AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Jeg veier en 10 kilo for mye og kunne gjerne tenkt meg å gå ned i vekt. Er helt på grensen mellom normalvektig og overvektig på BMI skalaen. Tenkte derfor å begynne å trene, men problemet er at jeg er veldig utrent fra før og synes det er veldig vanskelig å pushe meg. Klarer f.eks. ikke å sette på en sang også ta så mange sit ups som mulig gjennom den sangen, jeg må ha et mål på eks 30 sit ups. Tenkte derfor å starte et treningsprogram hvor jeg skal ta 30 sit ups, 30 push ups, 30 sit ups, 30 spensthopp, 30 utfall frem, 30 utfall bak, og 30 av den øvelsen hvor du står på alle fire og tar beinet ut til siden, 30 sekunder 90 graderen, 30 sekunder planken og 30 sekunder håndstående. Dette tenkte jeg å gjøre noen ganger i uken, og legge på 5 repetisjoner hver uke. Vet folk sikkert vil si at det er ganske ensformig, men grunnen til at jeg har valgt det så ensformig er fordi at de er enkle å gjennomføre og krever ikke mye utstyr, de krever ikke noen spesielt vanskelig teknikk og er lette å lære seg og jeg tror det vil være motiverende for meg å merke framgang (som jeg veldig tydelig gjør når jeg tar de samme øvelsene). I tillegg vil jeg prøve å komme i gang med jogging. Hva tenker folk? Vil jeg gå ned i vekt med dette progrsmmet? Anonymkode: 00c01...0db
Gjest Solsmil Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Nei, du vil ikke gå ned i vekt av dette programmet. Du vil ikke gå ned i vekt av noen treningsprogram. Du vil gå ned i vekt av i spise mindre kalorier enn du forbrenner.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Som sagt over her. Trening betyr nesten ingenting når det gjelder vektnedgang. Om du trener mye styrke så kan du i stedet oppleve å gå opp i vekt pga mer muskler. Trening er ekstremt gunstig for deg for mye, men for slanking så er det mindre kalorier inn som teller. Anonymkode: 96f89...9c2 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 Det er mat som gjør deg slank, ikke trening i seg selv. Anonymkode: de109...722
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 Som sagt over. Det er maten du må få kontroll over for å gå ned i vekt. Du må spise mindre en du forbrenner 🙂 Anonymkode: df25b...040
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt over. Det er maten du må få kontroll over for å gå ned i vekt. Du må spise mindre en du forbrenner 🙂 Anonymkode: df25b...040 Men, vil legge til at det er veldig bra av deg å starte å trene litt! 👏 Anonymkode: df25b...040 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 Men trening er jo med å forbrenne? Så hvis jeg spiser normalt og øker energimengden forbrenner jeg jo mer enn jeg spiser? Anonymkode: 00c01...0db
Gjest Solsmil Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men trening er jo med å forbrenne? Så hvis jeg spiser normalt og øker energimengden forbrenner jeg jo mer enn jeg spiser? Anonymkode: 00c01...0db Ja det stemmer, men hvis du spiser slik at du verken går ned eller opp i vekt, og så legger trening på toppen av det, så må du trene ganske mye for å gå ned noe av betydning. Det treningsprogrammet som er listet opp i hovedinnlegget vil ikke forbrenne særlig mange kalorier. For all del, litt trening er bedre enn ingenting. Men for å være sikker på å gå ned i vekt anbefaler jeg å heller få kontroll over kaloribehovet. Økt hverdagsaktivitet vil også være mye mer effektivt på forbrenningen enn litt pushups og situps hjemme på stuegulvet (som jeg nesten kan garantere at du blir lei av etterhvert)
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #10 Skrevet 29. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men trening er jo med å forbrenne? Så hvis jeg spiser normalt og øker energimengden forbrenner jeg jo mer enn jeg spiser? Anonymkode: 00c01...0db Ved denne type trening bygger du muskler, du går ikke ned i vekt. Om noe vil du gå litt opp i vekt da muskler veier mer enn fett. For å gå ned i vekt må du trene utholdenhet for å øke blodsirkulasjonen, gjerne intervalltrening, og selvfølgelig spise mindre kalorier enn du forbrenner. Anonymkode: f0346...02d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 4 minutter siden, Solsmil skrev: Ja det stemmer, men hvis du spiser slik at du verken går ned eller opp i vekt, og så legger trening på toppen av det, så må du trene ganske mye for å gå ned noe av betydning. Det treningsprogrammet som er listet opp i hovedinnlegget vil ikke forbrenne særlig mange kalorier. For all del, litt trening er bedre enn ingenting. Men for å være sikker på å gå ned i vekt anbefaler jeg å heller få kontroll over kaloribehovet. Økt hverdagsaktivitet vil også være mye mer effektivt på forbrenningen enn litt pushups og situps hjemme på stuegulvet (som jeg nesten kan garantere at du blir lei av etterhvert) Okey takk for tips 😊 Men om jeg får mer kontroll over kostholdet og begynner å jogge hver dag i tillegg, vil jeg få mer definerte muskler av det treningsprogrammet eller er det for lite? Planen er altså å legge på 5 repetisjoner hver uke så etter hvert vil jeg gjøre 100 av hver repetisjon. Anonymkode: 00c01...0db
Gjest Solsmil Skrevet 29. mars 2019 #12 Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Okey takk for tips 😊 Men om jeg får mer kontroll over kostholdet og begynner å jogge hver dag i tillegg, vil jeg få mer definerte muskler av det treningsprogrammet eller er det for lite? Planen er altså å legge på 5 repetisjoner hver uke så etter hvert vil jeg gjøre 100 av hver repetisjon. Anonymkode: 00c01...0db Ouff, nå høres jeg ut som en skikkelig gledesdreper, men hvis planen din er mer definerte muskler, så er dette programmet egentlig ganske håpløst. Å begynne å jogge noen dager i uka (du trenger absolutt ikke å gjøre det hver dag), vil være bra for forbrenningen, og særlig om du får kontroll på kostholdet i tillegg. Men for å bygge mye og få mer definerte muskler må du trene tung styrketrening. Det hjelper ikke å trene 100 repetisjoner av lette øvelser. Det er ved tung styrke du kommer til å se resultater.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #13 Skrevet 29. mars 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Okey takk for tips 😊 Men om jeg får mer kontroll over kostholdet og begynner å jogge hver dag i tillegg, vil jeg få mer definerte muskler av det treningsprogrammet eller er det for lite? Planen er altså å legge på 5 repetisjoner hver uke så etter hvert vil jeg gjøre 100 av hver repetisjon. Anonymkode: 00c01...0db Det kommer litt an på hvor mye og hva du spiser. Du kan trene hardt og tungt relativt kjapt i løpet av dagen og det vil bygge muskler. Du vil ha høyere hvileforbrenning når du har bygget litt muskler, men om du for eksempel spiser like mye som nå, så vil det nok ta ganske lang tid før du merker det på vekten. Når det er sagt, så vil du merke det på kroppsformen din, du vil få en bedre kroppsform og bedre holdning om du trener styrke, selv om du ikke blir slankere. Men får å gå ned må du altså spise mindre. Det du kan gjøre er å innføre litt bedre vaner i kostholdet, hold alt av pizza, kebab, lasagne og godterier til helgene, og ha rimelige porsjoner. Spis mye grønt og sunt i hverdagene ellers. Spis nok protein. Om du løfter tungt og pusher deg til det gjør vondt i musklene og du ligger "død" på bakken etterpå, så kan du trene alle øvelsene du listet i ca 5min hver. 1 sett, kjør på til du absolutt ikke orker mer. Neste muskelgruppe. Det er en veldig enkel måte trene muskler kjapt på. Å jogge 10min hver dag der du får opp pulsen vil også "sette systemet i gang" og få deg til å føle deg bedre resten av dagen Gjør du disse relativt små grepene og gjør dem til rutine, så vil du gradvis gå ned og få en kropp som gradvis blir mer definert. Kan være lurt å ta bilde av seg selv, for det er ikke alltid man merker at man har fått bedre former og mistet litt fett og fått muskler istedet. Ser man bare på vekt kan det se ut som om alt står stille, selv om kroppen har blitt betydelig bedre Anonymkode: e0874...1fa
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #14 Skrevet 29. mars 2019 Du forbrenner sikkert i underkant av 200 kalorier av den lille økta der, så.. Anonymkode: 5df21...181 1
Stina234 Skrevet 29. mars 2019 #15 Skrevet 29. mars 2019 (endret) Kombinasjon av kosthold og trening er vel nøkkelen. For min egen del trener jeg 3 ganger i uken og kuttet ut brødmat og rødt kjøtt or et par år siden. Fungerer utmerket for min del. Endret 29. mars 2019 av Stina234
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå