AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Jeg er alene med en jente på snart 3 år. Og jeg sliter med dårlig samvittighet, fordi vi ikke "gjør noe" når vi kommer hjem. Jeg henter henne i bhg klokken 3, så koser / leker / spiller vi spill til vi sammen lager middag rundt 16.30. Etter det blir det (For mye) TV og bare.. daffing.. frem til badetid og kveldsstell rundt klokken 19.00. Jeg må trykke inn det meste av husarbeid og slikt i den perioden, og det synes hun ikke er så spennende å være med på.. Hvordan har dere det? Gjør dere noe aktivt? Er barna med på husarbeid? Eller bruker dere all tid med barna og gjør husarbeid når de har lagt seg? Anonymkode: 6fe6a...219
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Tar mesteparten av husarbeidet etter han har lagt seg. Han synes det er stas å være med og "Hjelpe til", men en del ting er jo ikke akkurat så lett å få gjort når man får "Hjelp". Han er med å brette klær (= han får et plagg eller to han veiver omkring med mens jeg bretter resten), men støvsuging og ting som krever vaskemidler (badvask, gulvvask, osv) tar etter leggetid. Vi gjør strengt tatt ikke så mye vi heller. Lager middag, og så leker vi, leser bøker, synger o.l. til leggetid. Vi bruker all tiden med ham når han er våken, med unntak av klesvask han får være med på, da, men for ham er det lek. Han er jo sliten etter en dag i barnehagen, så å Gjøre så voldsomt mye ser jeg ikke poenget i. Han trenger å få litt fred og ro med mamma, mer enn å Gjøre Ting. Anonymkode: 34c52...6c6 3
Surriball Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Barnet mitt er ca like gammel, er også alene. Vi gjør ikke så mye spesielt. Vi lager middag, og da kommer det helt an på hvor sliten hun er etter barnehagen og om hun har sovna i bilen om hun sitter på benken mens jeg lager mat, leker selv eller ser barne-tv til maten er klar. Så er det som regel 1-1,5 time med lek/husarbeid før det er kveldsmat, stell, bok og senga. Jeg prøver å få gjort mest mulig husarbeid sammen, fordi jeg trenger å koble av etterpå. Mi synes støvsuging er stas, da, men jeg har pleid å ha henne på ryggen i bæreselen en del eller hun sitter i godstolen og heier på. Hun får være med å putte inn i vaskemaskina og "hjelper" meg med å tørke støv med egen støvklut. Og får gi meg et og et plagg som jeg henger opp på snora. Andre dager leker vi sammen, hvis hun leker selv passer jeg på å ikke forstyrre, enkelte dager får hun leke med vann i dusjen (lunkent med lavt trykk) i 30 min og koser seg med det. Eller bade. Jeg vasker ofte badet når hun bader, for da er vi der sammen og tuller og synger allikevel. Jeg synes det er viktig å lære henne det og også lære henne at vi kan være sammen oss to og at det er hyggelig uten at jeg har 100% fokus på henne og barneopplegg. Når vi leker sammen så er det ofte egentlig nok at jeg sitter på gulvet sammen med henne og ser på, eller deltar litt. Pusler puslespill, togbane, leser bok, blir servert lekemat eller er pasient. Hun er også veldig glad i å leke gjemsel eller herjelek. Regner med at vi kommer til å ta en liten tur ut på lekeplassen rett utenfor døra nå framover når det blir bart og finvær, men langt fra alle dager. Og noen dager er vi slitne begge to og da blir det barne-tv. Det er helt innafor. Noen ganger er det godt å bare ha barnet i fanget og kose uten at det kreves mer av oss enn at vi ser det sammen. Bare senk skuldrene og gjør det som passer dere best. 6
Surriball Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 Jo! Noen ganger avtaler jeg med andre alenemødre jeg kjenner (eller når andre venninner er gressenker) at vi spiser middag sammen. Eller spiser middag ute på barnevennlige plasser som Egon, Ikea, et kjøpesenter med lekerom osv. Eller hos foreldrene mine. Det gir litt pusterom og ny giv. Ca. en gang i uka.
MegHer Skrevet 30. mars 2019 #5 Skrevet 30. mars 2019 (endret) 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alene med en jente på snart 3 år. Og jeg sliter med dårlig samvittighet, fordi vi ikke "gjør noe" når vi kommer hjem. Jeg henter henne i bhg klokken 3, så koser / leker / spiller vi spill til vi sammen lager middag rundt 16.30. Etter det blir det (For mye) TV og bare.. daffing.. frem til badetid og kveldsstell rundt klokken 19.00. Jeg må trykke inn det meste av husarbeid og slikt i den perioden, og det synes hun ikke er så spennende å være med på.. Hvordan har dere det? Gjør dere noe aktivt? Er barna med på husarbeid? Eller bruker dere all tid med barna og gjør husarbeid når de har lagt seg? Anonymkode: 6fe6a...219 Barnevernet neste 😉 Nei da. Fra dårlig spøk til alvor: Når jeg leser det du skriver, så har du ingenting å bekymre deg over eller få dårlig samvittighet for. Du virker å være en snill og god mor. Det lille jeg vil komme med av innspill, er å gjøre noe aktivt med barnet ditt ute en gang i blant. Endret 30. mars 2019 av MegHer 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #6 Skrevet 30. mars 2019 Gjør ikke så mye på den tiden vi heller. Ettermiddagene går da så fort. Etter barnehagen trenger minste å slappe av litt, gjerne foran tv eller iPad, før han får litt mer energi etter middag. Middag tar jo tid å lage + litt rydding og oppvask etterpå. Så er det lekser med eldste, litt lek, bading, lesing, og kos. Jeg syns det er viktig å bare være sammen, ta seg tid til litt leking sammen og slappe litt av med husarbeid. På sommerstid kan vi gjerne gå ut etter middag eller spise middag ute. Det blir ikke lekeland eller badeland etter barnehagen, men vi kan godt være på lekeplassen, spille ball, ta en liten badetur eller dra bort på besøk. Eller bare slappe av ute! Vi er mye mer ute på sommerstid. Men jeg ser ingenting galt i slappe ettermiddager. Det er da det som er hverdagen? Anonymkode: 38a29...374 2
Gjest NotYou Skrevet 30. mars 2019 #7 Skrevet 30. mars 2019 Syns du gjør mye jeg Barn har godt av at det ikke må skje så mye hele tiden, og ofte er de ganske slitne etter barnehagen. Det er fremdeles mange inntrykk hver eneste dag for ei på 3år, så rolige ettermiddager er helt innafor, også med noe tv-titting og sløving
Tanuki Skrevet 30. mars 2019 #8 Skrevet 30. mars 2019 Samme som deg, daffer og gjør det som trengs å gjøre. Vi tegner mye da, siden både jeg og 4 åringen elsker det, kan sitte og tegne og fargelegge i timesvis med musikk i bakgrunnen. Men nå er det vår så heldigvis kan vi være mer ute. Nå skviser vi inn en time eller 3 kvarter på lekeplassen mellom middag og leggetid, er ikke så opptatt av barnetv. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #9 Skrevet 30. mars 2019 Her har jeg en liten en på 3,5 år som er meget sliten etter full fres i barnehagen.De er mye ute,på turer osv så etter barnehagen roer vi veldig ned. Barne tv,rollelek,pusling og bøker går det mye i. Han er egentlig klar for natta kl 18,og bikker alltid over.Overtrøtt og mye skrik desverre.Prøver å kose så mye som mulig.Ligger med han å småprater til han sovne hver kveld.Det er de viktigste stunden vi har sammen Anonymkode: 7ddab...3d0
Infinitum Skrevet 30. mars 2019 #10 Skrevet 30. mars 2019 Tar husarbeid når de har lagt seg. Prioriterer ungene før det. Vi er alltid ute etter middag frem til legging, med mindre det er ekstrem vær.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #11 Skrevet 31. mars 2019 Vi har en fast ettermiddag i uka som vi går i svømmehallen og en som vi er på biblioteket. Ellers har jeg ei venninne som også er alenemor med en unge som er like gammel som min. Vi bor i samme borettslag og er ofte sammen på ettermiddagene/spiser middag sammen. Husarbeid tar jeg når det passer. Noen ganger når han har lagt seg, andre ganger før, alt avhengig av hva som er planene for dagen og hvordan formen hans er. Anonymkode: 5b7bb...18d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå