Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer bachelor i pedagogikk, og lurte på om noen andre her gjør det, eller har gjort det? Jeg vet ikke hva jeg vil jobbe med senere, og virker som at jeg må ha master for å bli noe. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer også bachelor i pedagogikk. Blir til at jeg bytter studie til høsten... Jeg har inntrykk av at man må ha master for å jobb, med mindre du er heldig. 

Anonymkode: 55f98...a91

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere si litt om hva master i ped går ut på? 

Anonymkode: feef1...925

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør du det? Jeg kjenner flere som har master i ped og jobber i skolen og får lønn som UFAGLÆRT. Altså lavere lønn enn de med vgs-utdanning. Nettopp fordi de er ufaglærte. Hva skal du med bachelor, eller enda verre, master i pedagogikk? Det kan ikke brukes til noe. Hvis ikke du innbiller deg at du skal få jobb som resepsjonist ved et barnevernskontor i indre gokk, eller tror du skal bli den nye Thomas Nordahl.

Anonymkode: f7ceb...033

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjør du det? Jeg kjenner flere som har master i ped og jobber i skolen og får lønn som UFAGLÆRT. Altså lavere lønn enn de med vgs-utdanning. Nettopp fordi de er ufaglærte. Hva skal du med bachelor, eller enda verre, master i pedagogikk? Det kan ikke brukes til noe. Hvis ikke du innbiller deg at du skal få jobb som resepsjonist ved et barnevernskontor i indre gokk, eller tror du skal bli den nye Thomas Nordahl.

Hæ? Det finnes da mange jobber med bedre lønn enn ufaglærte om du har master i ped. Jeg er ped leder i barnehage. Venninnen min har en stilling innenfor rehablitering med barn og hun sees nå på som ekspert og har mye mer ansvar enn en ufaglært ville hatt. 

Anonymkode: fa98b...afc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hæ? Det finnes da mange jobber med bedre lønn enn ufaglærte om du har master i ped. Jeg er ped leder i barnehage. Venninnen min har en stilling innenfor rehablitering med barn og hun sees nå på som ekspert og har mye mer ansvar enn en ufaglært ville hatt. 

Har du fått stilling som pedagogisk leder i en barnehage med utdanning i pedagogikk? Jaha, hvor i landet er så dette om jeg tør spørre? Trodde det krevdes førskolelærerutdanning for en slik stilling. Og du kan gå god for alle de supre jobbmulighetene etter utdanning i ped? Enten lyver du eller så har du vært ekstremt heldig, for dette er ikke normen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått stilling som pedagogisk leder i en barnehage med utdanning i pedagogikk? Jaha, hvor i landet er så dette om jeg tør spørre? Trodde det krevdes førskolelærerutdanning for en slik stilling. Og du kan gå god for alle de supre jobbmulighetene etter utdanning i ped? Enten lyver du eller så har du vært ekstremt heldig, for dette er ikke normen.

Lyver faktisk... tro hva du vil. 

Jeg kjenner også en dame son jobber som familieterapeut. Det er ikke akkurat dårlig betalt det heller. 

Innenfor de fleste utdanninger som tar tid vil det ikke være alle som får jobb med en gang. Mange gir opp og utdanner seg til noe annet før de har søkt nok jobber. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har master i ped. Mine medstudenter og jeg har følgende jobber: ei jobber i nav, 2 karriereveiledere, 2 stk er rådgivere på universitetet,  ei jobber i UDI, 3 lærere, ei er skolerådgiver,  ei jobber i fylkeskommunen og ei i barnevernet.

Framfor å tenke på hva du blir må du tenke på hva du ønsker å jobbe med og sikte deg dit. Personlighet, tema på master/bachelor, verv og deltidsjobb former også hvilke jobbmuligheter du har. Arbeidsgivere ansetter ikke bare ei utdanning men "totalpakka deg".

Anonymkode: 9e3e6...cf7

• Liker 2
Skrevet

Jeg leste litt på studentum at man må ha 3 års høyskoleutdanning for å komme inn på PPU, men det står som videreutdanning, men det gjelder kanskje alle ped. studie? Jeg har 10 års ansiennitet som hjelpepleier og kunne tenke meg å undervise i helsefag, men for å gjøre det så må jeg da først ta sykepleier for så ped? Det blir nok litt for tungvint hvis det stemmer.. 

Skrevet
4 timer siden, Blingblingtahei skrev:

Jeg leste litt på studentum at man må ha 3 års høyskoleutdanning for å komme inn på PPU, men det står som videreutdanning, men det gjelder kanskje alle ped. studie? Jeg har 10 års ansiennitet som hjelpepleier og kunne tenke meg å undervise i helsefag, men for å gjøre det så må jeg da først ta sykepleier for så ped? Det blir nok litt for tungvint hvis det stemmer.. 

Fra skoleåret 2019/2020 kreves det master for å komme inn på PPU, så siste kullet med bachelor + ppu er ferdige til sommeren.

Skrevet

Okei, takk for svar 😊 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fotballmamma skrev:

Fra skoleåret 2019/2020 kreves det master for å komme inn på PPU, så siste kullet med bachelor + ppu er ferdige til sommeren.

Ikke hvis det er snakk om yrkesfag. Men det er ikke nok med bare fagbrev, se for eksempel her:

https://www.ntnu.no/studier/fppuy

Anonymkode: c8b72...1e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor og master i pedagogikk og har jobbet i PPT. Nå jobber jeg på BUP. Tjener 640.000.

Anonymkode: 5bd2d...b06

Skrevet

Hva menes med 2 års yrkesteori tisk utdanning? Jeg har fagbrev, generell studiekompetanse og 10 års ansiennitet pluss diverse kurs og autorisasjoner. Og 3 semester på barnepleier men det er vel ikke relevant. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Blingblingtahei skrev:

Hva menes med 2 års yrkesteori tisk utdanning? Jeg har fagbrev, generell studiekompetanse og 10 års ansiennitet pluss diverse kurs og autorisasjoner. Og 3 semester på barnepleier men det er vel ikke relevant. 

Prøvde å finne det ut fordi jeg ble nysgjerrig, men jeg fant lite konkret, utover at det skal være «utover videregående skole» (altså nivået). Fagskole ble nevnt som et eksempel. Anbefaler at du kontakter aktuelt universitet og hører.

Anonymkode: c8b72...1e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...