Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/norge/ud-mener-det-er-for-farlig-a-hente-ut-barna-til-is-kvinnene_-_-et-paskudd-for-ikke-a-gjore-noe-1.14494055

Synes debatten om IS-barna er kjempevanskelig og komplisert. Det er snakk om uskyldige barn med farlige ekstremistforeldre, og selv om jeg gjerne skulle ha sett at barna ble hjulpet vil jeg helst unngå å få mødrene deres til Norge. 

Hva tenker dere om sakens kjerne, men også om hvem som faktisk isåfall skal hente disse barna? Og hvordan kan vi forresten vite nøyaktig hvilke barn som skal hentes? En kvinne med norsk statsborgerskap kan fort lyve på seg andres barn også, for å redde dem, og er det isåfall greit (det er jo fortsatt snakk om uskyldige barn)? 

Endret av janeikanskje
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig problemstilling. 

Jeg skiter i IS-brudenes krokodilletårer; de har vendt Norge ryggen og de fortjener ikke å komme hjem.

Men barna deres er uskyldige, og hvis vi ikke løfte en finger for dem, vil en ny generasjon IS-krigere vokse frem. IS' mentalitet og hat mot det vestlige samfunn er det eneste de kjenner. 

Kurdiske selvstyremyndigheter har gjentatte ganger oppfordret vestlige land til å hente hjem sine egne. Denne artikkelen forteller hvorfor, og den er vel verdt å lese. 

https://www.nrk.no/urix/frykter-fremtidige-terrorister_-_-hent-hjem-deres-kvinner-og-barn-1.14446316

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis det er det at vi synes vi skal redde alle barn fra slike grusomme forhold, så er det mange nok barn vi kan hente både i dag og i morgen overalt i disse drittlandene. 

Men i denne saken med IS-barn så er det mange som plutselig(!) får mer empati for barna når moren har vært innom med foten i Norge før. Da er det liksom akkuratt som om barnet er mer verdt. Hehe forstå det den som kan. Hvis vi virkelig ville hjelpe barna, så hadde vi gjort det for lenge siden!

Endret av Martin13
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Det spørs da - er barna allerede hjernavasket eller ikke? Fremtidige tikkende bomber? Det er klart at mødrene ikke har noe i Norge å gjøre når de har erklært krig mot vår levemåte, verdier og samfunn.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Skrevet

La det syriske foket ta seg av dem, både disse barna og mødrene, på den måten dem mener dem fortjener.

• Liker 3
Skrevet

Det må være en konsekvens for disse typer handlinger. En av de konsekvensene  være at de ikke bare gir opp sin egen trygghet, men sine barns trygghet. Disse kvinnene valgte det stedet som stedet de ville leve og oppforstre barn, da kan man la de få den drømmen oppfylt. Langt unna oss.

• Liker 6
Skrevet

Det vanskelig tema egentlig. Mødrene bryr jeg meg døyten om, men barna er jo uskyldige, frem til en viss alder. Det er jo ikke snakk om å redde alle barna i hele verden, men de barna som i teorien er norske. Hvis jeg skulle ha satt meg i samme situasjon, så ville muligens jeg også tenkt at "jeg er norsk, jeg kunne ha hatt et bedre liv, en utdannelse, hvis ikke Norge hadde vendt meg ryggen", er man hjernevasket av foreldrene, så ser man ikke hvilken rolle de har spilt i dette her. 

Magefølelsen min sier at vi bør hente disse hjem, men gjennomgå historien til foreldrene (mødrene) grundig, og gi dem passende straff, der det er aktuelt. 

• Liker 1
Skrevet

Disse IS-mødrene er uansett så egoistiske at de ikke vil gi fra seg barna (slik at de kan bli sendt til Norge). Så da er vi like langt. For det er helt uaktuelt at norske myndigheter skal hjelpe internerte IS-medlemmer tilbake til Norge. De bør etterforskes og straffes der de er. Det er begått uhyrlige brudd på menneskeheten av IS. Dette MÅ etterforskes og straffes. Dessverre virker ledere fra alle land å være fullstendig handlingslammet. Feks å kunne opprette en internasjonal tribunal for disse sakene. Den stakkars nobelprisvinneren jesidikvinnen Nadia Murad reiser rundt på middager og tilstelninger for å høre på tomme ord fra statsledere. Men lite blir gjort for å få svar på hvem som massakrerte halve familien hennes. Og hvor tusener av savnede jesidier er blitt av. 

Her i Norge synes vi å være mer opptatt av krokodilletårene fra angrende IS-medlemmer enn de virkelige ofrene. Rett og slett flaut. 

• Liker 7
  • 3 uker senere...
Skrevet

Nå kan en lese at Røde Kors stiller seg til disposisjon, for å hjelpe disse barna hjem fra Syria. Problemet er da at Røde Kors sikkert kommer til å hjelpe litt vel mye, og både ta med mødrene og gud vet hvem fler.

Det er vel sikkert snakk om å ta hjem disse ungene til denne etnisk norske IS-krigeren, men med dem kommer sikkert alle andre IS barn og mødre på kjøpet, tilbake til Norge. Da håper jeg barnevernet står klar og tar fra dem ungene, og at mødrene tvangssteriliseres, da dem ikke er egnet til å ha ansvar for barn.

For min del, så kan disse barna bli i Syria, for godt, sammen med mødrene. Syria er visstnok det beste landet i verden, ifølge IS-mødrene og deres krigerske menn. La dem bli der.

• Liker 3
Skrevet

IS barna ja, IS mødre og fedre nei. Det er landforræderi å melde seg i en fiendtlig institusjon for å drepe uskyldige og angripe hva vi beskytter.

Skrevet

Da kan vel Norge og UD hente «hjem» disse i samme slengen også da?

https://www.nrk.no/norge/datteren-tok-med-seg-tre-norskfodte-barn-til-is_-_-jeg-var-sa-sint-pa-henne-1.14508512

Russisk/norsk kvinne som kom til Norge for 20 år siden. I motsetning til sin familie i Norge valgte hun å beholde sitt russiske statsborgerskap, er nå stucked i interneringsleiren i Syria hvor hennes permanente oppholdstillatelse i Norge har gått ut og barna som er født i Norge uten norsk statsborgerskap nå må betale dyrt for morens mildt sagt lite intelligente valg i livet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes det bør være mulig å hente hjem barna i situasjonene hvor foreldrene er døde. For alle de andre kunne de vært gitt ett valg at barna kan bli sendt til Norge for å bo hos potensielle besteforeldre og selvfølgelig DNA teste dem. Utover det syntes jeg ikke Norge trenger å gjøre mer for disse IS brudene. Barna deres har vi en plikt til å hjelpe.

• Liker 2
Skrevet

Hva betyr det når det skrives "å hente barna"? Jeg har en sterk mistanke at det egentlig menes å hente barna og mødrene, fordi man ikke kan separere så små barn fra mødrene. Media og de sedvanlige hjertegode fokuserer veldig på barna, men jeg tror nok at det forventes at mødrene skal følge barna.

• Liker 3
Skrevet
På 29.3.2019 den 3.23, janeikanskje skrev:

Hva tenker dere om sakens kjerne, men også om hvem som faktisk isåfall skal hente disse barna? Og hvordan kan vi forresten vite nøyaktig hvilke barn som skal hentes? En kvinne med norsk statsborgerskap kan fort lyve på seg andres barn også, for å redde dem, og er det isåfall greit (det er jo fortsatt snakk om uskyldige barn)? 

Det er vanskelig å si hvem det gjelder og hvem som skal gjøre hva. 

Røde Kors har uttalt at de kan bistå med å gi konsulær bistand og hente personene det gjelder ut, men det er neppe så enkelt. Men andre land har klart dette. Frankrike og Tyskland, blant annet. 

Ang sikkerhetsrisiko: Det er slik at både hjelpeorganisasjoner og journalister har kunnet ta seg inn i leirene. Det er altså mulig at sikkerhetsrisikoen overdrives av politikere for å legitimere at de ikke gjør noe. Samtidig er nok hjelpepersonell mer beskyttet. Men det er jo mange som sier de er villige til å bistå. Problemet ligger neppe i de praktiske spørsmålene alene. Dem er det mulig å finne svar på hvis viljen er der. 

Så er det også et tankekors at det er «for farlig» for myndighetene, og samtidig et sted der norske barn oppholder seg. 

Dette med å sikre at det kun er de faktiske barna som hentes hjem og ikke andre, gjøres ved hjelp av DNA-testing. Dette blir brukt også ifm kvoteflyktninger, så det er ikke helt ukjent for dem som jobber med dette. Spørsmålet blir heller hvem som skal foreta DNA-testen. Det kan ikke Røde Kors gjøre, da de skal være uavhengige. 

Skrevet
På 29.3.2019 den 5.59, Martin13 skrev:

Hvis det er det at vi synes vi skal redde alle barn fra slike grusomme forhold, så er det mange nok barn vi kan hente både i dag og i morgen overalt i disse drittlandene. 

Men i denne saken med IS-barn så er det mange som plutselig(!) får mer empati for barna når moren har vært innom med foten i Norge før. Da er det liksom akkuratt som om barnet er mer verdt. Hehe forstå det den som kan. Hvis vi virkelig ville hjelpe barna, så hadde vi gjort det for lenge siden!

Det er sant at mange barn trenger hjelp, særlig barn om er rammet av krig. Denne saken er spesiell fordi det gjelder norske barn (ca 40 ifølge PST). De har altså rett til å komme til Norge. Problemet er at barna er små, mange av dem syke; og de sitter internert i leire med vakter, piggtråd og ingen mulighet til å komme seg ut eller til nærmeste konsulat/ambassade. Derfor trenger de hjelp. Det handler ikke bare om empati med barn, men om forpliktelsene Norge har overfor sine borgere. 

Skrevet
På 29.3.2019 den 7.48, Drizzt skrev:

Det spørs da - er barna allerede hjernavasket eller ikke? Fremtidige tikkende bomber? Det er klart at mødrene ikke har noe i Norge å gjøre når de har erklært krig mot vår levemåte, verdier og samfunn.

De fleste barna det gjelder er under fem år. De har gode muligheter for å få hjelp til å bearbeide det de har vært gjennom. Og uansett er de norske borgere med rett til å komme til Norge, dermed er de psykiske skadene de har blitt påført en underordnet problemstilling i denne saken. Men de trenger sannsynligvis hjelp. 

Mødrene må møte en norsk domstol dersom de kommer til landet. De kommer ikke til å bli straffeforfulgt i en eventuell internasjonal domstol, da de vil konsentrere seg om langt mer sentrale aktører fra IS enn disse kvinnene. For å dømmes for folkemord må man ha deltatt aktivt i krigshandlinger. Mange av disse kvinnene har hatt en viktig rolle i å skulle bygge opp kalifatet fordi de har laget barn, mat og stått for andre plikter og gjøremål. Men det vil neppe få stor fokus i en internasjonal domstol. 

Skrevet
På 29.3.2019 den 9.09, TrekStar skrev:

La det syriske foket ta seg av dem, både disse barna og mødrene, på den måten dem mener dem fortjener.

Det er ikke så enkelt når det er snakk om norske borgere. Da har Norge et ansvar. Kurdiske selvstyremyndigheter har også bedt om at europeiske land henter hjem sine egne fremmedkrigere. I Norge kan de dømmes fordi det er ulovlig å delta i terrorvirksomhet. Barna bør likevel hjelpes. De er uskyldige oppi alt dette. 

Skrevet
På 29.3.2019 den 9.24, Schmidt skrev:

Det må være en konsekvens for disse typer handlinger. En av de konsekvensene  være at de ikke bare gir opp sin egen trygghet, men sine barns trygghet. Disse kvinnene valgte det stedet som stedet de ville leve og oppforstre barn, da kan man la de få den drømmen oppfylt. Langt unna oss.

Konsekvensen for mødrene bør bli å møte sin straff etter lov og dom. Barna er helt uskyldige og bør ikke lide på grunn av foreldrenes valg og handlinger. 

Skrevet
18 timer siden, altius skrev:

Da kan vel Norge og UD hente «hjem» disse i samme slengen også da?

https://www.nrk.no/norge/datteren-tok-med-seg-tre-norskfodte-barn-til-is_-_-jeg-var-sa-sint-pa-henne-1.14508512

Russisk/norsk kvinne som kom til Norge for 20 år siden. I motsetning til sin familie i Norge valgte hun å beholde sitt russiske statsborgerskap, er nå stucked i interneringsleiren i Syria hvor hennes permanente oppholdstillatelse i Norge har gått ut og barna som er født i Norge uten norsk statsborgerskap nå må betale dyrt for morens mildt sagt lite intelligente valg i livet. 

All den tid hun ikke er norsk statsborger, vil vel ikke norske myndigheter ha noe ansvar for henne. Og dermed heller ikke barna. Så da blir det vel Russland som må hente henne og barna ut. Ifølge denne artikkelen har Russland gjort det med andre russiske statsborgere. 

Skrevet

Jeg synes ikke dette er vanskelig i det hele tatt.

Både mødrene og barna skal få komme tilbake. Å nekte nordmenn inngang i Norge er i mot grunnloven, og har ALDRI tidligere skjedd. Jeg mener den norske stat her skal følge den loven de har lovet befolkningen å ære.

Mødrene skal rett i varetekt så fort de setter sine ben på norsk jord. Deretter følger en rettsak og eventuell dom.

Vi har klare retningslinjer på hva som skal skje i slike situasjoner, og jeg er stolt av vår evne til å opprettholde retsstaten. Visse mennesker i regjeringen (Listhaug, mm) vil undergrave hele vår rettsstat, og innføre "synsing" og "spesialtilfeller". Det vil sette en EKSTREMT farlig presidens, som i bunn og grunn gir regjeringen makt til å avgjøre hvem som er "ekte nordmenn", og kaste de dem ikke liker ut av landet uten noen som helst beviser eller retssak.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...