Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve legeerklæring ved fravær fra møte utenfor arbeidstid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skal skje en del omstillinger på arbeidsstedet mitt, og i den forbindelse har jeg fått innkalling til et møte. Møtet er lagt utenfor min arbeidstid. Innkallingen avsluttes med at dersom jeg ikke kan stille må jeg ha legeerklæring. Har arbeidsgiver virkelig rett til å kreve dette?

Nå har jeg selvfølgelig tenkt å møte opp, grunnen til at jeg er interesert i reglene rundt dette, er at jeg har lyst til å gi arbeidsgiver tilbakemelding om at dette ikke er greit. Jeg har googlet litt, og klarer ikke finne noen regler som jeg er sikker på at vil være gjeldene i dette tilfelle. Det er jo ganske klare regler for når arbeidsgiver ha mulighet til å ta fra arbeidstager retten til egenmelding. Disse reglene er  overhodet ikke innfridd, men jeg vet ikke om det kan defineres som å ta fra meg retten til egenmelding når det kun er snakk om for et enkelt møte?

Jeg har forøvrig svært lavt sykefravær, i en bedrift der det gjennomsnittlige sykefraværet er veldig høyt.

Anonymkode: 13ab0...695

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er lov og ikke lov, men det høres rart ut. Hvorfor er egentlig møtet lagt utenfor arbeidstiden? Får du betalt for å komme?

Anonymkode: 83320...7fd

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva som er lov og ikke lov, men det høres rart ut. Hvorfor er egentlig møtet lagt utenfor arbeidstiden? Får du betalt for å komme?

Møtet er lagt utenfor arbeidstid fordi jeg jobber som nattevakt. Det står ikke noe i innkallingen om betaling, men jeg regner jo med at jeg får det når de pålegger meg å komme.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Møtet er lagt utenfor arbeidstid fordi jeg jobber som nattevakt. Det står ikke noe i innkallingen om betaling, men jeg regner jo med at jeg får det når de pålegger meg å komme.

Ah, da skjønner jeg. Og ja, du må jo få betalt når det er et pålagt møte.

Jeg ville kanskje spurt litt lett og ledig om det var en spesiell grunn til at det med legeerklæring var nevnt. 

Skrevet

Ja, du må møte. Men du skal ha betalt eller få mulighet til å avspasere.

Dette følger av arbeidskontrakten din.

Man kan ikke forvente at møter skal holdes på natten, men man må ta høyde for at noen forpliktelser ift jobben strekker seg utover selve turnusen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Rotemor skrev:

Ja, du må møte. Men du skal ha betalt eller få mulighet til å avspasere.

Dette følger av arbeidskontrakten din.

Man kan ikke forvente at møter skal holdes på natten, men man må ta høyde for at noen forpliktelser ift jobben strekker seg utover selve turnusen.

Jeg ha selvfølgelig tenkt til å møte, og jeg har selvsat ingen forventning om at de skal avholde møte om natten. Jeg bare missliker sterkt at arbeisgiver tydeligvis mener det er fare for at jeg bestemmer meg for å ikke dukke opp sånn helt uten videre.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ha selvfølgelig tenkt til å møte, og jeg har selvsat ingen forventning om at de skal avholde møte om natten. Jeg bare missliker sterkt at arbeisgiver tydeligvis mener det er fare for at jeg bestemmer meg for å ikke dukke opp sånn helt uten videre.

Ja, det er en provoserende fremgangsmåte. De kunne formulert seg bedre. Kalt møtet for obligatorisk feks.

• Liker 2
Skrevet

At møtet er utenfor din arbeidstid, at det er obligatorisk og det meste sånt er jo helt greit. 
Pålagte møter skal lønnes/avspaseres, det får man bare anta at blir gjort. 

Men at dem fratar arbeidstaker retten til egenmelding derimot, det høres merkelig ut. Det er en del krav for å frata arbeidstaker rett til egenmelding, og som du selv sier er ikke dem oppfylt. 

Er det ett kollektivt møte med flere kolleger, eller er det på tomannshånd med ledelsen? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, _popcorn_ skrev:

At møtet er utenfor din arbeidstid, at det er obligatorisk og det meste sånt er jo helt greit. 

Men at dem fratar arbeidstaker retten til egenmelding derimot, det høres merkelig ut. Det er en del krav for å frata arbeidstaker rett til egenmelding, og som du selv sier er ikke dem oppfylt. 

Er det ett kollektivt møte med flere kolleger, eller er det på tomannshånd med ledelsen? 

Det er på tomannshånd med ledelsen, jeg regner med at øvrige ansatte på avdelingen har fått tilsvarende brev, og egne møter.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er på tomannshånd med ledelsen, jeg regner med at øvrige ansatte på avdelingen har fått tilsvarende brev, og egne møter.

Jeg har da aldri sagt at møtet skal legges i min arbeidstid. Men jeg synes det er rart at dersom jeg, eller noen av de andre ansatte , skulle bli syk den dagen, ihar vi kke ret til å bruke egenmelding. Jeg ser ikke for meg at det kommer til å bli noe problem, for jeg er sjelden syk, men jeg synes ikke noe om det likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Høres merkelig ut å bli fratatt retten til egenmelding. Det skal det være gode grunner (f. eks. at man beviselig har misbrukt ordningen) for, så det er ikke noe jeg hadde funnet meg i uten videre. Ville tatt en prat med fagforeningen, bare for å se om det skulle ligge noen avtaler til grunn som gir arbeidsgiver ensidig rett til å endre vilkåret for bruk av egenmelding. 

Anonymkode: f7716...a03

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal skje en del omstillinger på arbeidsstedet mitt, og i den forbindelse har jeg fått innkalling til et møte. Møtet er lagt utenfor min arbeidstid. Innkallingen avsluttes med at dersom jeg ikke kan stille må jeg ha legeerklæring. Har arbeidsgiver virkelig rett til å kreve dette?

Nå har jeg selvfølgelig tenkt å møte opp, grunnen til at jeg er interesert i reglene rundt dette, er at jeg har lyst til å gi arbeidsgiver tilbakemelding om at dette ikke er greit. Jeg har googlet litt, og klarer ikke finne noen regler som jeg er sikker på at vil være gjeldene i dette tilfelle. Det er jo ganske klare regler for når arbeidsgiver ha mulighet til å ta fra arbeidstager retten til egenmelding. Disse reglene er  overhodet ikke innfridd, men jeg vet ikke om det kan defineres som å ta fra meg retten til egenmelding når det kun er snakk om for et enkelt møte?

Jeg har forøvrig svært lavt sykefravær, i en bedrift der det gjennomsnittlige sykefraværet er veldig høyt.

Obligatoriske møter, slik jeg forstår at dette er, er obligatoriske. I omstillinger er det viktig å være aktivt tilstede. 

Ved obligatorisk fremmøte så må du ha en meget god grunn og her legeerklæring for å ikke stille opp. 

Når arbeidsgiver må,ty til slike tiltak, hvilken moral er han da kjent med blant sine arbeidere? Det er nemlig spørsmålet her.

Anonymkode: da0df...e9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Obligatoriske møter, slik jeg forstår at dette er, er obligatoriske. I omstillinger er det viktig å være aktivt tilstede. 

Ved obligatorisk fremmøte så må du ha en meget god grunn og her legeerklæring for å ikke stille opp. 

Når arbeidsgiver må,ty til slike tiltak, hvilken moral er han da kjent med blant sine arbeidere? Det er nemlig spørsmålet her.

Spørsmålet her, i denne tråden, er om arbeidsgiver har rett til å kreve dette. Hva slags moral arbeidsgiver er kjent med blant sine medarbeidere, er irrelevant for tråden, med mindre det at arbeidsgiver er kjent med dårlig moral blant medarbeiderne er et vilkår som påvirker arbeidsgivers rett til å gjøre dette. I så fall er det ogå et spørsmål om arbeidsgiver har rett til å gjøre dette mot alle fordi det finnes dårlig moral hos noen. (Ordinært kan arbeidsgiver frata enkelte arbeidstagere retten til bruk av egenmelding dersom det er grunn til å tro at ordningen blir misbrukt. Sånn sett kunn moral vært et spørsmål, men de har ingen grunn til å tro at jeg misbruker ordningen, så dermed burde ikke dette være en grunn i mitt tilfelle)

Skrevet

Gud bedre så hissig du er mot dem som forsøker å hjelpe deg, TS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel dette ett standardbrev som arbeidsgiver har sendt til alle sine ansatte. Er nok bare tidspunkt og navn som er endret. Så da er det vel greit at alle får samme opplysninger.

Anonymkode: b31bf...328

Skrevet
2 timer siden, _popcorn_ skrev:

De har rett til det. De har forhåndsvarslet og kan bruke det ved mistanke om misbruk.. Et slikt møte må planlegges godt når det er flere ansatte og man har god tid på forhånd  til å endre tidspunkt for møte. Er man faktisk syk så ringer man arbeidsgiver så tidlig som mulig og spør om de fortsatt ønsker sykemelding eller om man kan utsette møte.

Det viktigste de vil frem til er jo at møtet er obligatorisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Så du mener møtet skulle vært på natta...?

Anonymkode: 3cebc...148

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rotemor skrev:

De har rett til det. De har forhåndsvarslet og kan bruke det ved mistanke om misbruk.. Et slikt møte må planlegges godt når det er flere ansatte og man har god tid på forhånd  til å endre tidspunkt for møte. Er man faktisk syk så ringer man arbeidsgiver så tidlig som mulig og spør om de fortsatt ønsker sykemelding eller om man kan utsette møte.

Det viktigste de vil frem til er jo at møtet er obligatorisk. 

Jeg vet at arbeidsgiver har rett til å frata arbeidsgiver retten til egenmelding ved mistanke om misbruk, men da skal det være konkret mistanke om at den aktuelle arbeidsgiveren misbruker egenmeldingsretten, og den ansatte skal få uttale seg på forhånd.  Er det anderledes fordi dette er et møte? Hvor er det i så fall hjemlet?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at arbeidsgiver har rett til å frata arbeidsgiver retten til egenmelding ved mistanke om misbruk, men da skal det være konkret mistanke om at den aktuelle arbeidsgiveren misbruker egenmeldingsretten, og den ansatte skal få uttale seg på forhånd.  Er det anderledes fordi dette er et møte? Hvor er det i så fall hjemlet?

Jeg har det fra NHO, men fant ikke hjemmel. Hvor har du hjemmelen om st set kun gjelder den enkelte etter varsling? (Selv om det absolutt høres rett ut)

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet her, i denne tråden, er om arbeidsgiver har rett til å kreve dette. Hva slags moral arbeidsgiver er kjent med blant sine medarbeidere, er irrelevant for tråden, med mindre det at arbeidsgiver er kjent med dårlig moral blant medarbeiderne er et vilkår som påvirker arbeidsgivers rett til å gjøre dette. I så fall er det ogå et spørsmål om arbeidsgiver har rett til å gjøre dette mot alle fordi det finnes dårlig moral hos noen. (Ordinært kan arbeidsgiver frata enkelte arbeidstagere retten til bruk av egenmelding dersom det er grunn til å tro at ordningen blir misbrukt. Sånn sett kunn moral vært et spørsmål, men de har ingen grunn til å tro at jeg misbruker ordningen, så dermed burde ikke dette være en grunn i mitt tilfelle)

Unnskyld meg ts, men er du en "kranglefant"? 

Hva med å fagorganisere deg og ha fagforeningen i ryggen både i omstillingsprosessen og for å ha ekspertise å be om hjelp hos når du skal stå på krava, og sette både arbeidsgiver og dem som bruker tid og velvilje til å hjelpe deg på plass? 

Å ha rett betyr nemlig ikke alltid at man skal få rett. Litt mer ydmykhet fra deg i tråden vil ofte gjøre deg mer sympatisk, som igjen gir deg større forståelse og sympati hos dem du møter enten det er fremmede i en tråd på nett eller hos din arbeidsgiver.

30 minutter siden, The Kitten skrev:

Gud bedre så hissig du er mot dem som forsøker å hjelpe deg, TS.

Takk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...