AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Jeg har vært sykemeldt i et år og er nå i en overgangsfase til AAP. Jeg har delvis sykemeldt gjennom året og har utført de samme arbeidsoppgaver hele veien (jobber som kundeansvarlig). Jeg jobbet med full kundedekning de første 9-10 måneder av sykemeldingen (50 % sykemeldt), og fikk først etter det lagt over en del av kundene mine til andre, men har selv de siste månedene på 80 % sykemelding hatt kundeansvar og har fulgt de opp og hatt en bra leveranse fra min side. Nå venter jeg på at søknaden min om AAP skal bli godkjent av NAV (veldig lang behandlingstid her), og jobber mellom 50 og 60 %. Jeg har de to siste månedene fått ny medisin mot min kroniske sykdom som har hatt veldig bra effekt og jeg ser for meg at jeg kan jobbe 100 % igjen innen få måneder. Etter en samtale med min leder idag opplever jeg at de nå prøver å presse meg ut av jobben da de plutselig ikke lenger mener at jeg kan ha kundeansvar når jeg jobber redusert - enda jeg nå jobber mere enn jeg har gjort på over et år og de mener jeg bryter min arbeidskontrakt siden jeg ikke har sykemelding fra legen min (er over maksdato) og ikke jobber 100 %. Og de krever å få prognoser på min arbeidsevne fremover av legen for å kunne bruke det som grunnlag mot at jeg ikke kan ha min nåværende stilling. De har ingen alternativer til meg sier de. Min arbeidsgiver vet veldig godt at jeg venter på godkjenning av AAP hos NAV. Hva er mine rettigheter her? Anonymkode: 051ad...fff
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Du har ingen rettigheter fra Nav mtp problemstillingen din. Hvis arbeidsgiver begynner å oppføre seg shady, bør du kontakte tillitsvalgt/fagforening. Mulig også Arbeidstilsynet kan være rett instans, men er ikke helt sikker. Har du hatt dialogmøte med Nav? Kan du få med arbeidsgiver, Nav og legen din på et møte for å legge en plan framover? Da kan også legen din få sagt hva han mener om prognosen din framover. Nav vurderer den nedsatte arbeidsevnen din til ethvert arbeid ved søknad om arbeidsavklaringspenger. Anonymkode: 1e803...11d 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Hvis du får til et dialogmøte med alle parter, se også om en tillitsvalgt fra jobben din kan være med. Er det mulig for deg å jobbe andre steder/ta andre arbeidsoppgaver på arbeidsplassen din? Anonymkode: 1e803...11d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ingen rettigheter fra Nav mtp problemstillingen din. Hvis arbeidsgiver begynner å oppføre seg shady, bør du kontakte tillitsvalgt/fagforening. Mulig også Arbeidstilsynet kan være rett instans, men er ikke helt sikker. Har du hatt dialogmøte med Nav? Kan du få med arbeidsgiver, Nav og legen din på et møte for å legge en plan framover? Da kan også legen din få sagt hva han mener om prognosen din framover. Nav vurderer den nedsatte arbeidsevnen din til ethvert arbeid ved søknad om arbeidsavklaringspenger. Anonymkode: 1e803...11d NAV har vurdert min arbeidsevne som at jeg har veldig gode muligheter til å komme tilbake i min stilling med rett medisinering. Det samme sier legen min. Vi har hatt et dialogmøte med nav, men det var mens jeg fremdeles var sykemeldt. Denne uviljen til å ikke tilrette på jobben kom som lyn fra klar himmel igår. Anonymkode: 051ad...fff
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du får til et dialogmøte med alle parter, se også om en tillitsvalgt fra jobben din kan være med. Er det mulig for deg å jobbe andre steder/ta andre arbeidsoppgaver på arbeidsplassen din? Anonymkode: 1e803...11d Jeg spurte min leder om dette igår, og hun sa at det ikke var noen alternativer. Som et tiltak ble det bestemt i forrige uke at jeg skulle ikke ha direkte kundeansvar, men jobbe med prosesser etc nå før jeg er tilbake for fullt. Igår fikk jeg beskjed om at de ikke kunne ha en kundeansvarlig som ikke jobber med kunder. Det er forøvrig ikke jeg som ba om å få jobber med prosesser - det ble påtvunget for å ta vekk det de mener er stress (noe jeg aldri har gitt uttrykk for). Anonymkode: 051ad...fff
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært sykemeldt i et år og er nå i en overgangsfase til AAP. Jeg har delvis sykemeldt gjennom året og har utført de samme arbeidsoppgaver hele veien (jobber som kundeansvarlig). Jeg jobbet med full kundedekning de første 9-10 måneder av sykemeldingen (50 % sykemeldt), og fikk først etter det lagt over en del av kundene mine til andre, men har selv de siste månedene på 80 % sykemelding hatt kundeansvar og har fulgt de opp og hatt en bra leveranse fra min side. Nå venter jeg på at søknaden min om AAP skal bli godkjent av NAV (veldig lang behandlingstid her), og jobber mellom 50 og 60 %. Jeg har de to siste månedene fått ny medisin mot min kroniske sykdom som har hatt veldig bra effekt og jeg ser for meg at jeg kan jobbe 100 % igjen innen få måneder. Etter en samtale med min leder idag opplever jeg at de nå prøver å presse meg ut av jobben da de plutselig ikke lenger mener at jeg kan ha kundeansvar når jeg jobber redusert - enda jeg nå jobber mere enn jeg har gjort på over et år og de mener jeg bryter min arbeidskontrakt siden jeg ikke har sykemelding fra legen min (er over maksdato) og ikke jobber 100 %. Og de krever å få prognoser på min arbeidsevne fremover av legen for å kunne bruke det som grunnlag mot at jeg ikke kan ha min nåværende stilling. De har ingen alternativer til meg sier de. Min arbeidsgiver vet veldig godt at jeg venter på godkjenning av AAP hos NAV. Hva er mine rettigheter her? Anonymkode: 051ad...fff 1. Du bør ikke legge så mye og lett gjenkjennelig info ut offentlig. 2. Dette er tema du tar opp med Navnog fastlegen din. Alternativet er at du må ha et møte med alle inpliserte. Anonymkode: 8492e...985 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/oppsigelse-nar-arbeidstaker-har-vart-arbeidsufor-i-mer-enn-ett-ar Anonymkode: 0d701...e11
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 1. Du bør ikke legge så mye og lett gjenkjennelig info ut offentlig. 2. Dette er tema du tar opp med Navnog fastlegen din. Alternativet er at du må ha et møte med alle inpliserte. Anonymkode: 8492e...985 Si meg på hvilken måte dette er gjenkjennelig. Jeg forteller ikke hvor i landet dette er, forteller ikke i hvilket yrket jeg er i og jeg er Anonym her inne. Så fortell meg gjerne hvilken informasjon her inne som er gjenkjennelig. Den eneste som evt kan kjenne igjen noe her er min leder, og hva skal vedkommende gjøre med det..? Ikke skriver jeg noe negativt eller nevner navn. Anonymkode: 051ad...fff
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 Arbeidsgiver kan si deg opp når du har vært sykmeldt i mer enn ett år med argumentasjon om at du ikke er frisk. Anonymkode: 2a4af...df2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #10 Skrevet 29. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver kan si deg opp når du har vært sykmeldt i mer enn ett år med argumentasjon om at du ikke er frisk. Anonymkode: 2a4af...df2 Da det er flere på jobben som er på AAP, tviler jeg på at det er en praksis de har. Anonymkode: 051ad...fff
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 Jeg jobber i kommunal sektor, etter 1 år sykemelding fikk jeg lov til å ta ulønnet permisjon fra den delen av stillingen jeg ikke benytter meg av (jobber 40% av en 100%) i et år fordi jeg er under behandling med utsikter til bedring. Får aap for det jeg ikke jobber. Hvis du er i kommunen, sjekk med personalansvarlig? Altså ikke din leder, men personalansvarlig i kommunen har ofte bedre oversikt Anonymkode: 1fb22...369
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #12 Skrevet 30. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i kommunal sektor, etter 1 år sykemelding fikk jeg lov til å ta ulønnet permisjon fra den delen av stillingen jeg ikke benytter meg av (jobber 40% av en 100%) i et år fordi jeg er under behandling med utsikter til bedring. Får aap for det jeg ikke jobber. Hvis du er i kommunen, sjekk med personalansvarlig? Altså ikke din leder, men personalansvarlig i kommunen har ofte bedre oversikt Anonymkode: 1fb22...369 I vår kommune kan vi få inntil 3 års permisjon på aap. Og man bør undersøke med pensjonskasse om man har rettigheter der. Anonymkode: 9aefd...326
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #13 Skrevet 31. mars 2019 Kravet for å få innvilget aap er at arbeidsevnen er nedsatt med minst 50% , så det ser ut til at du jobber for mye til å få det innvilget. Anonymkode: 3f139...83d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå