Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har tenkt å søke meg inn enten på veterinærstudiet, eiendomsmegling eller siviløkonom.... Jeg aner ikke hva jeg skal velge av de...

Jeg elsker dyr og bor på gård så hadde virkelig likt å være veterinær... Men virker som det er vanskelig med jobb og ganske lav lønn... Derfor tenkte jeg på siviløkonom, men er ikke glad i matematikk selv om jeg har komt meg greit gjennom det på skolen... Så tenkte jeg på eiendomsmegling, for det virker nokså kjekt...

Jeg ønsker selv å ha et lite småbruk med noen hester og andre dyr... Kanskje veterinær hadde vært fint å kombinert med det? Ellers hadde jeg nok hatt mer økonomisk frihet til reiser osv med de to andre yrkene

Hva hadde dere valgt om dere var meg?

Anonymkode: 000a5...136

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du planlegger småbruk så definitivt veterinær. Tydelig at du interesserer deg over normalen for dyr så da burde jo dette passe bra.

Anonymkode: 303e5...b2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble stående på en visning å snakke med en eiendomsmegler i går faktisk, han sa at av 300+ som hadde startet samtidig som ham på studiet (han var ikke veldig gammel, nokså nyutdannet) så hadde 100+ falt fra på veien og av de 200+ som fullførte var det 6 stk inkl. han som jobbet som megler, resten var back office eller jobbet som noe helt annet (han poengterte at han hadde oversikt over de aler fleste av de han hadde studert med). Jeg ville gått for veterinær ut fra hva du skriver, de fleste tjener sikkert ikke masse penger, men samtidig vet jeg om veterinærer som tjener veldig bra fordi de har fått tak i ulike ulike konsesjoner etc. Stort sett alle jeg vet om som har studert siv.øk. har gode, om enn travle, jobber så det ville vært nr. to.

Anonymkode: 29520...8cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet om en eiendomsmegler og hun er flink til å prate for seg og virkelig flink selger. Så det er viktige elementer å ha iboende i seg om du skal få deg jobb i den bransjen. 

Anonymkode: a91d8...d66

AnonymBruker
Skrevet

Veterinærlønnen avhenger av hva slags spesialisering du tar. Om du bor landlig til, kan du satse på produksjonsdyr-linjen. Det er godt betalt. Smådyrsveterinærene har det nok trangere. Søsteren min er produksjonsdyrveterinær, og hun tjener i overkant av 800 000 i året... 

Anonymkode: 8ed9e...77f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått for veterinær - høres ut som det er det du interesserer deg mest for. Ser gjerne for meg at siviløkonom kan bli tungt i lengden om man ikke er veldig motivert. Dersom du studerer veterinær kan man jo også peile seg inn på fisk og oppdrettsnæringen - der er det godt betalt også :) 

Anonymkode: 53ceb...fd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veterinærlønnen avhenger av hva slags spesialisering du tar. Om du bor landlig til, kan du satse på produksjonsdyr-linjen. Det er godt betalt. Smådyrsveterinærene har det nok trangere. Søsteren min er produksjonsdyrveterinær, og hun tjener i overkant av 800 000 i året... 

Anonymkode: 8ed9e...77f

Enig i dette. Det er først og fremst smådyrveterinærer som tjener dårlig. Jeg skal ikke si lønna ellers nødvendigvis er super, men den er ganske ok. Har venner i Mattilsynet som tjener mellom 550 og 600 avhengig av ansiennitet/erfaring (alle disse har jobbet noen år, jeg tror ikke man starter på det nivået). På stordyr kan man tjene ganske bra, men husk at mye av dette er vaktgodtgjørelse + at næringsintekt ikke er det same som lønnsinntekt. 

Jeg ville i alle fall ikke satset på eiendomsmegler etter det jeg hører om arbeidspress og lønnsnivå. Og er det så lurt å bli økonom hvis du ikke liker matte? 

Er det andre yrker du kunne tenke deg? De tre yrkene spriker veldig! 

Anonymkode: b43ee...c7e

Skrevet

Det er 3 gode yrker. Har du lidenskap for dyr, velger du dyr. Ikke la deg styre av lønn. Jobber du med noe du brenner for vil betalingen komme i form av både lønn og glede. Utdanningen vil være mer interessant. 

En utdannelse innen økonomi eller eiendomsmegling er ufattelig kjedelig om man ikke brenner for det. Selvsagt ikke alle fag. Når du er ferdig utdannet er det mange om benet og en hard kamp om god lønn.

Velg det du brenner for. Alle 3 yrkene er godt betalt så fremst du liker det du gjør. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Jeg har tenkt å søke meg inn enten på veterinærstudiet, eiendomsmegling eller siviløkonom.... Jeg aner ikke hva jeg skal velge av de...

Jeg elsker dyr og bor på gård så hadde virkelig likt å være veterinær... Men virker som det er vanskelig med jobb og ganske lav lønn... Derfor tenkte jeg på siviløkonom, men er ikke glad i matematikk selv om jeg har komt meg greit gjennom det på skolen... Så tenkte jeg på eiendomsmegling, for det virker nokså kjekt...

Jeg ønsker selv å ha et lite småbruk med noen hester og andre dyr... Kanskje veterinær hadde vært fint å kombinert med det? Ellers hadde jeg nok hatt mer økonomisk frihet til reiser osv med de to andre yrkene

Skal du bli dyrlege i klinisk praksi, bør du være klar over at du bør være svært glad i folk, ikke bare dyr, for å stå i en slik jobb. Du bør kunne kommunisere med alle mulige typer mennesker; friske og psyke. 

Det er et knallhardt yrke. Du bør være istand til å takle at du gjør alt som står i din makt for pasientene dine, mens du likevel ofte møtes med kunder som Pga frustrasjon, frykt Og angst tar alt ut på deg i en slik situasjon. Og som du motiveres av penger og tjener millioner.

ingen yrker har høyere selvmordsrate enn dyrleger, og det er en grunn til at det er slik desverre. 

Hilsen dyrlege 

Anonymkode: 6c094...3bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Knut123 said:

Det er 3 gode yrker. Har du lidenskap for dyr, velger du dyr. Ikke la deg styre av lønn. Jobber du med noe du brenner for vil betalingen komme i form av både lønn og glede. Utdanningen vil være mer interessant. 

En utdannelse innen økonomi eller eiendomsmegling er ufattelig kjedelig om man ikke brenner for det. Selvsagt ikke alle fag. Når du er ferdig utdannet er det mange om benet og en hard kamp om god lønn.

Velg det du brenner for. Alle 3 yrkene er godt betalt så fremst du liker det du gjør. 

Hvis du syns veterinærer har godt betalt sett i forhold til 6 års utdanning, vil jeg gjerne vite hvor du tar det fra.

Du skal jobbe leeeeenge før du kvalifiserer til 500.000 i året vet f. Ex Norges veterinærhøgskole, og da har du 6 års utdanning og kanskje 15 års ansiennitet. Pluss på vaktbelastning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt det jeg var mest interessert i. Man tilbringer tross alt ganske mye tid på jobb, så det har jo mye og si for livskvaliteten.

Anonymkode: 509d6...1ba

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du syns veterinærer har godt betalt sett i forhold til 6 års utdanning, vil jeg gjerne vite hvor du tar det fra.

Du skal jobbe leeeeenge før du kvalifiserer til 500.000 i året vet f. Ex Norges veterinærhøgskole, og da har du 6 års utdanning og kanskje 15 års ansiennitet. Pluss på vaktbelastning.

Poenget er at man bør velge det man mest sannsynlig vil trives i. Tar man utdannelse basert på hva man kan få i lønn kan det bli veldig tøft, både utdannelsen og jobben. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må velge etter interesse! Selv er jeg lege, men har alltid egentlig ønsket å bli veterinær. Valgte lege fordi det gir mer rom for valgmuligheter mtp spesialisering og ikke minst lønn. Trives greit, men tror jeg hadde hatt det enda mer trivelig som veterinær. Ikke la deg styre av lønn. Dessuten tror jeg det blir vanskeligere å kombinere de to andre yrkene med et småbruk.

Anonymkode: 7e5cb...c8f

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok veterinæryrket kan lønnes litt forskjellig, alt etter hvilken retning innen yrket man satser på. Som en annen skriver over er her er å rette seg mot produksjonsdyr en bedre lønnet vei å gå. Dette er jo også en retning du sikkert kan interessere deg for,, når du snakker om å kjøpe og bo på småbruk?

Jeg tror det må være et utrolig givende yrke og bli veterinær. Skulle jeg begynt helt på nytt igjen fra etter videregående, ville jeg satset på å bli veterinær.  

Anonymkode: c6242...c25

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Knut123 skrev:

Poenget er at man bør velge det man mest sannsynlig vil trives i. Tar man utdannelse basert på hva man kan få i lønn kan det bli veldig tøft, både utdannelsen og jobben. 

Samtidig: Man trenger penger for å betale regningene sine, inkludert lånet på småbruket. Det er ikke særlig motiverende å føle at man er underbetalt. 

Jeg er også dyrlege, forresten. Signerer det den andre dyrlegen skrev lenger oppe: Yrket kan være tøft, og det er veldig viktig å være god på å håndtere mennesker også. 

Jeg fant fort ut at smådyr (som jeg trodde var drømmen) ikke var noe for meg - jeg var ekstremt underbetalt, overarbeidet, fikk ikke støtten/opplæringen jeg trengte, og jeg ble utslitt av eierne som krevde topp behandling, men som ikke ønsket å betale for det. Jeg fant en annen karrierevei og er fornøyd med det i dag, men selv om det er veterinærutdanningen som førte meg dit, ville jeg ikke valgt det samme igjen. 

Jeg anbefaler ingen å velge yrke kun etter interesse - det er så mye annet som er viktig, som lønn, arbeidstider, vaktarbeid/skiftarbeid, overtid, ansvar, utviklingsmuligheter, arbeidsmarked... Man bør ikke velge bare etter hjertet. Dessverre er det ikke så lett å ta inn over seg når man er 19. Da jeg var 19, trodde jeg at en 8-16-jobb var marerittet. Nå vil jeg ikke ha noe annet. 😂 Livet endrer seg når man får barn, og det er det mange 19-åringer som ikke skjønner (naturlig nok). Det er nok det som ligger bak endel av alle sykepleier-som-ønsker-annen-jobb også. Man visste at man måtte gå turnus, og trodde ikke det var noe problem. Inntil det viste seg at man tok feil. 

Anonymkode: b43ee...c7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2019 den 0.27, Knut123 skrev:

Håper ikke TS tar til seg dette rådet for i dagens arbeidsmarked er det fryktelig naivt å sitte med et slikt tankesett. 

Eiendomsmegler yrket er i kraftig nedgang. Det utdannes altfor mange meglere ift etterspørselen og markedet er mettet. Det blir også mer akseptert å selge uten megler. Dog har meglere både salg, jus og økonomi i utdannelsen så det er ikke umulig å gå videre fra eiendomssalg til noe annet.

Veterinær. Vel, hvor skal man begynne? Det er bare å lese forrige innlegg til veterinæren over meg. Beinhardt yrke. Ekstremt dårlig betalt. Med mindre du jobber ræva av deg og får en karriere innen produksjonsdyr så ville jeg ikke rosemale dette yrket. Givende ja, men er det alltid verdt det når man sitter med utgifter, barn og familie?

Siviløkonom. Nå begynner vi å nærme oss noe. Siviløkonomer kan tre inn i mange forskjellige stillinger i alle slags bransjer. Men her er det også mange om beinet. Jeg vil definitivt anbefale dette studiet hvis du har en viss interesse for en eller flere av retningene (det er mange av de). Husk at du kan velge fagområder litt senere i studiet slik at utdannelsen tilpasses og spisses dine styrker og interesser. De fleste jobber mye etter endt studie, legger ikke skjul på det.

Regninger må betales og det er alfa for syken med økonomisk stabilitet. Ikke utdann deg til ledighet eller ufortjent lave lønninger.

(med mindre du vil)

Anonymkode: 0429d...efe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 31.3.2019 den 9.14, AnonymBruker skrev:

Håper ikke TS tar til seg dette rådet for i dagens arbeidsmarked er det fryktelig naivt å sitte med et slikt tankesett. 

Eiendomsmegler yrket er i kraftig nedgang. Det utdannes altfor mange meglere ift etterspørselen og markedet er mettet. Det blir også mer akseptert å selge uten megler. Dog har meglere både salg, jus og økonomi i utdannelsen så det er ikke umulig å gå videre fra eiendomssalg til noe annet.

Veterinær. Vel, hvor skal man begynne? Det er bare å lese forrige innlegg til veterinæren over meg. Beinhardt yrke. Ekstremt dårlig betalt. Med mindre du jobber ræva av deg og får en karriere innen produksjonsdyr så ville jeg ikke rosemale dette yrket. Givende ja, men er det alltid verdt det når man sitter med utgifter, barn og familie?

Siviløkonom. Nå begynner vi å nærme oss noe. Siviløkonomer kan tre inn i mange forskjellige stillinger i alle slags bransjer. Men her er det også mange om beinet. Jeg vil definitivt anbefale dette studiet hvis du har en viss interesse for en eller flere av retningene (det er mange av de). Husk at du kan velge fagområder litt senere i studiet slik at utdannelsen tilpasses og spisses dine styrker og interesser. De fleste jobber mye etter endt studie, legger ikke skjul på det.

Regninger må betales og det er alfa for syken med økonomisk stabilitet. Ikke utdann deg til ledighet eller ufortjent lave lønninger.

(med mindre du vil)

Anonymkode: 0429d...efe

Vel, jeg har valgt et yrke jeg rett og slett ikke trives i, pga penger. Det går sjeldent en dag uten at jeg angre. Har slitt psykisk pga det og føler i tillegg at jeg ikke mestrer jobben min og har lite interesse. Utdanning en var tøff for meg, og alle de jeg kjente sluttet eller måtte gå noen år om igjen. Dette var et typisk yrke mange velger pga lønn. 

Tidligere har jeg jobbet med ting jeg har trivdes med. Gjort en meget god jobb som også styrket selvtilliten og gikk fort opp i lønn. Men med den livssituasjonen jeg nå sitter i, er jeg bare nødt å fortsette i en jobb jeg ikke trives i. Greit betalt, men jeg bruker tross alt mesteparten av dagen på jobb så kjip situasjon. 

Anonymkode: 554d4...1d1

AnonymBruker
Skrevet
On 3/29/2019 at 2:03 PM, AnonymBruker said:

Det er jo nesten det samme, så det spiller egentlig ingen rolle.

Anonymkode: 5d9d2...eb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...