Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo prøve det, men blir hun ikke bare enda mer overtrøtt da?

Hadde hun sovnet på brystkassa mi så hadde jeg lett latt gjort det. Problemet er at ingenting hjelper henne til å sovne. Hun kan duppe av litt nå og da, men vokner til etter få minutter, er like trøtt som før men greier bare ikke sovne skikkelig. 

Anonymkode: 14416...411

De første ukene er helt *vlige, det blir bedre når hun får søvnmønster.

Anonymkode: dc9c8...2de

Skrevet

Oj, 3-4 timer våken uten å være trøtt? Det greier ikke denne babyen:) skulle gjerne holdt henne våken så lenge om det er det som trengs, men hun er alt for trøtt til at jeg syns det er forsvarlig. 

Som noen tror lengre opp i tråden at jeg påtvinger henne søvn, noe jeg aldeles ikke gjør men jeg prøver å følge hennes rytme og legge henne når hun er trøtt. 

Det er store forskjeller fra dag til dag. Han kan ligge i vugga si og se seg rundt, pludre litt, ligge under babygymmen og chille eller bli bært på skulderen min og være med rundt i huset og se på ting. Han blir alltid døsen når han har spist, men det er ikke alltid han sovner etterpå forde.

Har du prøvd smokk på babyen din? 

Skrevet

Hvorfor må du "legge henne"? 

La henne slappe av på fanget ditt eller i sofaen fram til midnatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare prøv deg litt frem, de pleier å regulere seg selv i den alderen. Mange babyer er våkne lenge på kvelden, og sånn blir det nok en stund for dere også, men det går seg til etterhvert. Hvis hun har noe hun er fornøyd med på kvelden, f.eks. Kos, deg eller en leke, bare la hun kose seg med det, så sovner hun nok når hun er klar. Pleier du å legge deg sammen med henne? Det kan hjelpe også, eller med noe med din lukt (f.eks. En t-skjorte). Det er mange «triks» en kan prøve, så du må bare kjenne på hva som er best for dere.

Anonymkode: 523c4...c8d

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Sol79 skrev:

Hvorfor må du "legge henne"? 

La henne slappe av på fanget ditt eller i sofaen fram til midnatt.

Fordi hun er trøtt? skal jeg tviholde henne våken i timesvis? Høres ikke ok ut for meg:/ vil jo bare bli verre jo mer overtrøtt hun blir..:/ 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Gasellen skrev:

Det er store forskjeller fra dag til dag. Han kan ligge i vugga si og se seg rundt, pludre litt, ligge under babygymmen og chille eller bli bært på skulderen min og være med rundt i huset og se på ting. Han blir alltid døsen når han har spist, men det er ikke alltid han sovner etterpå forde.

Har du prøvd smokk på babyen din? 

Ja hun godtar som regel smokken. 

Bare prøv deg litt frem, de pleier å regulere seg selv i den alderen. Mange babyer er våkne lenge på kvelden, og sånn blir det nok en stund for dere også, men det går seg til etterhvert. Hvis hun har noe hun er fornøyd med på kvelden, f.eks. Kos, deg eller en leke, bare la hun kose seg med det, så sovner hun nok når hun er klar. Pleier du å legge deg sammen med henne? Det kan hjelpe også, eller med noe med din lukt (f.eks. En t-skjorte). Det er mange «triks» en kan prøve, så du må bare kjenne på hva som er best for dere.

Anonymkode: 523c4...c8d

Bruker å legge meg med henne ja. Ammer henne i voksensengen og prøver å få henne til å roe seg. Evt bare gi smokken, om hun er mett. 

Men ja jeg kunne godt hatt henne våken om kvelden en stund til, men skal jeg gjøre det når hun er så trøtt? 

AnonymBruker
Skrevet

Her hjalp det med ett bad eller vask med en god og varm klut før hun fikk på pysj. Det har hun fått rundt klokka seks hver kveld fra vi kom hjem fra sykehuset :) hun hadde kveldsuro til hun var ca 7 uker, og da begynte hun å finne sin egen rytme, og fra hun var ca 9 uker la hun seg for kvelden klokka 20 og sov til rundt to før hun ville ha mat og sovnet igjen til morgenen. Nå er hun 16 uker og legger seg 1830, sovner tvert. 

Så jeg ville kanskje prøvd å gi baby kveldsstell rundt klokka sju, dempe litt lys rundt baby og ha mindre lyder rundt henne. Her hjalp det iallfall veldig; da fant hun roen mye fortere og fikk en tydelig døgnrytme fra hun var rundt to måneder :) 

Anonymkode: cf385...d5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går litt mot strømmen her og foreslår heller å begynne legginga noe tidligere. Baby er kanskje full av inntrykk og sliter med å roe seg, og blir muligens overtrøtt i i leggeprosessen. 

Anbefaler lilleminis.com. Masse nyttig info og tips om bl.a. babyer og søvn. 

Anonymkode: 8ca4a...73e

Gjest Keiserenernaken
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går litt mot strømmen her og foreslår heller å begynne legginga noe tidligere. Baby er kanskje full av inntrykk og sliter med å roe seg, og blir muligens overtrøtt i i leggeprosessen. 

Anbefaler lilleminis.com. Masse nyttig info og tips om bl.a. babyer og søvn. 

Anonymkode: 8ca4a...73e

Jeg har samme utfordring med mitt barn. Tips som de du har fått gjorde vondt verre. Noen barn trenger struktur og rutiner for å klare sove, selvregulering funker fint for de barn som kan selvregulere, men alle kan ikke det. 

Det som reddet oss var lilleminis, som nevnt. Det er en nettportal for babyer, gjerne de litt vanskelige i søvnavdelingen, drevet av en helsesøster fra Trondheim. Hun finnes også på instagram om du vil titte på hva det er først. 

Som nevnt over måtte vi også legge tidligere og må det fortsatt om ting sklir ut. Lillemini har en oversikt over estimert våkentid for baby etter alder, den har vi hatt veldig god bruk for. Vi måtte legge etter klokke, ikke vente på trøtthetstegn (min gav trøtthetstegn etter det hadde bikket og vel så det). Ved hjelp av det klarte jeg snu den konstante overtrøttheten og hjalp henne til å roe ned og endelig sovne. Som du har erfart er mange timer våkenhet oppskrift til overtrøtt og oppjaget baby som bare IKKE klarer finne roen. Og det, min venn, kommer ikke til å magisk endre seg ved 3 mnd slik som mange hevder. 

Finn en rutine som fungerer for henne og sett på alarm. Legg henne etter fast rutine da, ikke vent på tegn. Jeg vet dette er som å banne i kirken, men på babyer som ikke finner roen og jager seg selv opp fungerer ikke vanlige søvnråd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...