i slike tilfeller er vannspreder. De fleste katter liker ikke å få vann på seg. Og om de gjentatte ganger får vann på seg når de beveger seg et sted, så vil de til slutt slutte å gå det Anonymkode: 74795...194 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det som blir anbefalt av Jackson Galaxy i slike tilfeller er vannspreder. De fleste katter liker ikke å få vann på seg. Og om de gjentatte ganger får vann på seg når de beveger seg et sted, så vil de til slutt slutte å gå det Anonymkode: 74795...194 Det kan man ikke holde på med Anonymkode: 7195c...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan man ikke holde på med Anonymkode: 7195c...5ce Hvorfor ikke? litt vannsprut har aldri skadet noen. Er jo ikke snakk om å ta høytrykkspyleren på full guffe heller da... Men om du ikke liker tipset så trenger du ikke ta det i mot. Var bare et tips for å prøve å hjelpe. Anonymkode: 74795...194 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Det som blir anbefalt av Jackson Galaxy i slike tilfeller er vannspreder. De fleste katter liker ikke å få vann på seg. Og om de gjentatte ganger får vann på seg når de beveger seg et sted, så vil de til slutt slutte å gå det Anonymkode: 74795...194 God ide. Kjøpe en liten vannspreder, ts, og slå den på når du ser katter Anonymkode: c573c...361
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 Har du hørt om sladretrening, kindereggmetoden, ts? Anonymkode: c573c...361
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #9 Skrevet 30. mars 2019 På 29.3.2019 den 16.41, AnonymBruker skrev: God ide. Kjøpe en liten vannspreder, ts, og slå den på når du ser katter Anonymkode: c573c...361 På 29.3.2019 den 16.41, AnonymBruker skrev: Har du hørt om sladretrening, kindereggmetoden, ts? Anonymkode: c573c...361 Jeg betaler for vannbruk og sommerstid er det ofte vanningsforbud. Jeg måtte evt ha tre stykker, så takk for rådet men det før ikke. Trening av hunden nytter ikke. Hun gir seg raskt når hun får beskjed, men så kommer det straks en katt... Anonymkode: 7195c...5ce 1
Absol Skrevet 30. mars 2019 #11 Skrevet 30. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg betaler for vannbruk og sommerstid er det ofte vanningsforbud. Jeg måtte evt ha tre stykker, så takk for rådet men det før ikke. Trening av hunden nytter ikke. Hun gir seg raskt når hun får beskjed, men så kommer det straks en katt... Anonymkode: 7195c...5ce Så det du egentlig sier er at ingenting vil hjelpe? Ikk3 kan/vil du blokkere hund3ns utsikt, ikke vil du jage vekk kattene og hunden kan ikke trenes... Så enten må alle naboene kvitte seg med kattene, eller så må du kvitte deg m3d hunden 😊 16
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #12 Skrevet 30. mars 2019 På 29.3.2019 den 16.41, AnonymBruker skrev: Har du hørt om sladretrening, kindereggmetoden, ts? Anonymkode: c573c...361 Å skyte med skarpt i tettbygd strøk gir som regel "belønning" i form av kost og losji på statens regning Anonymkode: 6fae3...a72
Leo Skrevet 30. mars 2019 #13 Skrevet 30. mars 2019 På 29.03.2019 den 15.09, AnonymBruker skrev: Det er for omfattende. Da må jeg dekke vinduene til over høyden på sofaene og mister massivt med lys og utsikt. Det er kun der jeg har dagslys. Det er heller ikke nok til å fjerne interessen. Dette prøvde jeg forrige stedet vi bodde. Anonymkode: 7195c...5ce Altså er dette et generelt problem og ikke direkte relatert til stedet, og naboene, eller kattene deres, der dere bor nå. Altså må du a) hindre hunden i å se ut eller b) trene hunden til å slutte å bry seg om at den kan se for eksempel katter på utsiden av vinduet. Siden du ikke later til å være interessert i noen av delene kan du velge mellom å c) flytte til et sted hvor hunden ikke har tilgang til å se ut gjennom ett eller flere vinduer eller d) kvitte deg med hunden. 11
Absol Skrevet 30. mars 2019 #14 Skrevet 30. mars 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å skyte med skarpt i tettbygd strøk gir som regel "belønning" i form av kost og losji på statens regning Anonymkode: 6fae3...a72 Det du egentlig mener er at du ikke har hørt om hverken sladretrening eller kindereggmetoden for hund? 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #15 Skrevet 31. mars 2019 3 timer siden, Diamant20 skrev: Gardiner? Han dytter jo de lett tilside Anonymkode: 7195c...5ce
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #16 Skrevet 31. mars 2019 3 timer siden, Absol skrev: Så det du egentlig sier er at ingenting vil hjelpe? Ikk3 kan/vil du blokkere hund3ns utsikt, ikke vil du jage vekk kattene og hunden kan ikke trenes... Så enten må alle naboene kvitte seg med kattene, eller så må du kvitte deg m3d hunden 😊 Det stemmer at det ikke finnes løsninger. Det er ikke noe å latterliggjøre. Det nytter ikke/jeg har ikke kapasitet til å trene opp en ni år gammel hund. Anonymkode: 7195c...5ce
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #17 Skrevet 31. mars 2019 3 timer siden, Leo skrev: Altså er dette et generelt problem og ikke direkte relatert til stedet, og naboene, eller kattene deres, der dere bor nå. Altså må du a) hindre hunden i å se ut eller b) trene hunden til å slutte å bry seg om at den kan se for eksempel katter på utsiden av vinduet. Siden du ikke later til å være interessert i noen av delene kan du velge mellom å c) flytte til et sted hvor hunden ikke har tilgang til å se ut gjennom ett eller flere vinduer eller d) kvitte deg med hunden. Det fungerte å dekke vinduene forrige stedet jeg bodde, men det går ikke her. Du konkluderer med manglende interesse, så da velger jeg d) og sprøyte.... Man flytter jo ikke pga sånt. Jeg vet at jeg ber om råd i en vanskelig løselig situasjon, men hadde er lite håp om at noen var kreative. Jeg kan ikke lage en bunker av huset for å stoppe hunden... Anonymkode: 7195c...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #18 Skrevet 31. mars 2019 Sladremetoden/kindereggmetoden er ikke å gi beskjed, det er å endre hundens følelser i forhold til f.ex. katter. Når man sier nei så undertrykker man adferd, når man klikkertrener eller trener positivt på annen måte så endrer man adferd ved å endre følelser. Det som faktisk kan skje når man kjefter på hunden for adferd, er at adferden øker, fordi hunder opplever mer stress. Og det vil selvsagt ikke hjelpe når man ikke er tilstede. Det at hunden er ni år har ingenting å si. Men jeg kan si at skal du trene en hund så må du ønske å bruke tid på det, og hvis du ikke ønsker det kan det jo ikke gjøres. Det jeg ville gjort er å blokkere vinduene med papp-plater eller lignende, noe som hunden ikke kan ta bort, og å la denne blokkeringen være der alltid når hunden er alene og når jeg ikke trener med den. Så hadde jeg tatt bort platene når jeg var tilstede og hadde anledning til å trene med hunden. Her er metoden jeg ville brukt: http://www.retrieveren.com/kinderegg-metoden/ Sannsynligvis er hunden din så opphisset at den er ukontaktbar når det dukker opp katter, noe som kan gjøre treningen vanskelig hvis du ikke har mulighet til å få nok avstand til vinduet. Man må ha såpass avstand at hunden kan roe seg nok ned til å ta godbiter. Godbitene må være det absolutt beste i verden, viltkjøtt og kylling pleier å gjøre det for min hund. Jeg har en hund som bjeffer og gjør utfall mot både hunder og mennesker på tur, og har trent med denne metoden en stund. Jeg har kommet dit at hun ser på meg når hun ser hunder og mennesker som er på god nok avstand, men hun er fortsatt ikke så rolig at hun kan passere dem på kloss hold. Grunnen er hvordan jeg bor, vi ser nesten aldri noen andre her, og når vi ser dem kan de dukke opp plutselig, så jeg får ikke alltid regulert avstanden. Det er også slitsomt for meg å kjøre andre steder bare for å trene, da jeg ikke har helse til det. Det er ingen tvil om at dette virker, men det er altså faktorer som kan spille inn som gjør det vanskeligere, som tid, lokale forhold og energi man har til å trene. Anonymkode: c573c...361 4
EtLiteTroll Skrevet 31. mars 2019 #19 Skrevet 31. mars 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer at det ikke finnes løsninger. Det er ikke noe å latterliggjøre. Det nytter ikke/jeg har ikke kapasitet til å trene opp en ni år gammel hund. Anonymkode: 7195c...5ce Så du sier det ikke finnes løsninger, hvorfor ber du om hjelp da? Kontaktplast i nedre del av vinduet til rett over hundens høyde høres ut som god ide, eller sette foran en papp plate som nevnt tidligere, det må vell kunne funke? Vet ikke helt hva du håper folk skal svare.. Du har jo fått mange gode råd til nå. Endret 31. mars 2019 av EtLiteTroll
Absol Skrevet 31. mars 2019 #20 Skrevet 31. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer at det ikke finnes løsninger. Det er ikke noe å latterliggjøre. Det nytter ikke/jeg har ikke kapasitet til å trene opp en ni år gammel hund. Anonymkode: 7195c...5ce 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det fungerte å dekke vinduene forrige stedet jeg bodde, men det går ikke her. Du konkluderer med manglende interesse, så da velger jeg d) og sprøyte.... Man flytter jo ikke pga sånt. Jeg vet at jeg ber om råd i en vanskelig løselig situasjon, men hadde er lite håp om at noen var kreative. Jeg kan ikke lage en bunker av huset for å stoppe hunden... Anonymkode: 7195c...5ce Så egentlig vil du bare ha ett råd, hvilket er å avlive hunden? Så gjør det da. Trenger du virkelig klapp på skulderen og godkjennelse fra en gjeng på et nettforum? Hvilken forskjell gjør det at en gjeng med fremmede sier det er greit? Vi kan ikke gjøre det for deg. Du må fortsatt gå til dyrlegen og be ham om å drepe hunden din fordi du ikke gidder å orden opp i vanskeligheter. Det høres ikke ut som om du er villig til å ofre noe for hunden (utsikt, vannregning, tid til trening er nevnt. ) så da blir nok avlivning til hundens beste. Bedre at han får fred enn å leve med en eier som ikke er villig til å gjøre noe for ham. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå