AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Jeg postet dette i karriere og utdanning, men dette er vel mer økonomi. Jeg har vært arbeidsledig i 1 år. Det er virkelig vanskelig å få jobb. Derimot kan jeg få jobb i et annet nordisk land, men er usikker på om dette er lurt? Jeg har ingenting i mot å bo et annet land i noen år. Men jeg tenker på blant annet pensjon og andre rettigheter. Dette er ikke en norsk bedrift, så jeg vil jo ikke fortsette i det norske systemet. Nå har jeg som alle andre rett på dagpenger. Men dersom jeg skulle bli sagt opp i den andre jobben vil jeg vel ikke ha rett på det. Samt hvis jeg skulle bli syk? Havne i ulykke og bli ufør? Og disse årene i utlandet vil ikke bli inkludert i pensjonen. Setter pris på alle Innspill Anonymkode: 9cf00...180
stan Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Her er det ulike regler fra land til land. Innen EU er det en viss samkjøring av reglene. Hvilket land dreier det seg om?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Jobber du innenfor EØS sparer du fortsatt pensjon etc. Jobbet selv i Sverige i mange år, har akkurat samme rettigheter som i Norge nå som jeg jobber her Anonymkode: f83c8...771
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 Kontakt nav utland. Du kan være frivillig medlem i folketrygden. Det er egne regler for Norden tror jeg, og EU/EØS. Anonymkode: 05151...710
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #5 Skrevet 30. mars 2019 Takk for svar! Jeg skal kontakte nav om dette, men tenkte å undersøke litt først. Godt å høre at rettighetene ikke blir helt borte, det er betryggende. Anonymkode: 9cf00...180
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #6 Skrevet 30. mars 2019 I utgangspunktet mister man rettigheter i folketrygden fra første dag i jobb i utlandet. Jobber du i EØS, så får du/EU rettigheter i vertslandets folketrygd, men ikke automatisk fortsatt medlemskap i norsk folketrygd: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Relatert+informasjon/rettigheter-i-folketrygden Ønsker du å fortsette å være medlem i norsk folketrygd i tillegg til folketrygden i vertslandet, så må det inngås avtale om det med NAV. Og det kan koste penger, så sjekk vilkår på lenken over. Anonymkode: 57090...544
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #7 Skrevet 30. mars 2019 Burde som de sier her fortsette å være medlem i folketrygden. Om du skulle havne i en ulykke feks er medlemskap et vilkår for uføretrygd.. Men du kan opparbeide deg rettigheter til både uføretrygd og pensjon fra andre land. Anonymkode: 578c7...055
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #8 Skrevet 30. mars 2019 Og husk at det er visse vilkår for frivillig medlemskap i norsk folketrygd: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Relatert+informasjon/frivillig-medlemskap-opphold-utenfor-norge#chapter-1 Anonymkode: 57090...544
Gjest Linaria Skrevet 30. mars 2019 #9 Skrevet 30. mars 2019 13 hours ago, AnonymBruker said: Kontakt nav utland. Du kan være frivillig medlem i folketrygden. Det er egne regler for Norden tror jeg, og EU/EØS. Anonymkode: 05151...710 Det er ikke slik at alle som bor og jobber i utlandet bare kan bestemme seg for å være frivillig medlem i folketrygden. Det er svært strenge regler for hvem som kan være dette. Det gjelder nesten utelukkende studenter og pensjonister og folk som jobber for norske firmaer utenlands. Vi som bare drar fordi vi vil ha en vanlig jobb i utlandet, kan ikke gjøre dette. Jeg bor og jobber i UK og er fornøyd med NHS så langt, men jeg har ikke trengt noe særlig. Om jeg blir ufør, får man jo mindre penger her enn man får av NAV, men jeg jobber frilans på norsk lønn og sparer fryktelig mye penger på å bo her i forhold til Norge. TS, rettighetene dine blir helt borte, men det finnes trygdeavtaler mellom Norge og andre land, så les deg opp på hva dette innebærer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå