Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke oppgaver har en pedagogisk leder i barnehage, sammenlignet med barnehagelærer? Jeg snuser litt på utdanningen etter å ha jobbet litt som ringevikar i barnehage. Syns selv at det blir intenst å være på avdelingen hele dagen, men etter hva jeg har forstått har pedlederen andre oppgaver også - så man får litt "fri fra avdelingen". Jeg kunne absolutt tenke meg å jobbe på avdeling, men også ha administrativt arbeid. 

Vil dere beskrive hvordan en vanlig dag/uke ser ut for dere? 

Anonymkode: 642a5...62d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du skal bli pedleder for å få fri fra avdelingen. Ubunden tid er fire timer i uka som brukes til foreldresamtaler, skrive planer og dokumentasjon til foreldre, samarbeid med andre instanser som helsestasjon, bup, barnevern osv, fylle ut skjemaer for utredelse av barn osv. Ved sykdom må du regne med å utsette dette for å være tilstede på avdeling.

Anonymkode: 5f5ff...1f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du skal bli pedleder for å få fri fra avdelingen. Ubunden tid er fire timer i uka som brukes til foreldresamtaler, skrive planer og dokumentasjon til foreldre, samarbeid med andre instanser som helsestasjon, bup, barnevern osv, fylle ut skjemaer for utredelse av barn osv. Ved sykdom må du regne med å utsette dette for å være tilstede på avdeling.

Takk for svar! Ordla meg feil ser jeg. Mente "fri" for å få mer variasjon enn å bare være på avdelingen, ettersom jeg liker administrativt arbeid også. Syns det høres spennende ut. Hvordan fungerer dette i praksis? Blir det ofte knapt med tid? Er det rom for at pedlederen kan forlate avdelingen for å gjøre slike oppgaver (så sant det ikke er sykdom)?

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Ordla meg feil ser jeg. Mente "fri" for å få mer variasjon enn å bare være på avdelingen, ettersom jeg liker administrativt arbeid også. Syns det høres spennende ut. Hvordan fungerer dette i praksis? Blir det ofte knapt med tid? Er det rom for at pedlederen kan forlate avdelingen for å gjøre slike oppgaver (så sant det ikke er sykdom)?

Noen steder er plantiden bundet og gjøres midt i arbeidstiden. Men de fleste praktiserer ubunden tid tas utenfor bundet arbeidstid, for eksempel at man går fra tidligere på tidligvakt og kommer senere til senvakt. 

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på ditt første spørsmål, barnehagelærer har ansvar for planlegging, gjennomføring og evaluering/dokumentasjon av pedagogisk arbeid. Pedleder har i tillegg personalansvar for egen avdeling samt hovedansvar for barnegruppen og foreldresamarbeid. Fordeling av dette ansvaret praktiseres noe ulikt i forskjellige barnehager. 

AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2019 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Hvilke oppgaver har en pedagogisk leder i barnehage, sammenlignet med barnehagelærer? Jeg snuser litt på utdanningen etter å ha jobbet litt som ringevikar i barnehage. Syns selv at det blir intenst å være på avdelingen hele dagen, men etter hva jeg har forstått har pedlederen andre oppgaver også - så man får litt "fri fra avdelingen". Jeg kunne absolutt tenke meg å jobbe på avdeling, men også ha administrativt arbeid. 

Vil dere beskrive hvordan en vanlig dag/uke ser ut for dere? 

Ped.leder og barnehagelærer har like mye planleggingstid. 

Er barnehagelærer. Er på avdeling 7,5 timer hver dag bortsett fra en dag i uka, da er jeg på avdeling 3 timer og har kontortid resten - hvis det ikke er sykdom, noe det ofte er!

Hvis du syns det er intenst å være på avdeling hele tiden blr du revurdere om barnehage er rette arbeidssted for deg... Det er enda mer intenst å være barnehagelærer/ped.leier! Man har veldig mye man MÅ gjøre for å oppfylle alle kravene, og det er mye man BØR gjøre. Så er det alt man har lyst til å gjøre som ofte faller helt bort. Det er krevende, frustrerende, slitsomt, travelt osv, og hadde det ikke vært for at jeg elsker å være på avdeling sammen med barna hadde jeg ikke orket!! Er nesten som jeg av og til ønsket jeg «bare» var fagarbeider uten ansvar og bare en time kontortid i ny og ne.

Anonymkode: eb059...20c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...