AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Nå som VG har kommet i litt dårlig vær angående feilsitering av kvinnen i Giske-videoen så har man jo snakket en del med hva som er god journalisme. Jeg hadde en samtale med min far som fortalte at han opplevde noe ubehagelig for noen år siden. Min far, som var vaktmester på den tiden måtte møte opp på en skole der foreldre hadde dugnad fordi de hadde problemer vannet. Han klagde da til litt til disse foreldrene på at kommunen hadde brukt så mye penger på å bygge på skolen og gjort den større uten å fikse opp i eksisterende problemer samtidig. Han ante ikke at en av disse foreldrene var journalist for lokalavisen. Denne mannen, som var der som forelder på en skoledugnad, skrev om skolen i lokalavisen og siterte min far som vaktmester uten å gi beskjed. I tillegg til dette kjente ikke min far seg igjen i det som ble skrevet. Kan man sitere mennesker med navn i en avis, når vedkommende ikke en gang har vært klar over at de har pratet med en journalist? For meg virker dette helt uetisk. Min far sier at han ikke gjorde noe med det, og at han bare kontaktet ledelsen og forklarte hva som hadde skjedd, men jeg mener at han burde ringt til avisen og klaget på journalisten som siterte han. Jeg mener at slike mennesker bør få en tilbakemelding på slik uprofesjonell oppførsel. En ting er å skrive om problemene skolen har, foreldrene på dugnaden var jo fullt klar over disse problemene, men om du skal sitere vaktmesteren på skolen, så bør i alle fall vedkommende vite at de har pratet med en journalist. Anonymkode: 25d59...aaa
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Som journalist kan jeg si dette er helt klart i strid med pressens etiske regelverk. Det skal gå klart fram at det er et intervju og at man vil bli sitert. Det ryddige her hadde jo vært å si «Jeg er også lokalavisjournalist, kan jeg stille deg noen spørsmål/sitere deg på det du sa». Dersom det vaktmesteren sa var formulert som en «tale» til foreldrene undrer dugnaden er det kanskje litt annerledes, men det tar jeg det for gitt at det ikke var. Løse kommentarer skal ikke komme i avisa bare fordi det tilfeldigvis var en journalist til stede. Det er uetisk, som du sier. Anonymkode: ab9b3...695
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som journalist kan jeg si dette er helt klart i strid med pressens etiske regelverk. Det skal gå klart fram at det er et intervju og at man vil bli sitert. Det ryddige her hadde jo vært å si «Jeg er også lokalavisjournalist, kan jeg stille deg noen spørsmål/sitere deg på det du sa». Dersom det vaktmesteren sa var formulert som en «tale» til foreldrene undrer dugnaden er det kanskje litt annerledes, men det tar jeg det for gitt at det ikke var. Løse kommentarer skal ikke komme i avisa bare fordi det tilfeldigvis var en journalist til stede. Det er uetisk, som du sier. Anonymkode: ab9b3...695 Nei, det var ikke formulert som en "tale", det var en uformell samtale. Han var vel litt frustrert over at han gang på gang måtte tilbake på denne skolen for å fikse opp i de samme problemene, og delte denne frustrasjonen med foreldrene. Det var jo en samtale som de hadde, og han kunne ikke vite at en av dem jobbet som journalist. Anonymkode: 25d59...aaa
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det var ikke formulert som en "tale", det var en uformell samtale. Han var vel litt frustrert over at han gang på gang måtte tilbake på denne skolen for å fikse opp i de samme problemene, og delte denne frustrasjonen med foreldrene. Det var jo en samtale som de hadde, og han kunne ikke vite at en av dem jobbet som journalist. Anonymkode: 25d59...aaa Da vil jeg si dette er et klart brudd på VVP 3.3. Man skal vite at det er snakk om et intervju. (Det er riktignok noen tilfeller av at det motsatte kan være presseetisk forsvarlig, sånn som når man bruker lydopptaker til å få avdekket svært kritikkverdige forhold, og det hadde vært umulig å få informasjonen på annet vis. Men det er irrelevant i denne sammenhengen) Anonymkode: ab9b3...695 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå