Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hvor stort påskeegg gir dere til barns deres og evt hva? Barna mine sier at de får veldig lite i forhold til de andre så jeg skjønner ingenting her

AnonymBruker
Skrevet

Gir et av de i den vanlige størrelsen. Fylles med litt godis og en liten leke som regel. Har sett disse svære eggene men synes det blir tullete. Kan jo ihvertfall ikke fylles med bare godteri så store egg, da ville jeg eventuelt lagt noe lesestoff oppi. 

Anonymkode: 25887...a24

• Liker 2
Skrevet

Mine barn får et lite påskeegg med litt godteri i, på påskeaften. De må ut og lete etter det i skogen. Normal mengde godteri slik som de får på en vanlig lørdag.

Så fyller jeg på litt dagene etterpå. Det er absolutt ikke snakk om kilovis med godteri. De klager også, men det får de bare gjøre....

AnonymBruker
Skrevet

Den vanlige størrelsen her også. 

Anonymkode: 2616c...85c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Mine barn får et lite påskeegg med litt godteri i, på påskeaften. De må ut og lete etter det i skogen. Normal mengde godteri slik som de får på en vanlig lørdag.

Så fyller jeg på litt dagene etterpå. Det er absolutt ikke snakk om kilovis med godteri. De klager også, men det får de bare gjøre....

Bare la de klage. Dette er mer enn godt nok. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare la de klage. Dette er mer enn godt nok. 

Jeg vet det! Takk 😊

Skrevet

Tusen takk for svar😀 aldri skjønt meg på de store påskeeggene. Jeg har 3 barn,  ene på 13,  andre på 9 og minstemann på 6 år. Eldste datteren byrde egentlig få et stort et fordi hun er utrolig tynn og er under behandling av en spiseforstyrrelse. Men problemet da er jo at henne ikke vil? Er et stort problem egentlig fordi legene ber meg gi hu et svært et

Skrevet
1 minutt siden, Anonymt4444 skrev:

Tusen takk for svar😀 aldri skjønt meg på de store påskeeggene. Jeg har 3 barn,  ene på 13,  andre på 9 og minstemann på 6 år. Eldste datteren byrde egentlig få et stort et fordi hun er utrolig tynn og er under behandling av en spiseforstyrrelse. Men problemet da er jo at henne ikke vil? Er et stort problem egentlig fordi legene ber meg gi hu et svært et

Barna mine er på samme alder. Legen har vel ikke sagt at du skal gi et stort påskeegg fylt med godteri? Isåfall hadde jeg byttet ut legen. 

Gi barna ordentlige måltider med sunn og vanlig mat. Litt godteri er greit. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, du gir henne ikke ett stort egg og de andre små fordi hun har en spiseforstyrrelse 😬 Er helt sikker at ingen leger har anbefalt deg dette, men at du må ha tolket feil. 

Hold på den vanlige størrelsen til de alle du, og kjøp heller ett spill eller noe som dere i familien kan ha som en felles aktivitet i påsken. 

Mine får ikke store egg, men vi kan fort ha med oss litt kvikk lunsj ute på tur, koke egg på en fjelltopp eller lage god kakao med marsmellows. 

Endret av Mariell77
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Barna mine er på samme alder. Legen har vel ikke sagt at du skal gi et stort påskeegg fylt med godteri? Isåfall hadde jeg byttet ut legen. 

Gi barna ordentlige måltider med sunn og vanlig mat. Litt godteri er greit. 

Enig, tusen takk igjen😁 evt hva er det dere gir til barna?

Skrevet
Akkurat nå, Anonymt4444 skrev:

Enig, tusen takk igjen😁 evt hva er det dere gir til barna?

Til måltider: brød, knekkebrød, kokt egg/stekt egg/eggerøre, agurk, tomat, pålegg. Vanlig middagsmat. 

I påskeegget: smågodt og sjokolade 

Men om barnet ditt har en spiseforstyrrelse så håper jeg dere har kontakt med kompetent helsepersonell. De gir nok gode råd. Men om de kommer med slikt som at hun skal ha ekstra mye godteri så ville jeg sjekket med noen andre 

• Liker 1
Skrevet

Tusen hjertelig for svar❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir et diigert egg (antakelig de største som selges?) til tenåringen, mannen, mamma og svigermor. Eggene er gjenbruk, så de må levere de til meg i god tid hvis de vil ha det fylt til påske. Fyller det med poser med påskegodt fra nidar og anton berg. Bruker å koste ca 400 pr egg. 

Det er bare påske en gang i året 😊 

Anonymkode: 84308...917

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir et diigert egg (antakelig de største som selges?) til tenåringen, mannen, mamma og svigermor. Eggene er gjenbruk, så de må levere de til meg i god tid hvis de vil ha det fylt til påske. Fyller det med poser med påskegodt fra nidar og anton berg. Bruker å koste ca 400 pr egg. 

er det for hele påskeferien da..?

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da snakker vi ikke om småbarn lenger. Som var temaet her 

Greit å lese hele tråden før du svarer. Her er det snakk om mindre barn, hvorav en med spiseforstyrrelse 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 1 stort egg som fylles av påskeharen. Det er ment for alle. Har noen kjempesmå jeg legger noen nonstop oppi som minsten synes er veldig spennende. Har også en høne som verper nonstop (hatt siden jeg var barn). 

Som barn fikk vi et egg hver med litt marsipan og sjokolade. De var aldri helt fulle. 

Anonymkode: 44367...0f4

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Anonymt4444 skrev:

er det for hele påskeferien da..?

Hele påsken? Ikke snakk om! Dette er kun til selve påskeaften. Noe annet hadde ikke jeg godtatt hvis jeg var svigermoren til AB 🤣

Anonymkode: d44e8...f43

Gjest Solsmil
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så er det jul en gang i året (som gjerne varer hele desember), man har bursdag en gang i året, det er vinterferie og høstferie bare en gang i året (og da må man jo kose seg litt ekstra), og det samme gjelder for sommerferien. Og den årlige ferieturen og 17.mai. På toppen av alt dette er det 52 lørdager i året, bryllup, konfirmasjoner, barndåper og mange andre dager man bare skal kose seg litt ekstra.

... Ikke at jeg er noen fanatiker når det kommer til sukker, men argumentet "det er bare en gang i året" synes jeg kanskje er litt dårlig.  

Skrevet
10 minutter siden, Anonymt4444 skrev:

Ved å gi barnet med spiseforstyrrelser et svært egg, gir det i alle fall grobunn for forstyrrelser hos de andre barna. Krise at legen kommer med slike utsagt, og vitner om for altfor lite kunnskap til denne utfordringen. Ville foretatt bytte av lege, dersom h*n ikke forklarte og begrunnet sitt utsagn nøye! Hvis dette barnet ytrer ønske om større påskeegg selv, ville jeg økt str på alle barnas egg. Selv om man ikke skal fore på med sukker til noen barn, spiseforstyrrelser eller ei, kan det være en liten nøkkel for å peile seg inn på rett vei mht ernæring. Selv på sykehuset gor de hva som helst for å få opp appetitten under eller etter sykdom. Typiske kaloribomber kan få opp appetitten, så er ofte en lur start. (Mange misforstår og tenker motsatt, at de tenker at eks et sykt barn bør spise en skive grovbrød i steden for kjeks, som det kanskje har lyst på. For tanken på sunnere næring ved brød, er bedre enn kjeks. Men så lenge appetitt mangler, er veien om søtt bedre for et raskere resultat for normal matlyst. Kommer dog an på sykdommen, men ved normale folkesykdommer fungrer det ofte slik) Forstår det kan virke fristende med digre påskeegg. Ville da lagt et mindre egg oppi med godteri, og fylt på med bøker, kosesokker osv. ☺

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Solsmil skrev:

Og så er det jul en gang i året (som gjerne varer hele desember), man har bursdag en gang i året, det er vinterferie og høstferie bare en gang i året (og da må man jo kose seg litt ekstra), og det samme gjelder for sommerferien. Og den årlige ferieturen og 17.mai. På toppen av alt dette er det 52 lørdager i året, bryllup, konfirmasjoner, barndåper og mange andre dager man bare skal kose seg litt ekstra.

... Ikke at jeg er noen fanatiker når det kommer til sukker, men argumentet "det er bare en gang i året" synes jeg kanskje er litt dårlig.  

😊 veldig enig. Påske er uansett ikke noen stor høytid hos oss. Det blir påskeegg ja, noen fine skiturer og god stemning når vi har fri så lenge.

Men når 40% av dagene i året er 'noe spesielt'? Da har det tatt litt av

Uansett så lurer ts på om det er greit at hun ikke gir barna flere kilo godteri bare fordi det er påske. Og på toppen av det hele har hun et barn med en spiseforstyrrelse. 

Jeg gjentar bare: gi dem gode, sunne måltider. Litt godteri innimellom. Da har du gjort det du kan når det gjelder å vise et normalt og sunt kosthold  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...