AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Jeg hadde en periode i livet mitt hvor jeg lot meg forfalle totalt på grunn av andre og større prioriteringer, jeg brydde meg ikke om riktig kosthold og mosjon. Nå viser vekta 107 kilo fordelt på mine 164 cm.... jeg er kvinne. Jeg har så lene forsøkt å gå ned i vekt, jeg forstår kaloritelling og veier og logger alt jeg spiser, men så faller jeg brått ut av det. Har også sluttet helt å spise opp hvis jeg faktisk er mett. Jeg veit snart ikke hva mer jeg kan gjøre... det er også vanskelig å være aktiv på grunn av skade jeg har, jeg kan ikke bare gå meg en tur. I tilleg er motivasjonen nå på bunn, jeg får ikke resultater å da tenker jeg «hva er vitsen». Finnes det hjelp å få for meg? Jeg må kaste inn håndkleet og innse at jeg ikke får til dette uten hjelp.... Anonymkode: 846a6...39f
Titania Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Har du snakket med fastlegen? Det er første steg til å få hjelp uansett 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 Vg vektklubb funker fint for meg. Men det krever viljestyrke likevel. Anonymkode: b61e8...602
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #5 Skrevet 28. mars 2019 Du kan kontakte fastlege, ernæringsfysiolog, diverse kurs (f.eks Grete Roede) e.l. Anonymkode: eb9b7...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 Jeg tror du hopper i det for fort. Det tok tid før deg å legge på deg, og det vil ta tid før deg å ta det av deg så det er en livstilendring du trenger, ikke en slankekur. Begynn smått for å få mestring. Med feks å bytte gradvis ut enkeltprodukter, feks bytte til sukkerfri brus, lett majones, sukkerfri saft. Spise mindre porsjoner snop (fyll en skål du har lov å spise, pakk bort resten og gå gradvis til mindre skåler), start med å ta en neve grønnsaker til hver middag, Minsk porsjonstørrelsen en skje av gangen. Dans heftig til en sang om dagen. Det er vel å banne i kirken her inne, men ta det gradvis og ikke stress. Det er mye enklere da. Ta en ting av gangen å ta det gradvisså er det større sannsynlighet for at livsstilen vil holde. Og ikke glem at det er greit å sprekke om det skjer, da bare fortsetter du i morgen. Anonymkode: 80ac0...ec5 13
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Skrevet 28. mars 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du hopper i det for fort. Det tok tid før deg å legge på deg, og det vil ta tid før deg å ta det av deg så det er en livstilendring du trenger, ikke en slankekur. Begynn smått for å få mestring. Med feks å bytte gradvis ut enkeltprodukter, feks bytte til sukkerfri brus, lett majones, sukkerfri saft. Spise mindre porsjoner snop (fyll en skål du har lov å spise, pakk bort resten og gå gradvis til mindre skåler), start med å ta en neve grønnsaker til hver middag, Minsk porsjonstørrelsen en skje av gangen. Dans heftig til en sang om dagen. Det er vel å banne i kirken her inne, men ta det gradvis og ikke stress. Det er mye enklere da. Ta en ting av gangen å ta det gradvisså er det større sannsynlighet for at livsstilen vil holde. Og ikke glem at det er greit å sprekke om det skjer, da bare fortsetter du i morgen. Anonymkode: 80ac0...ec5 Drikker kun sukkerfri brus, spise eks skje litt potetgull i helgen hvis samboer har kjøpt, men stort sett spiser jeg noen never potetgull. Bruker lettvarianter da jeg syns det er like så godt som de feite variantene. Drikker ytterst sjeldent melk, juice etc. Lager så å si all mat fra bunnen, vi har alltid grønt til middagen. Ser på hi at det kan se ut som at kostholdet mitt nå er fryktelig usunt, det er det altså ikke. Vi spiser variert og ren mat. ferdigmat og junk spiser vi kanskje to-tre ganger i året. Anonymkode: 846a6...39f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #8 Skrevet 28. mars 2019 36 minutter siden, Titania skrev: Har du snakket med fastlegen? Det er første steg til å få hjelp uansett Har ikke det nei, har liksom ikke sett på fastlegen som en som hjelper meg med vekta, men de gjør kanskje det? Verdt en tur dit da i så fall Anonymkode: 846a6...39f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #9 Skrevet 28. mars 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vg vektklubb funker fint for meg. Men det krever viljestyrke likevel. Anonymkode: b61e8...602 Var medlem der et år. Jeg har bare ikke det som trengs for å gjøre dette alene 😞 Anonymkode: 846a6...39f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #10 Skrevet 28. mars 2019 36 minutter siden, Leamur skrev: Grete roede er fin start! Jeg har IBS, så det er ikke alle sånne dietter/livsstilsendringer som er tilpasset det. Og Grete roede er vel fult av grovbrød etc? Ikke en heldig kombo for meg 🙈 Anonymkode: 846a6...39f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #11 Skrevet 28. mars 2019 Hvis du har BMI på 40 og oppover, eller 35 og tilleggssykdom så kan du få hjelp via det offentlige. Skal du ned i vekt, så må du også ned på kaloriinntak. Anbefaler deg og Google knekkebrøddietten. Det er en diett utarbeidet av Tønsberg sykehus, SIV. Anonymkode: 75a2d...d85
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #12 Skrevet 28. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har BMI på 40 og oppover, eller 35 og tilleggssykdom så kan du få hjelp via det offentlige. Skal du ned i vekt, så må du også ned på kaloriinntak. Anbefaler deg og Google knekkebrøddietten. Det er en diett utarbeidet av Tønsberg sykehus, SIV. Anonymkode: 75a2d...d85 Takk for tips! Anonymkode: 846a6...39f
xHenrik Skrevet 28. mars 2019 #13 Skrevet 28. mars 2019 Å endre kroppen tar tid, det er ikke noe man gjør på noen få måneder. Jo raskere man går ned, jo raskere går man opp igjen. TS, her er noen tips: 1. Spis deg mett på sunn mat. 2. Vær mer aktiv. Gjør i det minste noe fremfor å synke ned i sofaen når du er hjemme. 3. Slutt å telle kalorier, glem slankeapper og kast badevekta. 4. ALDRI hør på andre slankere. Det er en grunn til at de slanker seg. 5. IKKE hør på kostholdssjarlatanene, som Grete Roede og Fedon Lindberg. Disse er først og fremst ute etter pengene dine. 6. Dersom du drikker alkohol, slutt med det. 7. Styrketrening er bra, og er viktigere jo eldre man blir. 8. Innse at dette tar tid. Den nye livsstilen skal du ha livet ut. For 30 år siden var folk slankere men spiste flere kalorier. Å sitte muse stille og telle kalorier er ikke veien å gå. En livsstilsendring er det eneste som hjelper. Summa summarum bør du endre vanene dine. Hold deg oppreist og spis sunn mat. 3
-LykkeLiten- Skrevet 28. mars 2019 #14 Skrevet 28. mars 2019 Jeg holder også på med vektreduksjon. Veier 82 kg, og skal ned til 70 kg, er 170 cm. Er en hard kamp, uansett hvor mye man vil ned. Kaloriene du spiser hver uke er det som gjelder. En kvinne skal ca ha 14000 kalorier i uken, så hvis du holder deg under dette vil du gå ned. 7000 kalorier i uken, vil si ca 1 kg i uken. Dette har hjulpet meg en del, da jeg kan spise lite en dag, og mer neste dag, så lenge jeg har oversikt over kaloriene på slutten av uken. Eventuelt kan du prøve 5:2 dietten. Spise max 500 kalorier to dager i uken. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #15 Skrevet 28. mars 2019 Husk at mat har 80% betydning, trening bare 20%. Selv om dere lager mat fra bunnen trenger ikke det å bety at maten er sunn, eller kalorifattig. Drikk et glass vann før hvert måltid, da vil du raskere nå metthetsfølelse. Kutt ut ris og pasta, og spis minimalt med potet. Masse grønnsaker, spesielt brokkoli, er bra slankemat. Drikk farris/bris/vann istedenfor noe annet. Det er masse kalorier i alkoholholdige drikkevarer. Kutt det ut. Spis knekkebrød framfor brød. Unn deg godteri én gang i uka, f.eks lørdag. Det er viktig å ha den «gulrota». Men ikke fråts. Max én sjokolade, eller potetgull, tilsvarende max 300 kalorier. Vei deg én gang pr uke, og gjør det fredag morgen, hvis du velger lørdag som godtedag. Bruk en app til å registrere matinntaket. Ofte spiser vi kangt flere kalorier enn vi forestiller oss. Myfitnesspal er suveren. Den forteller deg også det du trenger om inntaket ditt mtp næringsinnhold. Anonymkode: 79ee0...2a2 6
wintergirl Skrevet 28. mars 2019 #16 Skrevet 28. mars 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du hopper i det for fort. Det tok tid før deg å legge på deg, og det vil ta tid før deg å ta det av deg så det er en livstilendring du trenger, ikke en slankekur. Begynn smått for å få mestring. Med feks å bytte gradvis ut enkeltprodukter, feks bytte til sukkerfri brus, lett majones, sukkerfri saft. Spise mindre porsjoner snop (fyll en skål du har lov å spise, pakk bort resten og gå gradvis til mindre skåler), start med å ta en neve grønnsaker til hver middag, Minsk porsjonstørrelsen en skje av gangen. Dans heftig til en sang om dagen. Det er vel å banne i kirken her inne, men ta det gradvis og ikke stress. Det er mye enklere da. Ta en ting av gangen å ta det gradvisså er det større sannsynlighet for at livsstilen vil holde. Og ikke glem at det er greit å sprekke om det skjer, da bare fortsetter du i morgen. Anonymkode: 80ac0...ec5 Dette syns jeg var bra sagt. Å kutte helt ut kan være vanskelig for mange. Bedre å ta vekk litt om gangen og huske på å unne seg litt Innimellom. Men hvis du sliter veldig med dette så ta en tur til legen. Kanskje det er noe som hindrer en vektnedgang for deg Ts. 1
Tessa12 Skrevet 28. mars 2019 #17 Skrevet 28. mars 2019 21 minutter siden, -LykkeLiten- skrev: Jeg holder også på med vektreduksjon. Veier 82 kg, og skal ned til 70 kg, er 170 cm. Er en hard kamp, uansett hvor mye man vil ned. Kaloriene du spiser hver uke er det som gjelder. En kvinne skal ca ha 14000 kalorier i uken, så hvis du holder deg under dette vil du gå ned. 7000 kalorier i uken, vil si ca 1 kg i uken. Dette har hjulpet meg en del, da jeg kan spise lite en dag, og mer neste dag, så lenge jeg har oversikt over kaloriene på slutten av uken. Eventuelt kan du prøve 5:2 dietten. Spise max 500 kalorier to dager i uken. 7000 kcal i uka er veldig lite, og vanskelig å gjennomføre over tid, jeg har prøvd, samtidig som jeg trena hard styrke. Det er ikke sunt. 2
-LykkeLiten- Skrevet 28. mars 2019 #18 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, Tessa12 skrev: 7000 kcal i uka er veldig lite, og vanskelig å gjennomføre over tid, jeg har prøvd, samtidig som jeg trena hard styrke. Det er ikke sunt. Jeg mente ikke at det var slik en må gjøre det, bare at det er slik det fungerer. At en må legge seg under 14000 kalorier i uken som dame. Kom kanskje litt feil ut.
Gjest Solsmil Skrevet 28. mars 2019 #19 Skrevet 28. mars 2019 5 minutter siden, -LykkeLiten- skrev: Jeg mente ikke at det var slik en må gjøre det, bare at det er slik det fungerer. At en må legge seg under 14000 kalorier i uken som dame. Kom kanskje litt feil ut. Nei, man må ikke nødvendigvis legge seg under 14000 kalorier i uka som dame... vær så snill å ikke driv å spre feilinformasjon. Kaloribehov avhenger litt av kjønn, men også mye av høyde og vekt (blant annet). Mange kvinner har et kaloribehov høyere enn 14000 i uka, meg selv inkludert. Veldig mange kvinner vil ha behov for å ligge under 14 000 kalorier i uka for å gå ned i vekt, men det er uansett veldig individuelt.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #20 Skrevet 28. mars 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har IBS, så det er ikke alle sånne dietter/livsstilsendringer som er tilpasset det. Og Grete roede er vel fult av grovbrød etc? Ikke en heldig kombo for meg 🙈 Anonymkode: 846a6...39f Jeg har IBS og vet hva du snakker om. Jeg har vært tynn hele livet dog og synes egentlig pga min IBS at jeg bare blir dårlig av å spise, så det er faktisk veldig godt å ikke alltid ha mye mat i magen. Cluet er at du må spise mindre enn du forbrenner. Det spiller ingen rolle om det er loff eller grovbrød. Det eneste er jo at grovbrød metter mye lengre enn loff, men hvis du sier til deg selv at det faktisk ikke er noen krise å være sulten innimellom så er det faktisk ingen krise. Kroppen har fett å ta av når den er sulten og trenger energi. Anonymkode: 89032...d58 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå