AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Jeg har blitt kjent med ei koselig og hyggelig dame fra Somalia, og nå har jeg ikke fordommer mot folk fra Somalia, hun går på skole for å få en utdannelse, ikke bare går på NAV og utnytter velferd samfunnet. Andre som har hatt fordommer som har vist seg å ikke være rett ? Anonymkode: 126da...9f4
Luciddreamer Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Nei, her har det heller blitt motsatt. Jeg har nok vært for naiv. Men jeg er fortsatt forsiktig med å generalisere. Har ofte inntrykk av at kvinnene bærer mindre på ukulturen en mennene. 3
Commander Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 4 minutter siden, Luciddreamer skrev: Nei, her har det heller blitt motsatt. Jeg har nok vært for naiv. Men jeg er fortsatt forsiktig med å generalisere. Har ofte inntrykk av at kvinnene bærer mindre på ukulturen en mennene. Ukultur eller kultur. Mitt inntrykk er at kvinner i et samfunn er den som bringer kultur og tradisjoner videre. Uansett hvilken kultur man tilhører. Hvem er det som opprettholder merkedager, sørger for riktig pynt/gardiner til årstiden. Tradisjonsmat til rette anledninger. Hvem er sjefen når noe skal arrangeres og sørger for at det går riktig for seg. Dåp, bryllup, konfirmasjon osv osv. Kvinner er ikke noen etterdiltere i kulturelle sammenheng. Tvert imot. 2
Luciddreamer Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 4 minutter siden, Commander skrev: Ukultur eller kultur. Mitt inntrykk er at kvinner i et samfunn er den som bringer kultur og tradisjoner videre. Uansett hvilken kultur man tilhører. Hvem er det som opprettholder merkedager, sørger for riktig pynt/gardiner til årstiden. Tradisjonsmat til rette anledninger. Hvem er sjefen når noe skal arrangeres og sørger for at det går riktig for seg. Dåp, bryllup, konfirmasjon osv osv. Kvinner er ikke noen etterdiltere i kulturelle sammenheng. Tvert imot. Ukultur er forskjellig fra kultur, fordi det skiller seg så alvorlig grad i negativ forstand fra et annet lands setting om moral, etikk, kvinnesyn og likestilling. Vi snakker om æresdrap, tukting av kone og unger, fordømmelse av andre mennesker, moralpoliti, et syn på kvinner som ikke følger religiøs praksis som horer og knulledokker, ekstreme og bokstavelige fortolkninginger av religion. Løgn, motarbeiding av samfunnet man har søkt tilflukt i. Osv osv. Det å henge opp gardiner, lage spennende mat, være flinkere med familietradisjoner, ta vare på sine egne, stille opp for naboer og venner, være gjestfrie, og romantiske er kultur. Ser du forskjellen? 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 Hun er garantert ikke den eneste fra Somalia som faktisk tar utdannelse og har tenkt til å bidra til samfunnet. Samtidig er det likevel mange andre fra Somalia som fremdeles heller vil utnytte velferdsordningen... Så bare fordi du tidligere IKKE personlig kjente noen fra Somalia, så dro du alle under en kam og så på dem som utnyttere av samfunnet? Mens nå som du vet om én som tar utdannelse, så drar du resten av Somalierene under den kammen? Merkelig holdning må jeg si... hva med heller å se på folk som enkeltindivider.....😳 Anonymkode: 88567...3a8 4
Gjest O.G. Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt kjent med ei koselig og hyggelig dame fra Somalia, og nå har jeg ikke fordommer mot folk fra Somalia, hun går på skole for å få en utdannelse, ikke bare går på NAV og utnytter velferd samfunnet. Andre som har hatt fordommer som har vist seg å ikke være rett ? Anonymkode: 126da...9f4 Jeg har selv ei venninne fra Somalia og hun har seg noen historier fra miljøet. gitt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 Herregud ..... da er alle liksom bra 😂😇😇😇 1 av 100 kanskje. Våkn opp!! Anonymkode: 13921...477 1
Djungelvrål Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 Jeg har fordommer mot innvandrere fra Somalia, fordi jeg vet at bare 36% av somaliere som har vært her i over 7 år i arbeidsfør alder jobber, videre står de for endel kriminalitet. Men så vet jeg også om folk derfra som tar høye utdannelser og skikker seg bra. 2
Mari Y Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 Og å møte mennesker har en sterk effekt. Jeg var litt fordomsfull en periode, fordi noen av mobberne mine på skolen var utenlandske og gjerne de verste og mest aggressive. Men etterhvert som jeg fikk tenkt meg om, så ser jeg det på en annen måte. Mange av de innvandrerne jeg kjenner er helt OK mennesker. Tror jeg lot drittsekkene påvirke min tankegang der og da. Men de gir ikke et fullstendig bilde, heller. Selvsagt vet jeg jo at det finnes utfordringer blant ulike religioner og kulturer, som at jødehat er statistisk høyere blant muslimske ungdommer enn hos etnisk norske og jeg tror heller ikke det er alle deler av verden der synet på homofili kvinner, og utviklingshemmede er like godt utviklet. Man skal ikke feie slike ting under teppet, men jeg synes det er like galt at høyresiden polariserer problemene på den måten de gjør. Det er langt ifra svart/hvitt. Innvandring har fordeler og ulemper
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #10 Skrevet 29. mars 2019 Tror ikke så mange har fordommer lenger jeg. Det var litt mer in the old times når folk var mer uvitende. Men jeg merker at jo mer isolert man bor i landet jo mer fordomsfull blir man og man ser ikke hvor stor innsats mange av de gjør. Men jeg har mange eksempler på de som ikke gidder å lære seg ja eller nei på norsk. Jeg har litt sånn delt mening om det jeg. Anonymkode: 58243...34f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 7 timer siden, Luciddreamer skrev: Ukultur er forskjellig fra kultur, fordi det skiller seg så alvorlig grad i negativ forstand fra et annet lands setting om moral, etikk, kvinnesyn og likestilling. Vi snakker om æresdrap, tukting av kone og unger, fordømmelse av andre mennesker, moralpoliti, et syn på kvinner som ikke følger religiøs praksis som horer og knulledokker, ekstreme og bokstavelige fortolkninginger av religion. Løgn, motarbeiding av samfunnet man har søkt tilflukt i. Osv osv. Det å henge opp gardiner, lage spennende mat, være flinkere med familietradisjoner, ta vare på sine egne, stille opp for naboer og venner, være gjestfrie, og romantiske er kultur. Ser du forskjellen? Jeg har mye erfaring med muslimske kulturer, fra innsiden. Min erfaring er at dette selvfølgelig er blandet, men at kvinnene i familien, spesielt de eldre, er de som i størst grad begrenser de yngre kvinnenes frihet, og som snakker mest nedsettende om «løssluppen» livsstil. Anonymkode: 27313...3f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå