AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Har en på 2,5 år som går i bhg. Selv jobber jeg ikke dagtid, så har "god" tid på morgenen. Leverer som regel rundt kl 09. Allikevel syns jeg morgenen er stressende og kaotisk. Hin er veldig aktiv og selvstendig, og har sterke meninger og er sta. Har ikke lyst til å gjennomføre morgenstell, det er kjedelig. Frokosten går stort sett greit. Vaske hender etterpå er en kamp. Pusse tenner er en kamp. Å gjøre meg klar selv er nesten umulig da hin omtrent må fotfølges. Åpner skuffer og skap inkludert kjøleskapet på jakt etter noe spennende. Følger meg hakk i hel om jeg forsvinner inn på badet, og det er samme greia der. Dopapir, opp på toalettet, inn i skuffer. Roter rundt med det som er. Hvordan andre klarer å gjøre både seg selv og ungen klar for henholdsvis bhg og jobb tidlig på morgenen er for meg en gåte! Anonymkode: 0c4f5...c40 1
Hactar Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Kan dere kle dere samtidig? Førstemann? Titt, titt ut av genseren? Tulle med bleia/trusa på hodet først? Bytte på å pusse? Kan barnet få oppgaver ved frokosten? Dekke på? Øve på å smøre selv? Høres ut som han/hun er i en periode da det er vanskelig å snu ryggen til, så jo tettere dere "jobber sammen", jo lettere går det, tror jeg. Men du må finne ut triksene som fungerer for ditt barn. Og så blir det uunngåelig noen kamper også... 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Vi står opp ca 06:30. Leverer barna i barnehagen til 07:30 og er på jobb ca 07:45. Mannen smører niste til barna før han reiser. 4-åringen kler på seg selv, mens jeg kler på 2-åringen. De leker som oftest på rommet til eldste mens jeg kler på og ordner meg. De spiser frokost i barnehagen. Anonymkode: c4ce5...3f5 1
Pupperulla Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 Jeg står opp halv sju , steller meg og smører nister. Dekker frokost vekker jentene ( 3,8 og 13) de steller seg , spiser og vi kjører til skole/ bhg kl 8 . De dagene jeg starter jobb 07.30 , står jeg opp 6, steller meg ,ordner nister og vekker ungene 06.30. Tar med minste i bhg kl 7 ( frokost i bhg)og de to andre spiser og går til skolen ca 07.45 samme rutiner og lite tull og stress.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 Barn 6,8 og 11 år. Vekker barna halv 8. klærene er allerede funnet frem dagen før, og nista er laget. dei eldste klær på seg og steller seg på badet menst jeg lager frokost. Og pakker sekker. så får dei sitte i sofaen å kose seg med frokost og tv. Litt klutvask på badet, også klær på minste jenta når hun er ferdig spist, fletter hår og tar tannpuss. Så tar faren over og tar på dei yttertøy ☺️ Kjører dei på skole og bhg 08:20 også hjem å jobbe til dei kommer med bussen kl 14.30 (hjemmekontor med mannen) ☺️ Anonymkode: c2da2...bf8 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 Jeg jobber turnus, så de dagene jeg har fri ser dagen ca. slik ut: Vi står opp rundt halv 8. Ungene kler seg, og rer sengene sine. Ungene (8, 6 og 2,5år.) ser på barne-tv mens jeg kler meg og steller meg (DVs pusser tennene, børster håret og tar på deo). Jeg setter hunden ut i luftegården for luft og do. Så er det frokost. 2,5åringen stelles etter frokost, så er vi ute av døren halv 9. Knapt med tid, men da rekker ikke ungene å krangle, eller noe annet. Sekker, nister og klær blir ordnet kvelden før. (jeg dusjer og steller meg ordentlig når jeg er hjemme igjen. Ofte så tar jeg med hunden og jogger en runde først) De dagene jeg jobber, så står jeg opp halv 7, dusjer og steller meg, mannen vekker ungene kl 7, da kler de seg, 07.15 er vi ute av døren, og de spiser frokost i bhg og på sfo. Er på jobb 8. (mannen tar hunden ut). Anonymkode: 6381d...05d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 Vi har en ettåring. Er jeg skikkelig, skikkelig heldig, sover han mens jeg får gjort meg selv klar. Da går det ganske greit å få ham klar etterpå. Om han derimot våkner før jeg får gjort meg klar, tar alt minst fire ganger så lang tid... Han klarer heldigvis ikke klatre ut av sengen sin, men blir fort utålmodig om han må vente oppi den, og da er det ikke måte på skrål og hyl. Å ha ham med inn på badet er umulig, da skal han bare prøve å tafse oppi do (han åpner lokket), eller leke med dokosten. Anonymkode: 34ab8...d06
Surriball Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 Har en 2,5-åring jeg er alene med, tidvis veldig trassig (det er jo alle). Men morgenen går veldig greit. Vi står opp 6-6.30-ish. Steller og kler på barnet, setter på barne-tv mens jeg dusjer og kler på meg, og så smører vi matpakke eller tar den ferdigsmurt ut av kjøleskapet, pusser tenna, kler på oss og drar i barnehagen. Barnet spiser frokost i barnehagen, og jeg tar frokost/morgenkaffen mens jeg leser e-post på kontoret. Som regel er jeg på jobben ganske tidlig og kan hente barnet tidligere og ha en lengre ettermiddag sammen. Å sette på barne-tv for å få dusja kjapt i fred uten å bekymre meg for rampestreker på badet eller stua eller at barnet svelger noe eller klemmer fingrene, er det mest geniale og enkle trikset jeg har kommet på. Barnet sitter i ro, og det er godt å vite hvor jeg har henne. 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 4 barn på 3, 4, 5 og 9. Står opp 05:30, ordner meg selv og smører matpakker. Innen klokka 6 er minst én og ofte flere av de små oppe. De får se barne-tv mens vi kler på og jeg lager frokost. Vekker den eldste senest 6:30. Deretter frokost, så spilleøvelser, deretter tannpuss og sjekke sekkene, og ut døra 07:30. Barna er i barnehagen 07:45 og hvis jeg løper alt jeg har rekker jeg jobb klokka 8 (men vi har fleksitid, så det gjør ikke all verdens om jeg kommer ti minutter senere og jobber det inn i lunsjen/etter jobb). Synes det går veldig greit, så lenge jeg kommer meg først opp, får tatt en kopp kaffe i fred og er ordentlig våken når barna står opp. Å forsove seg er marerittet, da får alle en dårlig start på dagen, så jeg MÅ opp klokka 05:30. Anonymkode: 9f91c...fb4 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #10 Skrevet 29. mars 2019 Vi har en på 20 mnd. Og står opp ca. 7 alle sammen. Vi vår alle på badet og mannen min tar det praktiske stellet med han om morgenen. Han ordner med han først, for så å sette han ned og ordne seg selv. Vi har en del leker på badet, og han går også litt mellom rommene og finner kanskje noen leker inne på rommet sitt å holde på med hvis vi er heldige. På en halvtime-tre kvarter er de klare og går ned og spiser frokost. Pleier å levere han rundt 9 i barnehagen. Mannen min begynner senere om morgenen så har god tid da. Morgenene er egentlig rolig og greie. Han er blid og uthvilt da og vi har god tid. Ettermiddagene er verre. Da er han sliten og ønsker egentlig bare mammatid/at jeg sitter og leker med han på gulvet, men jeg må også få laget middag, og da kan det bli en del sutring. Løsningen har vært en del bæresele, men han begynner å bli så tung nå😫 Anonymkode: e6e72...32b 2
Surriball Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en på 20 mnd. Og står opp ca. 7 alle sammen. Vi vår alle på badet og mannen min tar det praktiske stellet med han om morgenen. Han ordner med han først, for så å sette han ned og ordne seg selv. Vi har en del leker på badet, og han går også litt mellom rommene og finner kanskje noen leker inne på rommet sitt å holde på med hvis vi er heldige. På en halvtime-tre kvarter er de klare og går ned og spiser frokost. Pleier å levere han rundt 9 i barnehagen. Mannen min begynner senere om morgenen så har god tid da. Morgenene er egentlig rolig og greie. Han er blid og uthvilt da og vi har god tid. Ettermiddagene er verre. Da er han sliten og ønsker egentlig bare mammatid/at jeg sitter og leker med han på gulvet, men jeg må også få laget middag, og da kan det bli en del sutring. Løsningen har vært en del bæresele, men han begynner å bli så tung nå😫 Anonymkode: e6e72...32b Prøv å sett ham på benken ved siden av deg når du lager mat og gi ham ei sleiv eller smaksprøver av grønnsakene å holde på med. Alternativt stroppe ham fast i barnestolen mens du inkluderer ham i matlaginga. Så vet du hvor du har ham og du kan gjøre matlaginga til en hyggelig greie 1
Gjest BearMama Skrevet 29. mars 2019 #12 Skrevet 29. mars 2019 Kaster ungen i dusjen med leker og vannflaske mens jeg steller meg 😅 Tar gjerne på musikk og så synger og koser han seg. Lager frokost og slapper av med litt iPad eller Barne-TV. Pusser tenner, tuller litt, kler på oss og går. Pleier å levere mellom 08.30-09
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #13 Skrevet 29. mars 2019 Hadde jeg vært deg hadde jeg stått opp før barnet for å stelle meg, eller stellt meg etter levering. Puss tennene sammen med påkledning, og bruk blir for å vaske hendene etter mat så slipper dere et par turer inn på badet Anonymkode: bdfec...d99
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #14 Skrevet 29. mars 2019 5 hours ago, Surriball said: Prøv å sett ham på benken ved siden av deg når du lager mat og gi ham ei sleiv eller smaksprøver av grønnsakene å holde på med. Alternativt stroppe ham fast i barnestolen mens du inkluderer ham i matlaginga. Så vet du hvor du har ham og du kan gjøre matlaginga til en hyggelig greie Jeg har prøvd det. Det ender med at han krabber til vasken eller stekeplate. Stolen nekter han. Anonymkode: 769d6...280 1
Surriball Skrevet 29. mars 2019 #15 Skrevet 29. mars 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd det. Det ender med at han krabber til vasken eller stekeplate. Stolen nekter han. Anonymkode: 769d6...280 Men gjør det egentlig noe at han leker ved vasken? Kan han få et par plastkopper å tulle med og stå på en krakk, så har han vel underholdning leeenge? 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #16 Skrevet 29. mars 2019 8 timer siden, Hactar skrev: Kan dere kle dere samtidig? Førstemann? Titt, titt ut av genseren? Tulle med bleia/trusa på hodet først? Bytte på å pusse? Kan barnet få oppgaver ved frokosten? Dekke på? Øve på å smøre selv? Høres ut som han/hun er i en periode da det er vanskelig å snu ryggen til, så jo tettere dere "jobber sammen", jo lettere går det, tror jeg. Men du må finne ut triksene som fungerer for ditt barn. Og så blir det uunngåelig noen kamper også... Takk for gode tips! 5 timer siden, Surriball skrev: Har en 2,5-åring jeg er alene med, tidvis veldig trassig (det er jo alle). Men morgenen går veldig greit. Vi står opp 6-6.30-ish. Steller og kler på barnet, setter på barne-tv mens jeg dusjer og kler på meg, og så smører vi matpakke eller tar den ferdigsmurt ut av kjøleskapet, pusser tenna, kler på oss og drar i barnehagen. Barnet spiser frokost i barnehagen, og jeg tar frokost/morgenkaffen mens jeg leser e-post på kontoret. Som regel er jeg på jobben ganske tidlig og kan hente barnet tidligere og ha en lengre ettermiddag sammen. Å sette på barne-tv for å få dusja kjapt i fred uten å bekymre meg for rampestreker på badet eller stua eller at barnet svelger noe eller klemmer fingrene, er det mest geniale og enkle trikset jeg har kommet på. Barnet sitter i ro, og det er godt å vite hvor jeg har henne. Skulle gjerne gjort dette om det hadde funket. Min er verdensmester i multitasking, så hin finner bare på rampestrekene MENS hin ser litt på barne-tv innimellom Det som funker er iPaden, men det går bare i hjernedød YouTube som jeg ikke er så fan av. 1 time siden, BearMama skrev: Kaster ungen i dusjen med leker og vannflaske mens jeg steller meg 😅 Tar gjerne på musikk og så synger og koser han seg. Lager frokost og slapper av med litt iPad eller Barne-TV. Pusser tenner, tuller litt, kler på oss og går. Pleier å levere mellom 08.30-09 Ja, de gangene hin dusjer om morgenen går det veldig greit. Koser seg masse i dusjen og jeg får litt tid i fred på badet. Men er det ikke litt dumt å dusje hele kroppen hver dag om vinteren? Blir ikke huden tørr? 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg vært deg hadde jeg stått opp før barnet for å stelle meg, eller stellt meg etter levering. Puss tennene sammen med påkledning, og bruk blir for å vaske hendene etter mat så slipper dere et par turer inn på badet Anonymkode: bdfec...d99 Hin står opp kl 06 og det syns jeg er tidlig nok Blir til at jeg gjør det mest nødvendige før levering og resten etterpå. TS Anonymkode: 0c4f5...c40
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #17 Skrevet 29. mars 2019 6 timer siden, Surriball skrev: Prøv å sett ham på benken ved siden av deg når du lager mat og gi ham ei sleiv eller smaksprøver av grønnsakene å holde på med. Alternativt stroppe ham fast i barnestolen mens du inkluderer ham i matlaginga. Så vet du hvor du har ham og du kan gjøre matlaginga til en hyggelig greie Hehe, han har 0 sperrer og kommer til å reise seg opp og stupe ned fra kjøkkenbenken med hodet først om han får muligheten🤦🏼♀️ Tripptrappen er dessverre ikke høy nok til at han ser og han greier ikke stå på krakk/stol, da tryner han av i ett sett. Jeg skulle gjerne hatt et trygt sted å sette han som gjorde at han også så hva jeg drev med, for jeg tror han ville elsket å være med å lage mat, men jeg har ikke funnet det. Anonymkode: e6e72...32b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #18 Skrevet 29. mars 2019 4 åring men har hatt ca samme rutine siden han begynte i barnehagen når han var 1.5 år. Vi står begge opp kl 05.50. Han setter seg på do med en bok og så steller jeg meg. Han kler så på seg/får hjelp til å kle seg og så går vi ned og spiser en banan etc. 06.30 går vi ut døren og rekker barnehagen som åpner 06.45. Anonymkode: b1a08...6ee
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #19 Skrevet 29. mars 2019 To barn (2 og 7 år) 06.15: jeg står opp og ordner meg. 06.45: 7 åringen vekkes og klær blir funnet frem 07.00: toåringen vekkes/hentes og stelles (Dersom barnet våkner før blir det tatt opp og kledt på først før det sitter i barnestol sammen med meg på badet. Da pusser barnet tennene sine selv (tygger på tannbørsten) mens jeg ordner meg. 07.10: Frokost til barna/ sekk pakkes/ lek/TV 07.20: Pappaen står opp 07.30: påkledning 07.45: 7 åringen går til skolen og 2 åringen kjøres til bhg 👍 Anonymkode: 8fd56...cf9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå