Gå til innhold

Større bad, eller et ekstra som er rent foreldrebad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har mulighet til å bygge ut badet, og sliter litt med å bestemme oss. Vi kan ta litt av nåværende bad (ca 7 kvadrat), og få to bad på ca 5 kvadrat hver, men da vil det ene ha inngang kun fra soverommet vårt. Eller vi kan innlemme den ekstra delen i det eksisterende badet og få et større bad på 10 kvadrat. 

Velger vi å dele av, så må vi ha dusj på ene badet (foreldrebadet) og badekar på andre. Dvs, har vi gjester som ikke klarer å klatre oppi badekaret for å dusje der, så må de innom soverommet vårt. Men det er jo max 5-6 ganger i året forsåvidt. Selv om det kanskje er nettopp når man har gjester at man nyter å ha eget bad direkte fra soverommet. Velger vi et stort bad så får vi plass til begge deler. Vi har et bad i kjelleren også, men det er kronglete å gå ned trappa (vi har foreldre som er dårlig til bens og dermed må sove og bruke bad i hovedetasjen). Har også en gjestedo oppe, så vi trenger egentlig ikke flere toalett, bare lurer på om det er noe vi vil sette pris på eller om det blir unyttig. 

Vil ha badekar pga småbarn, og vil ha det i hovedetasjen slik at det blir enkelt å stappe de i karet ved kveldsstell osv. 

Vi har fire barn, den eldste bor nede og har det badet som sitt. Så vi er fem som bor i hovedetasjen og deler et bad nå (med kun dusj). 

Anonymkode: e5ab9...75c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eget bad! Uten tvil. 

Anonymkode: 92c16...1ba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller hatt to bad enn et stort bad. Badekaret kan byttes ut med dusj når ungene er store, om dere synes badekardusjing er et problem. 

De 5-6 gangene i året får dere heller tåle at folk trakker gjennom soverommet deres for å dusje. 

Det er gull verdt med to bad når man har unger, har vi erfart. To som kan dusje samtidig, og det å ha et eget bad fritt for ungerot er himmelen. 

Anonymkode: 0cd63...de4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville helt klart hatt to bad. Det koster så lite de få gangene dere har gjester å la dem gå inn på badet deres. 

Regner jo med at gjestene deres har vett nok til å ikke kreve å dusje mens dere enda er i senga osv. 

Anonymkode: 5a25c...b10

• Liker 1
Skrevet

Er det i det hele tatt et spørsmål? 😂😉 To bad, helt klart! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To bad helt klart! Jeg og samboer snakker om hvordan vi vil gjøre det om vi skal bygge et hus, å vi skal definitivt ha et privat bad tilknyttet soverommet! 

Anonymkode: 19fe9...c40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 bad, helt klart!

Anonymkode: d1caa...336

AnonymBruker
Skrevet

Dette var jo enstemmig 😄

Jeg har regnet på det nå, og "barnebadet" blir jo da veldig lite, 150 * 260 cm, bare 3,9 kvadrat, ikke 5 som jeg skrev. Foreldrebadet vil bli 230 * 250 cm, altså 5,75 kvadrat. Det er ikke mulig å dele det av på en annen måte (nåværende bad er visst 6,4 kvadrat (langsmalt med en utstikker til dusj). 

AnonymBruker
Skrevet

To bad. Uten tvil.

Anonymkode: a7d7f...f7d

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var jo enstemmig 😄

Jeg har regnet på det nå, og "barnebadet" blir jo da veldig lite, 150 * 260 cm, bare 3,9 kvadrat, ikke 5 som jeg skrev. Foreldrebadet vil bli 230 * 250 cm, altså 5,75 kvadrat. Det er ikke mulig å dele det av på en annen måte (nåværende bad er visst 6,4 kvadrat (langsmalt med en utstikker til dusj). 

Det er da ikke lite? Det er omtrent som badet i gamleleiligheten min - og det var eneste bad i hele leiligheten. Her vi bor nå har vi to bad, og her er det "foreldrebadet" som er så "lite" -  uten at jeg føler det er lite i det hele tatt. Trenger man så enormt med gulvplass på badet, da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke lite? Det er omtrent som badet i gamleleiligheten min - og det var eneste bad i hele leiligheten. Her vi bor nå har vi to bad, og her er det "foreldrebadet" som er så "lite" -  uten at jeg føler det er lite i det hele tatt. Trenger man så enormt med gulvplass på badet, da? 

Vi har hatt flere mindre bad vi også som har fungert helt greit, dette er første huset vi bor i og vi nyyyter bad på litt over 6 kvadrat nå :) Bare kjenner jeg savner badekar oppe til de minste, så derfor tenkte jeg å bygge inn en overbygget veranda som ligger litt utenpå nåværende bad. Og da kom jo litt den frykten på at vi går et steg tilbake igjen med mindre bad 😛 Vet det er irrasjonelt, siden det minste badet vi hadde som fungerte var 140*210!

Men skulle jeg valgt ville jeg heller at foreldrebadet skulle vært lite, og barnebadet større. Det er også foreldrebadet som blir nesten kvadratisk, der hadde det passet perfekt med hjørnekar. Og hadde passet perfekt med stor dusj på kortenden på det langsmale badet. Men det går ikke, jeg vil ikke dusje i badekar til vanlig, og måtte dra ungene våte og møkkete gjennom soverommet hver gang de skal hives i karet. 

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det ikke er plass til et mer moderat badekar OG dusj på foreldrebadet på 6 kvm? Vi har bad på 4 kvm, og har plass til både dusj (innfellbare dører), toalett, vask, vaskemaskin, tørketrommel og stelleplass. Det holder med dusj, vask, toalett på barnebadet? Da kan de mest skitne ungene dusjes på barnebad, mens badekaret kan være mer kos. Vi ønsker oss også bad med badekar, men ser at det er greiest å dusje av ungen enkelte ganger. Med denne løsningen kan også gjester benytte barnebadet med dusj og foreldrebadet kan være privat. Tenk så deilig å slippe ha svigers gjennom soverommet, og kunne møte dem om morgenen ferdig dusjet og stelt... Det er iallfall min drøm. 

Har du planløsninger med mål så kanskje vi kan komme med innspill? 

Anonymkode: 2c6ec...fe4

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at det ikke er plass til et mer moderat badekar OG dusj på foreldrebadet på 6 kvm? Vi har bad på 4 kvm, og har plass til både dusj (innfellbare dører), toalett, vask, vaskemaskin, tørketrommel og stelleplass. Det holder med dusj, vask, toalett på barnebadet? Da kan de mest skitne ungene dusjes på barnebad, mens badekaret kan være mer kos. Vi ønsker oss også bad med badekar, men ser at det er greiest å dusje av ungen enkelte ganger. Med denne løsningen kan også gjester benytte barnebadet med dusj og foreldrebadet kan være privat. Tenk så deilig å slippe ha svigers gjennom soverommet, og kunne møte dem om morgenen ferdig dusjet og stelt... Det er iallfall min drøm. 

Har du planløsninger med mål så kanskje vi kan komme med innspill? 

Anonymkode: 2c6ec...fe4

Jeg klarer ikke helt å se det. Nå i dag har vi dusj på 100*140cm, og jeg vil helst ikke ha mindre enn det. Synes det er så godt å ha stor dusj, at skal vi ha foreldrebad så må jeg ha stor dusj der. Prøvde det på en tegning, men det virker altfor trangt. 

Her er tegninger med mål og noen forslag til møblering. Hjørnekaret på en av tegningene er Njord, det er bare 120 * 120. Skal det være vanlig rektangulært så kan det ikke være av det aller smaleste, det klarer ikke jeg å ligge i (føler med som ei stappet pølse). Dørene kan ikke flyttes til noe annet sted dessverre. Det øverste har dør inn til soverommet vårt på tegningene. 

963129171_Forslagbadmal.jpg.a5469ffb6b09eec0442d18feea2f71f3.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Dusjen jeg tegnet inn på foreldrebadet der er 120*100, det er det absolutt minste jeg vil ha, men helst 140.

AnonymBruker
Skrevet

Bare unngå hjørnebadekar. Tar alt for mye plass og er helt unødvendig. Trenger mer vann for hvert bad også (strømregningen...). 

Nå kjenner jeg jeg er glad vi ikke har barn og at vi har vårt 12m2 bad helt for oss selv.

Anonymkode: 30bb5...b25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med fler i huset, ville 2 bad vær gull. Det at vi bare har et hjemme hos mine foreldre, skaper stress. Derfor besøker jeg dem sjelden.

Har man 2, kan flere stelle seg samtidig, uten å gå i veien for hverandre.

Anonymkode: 7d65a...f7c

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare unngå hjørnebadekar. Tar alt for mye plass og er helt unødvendig. Trenger mer vann for hvert bad også (strømregningen...). 

Nå kjenner jeg jeg er glad vi ikke har barn og at vi har vårt 12m2 bad helt for oss selv.

Anonymkode: 30bb5...b25

Enig. Selv bader jeg aldri. Ligger jo oppi egen drit. Men det er min mening. Ville heller hatt en god dusj.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med fler i huset, ville 2 bad vær gull. Det at vi bare har et hjemme hos mine foreldre, skaper stress. Derfor besøker jeg dem sjelden.

Har man 2, kan flere stelle seg samtidig, uten å gå i veien for hverandre.

Det er sant, kanskje jeg skal innføre at foreldrebadet er bare mitt, og mannen må dele barnebadet med ungene 😄😛 Da hadde han nok blitt blid! 

Men igjen, husk at vi har en gjestedo også oppe da. Så vi har jo speil og vask der i tillegg. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Selv bader jeg aldri. Ligger jo oppi egen drit. Men det er min mening. Ville heller hatt en god dusj.

Enig i det, her dusjer jeg før jeg bader av den grunn ;) Og skyller av etter bad. Det får man ikke gjort hvis man ikke har både dusj og bad, tar jo litt tid å fylle vann i karet, så hadde man hatt begge deler kunne man satt på fylling av karet mens man selv vasket seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det første bildet så mest praktisk ut. Med innfellbare dører til dusjen så får dere jo greit med plass også. 

Anonymkode: 9c686...3ad

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville savnet skapplass. Men jeg er av typen som ikke vil ha noe annet enn såpe stående på vasken 😅

Anonymkode: 2f0f7...11f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...