Gå til innhold

Er det ikke typisk? Nrk lisensen. Forslaget.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

For EN gangs skyld en rettferdig avgift for oss som er emslige. Vi må jo betale dobbelt på det meste, men her kommer vi utrolig nok ut som vinnerne. Jeg tar i mot den med åpne armer! 1700 kroner er jo nesten bare halvdelen av hva jeg må betale i dag!

Anonymkode: f0664...4ee

Javel? Og hva er din årsinntekt på og hvor mye mer går den opp på sikt sammenlignet med de uføre, de på aap, og sosialklientene som må ut med 12-1400 på inntekt på godt under 300 000? En ekstra utgift oppå alt et andre for de av disse som har valgt bort tv og lisens i mange år fordi de rett og slett ikke hadde råd til å ha det?

Anonymkode: a509d...0e2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette liker jeg dårlig. Møkka kanal. De sender så mye reklame også. Legg ned NRK!

Anonymkode: 0efca...019

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, du må gjerne prøve deg i et land der man betaler nesten alt av tjenester man benytter, til realpris. 

De fleste i Norge som ikke har bodd/jobbet i utlandet vet ikke hvor godt man har det i Norge. 

Anonymkode: 6308d...1e1

Ok, med det mener du vel at de som sliter skal måtte finne seg i alt av ekstra økonomisk byrde bare fordi vi har det så godt her i landet? 

Ekstremt elendig argumentering. Men du tar vel på deg den skatteregningen for alle disse som faktisk ikke har de 1400 kronene du da? Eller syns det er ok at utgiftene  øker i budsjettet til sosialetaten, for det er jo hva dette tullet her vil føre til på sikt. Takket være deg og Grande. Deres skattepenger veit du.

Anonymkode: 7f874...482

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel? Og hva er din årsinntekt på og hvor mye mer går den opp på sikt sammenlignet med de uføre, de på aap, og sosialklientene som må ut med 12-1400 på inntekt på godt under 300 000? En ekstra utgift oppå alt et andre for de av disse som har valgt bort tv og lisens i mange år fordi de rett og slett ikke hadde råd til å ha det?

Vel ( jeg er han du siterte) er faktisk ufør. Vet ikke hva jeg har i  årsinntekt, men har ca akkurat 20 000 utbetalt pr måned ( 28 % skatt). Kanskje jeg er under 350 000 og får mindre enn 1700?
Iallefall, de fleste har eller ser vel på tv og mange har  lurt seg unna lisensen. Tror dette er et bedre system.

Jo mindre inntekt, jo lavere beløp:

Inntekt inntil 150.000 kroner - 200 kroner

Inntekt mellom 150.000 og 200.000 kroner - 800 kroner

Inntekt mellom 200.000 kroner og 250.000 kroner - 1400 kroner

Inntekt mellom 250.000 kroner og 350.000 kroner - 1600 kroner

Inntekt fra 350.000 kroner og oppover - 1700 kroner

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, med det mener du vel at de som sliter skal måtte finne seg i alt av ekstra økonomisk byrde bare fordi vi har det så godt her i landet? 

Ekstremt elendig argumentering. Men du tar vel på deg den skatteregningen for alle disse som faktisk ikke har de 1400 kronene du da? Eller syns det er ok at utgiftene  øker i budsjettet til sosialetaten, for det er jo hva dette tullet her vil føre til på sikt. Takket være deg og Grande. Deres skattepenger veit du.

Anonymkode: 7f874...482

Nei, man bør ikke godta alt, men det tar jo kaka å klage over en ordning som faktisk reduserer lisensutgiftene fra dagens nivå på godt over 3000,- i året for de aller, aller fleste. 

Det er slett ikke elendig argumentasjon, for det som er tilfellet i Norge er at de aller, aller fleste nyter godt av omfordelingsmodellen. Mange av de som har lite klager kanskje på den, men kjenner samtidig lite til forhold i andre land, der man i mye større grad betaler reell pris for det meste av tjenester man trenger. Om man syntes f. eks. 200K er lite å leve av i Norge, prøv det i land der man må betale helseforsikringer selv, betale full barnehagepris, betale mer for barns fritidstilbud, spare til barnas utdanning - samtidig som man forsøker å legge av en slant. Vi skal ikke lenger enn til London, der noen bekjente av meg - som selv med høy utdanning og etterhvert ålreit jobberfaring - ikke tjener all verden. Det er ikke rom til en eneste utskeielse nesten, og det å spise ute på et billig sted for selv £10-20 (som isolert sett er en lav pris for å spise ute) er et betydelig innhugg i økonomien. Da kan man jo tenke seg hvordan det er for de som tjener ennå mindre, eller går på en av landets stadig krympende sosiale ordninger. 

Anonymkode: 6308d...1e1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

For EN gangs skyld en rettferdig avgift for oss som er emslige. Vi må jo betale dobbelt på det meste, men her kommer vi utrolig nok ut som vinnerne. Jeg tar i mot den med åpne armer! 1700 kroner er jo nesten bare halvdelen av hva jeg må betale i dag!

Du "må" ikke betale lisensen. Det er når ordningen blir innført at vi MÅ betale lisens.

Anonymkode: 10e8c...575

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Anonymkode: a509d...0e2

Fra en som er på aap: dette er årets beste nyhet! 
Det er jo helt fantastisk å skulle betale bare 1700,- i året istedet for 3000! 
Og at det i tillegg blir spredt over hele året, istedet for en gigantisk regning som kommer samme måned som man ikke lengre har frikort! 
Så fra en som er på aap: jeg jublet høyt når NRK slapp denne nyheten! 
Har snakket med venner også, både de som er uføre og de som er i jobb jubler høyt. 

Anonymkode: 0c4c3...290

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fra en som er på aap: dette er årets beste nyhet! 
Det er jo helt fantastisk å skulle betale bare 1700,- i året istedet for 3000! 
Og at det i tillegg blir spredt over hele året, istedet for en gigantisk regning som kommer samme måned som man ikke lengre har frikort! 
Så fra en som er på aap: jeg jublet høyt når NRK slapp denne nyheten! 
Har snakket med venner også, både de som er uføre og de som er i jobb jubler høyt. 

Anonymkode: 0c4c3...290

Jeg derimot synes ikke det er rettferdig at jeg som ufør betaler 1600 kr i året og en med millioninntekt betaler 1700 kr.

Anonymkode: 4ba7d...7ea

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe annet vi kan gjøre enn å boikotte? Hva kan man egentlig gjøre for å protestere mot dette her?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når den nye lisensordningen inntrer, og hvis den koster meg ett eneste øre, så kommer jeg til å boikotte NRK for resten av livet. Jeg kommer ikke til å høre på radio, ikke se på TV, ikke på nett-TV og ikke gå på nettsidene deres. De kommer til å være døde for meg.

Ja jeg vet at dette ikke gjør noen forskjell, jeg er bare så fortvilet lei av at de suger ut mer og mer fra oss som har dårlig råd. Nå fikk jeg mer i strømregning på grunn av at jeg ikke vil ha smartmåler (el-sensitiv), og så skal jeg også betale for en tjeneste jeg knapt bruker. Det eneste jeg bruker NRK til er å se Skandinaviske krimserier, fra nå av kommer jeg til å låne dem på biblioteket. NRK skal ikke få noen seertall fra meg mere.

Nå skjønte jeg ikke hva du mener. Du skal boikotte fra den inntrer, men ikke fordi du må betale mer. Hvorfor boikotter du ikke allerede?

Anonymkode: f9514...bc1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg derimot synes ikke det er rettferdig at jeg som ufør betaler 1600 kr i året og en med millioninntekt betaler 1700 kr.

Nei, det er alltids noen som ikke blir fornøyd. Jeg er fornøyd med ordningen. Har ikke millioninntekt, syns grensen på 350.000 er grei. Før betalte jo alle likt.

Anonymkode: 79d59...f40

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde hatt samme jobb som personen med millioninntekt, hadde ikke du synes at det var rettferdig at du fikk samme lønn for samme arbeid?

Hvorfor synes du i tilfelle det er greit at folk må betale ulikt for samme tjeneste?

Anonymkode: ccff2...291

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe annet vi kan gjøre enn å boikotte? Hva kan man egentlig gjøre for å protestere mot dette her?

Nei, hva gjør man når man er uenig i politikk?

Anonymkode: f9514...bc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du hadde hatt samme jobb som personen med millioninntekt, hadde ikke du synes at det var rettferdig at du fikk samme lønn for samme arbeid?

Hvorfor synes du i tilfelle det er greit at folk må betale ulikt for samme tjeneste?

At man betaler ulikt for tjenester gjelder jo det meste av offentlige tjenester som helsevesen, utdanning, skole, barnehager, SFO m.m. Syntes ikke det er veldig kontroversielt at man nå ønsker at NRK går inn i samme finansieringsordning. Det er jo faktisk mer rettferdig enn at alle uansett - skal betale over 3000,- per år for NRK-lisens. 

Det er jo heller ikke noe som bør komme overraskende på. NRK over skatteseddelen og "medieskatt" har jo blitt diskutert og utredet i en del år nå. 

Anonymkode: 152d3...351

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når de først skal innføre skatt etter inntekt så synes jeg at forskjellen mellom ufør og millioninntekter burde være høyere enn en 100 lapp ja.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du "må" ikke betale lisensen. Det er når ordningen blir innført at vi MÅ betale lisens.

Er ikke sikker hva du vil fram til her. Men om du har TV "må" du vel betale? Der er noe med at man kan blombere tv fra NRK og så slippe den, men det skjønte jeg ikke mye av. Snakket med noen engang som hadde stand på et kjøpesenter om akkurat det, og fikk lite vetigt svar. For meg som har Get kabel-tv gikk det hvertfall ikke an uansett som jeg forsto det, så vet ikke hvem som kan gjøre det egentlig.
Uansett, med det nye systemet trenger man ikke spekulere i sånt, og det er bra. Selv om noen påstår de ikke bruker NRK, gjør nok de fleste av dem det likevel av og til ;)

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Når den nye lisensordningen inntrer, og hvis den koster meg ett eneste øre, så kommer jeg til å boikotte NRK for resten av livet. Jeg kommer ikke til å høre på radio, ikke se på TV, ikke på nett-TV og ikke gå på nettsidene deres. De kommer til å være døde for meg.

Ja jeg vet at dette ikke gjør noen forskjell, jeg er bare så fortvilet lei av at de suger ut mer og mer fra oss som har dårlig råd. Nå fikk jeg mer i strømregning på grunn av at jeg ikke vil ha smartmåler (el-sensitiv), og så skal jeg også betale for en tjeneste jeg knapt bruker. Det eneste jeg bruker NRK til er å se Skandinaviske krimserier, fra nå av kommer jeg til å låne dem på biblioteket. NRK skal ikke få noen seertall fra meg mere.

Hva hjelper det å boikotte? Du må betale uansett.

Anonymkode: 5a5a2...f4f

Skrevet

Glemmer folk at dette er en medieavgift? Handler ikke bare om NRK. Og dette er en rettferdig ordning siden de aller fleste av oss bruker medier, uavhengig om vi har TV eller ikke. Jeg er helt enig i at det er urettferdig at jeg som ufør skal betale en hundrelapp mindre i året enn en millionær, så håper akkurat den fordelingen blir noe endret. Men det er nesten halvparten av hva jeg må betale nå, jeg alene har betalt det samme som andre har på en hel familie og bedre lønn. Og når det fordeles på hver måned vil jeg jo knapt merke det. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såså. Du får bare 1600 mindre gratis penger fra staten etter dette inntrer.

Anonymkode: cd5d5...231

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Du kan jo ikke streame noe til chromecast eller ha wifi heller, som er el-sensitiv.

Anonymkode: cd5d5...231

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...