AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Baby på snart 7 uker sliter veldig med å roe seg på kvelden. Er blid og fornøyd når hun ikke skal sove men når jeg skal legge henne rundt 20-21 tiden så er det et spetakkel uten like. Enten er det skriking/hyling eller så er det masse kaving og konstant sprelling meg armer og bein. Prøver å bysse, bære, synge, legge i vugge, amme, gi flaske, bære i bæresele, holde, svøpe.......altså det føles som jeg har prøvd alt. Men det kan gå flere timer før hun greier å sovne. Er litt slik på dagtid også om dagen men ikke like ille som på kvelden. Ikveld har hun brukt 3 timer på å sovne, slm betyr at hun har vært våken i nesten 4,5 time...en men kveld brukte hun 5 timer på å sovne.....ikke sunt for en så liten en:( jeg tror ikke hun har vondt noen steder for da skriker hun på en helt annen måte. I tillegg er hun nå blid og glad imellom disse raptusene sine, og kan ligge å smile til meg og glane ut i lufta med store øyne. hva gjør jeg?er det noen tips der ute jeg ikke har prøvd? Eller må jeg bare vente til det går over? Er så vondt å høre på når hun starter hylingen, for det høres virkelig ille ut når det står på som verst:( Anonymkode: 14416...411
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Hun har vel ikke fått døgnrytme enda, jeg ville vurdert å legge seinere faktisk. Det er ikke uvanlig at de minste har den lengste våkeperioden på et 'ulogisk' tidspunkt. Anonymkode: c10be...df5 5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 Har du prøvd å legge senere eller tidligere? Anonymkode: 2d7dc...d6a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 Veldig tidlig å legge en baby på 7 uker. Har du lest om kveldsuro? Det varer ofte til tolv-ett om natten, og da er det lettere å bare ha babyen oppe klar for kos. Det er ingen vits i å tvinge en så liten baby til å sove når den ikke vil. De har ikke døgnrytme før de blir rundt 3-4 måneder, og frem til da så må heller dere følge babyen fremfor å tvinge den til søvn på slike tidspunkt. Kvelden er strengt tatt verste tidspunktet å legge babyen alene, for det er da de vil ha mest kos og nærhet. (Grunnen til dette er at mors melkeproduksjon øker mest hvis babyen dier ofte kveld og natt, og babyene er da programmert til at på kvelden og natten skal de ville ha pupp ofte for å stimulere til økt produksjon). Anonymkode: 8f589...8f0 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #5 Skrevet 28. mars 2019 Her må du nok bare følge baby sin døgnrytme, ingen vits i å påtvinge «vanlig» leggetid før ca 3 mnd (korriger meg om det er feil). Her er baby like gammel, og sovner alt fra 19-23. Du kan jo evt prøve å amme henne i søvn om det er viktig at hun sovner klokka 21. Anonymkode: 4dc17...fcb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 Hva mener du egentlig med å legge henne om kvelden? Er hun trøtt da? Er det derfor du prøver så iherdig å få henne til å sove? Som de andre skriver, barn har ikke er utgangspunkt for å danne en døgnrytme før de er minst tre måneder gamle. Fram til da, sover de når de når de trenger det, spiser når de trenger det og er våkne innimellom der. Den lengste våkne perioden er oftest på kvelden, slik den også var da baby lå i mors mage. Det er ikke naturlig for så små å «legge seg» på kvelden og sove lange økter. Det finnes unntak, men det vanligste er å «legge» baby en gang på natten. Om du i det hele tatt kan kalle det legging. Mange spiser annenhver time og har derfor mye våkentid på natt og. På kvelden rammes de fleste babyer av kveldsuro. Da trenger de mat ekstra ofte får å få i seg melka som på kveldstid er mer fettrik enn om dagen. De trenger ekstra mye kos, byssing og nærhet. Har baby på tre måneder selv nå. Han har ingen rytme. Når han er trøtt, så hjelper jeg ham å sovne. Det er så nært en rytme jeg kommer. Om jeg prøver å «legge» ham og han ikke vil sove, da er han vel ikke trøtt da. Da gjør vi noe annet i stedet. Anonymkode: b986d...b60 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Skrevet 28. mars 2019 Ser jeg har vært litt utydelig i innlegget. Men ja, babyen ER trøtt. Virkelig trøtt. Øynene er helt blanke, men hun får bare ikke roen i seg uansett hva jeg gjør. det er ikke viktig for MEG at babyen legger seg i denne tiden men hun har da vært våken i 1,5-2 timer og er som sagt veldig trøtt så jeg vil jo legge henne da for å unngå overtrøtthet. Jeg ammer henne uansett hver 2.time døgnet rundt selv om hun har «lagt seg», og det er heller ikke slik at jeg forventer at hun skal sove lengre enn på dagen, for det gjør hun jo ikke enda. Og nærhet får hun masse av, selv om hun sliter med å roe seg på kvelden. Men siden hun våknet fra forrige dupp kl 1830, er det da vel ikke forsvarlig å holde henne våken til kl 23?? Det høres da fryktelig lenge ut, spesielt når hun er grisetrøtt kl 20-21 😕 Prøver jo bare å dekke hennes behov for søvn. Men blir bare helt rådvill når ingenting hjelper Anonymkode: 14416...411
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #8 Skrevet 28. mars 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du nok bare følge baby sin døgnrytme, ingen vits i å påtvinge «vanlig» leggetid før ca 3 mnd (korriger meg om det er feil). Her er baby like gammel, og sovner alt fra 19-23. Du kan jo evt prøve å amme henne i søvn om det er viktig at hun sovner klokka 21. Anonymkode: 4dc17...fcb Jeg påtvinger ikke leggetid men vil hjelpe henne å sove når hun viser tegn til trøtthet. Noe hun ofte gjør i 20-21 tiden. Hjelper ikke å amme. Hun dupper av men våkner igjen etter 5 min, er fortsatt trøtt men greier ikke sovne igjen før etter mange timer. Anonymkode: 14416...411
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #9 Skrevet 28. mars 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke sunt for en så liten en:( Å bli forsøkt påtvunget søvn er ikke sunt nei. Får helt vondt av å lese dette... Så små babyer må få sove når de er trøtte. Vår la seg samtidig som oss på den tiden. Ammet i vår seng og løftet til egen seng når sov. Nå er han snart 4mnd. Blir trøtt ca 21, får melk da og, så løftes han til egen seng. En sjelden gang hvis han ikke er sulten, men veldig trøtt, kan han legges rett i egen seng og sovne der. Man må passe på når babyen er trøtt, så den ikke går over til å bli overtrøtt og veldig våken. De trenger jo ganske mye søvn... Anonymkode: 40deb...183
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #10 Skrevet 28. mars 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har vel ikke fått døgnrytme enda, jeg ville vurdert å legge seinere faktisk. Det er ikke uvanlig at de minste har den lengste våkeperioden på et 'ulogisk' tidspunkt. Anonymkode: c10be...df5 Jo greit nok med våkenperiode men hun er jo så trøtt, skal jeg holde henne våken likevel tenker du? Hun sover ofte dupp rundtom kl 17-18 tiden. Kan vel ikke holde henne våken til 23 da?:/ 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å legge senere eller tidligere? Anonymkode: 2d7dc...d6a Ikke prøvd annet enn å legge henne når hun er trøtt. Har ikke vært noe fast tidspunkt på det om kveldene enda. Men hun har brukt å blitt trøtt ved denne tiden sånn ca Anonymkode: 14416...411
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #11 Skrevet 28. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å bli forsøkt påtvunget søvn er ikke sunt nei. Får helt vondt av å lese dette... Så små babyer må få sove når de er trøtte. Vår la seg samtidig som oss på den tiden. Ammet i vår seng og løftet til egen seng når sov. Nå er han snart 4mnd. Blir trøtt ca 21, får melk da og, så løftes han til egen seng. En sjelden gang hvis han ikke er sulten, men veldig trøtt, kan han legges rett i egen seng og sovne der. Man må passe på når babyen er trøtt, så den ikke går over til å bli overtrøtt og veldig våken. De trenger jo ganske mye søvn... Anonymkode: 40deb...183 Hæ? Påtvunget søvn? Det gjør jeg da ikke, jeg prøver å legge henne når hun viser tegn til trøtthet. Noe hun gjør på denne tiden om kveldene. Anonymkode: 14416...411
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #12 Skrevet 28. mars 2019 Uff da. Har du snakket med helsesøster? Kan hun være overstimulert i løpet av dagen? Det kan de jo bli av både det ene og andre. Da er de gjerne trøtte, men finner ikke roen samme hva som gjøres, før de sovner av utmattelse. Men virker hun stuptrøtt i flere timer? Hva gjør dere da? Hvis det i løpet av en time ikke er sjanse for søvn i mørkt rom, vile jeg kanskje tatt med til stua igjen. Vanlig kveldsbelysning, litt roligere enn på dagtid.. hva med et? Annet avslappende? Har du prøvd å gi melk før hun som regel begynner å virke trøtt, i senga? For da sovner hun kanskje ved brystet? Anonymkode: 40deb...183
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #13 Skrevet 28. mars 2019 Legger da ikke så små babyer «for natten». Når mine var i den alderen sov de når de sov og vi la oss når ved siste amming rundt 24-tiden. Anonymkode: a158d...c45 2
Duff Skrevet 28. mars 2019 #14 Skrevet 28. mars 2019 La babyen få ligge litt i stua sammen med dere om kvelden. Vent med å bytte til pysj til senere når det er mere sannsynlig at den faller til ro litt lengre enn en dupp.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #15 Skrevet 28. mars 2019 Prøvd å bare la henne ligge oppå deg i stua når hun begynner å bli trøtt? Min baby var utrøstelig ved leggetid da han var ca 3 mnd. Tror det var utviklingstrinn som gjorde det da. Prøvde å legge oss 1 time tidligere og følte det funka bra én natt. Men så var det samme greia de neste par nettene. Dette varte ikke i så mange dager. En annen ting som kan ha noe av skylda var at jeg ble stressa. Det vistes ikke på meg så mannen kunne se det f.eks, men tror babyen merket det Anonymkode: 40deb...183
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #16 Skrevet 28. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Baby på snart 7 uker sliter veldig med å roe seg på kvelden. Er blid og fornøyd når hun ikke skal sove men når jeg skal legge henne rundt 20-21 tiden så er det et spetakkel uten like. Enten er det skriking/hyling eller så er det masse kaving og konstant sprelling meg armer og bein. Prøver å bysse, bære, synge, legge i vugge, amme, gi flaske, bære i bæresele, holde, svøpe.......altså det føles som jeg har prøvd alt. Men det kan gå flere timer før hun greier å sovne. Er litt slik på dagtid også om dagen men ikke like ille som på kvelden. Ikveld har hun brukt 3 timer på å sovne, slm betyr at hun har vært våken i nesten 4,5 time...en men kveld brukte hun 5 timer på å sovne.....ikke sunt for en så liten en:( jeg tror ikke hun har vondt noen steder for da skriker hun på en helt annen måte. I tillegg er hun nå blid og glad imellom disse raptusene sine, og kan ligge å smile til meg og glane ut i lufta med store øyne. hva gjør jeg?er det noen tips der ute jeg ikke har prøvd? Eller må jeg bare vente til det går over? Er så vondt å høre på når hun starter hylingen, for det høres virkelig ille ut når det står på som verst:( Anonymkode: 14416...411 Jeg har alltid tatt vår 8 måneder gamle datter på brystet (pappa) og latt henne få sove på brystkassa mi til hun er over REM fasen og sover dypt. Da legger jeg henne i voksenseng. (Vi har to senger). Hun hater baby madrassen fra IKEA og nekter å sove i sin barneseng. Hun sovner raskt når hun får sove på brystet mitt. Det er gjerne 3 faser, 1. bevegelser, blikk, og fikkling med ansiktet mitt. 2. Grining, vridninger og gnir seg i øynene, slepper hodet ned på brystkassa. 3. Hiksting, hulking, og søvn. Anonymkode: dc9c8...2de 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #17 Skrevet 28. mars 2019 Min sovnet for kvelden mellom 00:30 og 01:00 på den alderen. Hadde han bare med meg til han sovnet. Jeg skulle gjerne ha lagt meg tidligere, men det var han ikke med på. Om baby sover 18:30, kan det være det er for tidlig å sovne igjen. Kanskje prøve å holde våken litt til? Anonymkode: 523c4...c8d
Gasellen Skrevet 28. mars 2019 #18 Skrevet 28. mars 2019 Min på 7 uker har absolutt null døgnrytme. Noen ganger sovner han kl 22, andre ganger kl 02. Han kan glatt være våken 3-4 timer i gangen en dag og så neste dag sover han nesten hele dagen og er bare våken for spise litt. Ikveld sovna han 00.30 Jeg har slutta å planlegge ting og tar det bare som det kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #19 Skrevet 28. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sovnet for kvelden mellom 00:30 og 01:00 på den alderen. Hadde han bare med meg til han sovnet. Jeg skulle gjerne ha lagt meg tidligere, men det var han ikke med på. Om baby sover 18:30, kan det være det er for tidlig å sovne igjen. Kanskje prøve å holde våken litt til? Anonymkode: 523c4...c8d Kan jo prøve det, men blir hun ikke bare enda mer overtrøtt da? 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid tatt vår 8 måneder gamle datter på brystet (pappa) og latt henne få sove på brystkassa mi til hun er over REM fasen og sover dypt. Da legger jeg henne i voksenseng. (Vi har to senger). Hun hater baby madrassen fra IKEA og nekter å sove i sin barneseng. Hun sovner raskt når hun får sove på brystet mitt. Det er gjerne 3 faser, 1. bevegelser, blikk, og fikkling med ansiktet mitt. 2. Grining, vridninger og gnir seg i øynene, slepper hodet ned på brystkassa. 3. Hiksting, hulking, og søvn. Anonymkode: dc9c8...2de Hadde hun sovnet på brystkassa mi så hadde jeg lett latt gjort det. Problemet er at ingenting hjelper henne til å sovne. Hun kan duppe av litt nå og da, men vokner til etter få minutter, er like trøtt som før men greier bare ikke sovne skikkelig. Anonymkode: 14416...411
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #20 Skrevet 28. mars 2019 4 minutter siden, Gasellen skrev: Min på 7 uker har absolutt null døgnrytme. Noen ganger sovner han kl 22, andre ganger kl 02. Han kan glatt være våken 3-4 timer i gangen en dag og så neste dag sover han nesten hele dagen og er bare våken for spise litt. Ikveld sovna han 00.30 Jeg har slutta å planlegge ting og tar det bare som det kommer. Oj, 3-4 timer våken uten å være trøtt? Det greier ikke denne babyen:) skulle gjerne holdt henne våken så lenge om det er det som trengs, men hun er alt for trøtt til at jeg syns det er forsvarlig. Som noen tror lengre opp i tråden at jeg påtvinger henne søvn, noe jeg aldeles ikke gjør men jeg prøver å følge hennes rytme og legge henne når hun er trøtt. Anonymkode: 14416...411
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå