AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Hei, jeg tar en bachelor nå og vil være ferdig med den når jeg er 30 (litt sent ute med utdanning pga psykdom). Jeg studerer noe nå der jeg sannsynligvis vil være avhengig av flaks og gode kontakter for å få meg jobb som nyutdannet, og lønna vil (dersom jeg får fast jobb) ligge på 350-400 000 i året. Siden det er et typisk yrke som det er lettere å få arbeid som i litt større byer, syns jeg årslønna er litt lav, da det vil si at det blir dyrere å bo. Det jeg derfor har lyst til er å ta en master rett etter fullført bachelor som gjør at jeg er garantert jobb i lang tid fremover, samt at lønna ligger på 650-700 000. Det jeg er bekymret for da, er alderen min. Jeg vil når jeg er ferdigutdannet være 32 år gammel. Siden jeg er kvinne, vil det si at jeg kanskje begynner å få hastverk med å stifte familie og sånne ting, og jeg vet med meg selv at jeg har lyst på hvertfall ett barn. Jeg syns dette er litt vanskelig. Det har i utgangspunktet tatt meg veldig lang tid å komme tid jeg er nå, og har derfor ikke veldig lyst til å utsette en master noe særlig. Men hva velger man? Anonymkode: 5a01a...21d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Jeg visste forresten ikke helt hvilket underforum jeg skulle legge dette i, kunne kanskje passet under noen av familieforumene også? Håper hvertfall noen har noen gode råd til meg. Anonymkode: 5a01a...21d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Du kjører på! Når du kommer så langt der du er over 30 så slutter du å bry deg om hva andre synes og du vet godt at du har 30+ år i arbeidslivet likevel. Barn kan du få mens du studerer også, må ikke være ferdig studert. 32 år er likevel grei alder til å få barn og hele den pakken der. Jeg blir ferdig når jeg er 35 år jeg Har ett år igjen bare. Anonymkode: 9bd30...f22 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kjører på! Når du kommer så langt der du er over 30 så slutter du å bry deg om hva andre synes og du vet godt at du har 30+ år i arbeidslivet likevel. Barn kan du få mens du studerer også, må ikke være ferdig studert. 32 år er likevel grei alder til å få barn og hele den pakken der. Jeg blir ferdig når jeg er 35 år jeg Har ett år igjen bare. Anonymkode: 9bd30...f22 Hei, takk for svar! Ja, det er jo forsåvidt sant, de har egne studentbarnehager her, så det virker jo greit. Men så har jeg jo så lyst til å bare være meg litt, finne meg selv i rollen som arbeidstaker, få nye venner i byen og hele den greia der. Jeg ber om å få en sjekk av eggene mine hver gang jeg er hos gynekologen, og alt ser fint ut, så.. Det er jo greit å bare få unnagjort studiene når man først er igang med det. Også er det jo greit å ha god råd til å ha en baby når den først kommer. Jeg føler liksom det er litt kropp vs. hjerne her Hjernen vil bli ferdig med studiene og komme i jobb, mens kroppen min SKRIKER etter en baby. Anonymkode: 5a01a...21d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 Frys ned egg og ta utdanning. Dessutene er 32 ingen alder å bli ferdig med master. Anonymkode: 7831a...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Frys ned egg og ta utdanning. Dessutene er 32 ingen alder å bli ferdig med master. Anonymkode: 7831a...7c4 Trodde ikke det gikk an her i kjære, gamle Noreg? Eller? Nei, jeg håper jo du har rett i det da. Kan hende det bare er meg som begynner å føle på trettiårskrisa, hehe Anonymkode: 5a01a...21d
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #7 Skrevet 30. mars 2019 Jeg starter på min utdannelse til høsten, og jeg rekker å fylle 33 innen den tid. Etter bachelor skal jeg mest sannsynlig ta en videreutdanning, så jeg vil være nærmere 40 når jeg er helt ferdig (yaiks). Og jeg skal helt sikkert ha barn oppi dette også.. så i mine øyne er du heldig som blir ferdig når du er 32:) Anonymkode: 79c88...966
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #8 Skrevet 30. mars 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg tar en bachelor nå og vil være ferdig med den når jeg er 30 (litt sent ute med utdanning pga psykdom). Jeg studerer noe nå der jeg sannsynligvis vil være avhengig av flaks og gode kontakter for å få meg jobb som nyutdannet, og lønna vil (dersom jeg får fast jobb) ligge på 350-400 000 i året. Siden det er et typisk yrke som det er lettere å få arbeid som i litt større byer, syns jeg årslønna er litt lav, da det vil si at det blir dyrere å bo. Det jeg derfor har lyst til er å ta en master rett etter fullført bachelor som gjør at jeg er garantert jobb i lang tid fremover, samt at lønna ligger på 650-700 000. Det jeg er bekymret for da, er alderen min. Jeg vil når jeg er ferdigutdannet være 32 år gammel. Siden jeg er kvinne, vil det si at jeg kanskje begynner å få hastverk med å stifte familie og sånne ting, og jeg vet med meg selv at jeg har lyst på hvertfall ett barn. Jeg syns dette er litt vanskelig. Det har i utgangspunktet tatt meg veldig lang tid å komme tid jeg er nå, og har derfor ikke veldig lyst til å utsette en master noe særlig. Men hva velger man? Anonymkode: 5a01a...21d lol. Seriøst. Jeg blir så dritalei av folk (kun jenter) som er livredde for at de blir for gamle til å studere bachelor og for gammel til å søke jobb og for gammel til å ta etterutdanning.... Anonymkode: d6ca5...7ff 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #9 Skrevet 30. mars 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: lol. Seriøst. Jeg blir så dritalei av folk (kun jenter) som er livredde for at de blir for gamle til å studere bachelor og for gammel til å søke jobb og for gammel til å ta etterutdanning.... Anonymkode: d6ca5...7ff Det er nå ikke mannfolka som har egg som kan gå ut på dato. Det er klart at kvinner blir diskriminert i starten av 30-årene grunnet potensiell graviditet og familieforøkelse. Mannfolk, not so much. Anonymkode: cf3f3...df1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2019 #10 Skrevet 12. april 2019 Anbefaler å sjekke ut den nyeste episoden av Innafor på nrk netttv. Den handler om nettopp det å fryse ned egg for å kunne få barn senere i livet. Det jeg syns var meget overraskende med episoden er at det overhode ikke er forsent å få barn når man er 35. Faktisk viser statistikker at de aller fleste kvinner som prøver å bli gravide i en alder mellom 35-39 år blir gravide. At egg "går ut på dato" er ikke hovedårsaken til at kvinner sliter med å bli gravid, men sykdommer slik som endometriose osv. Sjekk ut episoden! Jeg sliter selv med mye av stresset når det kommer til å få ferdig utdannelse i 30 årene og samtidig rekke å stifte familie. Stresset roet seg ned ganske mange hakk etter å få ordentlige fakta på bordet Her er link til episoden: https://tv.nrk.no/serie/innafor/2019/MDDP12100419 Anonymkode: e41f8...5d2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. april 2019 #11 Skrevet 12. april 2019 (endret) Det er ikke slik at det er vanskelig å få barn etter at man er 32! Mye skremselspropaganda ute og går. Det er først når man er 38-39 at det begynner å haste. Men vil du har flere barn bør du nok begynne rundt 35 i alle fall. Husk at det går an å få barn under studier også, og det går an å få barn når man er nyutdannet (men husk at du må ha jobbet minst 6 mnd for å få foreldrepenger). Endret 12. april 2019 av Anonymus Notarius
Gjest Juks Skrevet 12. april 2019 #12 Skrevet 12. april 2019 På 29.3.2019 den 13.29, AnonymBruker skrev: Hei, jeg tar en bachelor nå og vil være ferdig med den når jeg er 30 (litt sent ute med utdanning pga psykdom). Jeg studerer noe nå der jeg sannsynligvis vil være avhengig av flaks og gode kontakter for å få meg jobb som nyutdannet, og lønna vil (dersom jeg får fast jobb) ligge på 350-400 000 i året. Siden det er et typisk yrke som det er lettere å få arbeid som i litt større byer, syns jeg årslønna er litt lav, da det vil si at det blir dyrere å bo. Det jeg derfor har lyst til er å ta en master rett etter fullført bachelor som gjør at jeg er garantert jobb i lang tid fremover, samt at lønna ligger på 650-700 000. Det jeg er bekymret for da, er alderen min. Jeg vil når jeg er ferdigutdannet være 32 år gammel. Siden jeg er kvinne, vil det si at jeg kanskje begynner å få hastverk med å stifte familie og sånne ting, og jeg vet med meg selv at jeg har lyst på hvertfall ett barn. Jeg syns dette er litt vanskelig. Det har i utgangspunktet tatt meg veldig lang tid å komme tid jeg er nå, og har derfor ikke veldig lyst til å utsette en master noe særlig. Men hva velger man? Anonymkode: 5a01a...21d Fullfør masteren først du. Det kommer du ikke til å angre på. Ingen hast å stifte familie i en alder av 32. Eller 35 for den saks skyld. Eller 38.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2019 #13 Skrevet 13. april 2019 På 30.3.2019 den 10.34, AnonymBruker skrev: lol. Seriøst. Jeg blir så dritalei av folk (kun jenter) som er livredde for at de blir for gamle til å studere bachelor og for gammel til å søke jobb og for gammel til å ta etterutdanning.... Anonymkode: d6ca5...7ff Det er ingen hemlighet at kvinner blir diskriminert fra arbeidslivet, nettop fordi vi får barn. Det er ikke lov, men bedrifter veit hvordan de skal unngå å bli tatt ved å bruke andre unskyldninger for å ikke ansette en person. Det er kvinner sommer stuck med unger fordi mannfolk fremdeles ikke forstår at de må gjøre minst like mye som oss, det er også mannfolk som stort sett stikker når de «ikke gidder mer» Anonymkode: 7e0f1...41d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå